Oud 07-11-2005, 21:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ben de laatste tijd steeds meer aan het luisteren naar wat rustigere muziek, onder anderen naar Norah Jones, Madeleine Peyroux, Miles Davis en John Coltrane. Maar vooral word ik steeds meer gepakt door de echte pure piano jazz, of in ieder geval door jazz waar de piano en niet de blazer de belangrijkste rol speelt.

Mijn vraag dus, heeft iemand nog tips? Goede jazztips zijn natuurlijk altijd welkom, maar vooral goede pianomuziek, want die kan ik maar moeilijk vinden. Een goede contrabas onder andere natuurlijk geen bezwaar

Ook ben ik wel op zoek naar goede jazz zangers en zangeressen. Ik bedoel, Norah Jones vind ik echt heerlijke muziek 's ochtends vroeg, maar er moet toch meer zijn?
Oud 07-11-2005, 21:11
Carn
Carn is offline
Brubeck (aangezien hij pianist is).
Oud 07-11-2005, 21:18
noruas
noruas is offline
Bill Evans.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 21:23
Uice
Uice is offline
Oscar Peterson, Oscar Peterson en Oscar Peterson. En anderen natuurlijk, maar eerst Oscar Peterson.

Verder: als je bij Norah Jones denkt 'er moet toch meer zijn', heb je natuurlijk helemaal gelijk moet je Ella Fitzgerald luisteren om die gedachte 100% bevestigd te zien.
Oud 07-11-2005, 21:26
Carn
Carn is offline
Citaat:
QQQQQ schreef op 07-11-2005 @ 22:18 :
Bill Evans.
wel opletten dat je de goeie Bill pakt; er is ook nog een trompetist die Bill Evans heet geloof ik
Oud 07-11-2005, 21:35
botulismf
botulismf is offline
Feist is relaxed
Oud 07-11-2005, 21:57
Gimme more beer
Citaat:
QQQQQ schreef op 07-11-2005 @ 22:18 :
Bill Evans.
Kan het dat ik die ken van "autumn leaves"?
Oud 07-11-2005, 22:01
Verwijderd
Dan moet je zeker het album 'Sunday at the Village Vanguard' hebben, van Bill Evans. Is met Scott LaFaro, geweldige, helaas vroeg overleden bassist. Vind ik zelf echt een van de beste piano-trio's ooit (het format waarin piano's als hoofdinstrument vaak vindt). Oscar Peterson is ook een aanrader (bijv. het album 'Night Train'. Voor wat experimentelere shit kun je kijken naar Keith Jarret of Chick Corea (van Keith Jarret kun je ook albums van het standard trio nemen, met Gary Peacock en Jack De Johnette, is meer traditioneel). Verder Herbie Hancock, albums Empyrean Isles en Maiden Voyage. Ook Speak Like A Child is een zeer relaxt album. Als je niet echt superdrukke bebop/stride piano wil, kun je beter uit de buurt blijven van de oudere gasten als Art Tatum en Bud Powell (al zijn zij geniaal).

Zangeressen: ja natuurlijk is er meer dan Norah Jones... zeker als je bedenkt dat zij überhaupt geen jazz maakt...
Maar ja, ms vind je de echte jazz-zangeressen wel weer niks omdat het allemaal wat rauwer is... maar anyway:

Billy Holliday
Nina Simone
Ella Fitzgerald
Sarah Vaughan

en als je iets in de richting van Norah zoekt (zeg maar de surrogaatjazz): Cassandra Wilson, Diana Krall. Poppy jazz (of andersom): Eva Cassidy ( heeft ook een soort popversie van Autumn Leaves gedaan).

Meer tips... ik weet alles

Laatst gewijzigd op 07-11-2005 om 22:56.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-11-2005 @ 22:57 :
Kan het dat ik die ken van "autumn leaves"?
Haha... Mja, niet om cool te doen ofzo, maar voor een beetje jazzliefhebber is dit een hele grappige opmerking ( autumn leaves is nl. een van de allerbekendste jazzstandards, en zo goed als elke zichzelf respecterende jazzartiest heeft dat nummer wel opgenomen). Dus de kans is groot dat ook Bill Evans em heeft gedaan. Een van de coolste uitvoeringen van dat nr is dan van Miles Davis & Cannonball Adderley op het album 'Somethin' Else'

... ik lijk cornel wel

Laatst gewijzigd op 07-11-2005 om 22:05.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:43
battlestar
battlestar is offline
Citaat:
botulism schreef op 07-11-2005 @ 22:35 :
Feist is relaxed

nina simone: duh
katie melua: net zo poppy als norah
koop - tonight: gewoon relaxed

misschien spreken dingen als skalpel (gesamplede jazz), of dictaphone (ook jazz met electronica of andersom)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:53
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 07-11-2005 @ 23:03 :
Haha... Mja, niet om cool te doen ofzo, maar voor een beetje jazzliefhebber is dit een hele grappige opmerking ( autumn leaves is nl. een van de allerbekendste jazzstandards, en zo goed als elke zichzelf respecterende jazzartiest heeft dat nummer wel opgenomen). Dus de kans is groot dat ook Bill Evans em heeft gedaan. Een van de coolste uitvoeringen van dat nr is dan van Miles Davis & Cannonball Adderley op het album 'Somethin' Else'

... ik lijk cornel wel
Weet je toevallig of de 'autumn leaves' van beth gibbons (van portishead) dezelfde is?
Oud 07-11-2005, 22:55
Verwijderd
Die van het album met Rustin Man? Die heet toch net iets anders? Dat is em iig niet
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:57
matt trakker
matt trakker is offline
Oud 07-11-2005, 22:57
Verwijderd
Interessant album ja. Als is het niet persé echt een van de meest soepel ingespeelde.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 23:01
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 07-11-2005 @ 23:55 :
Die van het album met Rustin Man? Die heet toch net iets anders? Dat is em iig niet
Ja met rustin man. Volgens mij heet ie 'autumn leaves', maar het zou me idd al verbazen als zo'n donker nummer niet van de hand van Gibbons zou komen.
Oud 07-11-2005, 23:02
Gimme more beer
Citaat:

... ik lijk cornel wel
Hmm ja, ik heb dat nummer ooit gebruikt als basis om te soleren. Daarvoor heb ik ook een bestaand nummer gebruikt en dat was volgens mij van Bill Evans.
Oud 07-11-2005, 23:08
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 08-11-2005 @ 00:01 :
Ja met rustin man. Volgens mij heet ie 'autumn leaves', maar het zou me idd al verbazen als zo'n donker nummer niet van de hand van Gibbons zou komen.
ik heb nog ff gechekt (heb het album zelf ook trouwens) maar het is m niet.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 23:11
MikeyMo
MikeyMo is offline
Keith Jarret kan ik altijd erg lang naar luisteren.
Oud 07-11-2005, 23:11
botulismf
botulismf is offline
ja ik heb m ook maar te lui om naar beneden te lopen in het donker
Oud 07-11-2005, 23:13
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 08-11-2005 @ 00:11 :
ja ik heb m ook maar te lui om naar beneden te lopen in het donker
Tekst komt niet overeen

Citaat:
MikeyMo schreef op 08-11-2005 @ 00:11 :
Keith Jarret kan ik altijd erg lang naar luisteren.
Köln Concert
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 23:23
Gimme more beer
Jullie zijn helden, echt helden

Mijn dag is helemaal goedgekomen, dat wordt genieten morgenochtend
Oud 07-11-2005, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 07-11-2005 @ 22:11 :
Brubeck (aangezien hij pianist is).
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 07:28
11568
11568 is offline
The Soft Machine, album Fourth, Fifth, en Six. Het is een beetje psychedelic, maar enorm goed
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 07:34
Gimme more beer
Citaat:
MetalliCat schreef op 08-11-2005 @ 00:13 :
Köln Concert

EDIT: Irritante bijgeluiden, dat wel.

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 09:59.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 10:06
Gimme more beer
Citaat:
... ik lijk cornel wel
Kijk maar uit
Oud 08-11-2005, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-11-2005 @ 08:34 :

EDIT: Irritante bijgeluiden, dat wel.
dat is zijn handelsmerk
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:28
Snuitermans
Snuitermans is offline
Peter Cincotti, als je van Norah Jones houdt.
Oud 08-11-2005, 16:07
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
botulism schreef op 07-11-2005 @ 22:35 :
Feist is relaxed
en in hetzelfde rijtje kan je kings of convenience wel plaatsen.
Oud 08-11-2005, 16:13
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Dave Kikoski
Jaki Byard
en natuuuuuurlijk Thelonious Monk
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 22:22
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 08-11-2005 @ 00:13 :
Köln Concert
Heb je soulseek en staat ie daar misschien op?
Oud 08-11-2005, 22:47
Verwijderd
ja, nee, sorry
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 10:17
Gimme more beer
Citaat:
MikeyMo schreef op 08-11-2005 @ 23:22 :
Heb je soulseek en staat ie daar misschien op?
Username: Jackiegoal, je zult even jouw username moeten "passen", want anders kun je hoogstwaarschijnlijk niet downloaden.
Oud 09-11-2005, 10:25
Makaveli
Makaveli is offline
Misschien niet precies wat je zoekt, maar Katie Melua (Piece By Piece) en Jill Scott (Beautifully Human) kan ik je aanraden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 11:47
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 09-11-2005 @ 11:25 :
Misschien niet precies wat je zoekt, maar Katie Melua (Piece By Piece) en Jill Scott (Beautifully Human) kan ik je aanraden.
Katie Melua wilde ik ook nog aanraden.

