Oud 01-10-2006, 12:16
Verwijderd
Hallo!

Een poos terug had ik het al over het opnieuw leven inblazen van de boekbespreking en vandaag is het zover. Ik maak jullie bekend welk boek we gaan bespreken en hoe alles in zijn werk gaat.

De keuze is gevallen op Mystiek Lichaam van Frans Kellendonk. Zelf heb ik nooit iets gelezen van Kellendonk en ik kende hem alleen van naam. Hij doet mij altijd denken aan zo'n schrijver die op een bepaalde manier wel 'gevestigd' is, maar die door erg weinig mensen gelezen wordt. Ik heb geen flauw idee of dit klopt.

Kellendonk is inmiddels dood en begraven omdat hij vrij jong gestorven is. Toch is het geen oude, saaie, grijs gelezen schrijver uit vervlogen tijden. Ook is hij geen nieuwe ster aan het firmament die zijn roem behaald heeft middels Life & Cooking. Ik denk dat dat grijze gebied tussen oud en nieuwe een goede compromis is.

Ik ben nog niet ver in Mystiek Lichaam, maar ver genoeg om te weten dat het een boek is waar we een heleboel uit kunnen halen. Kellendonk staat bekend om de vormen waarin hij zijn zinnen wist te gieten en er is volgens mij ook het één en ander afgediscussieerd over hem. Ik weet het niet zeker, want ik heb me niet suf gegoogeld op zijn naam of zijn werk, en ik raad jullie aan hetzelfde te doen.

Deze boekbespreking is immers het leukste als we onbevangen te werk gaan. Beheers jezelf en ga geen suffe samenvattingen of boekverslagen van www.scholieren.com afhalen en die uit je hoofd leren, maar lees het boek, let goed op en kijk wat er staat en wat je erin kunt lezen. Ik weet zeker dat we, zeker als we er met elkaar over gaan praten, hele interessante dingen uit kunnen halen waarvan zelfs onze vrolijke Frans zelf het bestaan niet kon vermoeden.

Ik wil nog geen datum vaststellen. Het boek is volgens mij rond de 250 tot 300 bladzijden dik, maar ik heb geen idee hoe druk jullie schema's zijn en of iedereen hem makkelijk te pakken kan krijgen. Ik hoop in ieder geval dat dat gaat lukken.

Oh, mocht je beginnen aan het boek en het echt enorm kut vinden, of mocht je het al eens gelezen hebben voor school en het enorm kut gevonden hebben, probeer het dan nog een keer te lezen of in ieder geval mee te doen. Ik beloof dat we niet suf zullen vragen naar 'het thema van de roman' of 'de betekenis van de titel', maar dat nu eens echt over een boek gaan praten.

Ik hoop dat het tof gaat worden.

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 07-11-2006 om 12:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2006, 12:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh, tof! Ik doe zeker mee. Ik zal snel eens kijken of ik 't boek ergens op de kop kan tikken of kan lenen bij de bieb. Ik moet nog 5 boeken voor Nederlands, waarvan 3 van een themaschrijver. Er is dus nog ruimte voor twee andere boeken. Lijkt me leuk om deze dan ook te doen en eventuele discussies hier mee te nemen in het verslag.

Zijn er mensen bekend met zulk soort dingen http://www.tweedehands-boeken.nl/ ?

Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 12:36.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 13:23
Verwijderd
als tijd, doe ik mee.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 13:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ze hebben het niet in mijn bieb
Oud 01-10-2006, 14:47
Krynn
Krynn is offline
Je kán dit boek niet kut vinden...urgh. Doet het existentiële geneuzel je niks dan pakt de schoonheid van de afzonderlijke zinnen je wel in. Of de absurde situaties en personages. De humor en de wanhoop.

Moest er vorig jaar voor m'n studie doorheen walsen...wat een heerlijk excuus om het nog es te gaan lezen! Hmz. Nee. Dat wordt weer walsen
Oud 01-10-2006, 22:05
heldine
heldine is offline
I'm in, mocht het niet te snel beginnen, want ik ben ook druk bezig met de filosofie in Alice in Wonderland.
Oud 03-10-2006, 09:28
Lilium
Lilium is offline
Oh, dat is tof! Ik wil ook meedoen. Zal vanmiddag eens in de bieb kijken of ze het boek hebben. (En de tijd nemen om het rustig te lezen.)
Oud 11-10-2006, 11:53
Verwijderd
En, zijn er al mensen begonnen in dit boek of wordt de bespreking straks een lange sessie waarin ik in mezelf praat?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 12:31
Changshan
Changshan is offline
In de herfstvakantie...

Hoop ik.
Oud 15-10-2006, 16:50
homehapero
homehapero is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 11-10-2006 @ 12:53 :
En, zijn er al mensen begonnen in dit boek of wordt de bespreking straks een lange sessie waarin ik in mezelf praat?

LUH-3417
lol
luh of wat eenzaamheid met een forumbaas kan doen
Oud 18-10-2006, 19:15
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik ga vrijdag naar de bieb om te kijken of ze het boek hebben. En daarna ga ik beginnen.

Nou hoop ik wel dat meer mensen meedoen, anders wordt het een één op één bespreking met LUH.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 19:19
Changshan
Changshan is offline
Een date, oeeeeeeeh.
Oud 18-10-2006, 19:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 18-10-2006 @ 20:19 :
Een date, oeeeeeeeh.
Ik kan hem weer als forumpapa betitelen hoor.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 19:36
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 18-10-2006 @ 20:19 :
Een date, oeeeeeeeh.
En Zuster dan?
Oud 20-10-2006, 19:11
Verwijderd
Zomg! Wat mis ik allemaal?

Ik heb hem trouwens uit, maar jullie hebben nog tijd zat. Ik wil hem nog een keer lezen. Hij is vrij pittig, geloof ik.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 19:37
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb 't boek gehaald bij de bieb en de eerste dertig bladzijden gaan oke. Volgens mij is het een interessant boek, maar waarschijnlijk wel het herlezen waard.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 09:21
duivelaartje
duivelaartje is offline
Uit!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 11:10
Verwijderd
Tof!

Ben je het met me eens dat het een boek is waar we vast een hoop uit kunnen halen?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 11:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja, volgens mij kunnen we er best een hoop uithalen! Alleen is het niet echt een makkelijk boek vind ik. Wel vermakelijk zo af en toe.

Ik vind dat meer mensen het moeten gaan lezen! Hoe gaan we dit boek bespreken? Hier, via het forum, of in het echt?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 13:04
Verwijderd
Via het forum. Dan is er minder afleiding en kun je elkaar meningen nog eens goed nalezen terwijl je die van jezelf rustig kunt voorbereiden. Lijkt me het beste voor de bespreking.

Ik vond het trouwens ook lastiger dan ik had gedacht. Maar daar gaan we het nog wel over hebben.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 17:43
Verwijderd
Zullen we proberen om en nabij 1 december te beginnen met de bespreking?

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 02-11-2006 om 18:11.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 09:36
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind het prima!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 11:01
Verwijderd
Mooi. Ik hoop alleen dat er nog meer mensen zijn die het boek lezen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 11:10
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dat hoop ik ook. Enkelen waren het wel van plan geloof ik (mensen, voel je aangesproken!) en die moeten maar snel eens even naar de bieb gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 19:58
Verwijderd
Ik voel me verplicht mee te doen, dus ik lees hem ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2006, 12:48
Verwijderd
Even een kleine update van mijn kant:

Ik denk dat ik heb besloten de discussie in de richting van de onderwerpen lichaam (duh) en (homo)seksualiteit te duwen. Ik hoop niet dat dit een dooddoener is, aangezien het gaat over het boek 'Mystiek LICHAAM' van een homoseksuele auteur, maar ik vind het voor me zelf erg fijn om een aanknopingspunt te hebben en ik denk dat dit een zeer vruchtbare invalshoek zal zijn.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 14:59
Krynn
Krynn is offline
Welk lichaam. Vaderzoonheiligegeestdrieëenheidenzo lichaam, of fysiek lichaam dat de mens in de steek laat.

Verdomme, ik zou het gaan herlezen argh.
Oud 14-11-2006, 15:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Krynn schreef op 14-11-2006 @ 15:59 :
Welk lichaam. Vaderzoonheiligegeestdrieëenheidenzo lichaam, of fysiek lichaam dat de mens in de steek laat.

Verdomme, ik zou het gaan herlezen argh.
Dát is denk ik juist een discussiepunt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:10
Verwijderd
Het sterft van de lichamen en ik denk inderdaad dat ze allemaal aan bod gaan komen. Snel herlezen, dan kun je gezellig meedoen!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 11:26
Verwijderd
December nadert met rasse schreden. Wie doen er allemaal mee en hoe ver zijn jullie allemaal met het boek?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 12:35
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 30-11-2006 @ 12:26 :
December nadert met rasse schreden. Wie doen er allemaal mee en hoe ver zijn jullie allemaal met het boek?

LUH-3417
Ik zeg af; ik heb geen tijd om boeken ter ontspanning te lezen.
Oud 30-11-2006, 16:01
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik wacht nog steeds geduldig.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 12:02
Krynn
Krynn is offline
Ik doe mee.

Het boek ligt naast me en gaat over tien minuten gelezen worden.

Echt
Oud 03-12-2006, 12:57
Verwijderd
Tof. Zuster krijgt dit weekeind ook het boek van mij mee en zij leest vrij snel, dus ook al wordt 1 december niet meer gehaald, kunnen we voor de kerst nog wel beginnen, hoop ik. Krynn, heb jij enig idee wanneer je het boek uit kan hebben? Je hoeft jezelf er niet doorheen te jagen, maar gewoon een indicatie is wel fijn.

Woohoo, toch nog meer mensen die meedoen. *doet dansje*

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 13:51
Krynn
Krynn is offline
Heb 'm alweer uit, hoor...

(van halfgelezen boeken word ik pokkesjagrijnig, zeker als ze goed zijn)

Hoe gaat dat bespreken nou verder in z'n werk? Nav een stelling ofzo?
Oud 05-12-2006, 15:05
Verwijderd
Wow, dat gaat rap. Nu is het wachten op Zuster.

Ik denk dat het het beste is om een apart topic te open. Een stelling lijkt me niet echt een goed idee, omdat je dan al snel een vraag krijgt waarop een antwoord opgezocht gaat worden, en het is niet echt mijn bedoeling om een antwoord of 'de bedoeling' van het boek te achterhalen. Het gaat er mij om dat we met ons allen over het boek praten en denken en proberen er betekenissen aan te geven die we in eerste instantie niet zagen. Het is niet meer dan logisch dat geen van die betekenissen de beste of de juiste is en volgens mij is het juist heel erg leuk als we het nooit met elkaar eens worden en allemaal een eigen leeservaring overhouden aan dit boek.

Maar om toch wat richting aan de discussie te geven, zullen we de invalshoekken lichaam en (homo)seksualiteit aanhouden, aangezien het mij lijkt dat allebei die zaken flink vertegenwoordigd zijn in het boek en dat er, naar mijn idee, meer achter zit dan de casual lezer die alleen het verhaal wil weten er achter zal zoeken. Ongetwijfeld zullen we afwijken en wie weet hebben we het na een paar dagen alweer over een compleet ander onderwerp dat vruchtbaarder blijkt.

Ik hoop aan het begin van de bespreking een heel erg korte, eigen analyse/betekenistoekenning van het boek te maken om de discussie te starten. Ik zit wat krap in de tijd qua kerstdrukte op het werk en meer van die ongein, maar ik heb er wel enorm veel zin in.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 17:04
Krynn
Krynn is offline
*vol verwachting klopt ons hart*

Oud 02-01-2007, 20:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hoi, mijn boek moest na drie keer te hebben verlengd weer terug naar de bieb.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 21:04
Verwijderd
Crap, ik maak er een potje van. Het is voor mij ook al weet ik het hoe lang geleden dat ik het boek gelezen heb.

Ik ga er morgen echt werk van maken. Ik heb sinds vrije lange tijd weer twee vrije dagen achter elkaar, dus het kan nu. Sorry dat het allemaal zo lang op zich laat wachten.

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 03-01-2007 om 10:14.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 11:12
Verwijderd
Klik.

Nogmaals sorry dat het zo lang duurde. Ik hoop dat het je voorlopig ook zonder boek lukt, Duivelaartje. Als het niet lukt, ga ik op zoek naar een exemplaar en stuur ik je dat toe.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten