Advertentie | |
|
![]() |
|
Je hoeft geen christen of jood te zijn om de Bijbel te lezen,
maar ieder mens die zich eens verdiept in de Bijbel, zal ontdekken dat er veel meer in de bijbel staat dan iemand ooit zal kunnen vermoeden. Ik volg Griekse, volgend jaar mijn laatste jaar. Dit schooljaar hebben we het verhaal gelezen over Abraham die dacht dat hij zijn zoon, Isaac, moest offeren. Daarin alleen al staan zoveel ongelooflijk wijze dingen. Maar je ontdekt die niet door gewoon te lezen, om die dingen te doorzien heb je een begeleider nodig, in mijn geval was dat mijn leraar Grieks. De Bijbel is geen sprookjes boek, de Bijbel is echt niet voor doetjes. De Bijbel gaat over de pijn en het leed van de gewone mens. Het gaat over vaders die denken dat ze hun kind moeten offeren, het gaat over een man die onschuldig ter dood veroordeeld wordt, het gaat over mensen! Bezin eer je de Bijbel een sprookjesboek noemt. Wil je een sprookje lezen, lees dan de Ilias of de Odyssee, of andere epen. Dat zijn sprookjes, want die gaan over helden, een opperklasse. Ik zou er nog zoveel kunnen overzeggen, maar dat is moeilijk zo via een forum, want ik begrijp wel wat ik schrijf, maar misschien hebben de andere lezers niet genoeg achtergrond... 't is alvast mijn mening, Manlómë
|
Nog iets:
over het scheppingsverhaal... Ik vind het ronduit naief om kritieken te moeten lezen in de zin van 'Hoe in godsnaam kan God de aarde gemaakt hebben in 6 dagen, als het wetenschappelijk bewezen is dat de aarde ontstaan is door de Big Bang' . Het scheppingsverhaal is NIET, ik herhaal NIET, geschreven om een verklaring te geven aan het ontstaan van de wereld!!! Het is geschreven om hoop en moed te geven aan de Israëlieten die de Babylonische Ballingschap ondergingen. Vele stukken uit de bijbel zijn toen geschreven. Men heeft het scheppingsverhaal toen 'verzonnen' om de mens eraan te herinneren hoe de aarde in feite zou moeten zijn, en om de mens hoop te geven dat het misschien eens zo zal zijn. Een plaats waar mens en natuur in harmonie met elkaar kunnen leven. Maar niet om het ontstaan van de wereld te verklaren. Als je beweert dat het scheppingsverhaal wel daartoe geschreven is, dan beledig je iedere christen en iedere jood, dan beweer je dat christenen en joden dom zijn! Terwijl wij in België mogen blij zijn dat het christendom er is, want hoe conservatief de Kerk ook geworden mag zijn -zelf zou ik ook wel wat veranderingen willen zien-, de Kerk heeft de boer leren lezen! Dit ter zijde Manlómë
|
De Bijbel is voor mij geen verslag van gebeurtenissen, maar meer een boek met levenswijsheden en metaforen...
Ik weet niet of Jezus echt heeft bestaan, maar dat maakt mij ook niet veel uit. Het gaat mij om de dingen die Jezus voor de verhalen heeft gezegd, die zijn waar! Of hij nou echt heeft bestaan of niet, de uitspraken die aan hem zijn toegedicht zijn erg waardevol. Volgens een mooie uitspraak die ik een tijd geleden heb gelezen: "De beelden van God die in de Bijbel zijn te lezen, zijn evenzoveel tijdgebonden pogingen om het onuitsprekelijke onder woorden te brengen. In die opvatting kan de Bijbel wel een inspiratiebron zijn, maar niet het onaantastbare uitgangspunt voor het dagelijkse handelen." |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
ik geloof niet in het scheppings verhaal en al helemaal niet dat de wereld maar 4000 jaar oud zou zijn... ik geloof dat er op teveel manieren het tegendeel wordt bewezen en ik vind het redelijk naief als er mensen zijn die daar hun ogen voor sluiten...
verder bestaat de bijbel imo niet uit waarheden. daarnaast moet je bedenken dat de bijbel al heel wat eeuwen meegaat en dus niet echt meer actueel is. oftewel het past niet echt meer in deze tijd. als je het dus als waarheid benaderd, benader je het leven op een errug ouderwetse manier lijkt mij ![]() ik denk wel dat je als christen de bijbel als rode draad kunt gebruiken... er staan veel dingen in die ook nu nog grote betekenis hebben... kijk bijvoorbeeld naar de tien geboden.. niet doodslaan, heb je naaste lief als jezelf, dat soort dingen vind ik toch wel waardevol.... ik denk dat je moet proberen jóuw waarheid uit de bijbel te halen... |
![]() |
||
![]() |
Het volgende heb ik kunnen vinden over het ontstaan en de ontwikkeling van de bijbel...