Ik neem aan dat je niet per definitie naar klonen zoekt van dingen waarnaar je al luistert?

Nog enkele erg leuke albums:
** Amy Winehouse - Frank -> neigt meer naar soul / R 'n B dan naar (vocal) jazz, en er komt weinig piano in voor.
** Dianna Reeves - A Little Moonlight -> volgens mij is dit exact wat je zoekt. Moderne vocal jazz, sterk beïnvloed door de oudere helden, streepje contrabass, piano, goede stem.
** Silje Nergaard - At First Light -> vergelijkbaar met Norah Jones. Maakt ook vrij toegankelijke popnummers, iets minder geïnspireerd op de country die bij NJ doorsijpelt, iets meer richting vocal jazz, maar klinkt tegelijk erg modern, en veel cleaner dan bijvoorbeeld een Billie Holiday.
** Cassandra Wilson - Belly of the Sun -> is terecht al vernoemd door Metallicat. Ik vermeld haar nog eens, omdat ik enorm van haar stem hou, en 'haar' manier van songs maken. Covers (The Weight van The Band, Shelter From The Storm van Bob Dylan, Time After Time van Cyndi Lauper op Travelling Miles) zet ze zodanig naar haar hand, dat het bijna interpretaties van jazzstandards lijken.
** Rachael Yamagata - Happenstance -> Stapt nog wat verder weg van de (originele) (vocal) jazz, en heeft daar dus bijna niks meer mee te maken, maar misschien vind je het wel leuk. Niet bijster origineel (Fiona Apple lijkt over haar schouder mee te kijken) maar een goede zangeres, en ze weet haar piano te gebruiken.
** Bugge Wesseltoft & Sidsel Endresen - Out here, in there -> Moeilijk in een vakje te stoppen. Vocaal heel sterk, Wesseltoft doet op een moderne manier wat jazzmuzikanten vroeger ook graag deden: experimenteren met klanken in een songstructuur. Klinkt soms jazzy, dan weer meer avant-garde, nu eens met meer folkinvloeden, dan weer richting bossa nova. Past niet direct in de omschrijving van dingen die je zoekt, maar duidt wel aan dat er nog steeds meer is. Erg warme muziek.
Oud 09-11-2005, 13:03
Gimme more beer
Goeie tips allemaal, bedankt! Alleen jammer dat slsk nu fuckt
Oud 09-11-2005, 15:18
MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-11-2005 @ 14:03 :
Goeie tips allemaal, bedankt! Alleen jammer dat slsk nu fuckt
Ok, heb je toegevoegd en een berichtje gestuurd!
Oud 09-11-2005, 15:21
Carn
Carn is offline
Hiromi

Japanse pianiste, alhoewel die wat meer naar de fusion en experimentele kant neigt.
Oud 09-11-2005, 18:16
Gimme more beer
Dianne Reeves kan ik helaas niet aankomen.
Oud 10-11-2005, 10:36
antigone
antigone is offline
nouja het past misschien niet helemaal binnen je omschrijving, maar check anders eens joanna newsom.

freefolk met harp, eerder te vergelijken met björk dan norah jones, maar alles blijft gewoon akkoestisch. geweldige stem, wel een tikkeltje experimenteel.
Oud 10-11-2005, 11:42
Gimme more beer
Citaat:
antigone schreef op 10-11-2005 @ 11:36 :
nouja het past misschien niet helemaal binnen je omschrijving, maar check anders eens joanna newsom.

freefolk met harp, eerder te vergelijken met björk dan norah jones, maar alles blijft gewoon akkoestisch. geweldige stem, wel een tikkeltje experimenteel.
Ah, van die stem krijg ik kriebels
Oud 10-11-2005, 18:02
Paniccore
Paniccore is offline
Bred Mehldau.

goede jazz-pianist, met veel live improvisatie. Helaas zijn z'n show van zaterdag en maandag in amsterdam uitverkocht
Oud 10-11-2005, 18:06
Verwijderd
idd, en die van vrijdag in l/v ook

everything in it's right place
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 06:13
antigone
antigone is offline
brad mehldau <33
Oud 11-11-2005, 08:00
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 10-11-2005 @ 19:06 :
idd, en die van vrijdag in l/v ook

everything in it's right place
in rotterdam ja.
ik las het een tijd terug maar kwam er toen achter dat music in my head op dezelfde dag was.
ik wou er best heen eigenlijk.
Oud 11-11-2005, 15:17
Gary X
Gary X is offline
ik vind Earl Hines leuk, alleen niet alles van hem is piano zooi.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten