Oud 11-08-2006, 16:30
Reynaert
Reynaert is offline
Terug van vakantie naar Noorwegen, en ik heb iets meegebracht.

Micke

Mijn beste wil op aarde
vind je veel te vanilla
voor een echte beste wil.
-Vergeet die maar, zeg je dan,
en verzinzamel een nieuwe wil
die wel de wereld plukken kan.
Je koffers staan al klaar.
Nooit uitgepakt want dat
is stilaan toegeven dat je
ooit stil zal staan.
Waar we heen gaan?
Volgens jou vooral naar
verdriet en slechte
weerstomstandigheden.
Het deert je niet (mij wel),
je gemoed blijft vervreemdend flipperen.

We omhelzen elkaar alsof we afscheid nemen
van wat we later zullen noemen 'zoals we waren'.
We denken hetzelfde:
Zoals je nu bent zie ik je nooit meer terug.

Het is tijd. Weldra varen-vliegen-vluchten
we voor altijd van onszelf vandaan.
-Kijk eens, zeg ik, en ik wijs over je schouder.
In de lucht kan je onze terugkeer al zien staan.

Molde, 30 juli 2006

Laatst gewijzigd op 12-08-2006 om 07:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2006, 22:06
xineof
xineof is offline
Nooit uitgepakt want dat
is stilaan toegeven dat je
ooit stil zal staan.

Oh wat ongelofelijk goed. Je gedicht is metaforisch zo goed, ik heb daar eigenlijk niet eens veel over te zeggen. Je gebruikt herhaling op een hele interessante manier in dit gedicht, heel mooi. De toon en het ritme van het gedicht is heerlijk sereen, de slotzin sluit het geheel prachtig af.

Mja, echt heel goed, een gedicht om meerdere keren te lezen.

Oja, de spatie na de ' even weghalen.
Oud 12-08-2006, 18:22
REIE
REIE is offline
Ik vind het geweldig hoe je dingen van compleet verschillende orde met het grootste gemak combineert, zoals "verdriet en slechte weerstomstandigheden" en "varen-vliegen-vluchten." Voor de rest sluit ik me aan bij xineof.
Oud 12-08-2006, 20:02
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Het rijmt naar het einde wel heel erg, ik stoor me er een beetje aan. Maar je woordspelingen en mooie herhaling maken het wel goed.

Ik vind het tof dat je vanilla expres hebt laten opvallen door het cursief te schrijven. .
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 11:05
G. -
G. - is offline
Eigenlijk mag ik hier niks posten omdat ik niet kan argumenteren wát ik zo mooi vind.

Waarom vind ik de eerste 2 zinnen zo raar en onsamenhangend?

Verzinzamel is een leuk woord.
Oud 13-08-2006, 11:12
CSN
CSN is offline
De laatste strofe is echt heel mooi. Ik vind dit absoluut niet je beste gedicht, maar dat hoeft natuurlijk ook niet, je hoeft jezelf niet te blijven overtreffen om mooie gedichten te kunnen schrijven. Het knappe aan jouw gedichten vind ik dat het altijd een beetje lijkt alsof je al die zinnen maar wat achteloos uit je mouw schudt (dat is vast absoluut niet zo), waardoor ze ook op een heel achteloze manier de lezer raken, je merkt het eigenlijk pas achteraf. Dat had ik hier heel sterk.

Bij "ooit stil zal staan."
had ik "ooit zal stil staan." mooier gevonden.
Oud 13-08-2006, 17:17
Reynaert
Reynaert is offline
Bedankt voor de reacties en de complimenten! LvH, welke rijm bedoel je precies? vandaan/staan of wat anders? G., bedoel je de eerste 2 regels of echt de eerste 2 zinnen? En CSN, ik heb voor stil zal gekozen omdat het naar mijn mening het ritme wat vertraagd, anders draaf je erg snel door het gedicht heen. Maar ik twijfel er wel over.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 17:23
CSN
CSN is offline
Hmm, ja, ik snap wat je bedoelt. Als ik "ooit zal stilstaan" lees, 'lees' ik daarna ook automatisch een witregel. Misschien is dat een idee?
Oud 13-08-2006, 19:01
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
xineof schreef op 11-08-2006 @ 23:06 :