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ik denk eerder dat de duivel (in zijn eerzucht) zou proberen om mensen hem te laten aanbidden voor vanalles en nog wat; als de duivel het zat is komt ie terug naar de aarde en hij zal alle gelovigen naar het hiernamaals sturen; de niet-gelovigen zijn onbruikbaar (om voor eeuwig te doen wat hij wil en voor hem te werken in zijn hemel; de hel); al die tijd zal ie zich voor doen als een vredelievende god. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Natuurlijk, het is allemaal de schuld van de duivel. Waar hebben we het eigenlijk nog over? ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 11-08-2002 om 10:44. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En ik vind dat over het ontstaan van de Bijbel best behoorlijk wat literatuur is. En aangezien ik maar een simpele ziel ben weet ik niet of ik er verder wat van mag vinden. Oh wacht, 't is hier democratie, 't mag wel ![]()
||
![]() |
Citaat:
Voorbeeld: de leeftijdsbepaling van fossielen...Niemand heeft ooit onderzoek kunnen doen hoe een dier na overlijden (wanneer deze in de juiste grond onder de juiste omstandigheden terechtkomt) er 65 miljoen jaar later uitziet...Wetenschappers kunnen slechts gissen hoe deze ontwikkeling vergaat...En hoe logisch het soms ook mag klinken; het is geen onomstotelijk bewijs van de waarheid... Laatst zag ik op Discovery Channel dat een groep wetenschappers een lijk op dezelfde manier mummificeerden als de oude Egyptenaren om de kijken hoe de oude mummies de toestand hadden die ze tegenwoordig hadden...Na zes jaar haalden ze de mummie weer uit de kast en deden het onderzoek waar ze zo lang op moesten wachten...Vervolgens komen ze met een zooi informatie met allerlei nieuw ontdekte bewijzen...Allemaal prima, maar een zesjarige mummie is niet representatief voor een dode Egyptenaar die 3000 jaar in de woestijn heeft gelegen... Mijn vraag dus: hoe betrouwbaar en juist zijn wetenschappelijke bewijzen???
||
![]() |
Citaat:
![]() koolstof-14 datering is vrij zeker dat scheelt een hoop; als het om het precieze verloop van de geschiedenis gaat zullen ze soms gaan voor de meest waarschijnlijke versie die strookt met de feiten (dat wil niet zeggen dat dat zomaar giswerk is!). maar de feiten zijn dat er dingen ouder zijn dan de leeftijd die bijbelgeleerden hebben berekend in de orde van 6000 jaar; kijk maar eens naar het licht dat ons bereikt van andere sterrenstelsels dat langer dan 6000 jaar onderweg MOET zijn geweest; organismen die radioactiefkoolstof in zich hebben opgenomen voor ze onder de grond verdwenen waarvan het gehalte dusdanig is afgenomen dat er meer dan 6000 jaar verstreken MOET zijn sinds die tijd. zo dat is alvast wat. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Wat me trouwens opvalt is dat er in deze discussie niet gesproken is over een essentiële zin die de overtuigingskracht van de gelovigen benadrukt...één dag is als duizend jaar en duizend jaar is als één dag...Volgens de bijbel tenminste... Citaat:
|
ben niet gelovig, maar ik reageer toch ff:
het oude testament is een verzameling van volksverhalen, die eerst eeuwen mondeling overgedragen werden (elke verteller verandert wel iets, toch?) en dan beetje bij beetje neergeschreven. het nieuwe testament is een getuigenis van mensen die jezus gekend hebben of mensen die de verhalen over hem hebben opgetekend. het is zoals de griekse en romeinse mythen en zoals sprookjes (iets minder) er zit een moraal aan het verhaal, wie die begrepen heeft is goed bezig. het is zeker geen wetenschappelijke verhandeling. al denken sommige mensen van wel, ik noem niet graag zomaar mensen dom om iets watze geloven, maar dat zit er toch dicht tegen. als je de bijbel leest moet je er wel mee rekening houden dat je er moraal uit haalt die 2000jaar geleden moreel verantwoord was, NU MISSCHIEN NIET MEER. polygamie is bijv niet meer aanvaardbaar in onze westerse samenleving, het vernietigen van je vijanden zou ik ook niet al te letterlijk nemen. je begrijpt wel wat ik bedoel. ff ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wetenschap in de Bijbel ~> Eilidh <~ | 253 | 28-06-2008 13:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De koran, de bijbel, Wilders en tolerantie voor de geschriften Daevrem | 196 | 10-10-2007 23:18 | |
De bijbel, interpretatie van controversiële verzen LB06 | 43 | 07-08-2007 16:17 | |
Is de bijbel waar? Saraï_h | 165 | 20-07-2004 21:42 | |
de bijbel klopt niet Korsakoff | 122 | 21-10-2003 17:18 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |