Als ik je titel lees moet ik elke keer denken aan het woord 'superzusje', en dan zie ik haar al vliegen met een rode cape om... Maar goed, daar gaat je gedicht niet over.
Je schetst een heel fijn beeld, zitten in de vensterbank met je zusje en kijken naar de hemel. Ook mooi hoe je met een omweg de bewondering beschrijft: "we rilden//maar het was niet koud." En dat ontkracht je vervolgens onmiddelijk door te stellen dat het geen vallende ster is, maar een vliegtuig. De beelden zijn opzich echt heel sterk, maar ik merk dat je moeite hebt om precies de juiste woorden te vinden voor wat je wil zeggen. Je hebt het bijvoorbeeld over de stille nacht, terwijl ik dat beeld al had door de dingen die je daarvoor had aangehaald. Je zou best op een andere manier kunnen aangeven dat het een stille nacht was, subtieler misschien. Verder vind ik de drie regels met komma's erachter in strofe 2 houterig overkomen. Ik snap dat het je bedoeling was om in deze regels een soort vertraging in te lassen, een twijfel, je beeld als het ware het zoeken naar de juiste woorden uit door de herhaling van 'zou ik', maar ik denk dat je die komma's niet nodig hebt. Een streepje in plaats van een komma na "zou ik spontaan," zou al helpen, denk ik. Dan is die aarzeling nog steeds aanwezig.
hoorde blazen
broze zangen van de wind.
Ik snap niet goed waarom je voor deze woordvolgorde gekozen hebt.
tot je het plotseling hoorde: blazende
broze zangen van de wind.
...kan toch ook? Het staat nu wat te gemaakt naar mijn smaak. Datzelfde probleem heb ik met de zin "ook jou zou komen dansen." Iemand dansen vind ik in deze context niet heel erg gepast, omdat je heel erg gemakkelijk het woord 'met' kan invoegen, nu lijkt het net alsof je dat hebt weggelaten alleen omdat het wat beter staat. Het rammelt meteen aan het alarm van je taalgevoel als je het leest zoals het er nu staat. Verder snap ik het einde niet helemaal: als sterren konden twisten, was de melkweg toch juist wel gezellig? Het einde loopt ook niet helemaal lekker, de laatste regel is denk ik niet de optimale afsluiter. Niet dat het persé moet rijmen, maar het zou fijn zijn als die regel het hele gedicht wat meer afsluit, snap je?
Nou goed, afgezien hiervan vind ik het een heel fijn gedicht. Het is net alsof ik er zelf bij was, dat heb je in ieder geval al bereikt dus. Hier en daar nog wat bijschaven en dan heb je een heel erg mooi gedicht.
Oh, en een heel grote pluim omdat je weer eens wat geplaatst hebt.

Ga zo door!