Oh wat ongelofelijk goed. Je gedicht is metaforisch zo goed, ik heb daar eigenlijk niet eens veel over te zeggen. Je gebruikt herhaling op een hele interessante manier in dit gedicht, heel mooi. De toon en het ritme van het gedicht is heerlijk sereen, de slotzin sluit het geheel prachtig af.

Mja, echt heel goed, een gedicht om meerdere keren te lezen.

Dit dus.

Maar ik struikel over die vanilla. Of zoek ik er gewoon teveel achter?
Oud 13-08-2006, 20:16
G. -
G. - is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 13-08-2006 @ 18:17 :
Bedankt voor de reacties en de complimenten! LvH, welke rijm bedoel je precies? vandaan/staan of wat anders? G., bedoel je de eerste 2 regels of echt de eerste 2 zinnen? En CSN, ik heb voor stil zal gekozen omdat het naar mijn mening het ritme wat vertraagd, anders draaf je erg snel door het gedicht heen. Maar ik twijfel er wel over.
De eerste 2 zínnen..
Oud 14-08-2006, 11:41
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind je laatste strofe wel heel tof. Mooi, zo plots van die duidelijke eindrijm. De strofe daarvóór doet me wat dubbelop aan: afscheid nemen van hoe we waren - zoals je nu bent zie ik je nooit meer terug. Het vertelt me daarom wat weinig.

En ja, het hele begin vind ik gewoon mooi. Ik vind het ook zeker niet je beste, maar het is wel mooi dat je dit van je vakantie mee terug hebt genomen. En je eerste zinnen blijven steeds in mijn hoofd hangen, dat vind ik iets goeds.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 18:29
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 13-08-2006 @ 18:17 :
Eigelijk is het door het hele gedicht heen, overal waar je ineens "veel" rijmt, zoals:

-Vergeet die maar, zeg je dan,
en verzinzamel een nieuwe wil
die wel de wereld plukken kan.

en

ooit stil zal staan.
Waar we heen gaan?

Ik vind het vooral stored dat je steeds met "aan" rijmt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 12:04
Reynaert
Reynaert is offline
Dat vind ik een goed idee CSN, maar ik kan het zelf hier niet meer veranderen.

nerwen, die vanilla is bedoeld als overname uit het Engels (anders had ik wel vanille geschreven en het niet schuin gezet), dus misschien dat je er daardoor over struikelt.

G., die eerste twee zinnen zijn een soort reflectie op een gesprek wat eerder tussen de ik- en de jijfiguur heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld: De jijfiguur wil dat de ikfiguur mee op reis gaat, waarop die iets zegt als 'met de beste wil op aarde kan ik nog niet mee'. En de jijfiguur antwoord dan met iets als 'veel te vanilla voor een echte beste wil, verzinzamel maar een nieuwe(...) etc. Het is ook wel een raar gesprek natuurlijk, maar samenhang zou er toch wel in moeten zitten.

Porce, ik weet dat die 2e strofe eigenlijk dubbelop is, maar ik wilde het allebei er toch in hebben. Toch denk ik dat ik er wel wat beters van kan maken, dus ik ga er nog wel mee aan de slag.

LvH, het stoort mij eigenlijk niet, en ik kan het ook niet echt 'veel' rijmen noemen. Wel eindrijm, maar zo vreselijk vind ik dat niet.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 15:54
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 15-08-2006 @ 13:04 :
LvH, het stoort mij eigenlijk niet, en ik kan het ook niet echt 'veel' rijmen noemen. Wel eindrijm, maar zo vreselijk vind ik dat niet.
Het is ook maar mijn mening .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten