Oud 19-08-2005, 17:35
Wawl
Wawl is offline
Ik zoek een optische muis met een staartje. Er hoeven niet veel functies aan te zitten, maar hij moet geschikt zijn om zo nu en dan te gamen. Welke kan ik het beste nemen?
Oud 19-08-2005, 17:44
Wawl
Wawl is offline
Mijn oog is gevallen op de Logitech MX518 en de MX510. Is dit wat?

Laatst gewijzigd op 19-08-2005 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 17:51
]{ing
]{ing is offline
Als je erg grote handen hebt misschien. Ik zou voor deze gaan, MS levert wat betere afwerking dan Logitech. Dit is de Intellimouse Explorer en kost ca 40 euro.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 17:54
Wawl
Wawl is offline
Wat bedoel je met 'afwerking'?
Oud 19-08-2005, 18:02
]{ing
]{ing is offline
Look & feel
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 18:17
Verwijderd
Ben erg gecharmeerd van de Logitech MX310 aangezien ik linkshandig ben wat muizen betreft.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 09:24
Verwijderd
Hmjah, ben al tijden erg tevreden met een logitech mx500 (nagenoeg identiek aan de 510). Heerlijke muis blijft dat.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 10:20
Verwijderd
De Crystal Mouse van Samsung is erg mooi.
Maar als je een gamersmuis wil ga je voor de Razer.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 11:56
Verwijderd
Dat is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, gezien het feit dat de Razer Diamondback precies dezelfde optische engine heeft als de MX518. Mensen die zeggen dat een Razer een betere resolutie o.i.d. hebben weten dus volstrekt niet waar ze over spreken, maar dat terzijde. Je kunt natuurlijk wel prima de voorkeur geven aan de Diamondback om ergonomische redenen. Niet iedereen vindt de MX510/518-feel fijn.

Zelf heb ik een Logitech MX510. Ik ben er uitermate tevreden mee. Ik heb tevens een Pilotmouse Optical gehad en een MX300. De goedkopere series van elk merk (w/o bijv. Microsoft Basic Optical mouse, Pilotmouse Optical) zijn volstrekt onbruikbaar. Slechte tracking, verschieten van de cursor en dergelijke. Inferieur. De MX300 en tegenwoordig de MX310 zijn prima dingen, goede optische engine en sterke tracking. Ik krijg 'm niet van de wijs.

De MX510 is imo de fijnste muis ooit gemaakt. Houdt lekker vast (sorry linkshandigen), goed geplaatste back/forward-knoppen (handig tijdens het surfen), zeer stoer design (alhoewel de keuze van het gladde materiaal er wel toe leidt dat hij nogal snel vies wordt). Ik gebruik 'm voor vanalles: gewoon werk, games, fotobewerking. Ik wil geen andere muis meer. De MX518 is basically een MX510 met een betere optische engine en 'gamer look'.

Verder geldt natuurlijk dat geen enkele muis tot zijn recht kan komen zonder goede muismat. Ik gebruik zelf een snijmat van de betere teken- en hobbywinkel (nog geen vijf eu). Werkt prima, ligt stabiel, biedt precies de juiste weerstand, slijt nauwelijks.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 12:31
Verwijderd
MX1000 Cordless Laser Mouse

Erg veel functies, precies door die laser technologie, en ligt lekker in de hand. Enige nadeel is de prijs, die is boven de 50 euro. En misschien het gewicht, maar dat vind ik zelf erg meevallen.

edit: is draadloos en te veel functies, niet goed gelezen.

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 12:40.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 18:29
Verwijderd
Laser heeft overigens geen voordelen boven infrarood voor de toepassingen waar een muis voor gebruikt wordt. Dat is gewoon pure marketing. Het feit dat men laser tegenover 'optisch' zet, dat men blijkbaar denkt dat laser iets anders is dan infrarood licht, zegt al genoeg over het niveau van de personen die hier achter zitten. Bovendien zijn draadloze muizen één en al ellende.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 20:47
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 20-08-2005 @ 19:29 :
Bovendien zijn draadloze muizen één en al ellende.
Daar merk ik niets van. Bovendien kan ik met mijn lasermuis wel gewoon op mijn bureaublad muizen, terwijl dat met m'n vorige optische muis niet ging. Komt misschien wel doordat die optische muis een goedkoop en merkloos ding was, en deze lasermuis van Logitech (en ja ik weet het, niet altijd zijn bekende merken beter).
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:05
MaHo
MaHo is offline
Doe jezelf een plezier en koop ene muis met draad en een muismat Niks is ergelijker dan een lege batterij/accu in het midden van een clanwar oid.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:13
Verwijderd
Ik vind het ergerlijk als dat snoertje steeds in de weg zit of net te kort is.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:15
MaHo
MaHo is offline
Och, das gewoon een kwestie van het overtollige draad bij elkaar binden. En tja als je je comp te wer weg hebt staan heb je ene verlengstukje nodig.....
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:22
Verwijderd
Ach ja, dat weet ik natuurlijk ook wel, maar het is dus weer een voordeel van een draadloze muis dat je nooit met snoertjes hoeft te kloten.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:23
3rd Rock
3rd Rock is offline
mmm, die logitech lasermuis is wel erg gevoelig, kon er zelfs fatsoenlijk mee muizen op mijn knie en hoofd....

heb hier een logitech mx310 liggen en die bevalt me prima, maar als ik het geld had kocht ik de mx1000
Oud 22-08-2005, 13:27
Verwijderd
Citaat:
mrboot schreef op 20-08-2005 @ 21:47 :
Daar merk ik niets van. Bovendien kan ik met mijn lasermuis wel gewoon op mijn bureaublad muizen, terwijl dat met m'n vorige optische muis niet ging. Komt misschien wel doordat die optische muis een goedkoop en merkloos ding was, en deze lasermuis van Logitech (en ja ik weet het, niet altijd zijn bekende merken beter).
Ja, dat heeft dus niets te maken met de kwestie 'draadloos of niet'. Dan was jouw vorige muis blijkbaar gewoon inferieur qua tracking. Er zijn draadmuizen met perfecte tracking (MX510, Razer Diamondback, etc., de gamersmuizen) en er zijn draadloze muizen met baggertracking (koop maar eens zo'n Sweexdingetje van 15 eu draadloos).

Het gaat er gewoon om dat laser geen voordelen heeft boven infraroodlicht en dat het gewoon alleen marketing is. Een beetje optische muis heeft een resolutie van 800 dpi (MX518 en Diamondback zelfs 1600 dpi). Dat is meer dan je ooit, in welke denkbare applicatie dan ook, nodig zult hebben. Laser biedt op dat punt geen voordelen. De kwaliteit van de tracking is namelijk voor een nog groter deel afhankelijk van de gebruikte chip en de mate waarin die in staat is grote en snelle veranderingen in het oppervlak te registreren, en niet zozeer van het gebruikte licht.

Bovendien is het wel weer typerend dat als Logitech laser gedacht heeft voor de top van de markt, die absolute precisie wil (daar adverteren ze immers mee), ze dan tóch kiezen voor de draadloze vorm, die zoals bekend inferieur is voor games vanwege de latency die in de transmissie zit en het feit dat hij batterijen gebruikt. Waarom denkt men dat de MX518/Diamondback snoermuizen zijn? Juist, omdat dat voor games gewoon onovertroffen is.

Het is dus pure marketing, vooral bedoeld voor mensen die denken dat ze met een 'echte lasermuis' een geweldig stuk techniek in handen hebben, terwijl ze in feite betalen voor alleen een illusie. Maar goed, ik sta dan ook nogal skeptisch tegenover technische ontwikkelingen waarvan nogal duidelijk is dat het geen 'echte' vooruitgang is.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:04
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ben ik de enige die gewoon de goedkoopste Logitech muis heeft (optisch, met snoer) en daar heel tevreden over is? Heel licht, werkt prima. Wat meer knoppen zouden misschien handig zijn, maar ik zit er niet om te springen.
Oud 22-08-2005, 15:12
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
kheb de MX510 en bevalt me prima
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 17:27
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Logitech heeft geloof ik een nieuwe serie uit, die G nogwat heet ofzo, daar zat geloof ik de opvolger van de 518 bij.
Oud 22-08-2005, 17:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
MX510 en redelijk fanatiek gamer; aanrader.

Draadloos alleen als echt niet anders kan. Met draad heeft nog steeds veel voordelen, alhoewel MX1000 een heel goede draadloze muis is.
Oud 22-08-2005, 17:58
M@rco
M@rco is offline
Veel voordelen? Ik kan er geen bedenken, behalve dat het misschien nét iets sneller is, wat natuurlijk van pas komt als je fanatiek games speelt. Verder zie ik eigenlijk geen nadelen, en ik gebruik toch al meer dan 2.5 jaar een MX700
Oud 22-08-2005, 18:02
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
M@rco schreef op 22-08-2005 @ 18:58 :
Veel voordelen? Ik kan er geen bedenken, behalve dat het misschien nét iets sneller is, wat natuurlijk van pas komt als je fanatiek games speelt. Verder zie ik eigenlijk geen nadelen, en ik gebruik toch al meer dan 2.5 jaar een MX700
Nou ja, je hoeft een snoermuis niet op te laden/batterijen te vervangen, en zonder batterij/accu is hij lichter (da's meer een persoonlijke voorkeur), en warrige types raken hun muis niet zo snel kwijt als hij aan de computer vastzit
Oud 22-08-2005, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 22-08-2005 @ 15:04 :
Ben ik de enige die gewoon de goedkoopste Logitech muis heeft (optisch, met snoer) en daar heel tevreden over is? Heel licht, werkt prima. Wat meer knoppen zouden misschien handig zijn, maar ik zit er niet om te springen.
Nou, ik heb zowel een Pilotmouse Optical (de goedkoopste) gehad als een Microsoft Basic optical en ik was er echt niet tevreden over. Ik ben redelijk intensief bezig met afbeeldingen en als je aan het fotosoepen bent is het vreselijk vervelend als ineens je cursor naar de andere hoek van het scherm springt, teken van slechte tracking (en veel goedkope optische muizen doen om een of andere reden de sensor uit wanneer ze een tijdje stilliggen, zodat hij weer opnieuw zijn positie moet bepalen).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2005, 18:49
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 22-08-2005 @ 19:02 :
Nou ja, je hoeft een snoermuis niet op te laden/batterijen te vervangen, en zonder batterij/accu is hij lichter (da's meer een persoonlijke voorkeur), en warrige types raken hun muis niet zo snel kwijt als hij aan de computer vastzit
Opladen gebeurt 's nachts terwijl ik lig te pitten, ik vind dat zware juist bijzonder fijn (maar da's persoonlijk ja, dat zeg je gelukkig zelf) en warrig ben ik niet.
Oud 22-08-2005, 19:28
Verwijderd
Precies wat Marco zegt.

Er zitten 3 lampjes op (mijn MX1000) die aangeven hoe vol de batterij is. Als je slim bent dus even in het dockingstation zetten als er nog maar één lampje brandt. Mocht je dat vergeten geeft hij het erg ruim van te voren aan als de batterij leegraakt, misschien kun je er dan nog een half uur of zelfs een uur mee doormuizen voor het echt niet meer gaat.

Gewicht is inderdaad een persoonlijke keuze, ik heb liever een wat zwaardere. Een cursor die ineens naar de vreemdste hoeken van je beeldscherm springt heb ik gelukkig ook geen last meer van. Met mijn vorige merkloze, allergoedkoopste en simpelste muis wel.

Het is maar hoeveel geld je uit wilt geven en waarvoor of je zelf kiest, Wat muizen betreft is er redelijk veel keuze en zijn er veel prijsklasses.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 09:12
Wawl
Wawl is offline
Ik ben overigens gegaan voor de MX510.
Oud 23-08-2005, 09:13
Jolt
Jolt is offline
Ow, je hebt een slimme keus gemaakt.

Die muis is super, had ik je ook wel met een woord kunnen zeggen inplaats van 800 lange post.

Maja
Oud 24-08-2005, 21:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Nou zijn er zat te bedenken natuurlijk:
  • Hogere prijs
  • Zwaardere muis (veel FPS gamers geven de voorkeur aan een lichte muis)
  • Geen batterijen nodig (elke keer opladen kan vervelend zijn, alleen in duurdere draadloze muizen dit een accu+lader, maar ik denk dat die accu ook een levensduur heeft).
  • Hogere latency (vertraging doordat signalen twee maal gemoduleerd moeten worden; elektrisch is altijd sneller)
  • Minder bandbreedte en dus minder vloeiend (bij de betere muizen is dit probleem volkomen opgelost)
Daarnaast noemen sommigen straling en interferrentie als nadelen voor draadloos, alhoewel ik daar vraagtekens bij zet.

Duidelijk is wel dat bij de nieuwste generatie muizen, de Logitech MX1000, draadloos steeds dichter bij bedraad gaat zitten qua gamer-fitness. Latency zou nog een klein probleem kunnen zijn, en het feit dat draadloze muizen een stuk zwaarder zijn.

Boven alles denk ik dat het inderdaad een sterk persoonlijke keuze is, het hangt ook af hoe je hand gevormd is en wat je lekker in de hand vindt liggen. Ik heb een Logitech MX500 en MX510 en ben daar helemaal weg van, en ik speel aardig games.

Zoals altijd: stap eens een winkel binnen met een collectie muizen en ga zelf eens proberen en voelen. Koop iig nooit een goedkope draadloze muis dat is echt zonde.
Oud 09-10-2005, 20:19
Alejandro Sosa
Alejandro Sosa is offline
de mx510 vind ik een hele relaxte muis. kheb m pas gekocht en je kunt er uren mee gamen zonder pijn aan je handen te krijgen. enige wat ik vreemd vind is een krasje aan de onderkant van de muis, links van de optische lens. die zitten blijkbaar bij elke mx510, beetje raar maar voor de rest perfecte muis
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 03:23
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Dat dus behalve dan dat ik m bijna 2 jaar heb.
Oud 10-10-2005, 06:28
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
thanks voor het uppen
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 08:44
ExVaal
ExVaal is offline
De latency tussen je muis en de pc in het geval draadloos is zo klein dat de menselijke geest het verschil niet eens kan opmerken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten