Oud 17-12-2002, 16:26
Sithan
Sithan is offline
Ok vanavond is het dan zover...The Two Towers wereldpremiere...
behalve dan voor de mensen die naar de persvoorstellingen geweest zijn natuurlijk
Hoe dan ook...als we hier nou ff neerzetten wat we ervan vonden..
Ik kan pas morgen mn oordeel vellen, want ik ga vanavond
Oud 17-12-2002, 16:59
Günther
Günther is offline
ik ben te laat ik dacht dat het volgende week de 17e was dus ik ga volgende week pas ik wou wel gaan vanavond 00:05 maja have fun en ik laat volgende week horen wat ik ervan vond
Oud 17-12-2002, 19:12
zeep007
zeep007 is offline
iK GA morgenaVOND HEEN!!!!!! Ik heb makkelijk nog twee kaartjes kunnen bemachtigen voor de premiere.

en ik ga niet vertellen hoe die was
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 19:15
punxnotdead
punxnotdead is offline
ik ga vrijdag

khad eigenlijk vanavond gewild maarja
Oud 18-12-2002, 03:51
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Mooie film, al komt het me een beetje over alsof ze nog meer hebben moeten knippen dan dat ze al gedaan hebben. Maar imho (uiteraard) een aanrader.

En de bioscoop van Deventer is af te raden.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 09:31
Anonymous John
Anonymous John is offline
Ik ga hem vrijdag zien...zal dan mijn mening posten.
Oud 18-12-2002, 12:24
Zer0Mancer
Zer0Mancer is offline
Hij is echt prachtig! Heb hem afgelopen nacht gezien. de 3 uur was voorbij gevolgen!! Echt super.
Oud 18-12-2002, 12:30
mixtape
mixtape is offline
Ik zou 'm vannacht zien.. ging niet door *Boehoehe*
Maar.. zeer binnenkort hoop ik..
Oud 18-12-2002, 16:27
Signy
Signy is offline
Ik wil 'm heel snel gaan kijken... *zeer benieuwd*
Oud 18-12-2002, 17:18
Toet0r
Toet0r is offline
*is gisteravond naar de LOTR marathon in vlissingen geweest*!

om half 9 ongeveer begon deel 1, rond half 12 een pauze van n half uur en toen....12 uur!! deel2!!!!

Ik vind um echt heeel gaaf geworden!!!!! *kan niet wachten om um nog ene keer te zien* er was ook nog humor in, dus dat was wel strak en mooie vecht scenes (en andere scenes natuurlijk)!!

om 5 voor 3 wassie afgelopen!! *is nu behoorlijk moe*

echt n top film!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 17:19
Toet0r
Toet0r is offline
ik had btw wel het idee dat ie veel sneller ging dan deel 1, maar dat komt denk ik dooordat ik 1 al (te) vaak gezien heb!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 18:09
Dark Angel
Dark Angel is offline
*** SPOILER PARADE ***

Gollum/Smeagol: De ster van de film wat mij betreft. Gaat schitterend heen-en-weer in z'n 'verslaving', en de kijker blijft (net als Frodo en Sam) mee heen-en-weer zwaaien tussen medelijden en minachting.

Frodo: mag nu ook z'n onsympathiekere kanten hebben, en je gaat automatisch meer met Sam meevoelen dan met Frodo. Ik vond de invloed van de Ring goed neergezet.

Sam: Awwww... ik voelde echt met 'm mee, wat een hopeloze situatie... Frodo is half gek aan het worden en Gollum is helemaal niet te vertrouwen.

Grima: Vond ik ook heel goed, perfecte 'wormtongue' zoals hij Edoras onder de duim had.

Faramir: Was ik niet blij mee. Okay, hij ziet uiteindelijk z'n fout in, maar is wel heel minimaal met het toegeven daarvan. Dan vond ik dat Boromir dat beter deed. ("Forgive me, I did not see" en Faramir's: "It seems we've misunderstood eachother")

Eomer: Ik ben horse-boy z'n nieuwste fan. Kwam heel 'echt' over, en heeft hart - ben heel blij dat ze er geen 'hulk' van gemaakt hebben.

Legolas en Gimli: vond ik leuk, vooral de lichtere momenten. Vond wel dat Gimli wat al te vaak als comic relief naar voren kwam.

Aragorn: opeens vind ik 'm een stuk minder sympathiek. De film zet 'm ook erg afstandelijk neer... Hopelijk komt dat weer wat terug in de 3de film.

Laatst gewijzigd op 18-12-2002 om 18:14.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:57
TAFKAB
TAFKAB is offline
heb em net gezien!
V_E_T!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 22:29
Wolf Hood
Wolf Hood is offline
Jah hoor die film draait .
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 23:28
Stevill
Stevill is offline
ik heb em ook gezien maar ik vond um niet zo heel erg cool 1e deel was veel beter en ze hebben er in deel 2 ook een aantal dingen bij verzonnen wat nergens op sloeg en ik had meer battle scenes verwacht.

voor de rest zag hij er wel cool uit maar 1 is beter in mijn ogen.
Oud 19-12-2002, 00:18
Joostje
Joostje is offline
twijfwelachtigheden

1) De elven komen te hulp bij Helm's Deep, Haldir sterft

Dacht PJ soms van tja we moeten toch iemand laten sterven om te laten zien dat ze wel erg geleden hebben maar het mag niemand zijn die echt belangrijk is

2) Gimli mist zijn rode neus alleen, voor de rest is het net een clown

3) Ents vergaderen een hele tijd of ze nou oorlog moeten voeren, door een truuk van pippin laat treebeard zich lokken (?) en dan roept treebeard maar alle ents en vallen ze isengard aan. Sinds wanneer is Treebeard koning v/d ents?

4) ik heb het niet echt geteld, maar volgens mij schieten de ongetrainde jonges en oudjes even goed als de elven

5) Age werd als eeuw vertaald

Nooit, maar dan ook nooit., age als eeuw vertalen bij tolkien!

6) aragorn heeft een bijna-dood-ervaring

Don't follow the light!!!

7) frodo en geesten (?) in de dead marshes?

8) ik vind dat de balrog wat weinig terugmept

9) Ent staat onderaan dam, zegt release the river, trekter 1 steen uit, hele rivier breekt los

-> waarom roept ie release the river als ie het zelf al doet?
-> heeft saruman soms de dam op 1 steen laten rusten en er een pijl bij gezet met " Kurk hier" getekend?
-> komter zoveel water door zo'n klein gat?

10) Frodo komt nazgul tegen in Osgiliath?

11) Frodo komt nazgul tegen in dead marshes

Waarom zo laag? ik heb geen bord met " pas op, overvliegende nazgul" gezien...

12) Eomer wordt verbannen ?

13) Aragorn, Legolas en Gimli staan achter een rots, en als eomer en zijn kudde voorbijgetrokken is, stappen ze opeens opzij en zeggen kiekeboe?

14) Frodo en Sam vallen naar beneden bij the Black Gate

15) Smeagol zegt: I'll lead you to a even more secret passage" Bedoel hij nog geheimer dan een poort van 2 kilometer, waar dag in dag uit hele hordes legers naar binnen stromen, en vanaf 1000 kilometer al wordt aangegeven met : Zwarte Poort. nog 1000 kilometer.

Dat is het wel zo'n beetje dat ik kan verzinnen
Oud 19-12-2002, 01:13
Carn
Carn is offline
Citaat:
Joostje schreef:
twijfwelachtigheden

Dacht PJ soms van tja we moeten toch iemand laten sterven om te laten zien dat ze wel erg geleden hebben maar het mag niemand zijn die echt belangrijk is

2) Gimli mist zijn rode neus alleen, voor de rest is het net een clown

3) Ents vergaderen een hele tijd of ze nou oorlog moeten voeren, door een truuk van pippin laat treebeard zich lokken (?) en dan roept treebeard maar alle ents en vallen ze isengard aan. Sinds wanneer is Treebeard koning v/d ents?

// hij is volgens mij de oudste ent die er leeft

4) ik heb het niet echt geteld, maar volgens mij schieten de ongetrainde jonges en oudjes even goed als de elven

//als ik me goed herrinner ziet Frodo in het boek gezichten in het moeras

//gandalf heeft zelfverdeding voor bejaarden gedaan

Staat trouwens volgens mij ook niet in het boek

9) Ent staat onderaan dam, zegt release the river, trekter 1 steen uit, hele rivier breekt los

-> heeft saruman soms de dam op 1 steen laten rusten en er een pijl bij gezet met " Kurk hier" getekend?

13) Aragorn, Legolas en Gimli staan achter een rots, en als eomer en zijn kudde voorbijgetrokken is, stappen ze opeens opzij en zeggen kiekeboe?

15) Smeagol zegt: I'll lead you to a even more secret passage" Bedoel hij nog geheimer dan een poort van 2 kilometer, waar dag in dag uit hele hordes legers naar binnen stromen, en vanaf 1000 kilometer al wordt aangegeven met : Zwarte Poort. nog 1000 kilometer.

//Ik neem aan dat Gollum een secret passage bij de black gate bedoelde...zou banaal als ie even aanklopte met "hu, gollum hier, 2 bezoekers, lame door man!"

Oud 19-12-2002, 01:44
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ten eerste, hier mijn recensie:
http://fun.scholieren.com/films/

Verder is hier een handige database voor mensen die de boeken niet zo goed kennen of de appendices niet bij hand hebben:
http://www.glyphweb.com/arda/

*DE REST VAN MIJN POST HEEFT HIER EN DAAR KLEINE SPOILERS. MAAR ALS JE DAAROM ZOU GEVEN ZOU JE DEZE THREAD HELEMAAL NOG NIET MOETEN LEZEN*

Citaat:
Dark Angel schreef:
*** SPOILER PARADE ***

Gollum/Smeagol: De ster van de film wat mij betreft. Gaat schitterend heen-en-weer in z'n 'verslaving', en de kijker blijft (net als Frodo en Sam) mee heen-en-weer zwaaien tussen medelijden en minachting.
Agree, één van de beste dingen uit de film. Prachtige animatie ook.

Citaat:
Dark Angel schreef:
Grima: Vond ik ook heel goed, perfecte 'wormtongue' zoals hij Edoras onder de duim had.
Na Gollum en misschien Gandalf en Frodo was Grima IMO het meest overtuigende personage uit de film.

Citaat:
Dark Angel schreef:
Faramir: Was ik niet blij mee. Okay, hij ziet uiteindelijk z'n fout in, maar is wel heel minimaal met het toegeven daarvan. Dan vond ik dat Boromir dat beter deed. ("Forgive me, I did not see" en Faramir's: "It seems we've misunderstood eachother")
Tja, ik twijfel. Enerzijds was de tegenstelling tussen Boromir en Faramir in de boeken IMO een beetje te groot. In de film was Boromir beter uitgebalanceerd, meer een echt mens. Faramir was in de film minder nobel dan in het boek, wat goed is, maar de makers gingen iets te kort door de bocht, hij ging ineens vrij snel overslag

Citaat:
Dark Angel schreef:
Legolas en Gimli: vond ik leuk, vooral de lichtere momenten. Vond wel dat Gimli wat al te vaak als comic relief naar voren kwam.
Gimli en Legolas hadden door de nieuwe personages vrij weinig te doen, hoewel Gimli nu de rol van comic relief op de schouders heeft genomen. Vond ik verder niet echt storend.

Citaat:
Dark Angel schreef:
Aragorn: opeens vind ik 'm een stuk minder sympathiek. De film zet 'm ook erg afstandelijk neer... Hopelijk komt dat weer wat terug in de 3de film.
Tja, er was wat weinig tijd voor hem over. Wat vond je van z'n near death experience?

Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef:
ik heb em ook gezien maar ik vond um niet zo heel erg cool 1e deel was veel beter en ze hebben er in deel 2 ook een aantal dingen bij verzonnen wat nergens op sloeg en ik had meer battle scenes verwacht.

voor de rest zag hij er wel cool uit maar 1 is beter in mijn ogen.
Meer gevechten? Helms Deep duurde een half uur, de anval op Isengard is te zien, en men heeft nog een gevechtsscène (met de Wargs) toegevoegd. Wat had je verwacht?

Laatst gewijzigd op 19-12-2002 om 01:46.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 02:44
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef:
twijfwelachtigheden

Blijkbaar. Niet alle elven waren van mening dat ze Middle-Earth zomaar moesten verlaten.

Citaat:
Joostje schreef:
Hij is iig de oudste. Blijkbaar hebben Ents een speciale lokroep voor noodgevallen. IMO is de beslissing van Jackson en co. om de Ents in de eerste instantie te laten besluiten Isengard niet aan te vallen een goede, aangezien Ents niet zo snel opgewonden raken. Eerst zien, dan geloven, lijkt het devies.

Citaat:
Joostje schreef:

Duh, maar vertalers staan ook niet bepaald hoog op de evolutionaire ladder.

Citaat:
Joostje schreef:

Mja, beetje omslachtige manier om de liefde tussen Arwen en Aragorn te benadrukken, maar gelukkig ook niet rampzalig.

Citaat:
Joostje schreef:
In het boek viel Frodo niet in het water, maar verder is die scène wel accuraat. Mooi gedaan, vind ik.

Citaat:
Joostje schreef:
Weet niet precies. Gandalf is misschien een wat kleinere vijand dan de Balrog gewend is, bovendien zijn ze in een vrije val. In de laatste scène met de Balrog is alleen de beslissende slag te zien.

Citaat:
Joostje schreef:

Who cares?

Citaat:
Joostje schreef:
Ik dacht dat dat gebruikt werd om de corrumperende invloed van de Ring te illustreren, zodat Faramir ervan afziet de Ring mee te nemen.

Citaat:
Joostje schreef:

Dus hij vliegt wat lager dan in het boek. Oh nos!

Citaat:
Joostje schreef:
Yup, dit is waarschijnlijk gedaan omdat men anders nòg een personage (Erkenbrand) had moeten introduceren.

Citaat:
Joostje schreef:
In het boek zitten ze volgens mij zelfs gewoon in het gras voordat ze kiekeboe roepen.

Citaat:
Joostje schreef:
Beetje extra spanning. En het illustreert de cloaking ablities van de Elven cloak.

Citaat:
Joostje schreef:
Als jij het zegt.

Citaat:
Joostje schreef:
You didn't even try, kampioen mierenneuken. Je hebt nog een boel punten vergeten, o.a. dat Theoden op een andere manier wordt wakkergeschud als in het boek, de Wargs, dat Aragorn, Legolas en Gimli in het boek Saruman bij Fangorn zien, dat Treebeard in de film Merry en Pippin dreigt te verpletteren, etc etc....

Maar wat vond je nou van de film in 'n geheel?
Oud 19-12-2002, 02:51
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Nog wat discussiepunten:

De Balrog. Sommigen waren teleurgesteld met zijn uiterlijk vorig jaar. Nu is er wat meer te zien. Jammer, of juist niet?

Oliphaunts. Hot or not?

Gollum oscarkandidaat? Als het aan New Line ligt wel.

Legolas en z'n board. WTF?

De manier waarop hij op een gegeven moment z'n paard bestijgt is iig ^2, wie het daarmee oneens is....your fate is sealed.
Oud 19-12-2002, 11:03
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Blijkbaar. Niet alle elven waren van mening dat ze Middle-Earth zomaar moesten verlaten.

Kwam niet echt in het boek voor. Niet dat Hama dan gaat zeggen van: Nee sorey, jullie komen niet inhet boek voor, rot maar snel op, want tja,ze hebben wel versterking nodig maar toch...

Hij is iig de oudste. Blijkbaar hebben Ents een speciale lokroep voor noodgevallen. IMO is de beslissing van Jackson en co. om de Ents in de eerste instantie te laten besluiten Isengard niet aan te vallen een goede, aangezien Ents niet zo snel opgewonden raken. Eerst zien, dan geloven, lijkt het devies.

Hmm, of ie de oudste is weet ik nogniet zo net... En verder zijn Ents de herders van Fangorn, dus weten ze heus al wel waar Saruman mee bezig is. En tja, als ze niet zo snel opgewonden raken, waarom raken ze dan wel zo snel opgewonden als ze het bos omgehaktzien (hetgeen ze waarschijnlijk al wisten)

Duh, maar vertalers staan ook niet bepaald hoog op de evolutionaire ladder.

Nouja, je hebt tenslotte maar een universitaire studie nodig...

Mja, beetje omslachtige manier om de liefde tussen Arwen en Aragorn te benadrukken, maar gelukkig ook niet rampzalig.

Dat niet nee, maar niet volgens het boekje

In het boek viel Frodo niet in het water, maar verder is die scène wel accuraat. Mooi gedaan, vind ik.

Ik was niet tevreden met hoe die geestenin beeld werden gebracht... PJ is nou eenmaal helemaal verliefd of het vermengen van realiteitmet fantasie, en wou zich blijkbaar eens uitleven. Maarja, toch niet een zinloze scene aangezien gered door Smeagol...

Weet niet precies. Gandalf is misschien een wat kleinere vijand dan de Balrog gewend is, bovendien zijn ze in een vrije val. In de laatste scène met de Balrog is alleen de beslissende slag te zien.

Gandalf is ook in vrije val .

Who cares?

ikke En verder, ik vondt het net een wervingsfilmoje voor een actiegroep van Greenpeace

Ik dacht dat dat gebruikt werd om de corrumperende invloed van de Ring te illustreren, zodat Faramir ervan afziet de Ring mee te nemen.

hmm k

Dus hij vliegt wat lager dan in het boek. Oh nos!

Het was zelfs een bijna-confrontatie

Yup, dit is waarschijnlijk gedaan omdat men anders nòg een personage (Erkenbrand) had moeten introduceren.

ok ok

In het boek zitten ze volgens mij zelfs gewoon in het gras voordat ze kiekeboe roepen.

Volgens mij ook

Beetje extra spanning. En het illustreert de cloaking ablities van de Elven cloak.

Viel dat niet ook te illustreren doorAragorn en leg en Gimli onder hun cloakjes te laten zitten?

Als jij het zegt.

You didn't even try, kampioen mierenneuken. Je hebt nog een boel punten vergeten, o.a. dat Theoden op een andere manier wordt wakkergeschud als in het boek,

wel opgemerkt, vergeten. Is hij bezeten doorSaruman???

de Wargs,

ja lol. Van die scoputs die ff gaan kijken. Hee, een leger, zullen we teruggaan omte rapporteren? Nah, we vallen gewoonmet zn tween aan en verkloten zo hetverassingseffect.. Achja,orcs zijn niet de snuggerste...

dat Aragorn, Legolas en Gimli in het boek Saruman bij Fangorn zien,

mja

dat Treebeard in de film Merry en Pippin dreigt te verpletteren, etc etc....

vul maar verder aan
Trouwens, de vlg van Rohan flappert naar beneden richtingGandalf en consorten. En ze laten hem liggen. Halloooooo...... pak die vlag op en neem hem mee teruggggg.... Het is nog net niet zo dat ze erop gaan lopen zeiken

Maar wat vond je nou van de film in 'n geheel?
wel mooi

Scene top3:

1) Legolas springt bij Gimli op zn paard (bij die aanval van de wargs)
2) Smeagol/Gollem discussie (snachts )
3) Ongeveer alle scens met eowyn... Zij is knap
Oud 19-12-2002, 11:05
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Heb de film gezien en was uiteraard weer diep onder de indruk. Toch heb ik er een paar gemengde gevoelens over.

De mate waarin er van Tolkien was afgeweken vond ik net iets te ver. Sommige dingen die afweken, die hier voor het grootste deel al zijn verteld, vond ik het verhaal zeker ten goede komen: Gimli de clown, elven die meevechten, wargs, Arwen die naar de Havens wordt gestuurd, Eomer verbannen, Ents die eerst besluiten om niet aan te vallen, etc: geen enkel probleem mee.

De dingen waar ik meer problemen mee had:
-Aragorn flikkert van een rots, droomt, wordt door z'n paard gevonden, en komt terug. Ben het met Rollo Tomassi eens dat het een omslachtige manier was om zijn liefde te benadrukken en ik vond het verder absoluut niets toevoegen. De tijd had van mij aan mooiere dingen besteed mogen worden.

-Faramir. Eens met de mening van Dark Angel. Faramir was een van mijn favoriete personages, en daarom vond ik het spijtig dat zijn scherpzinnigheid, zijn grote verschil met Boromir en bovenal zijn begrip voor Frodo's situatie zo slecht tot uiting was gekomen.

-Frodo die 'gedwongen' door de Ring om hem aan de vliegende Nazgul te overhandigen. Dit was het punt waar ik het meeste problemen mee had en ik kijk er dan ook van op dat dat hier nog niet genoemd is. De Ringwraiths waren in boek 1 afgesloten en zouden de Ring daarna nooit meer te zien krijgen. Ik vond het bij het lezen van het boek altijd leuk om de situatie vanuit het perspectief van Sauron te zien en vond de manier waarop hij in het boek zo listig misleid prachtig.

*Kleine spoiler van boek 3:*
In het boek kwam Sauron er pas achter wat de bedoeling van zijn vijanden was toen het al te laat was. Hij had altijd gedacht (zeer waarschijnlijk) dat een van de Groteren uiteindelijk de Ring zou opeisen, naar Gondor zou gaan, en hem zou gebruiken tegen hem, op de manier waarop Boromir het zo graag wilde. Constant probeerden Gandalf en Aragorn deze illusie vast te houden.
*Einde spoiler*

Wat er nu in de film gebeurde brengt een flinke deuk in deze kwestie. De Nazgul, dus Sauron, weet nu precies waar de Ring is, niet in Minas Tirith maar nog dichter bij huis: in Osgiliath. Wat nog belangrijker is: de Ring wordt nog steeds door dezelfde halfling gedragen, niet bepaald de geschikte persoon die Sauron ermee omver te kunnen werpen. Wat moet Sauron hier nu in godsnaam van denken? Wtf doet mijn Lieveling daar? Waarom is er nog niemand die hem heeft opgeëist? Wat zijn mijn vijanden ermee van plan? Kennelijk kan het niet in zijn hoofd opkomen dat men van plan is om zijn meesterwerk te vernietigen, maar ik vraag me af hoe hij de situatie wél precies zou moeten zien. Deze actie maakt de situatie er nu niet precies makkelijker op. Heel misschien zien we in film 3 hier meer over, maar ik reken er niet op.

Verder dient gezegd te worden dat de rest geniaal was gedaan. De manier waarop Gollem was uitgebeeld, evenals de Ents, Balrog, de Oliphaunts, Helmsdeep, etc. zijn ongeëvenaard. Ook de personages leken allemaal even prachtig. Nu maar weer een heel jaar wachten...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 11:06
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Nog wat discussiepunten:

De Balrog. Sommigen waren teleurgesteld met zijn uiterlijk vorig jaar. Nu is er wat meer te zien. Jammer, of juist niet?

To wing or not to wing, that's the question... Ik vindt het wel jammer, maar onoverkomelijk als het gevechtn beeld wordt gebracht

Oliphaunts. Hot or not?

Ik had ze meer als olifanten verwacht. not

. She is my birthsday present.. Yes my precious. ja dus

Twijfelachtig

De manier waarop hij op een gegeven moment z'n paard bestijgt is iig ^2, wie het daarmee oneens is....your fate is sealed.
Beste scene vind ik ook. Wow!
Oud 19-12-2002, 19:45
Nate
Nate is offline
Goden! Wat heeft iedereen toch met Gollum?!

Als er iemand een comic relief in de film was, dan was hij het wel. Ik kan je wel vertellen, in het boek moest ik geen één keer om hem lachen. In de zaal lag iedereen constant plat. Om Gollum. Zijn scenes waren het lauwst van allemaal, totaal niet in de sfeer van de film.

Ik weet ook wel dat het klopt met het verhaal van Tolkien, en wat dat betreft hebben ze zich er goed aan gehouden, maar dat had toch ook anders gekund? Gollum's stem bijvoorbeeld, vooral als hij Sméagol is, is gewoon vet klote. Hij heeft 500 jaar in een grot lopen rotten! Besides, Frodo was dan wel zijn 'master', maar ook in het boek ging Gollum niet cheery door de moerassen des doods rondhuppelen. Wat hij hier wel deed.

Nee, Gollum was verschrikkelijk. Ik vond 'm veel leuker toen er nog vanalles over hem te raden bleef. Een geanimeerd karakter, hoe goed ook, moet je niet zoveel in beeld zetten. Op een gegeven moment past 'ie gewoon echt niet meer in de film. Een Jar-Jar Binks kloon, als je het mij vraagt.

Faramir viel me ook tegen. Ik vond 'm een goed personage in het boek; krachtig, niet corrupt als Boromir. In de film was hij een zwak mannetje zonder eigen wil die alleen z'n vader blij wilde maken, koste wat kost. Verder vond ik het min of meer een versimpelde Aragorn; hetzelfde uiterlijk, niets nieuws onder de zon.

Gimli was geweldig. Hij was inderdaad constant de grappenmaker, maar dat was hij in het boek ook. Dat zijn de dwergen zoals Tolkien ze bedoelt heeft, als je het mij vraagt. En verder is de acteur die Gimli speelt gewoon erg goed, een stuk beter dan een geanimeerd poppetje. Gimli is leuk om naar te kijken, en brengt 't prachtig. Mijn favoriet, in elk geval.

De Enten... De Enten hebben mij ook zeker niet teleurgesteld, al vond ik ze soms een beetje fragiel overkomen; in Isengard maakten ze het meer dan goed. Geweldige scene. Wel jammer dat hij nog niet helemaal af is gemaakt in the Two Towers.

Nou, wat nog meer... Elrond vind ik geen goede (half)elf, maar dat vond ik in deel 1 ook al niet... De scenes over Aragorn & Arwen zijn af en toe wat onduidelijk getimed... Eowyn is een goede actrice maar komt een beetje burgerlijk over af en toe..

Veel kritiek, maar ik vond het een geweldige film. Misschien beter dan deel 1, misschien niet. Maar in geval 1 was ik verblind door hoge verwachtingen en overrompeld door hoe mooi het allemaal was.. Nu kreeg ik het van te voren al 3 uur naar m'n hoofd geslingerd (marathon) dus keek ik wat helderder naar deel 2. Hij is zeker de moeite waard. En ik kan niet wachten tot deel 3, zoals gewoonlijk.
Oud 19-12-2002, 19:49
Nate
Nate is offline
De Balrog vond ik overigens prima, niet geweldig, maar goed zat.

Legolas en zijn board (wat een schild was van een of andere dode Orc) vond ik een beetje té, maar het stoorde me niet lang. Legolas heeft overigens wel meer scenes die een beetje twijfelachtig zijn, maar dat is natuurlijk allemaal opzet. Iemand moet laten zien hoe goed die elven zijn hè...

De Oliphaunts waren zeer indrukwekkend; maakten helaas niet veel klaar.

Dat Gollum op een gegeven moment Frodo red uit het moeras vind ik een beetje vreemd. Ik denk dat dat Sam had moeten wezen. Gollum is veel te aanwezig hier.. Maar dat had ik al gezegd hè?
Oud 19-12-2002, 20:08
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Nate schreef:
Dat Gollum op een gegeven moment Frodo red uit het moeras vind ik een beetje vreemd. Ik denk dat dat Sam had moeten wezen. Gollum is veel te aanwezig hier.. Maar dat had ik al gezegd hè?
Frodo heeft de ring tenslotte, ik denk dat het Gollum daarom te doen was.
Oud 19-12-2002, 20:13
Nate
Nate is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Frodo heeft de ring tenslotte, ik denk dat het Gollum daarom te doen was.
Tja, ik denk dat daar toch een moment van bedenking vooraf zou gaan, en tegen die tijd was Sam natuurlijk allang te hulp geschoten. Eigenlijk had die hele scene er gewoon niet in moeten zitten, als je het mij vraagt... We weten hoe graag Gollum de ring wil, we weten hoe klef hij is geworden met Frodo, en dat wilde ik eigenlijk niet eens weten.
Oud 19-12-2002, 21:20
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nate schreef:

Als er iemand een comic relief in de film was, dan was hij het wel. Ik kan je wel vertellen, in het boek moest ik geen één keer om hem lachen. In de zaal lag iedereen constant plat. Om Gollum. Zijn scenes waren het lauwst van allemaal, totaal niet in de sfeer van de film.

Inderdaad. De innerlijke strijd in Gollum/ Smeagol, die tussen goed in kwaad, die ook in Frodo en Faramir, en de wanhoop van Legolas (?) zelfs, past totaal niet in de rest van de film! Hoe komen we daar nou weer bij? Hoe kan deze innerlijke strijd, die ook gevoerd wordt tenslotte in Helmsdeep, in Osgilliath, in Isengard gevoerd wordt op een andere manier, in het verhaal passen?

Ik weet ook wel dat het klopt met het verhaal van Tolkien, en wat dat betreft hebben ze zich er goed aan gehouden, maar dat had toch ook anders gekund? Gollum's stem bijvoorbeeld, vooral als hij Sméagol is, is gewoon vet klote. Hij heeft 500 jaar in een grot lopen rotten! Besides, Frodo was dan wel zijn 'master', maar ook in het boek ging Gollum niet cheery door de moerassen des doods rondhuppelen. Wat hij hier wel deed.

Vond niks mis met de stem . Mjah, hij was wel een klein beetje overcheery. Maar ik vondt dat ook weer niet zo'n probleem, denk dat het bij de film sowieso wat overdreven moet worden, minder tijd..

Nee, Gollum was verschrikkelijk. Ik vond 'm veel leuker toen er nog vanalles over hem te raden bleef. Een geanimeerd karakter, hoe goed ook, moet je niet zoveel in beeld zetten. Op een gegeven moment past 'ie gewoon echt niet meer in de film. Een Jar-Jar Binks kloon, als je het mij vraagt.

Gollum was een serieus, zoniet het serieuste karakter van de film. De animatie vondt ik perfect, de stem. Ook de innerlijke strijd van het kar. past in de film, en verdiende de hoofdrol die hij kreeg.

Faramir viel me ook tegen. Ik vond 'm een goed personage in het boek; krachtig, niet corrupt als Boromir. In de film was hij een zwak mannetje zonder eigen wil die alleen z'n vader blij wilde maken, koste wat kost. Verder vond ik het min of meer een versimpelde Aragorn; hetzelfde uiterlijk, niets nieuws onder de zon.

Hij had wel degelijk een eigen wil, was alleen fulltime bezig om Ithilien te verdedigen. Maar voor de rest indd een Bromir kloon. jammer.

Gimli was geweldig. Hij was inderdaad constant de grappenmaker, maar dat was hij in het boek ook.

ow?

Dat zijn de dwergen zoals Tolkien ze bedoelt heeft, als je het mij vraagt.

Ohja, natuurlijk. Vandaar ook die uitgebreide geschiedenis van Moria!

En verder is de acteur die Gimli speelt gewoon erg goed, een stuk beter dan een geanimeerd poppetje. Gimli is leuk om naar te kijken, en brengt 't prachtig. Mijn favoriet, in elk geval.

Ik vondt het gewoon een overdreven standaard D&D dwerg.

De Enten... De Enten hebben mij ook zeker niet teleurgesteld, al vond ik ze soms een beetje fragiel overkomen; in Isengard maakten ze het meer dan goed. Geweldige scene. Wel jammer dat hij nog niet helemaal af is gemaakt in the Two Towers.

Ikvondt de vechtscene in Isengard nogal pathetic overkomen imho, voor de rest waren het uiterst serieuse karakters...

Nou, wat nog meer... Elrond vind ik geen goede (half)elf, maar dat vond ik in deel 1 ook al niet... De scenes over Aragorn & Arwen zijn af en toe wat onduidelijk getimed... Eowyn is een goede actrice maar komt een beetje burgerlijk over af en toe..

Veel kritiek, maar ik vond het een geweldige film. Misschien beter dan deel 1, misschien niet. Maar in geval 1 was ik verblind door hoge verwachtingen en overrompeld door hoe mooi het allemaal was.. Nu kreeg ik het van te voren al 3 uur naar m'n hoofd geslingerd (marathon) dus keek ik wat helderder naar deel 2. Hij is zeker de moeite waard. En ik kan niet wachten tot deel 3, zoals gewoonlijk.
kan ook al niet wachten...
Oud 19-12-2002, 21:22
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nate schreef:
[B]

Lijkt me aardig belangrijke scene in de ontwikkeling tussen Smeagol en Frodo, en in de karakterontwikkeling van Smeagol/ Gollum
Oud 19-12-2002, 21:59
Carn
Carn is offline
Ach, ik heb hem niet gezien, maar volgens mij het is gewoon een goede FILM

Peter Jackson heeft zelf gezegd dat hij met TTT de meeste "vrijheden" heeft genomen kwa wijzingen....zn eerste cut voor de bios versie was ook 4 uur....met moeite teruggebracht naar 3 (vooral scenes met Merijn en Pepijn hebben het onderspit gedolven)...er komt natuurlijk een DVD versie van weer pak-em-beet 3 uur 30 (en nu hopelijk zonder 10 minuten fanclub credits)
Oud 19-12-2002, 22:41
Nate
Nate is offline
Au Joostje, the sarcasm!

Maar, then again, ik had niet echt verwacht dat iemand het met me eens ging zijn.
Oud 19-12-2002, 23:24
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nate schreef:
Au Joostje, the sarcasm!

Maar, then again, ik had niet echt verwacht dat iemand het met me eens ging zijn.
Oud 20-12-2002, 12:11
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Hmm, of ie de oudste is weet ik nogniet zo net... En verder zijn Ents de herders van Fangorn, dus weten ze heus al wel waar Saruman mee bezig is. En tja, als ze niet zo snel opgewonden raken, waarom raken ze dan wel zo snel opgewonden als ze het bos omgehaktzien (hetgeen ze waarschijnlijk al wisten)
Wat Jackson & co. denk ik wilden zeggen is dat de Ents in hun optiek alleen in een soort impuls in actie zouden komen. Ach, mij maakt het niet zoveel uit, ik zie de teksten van Tolkien zeker niet als iets heiligs. Sommige dingen werken in de films beter dan in de boeken.

Citaat:
Joostje schreef:
Nouja, je hebt tenslotte maar een universitaire studie nodig...
Dat klopt volgens mij, maar het is vaak niet te merken.

Citaat:
Joostje schreef:
Ik was niet tevreden met hoe die geestenin beeld werden gebracht... PJ is nou eenmaal helemaal verliefd of het vermengen van realiteitmet fantasie, en wou zich blijkbaar eens uitleven.
Het is zijn interpretatie. Ik vond het wel doeltreffend.

Citaat:
Joostje schreef:
ikke En verder, ik vondt het net een wervingsfilmoje voor een actiegroep van Greenpeace
Want die slopen ook dammen?

Citaat:
Joostje schreef:
wel opgemerkt, vergeten. Is hij bezeten doorSaruman???
Yup. Als Gandalf zijn geest 'uitdrijft', zie je Saruman bij z'n Palantir wegvallen.

Citaat:
Joostje schreef:
Trouwens, de vlg van Rohan flappert naar beneden richtingGandalf en consorten. En ze laten hem liggen. Halloooooo...... pak die vlag op en neem hem mee teruggggg.... Het is nog net niet zo dat ze erop gaan lopen zeiken

[jodysweetin]How rude![/jodysweetin]

Maar goed, ik heb weer genoeg genitpicked voor vandaag.

Citaat:
Nate schreef:

???

Ben ik niet met je eens. Hij was precies zoals ik me had voorgesteld. Maar dat terzijde.
Oud 20-12-2002, 13:18
Conan the Librarian
Citaat:
Joostje schreef:
(Treebeard)
Hmm, of ie de oudste is weet ik nogniet zo net...
Hij was, geloof ik, de enige nog overgeblevene van de oudste Ents. Zoiets vertelt-ie Merry en Pippin ergens halverwege de eerste helft van TTT (boek).
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 14:08
Sithan
Sithan is offline
Echt weer een weergaloze film

Voor mij stalen de Enten, Gimli en Gollum de show...

De Enten, sja die waren gewoon meesterlijk in hun aanval op Isengard...

Gimli, omdat ie me af en toe goed aan t lachen kreeg

En Gollum, omdat ik op een gegeven moment echt medelijden kreeg en het volgende moment weer minachting...
Oud 20-12-2002, 14:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Wat Jackson & co. denk ik wilden zeggen is dat de Ents in hun optiek alleen in een soort impuls in actie zouden komen. Ach, mij maakt het niet zoveel uit, ik zie de teksten van Tolkien zeker niet als iets heiligs. Sommige dingen werken in de films beter dan in de boeken.

Mja, maar ik denk toch dat de rust en het rustige, eeuwnoude, weloverdachte de basis is van het karakters van de ents. Dus liever niet daaraan komen meneer PJ

Dat klopt volgens mij, maar het is vaak niet te merken.

eilas ja

Het is zijn interpretatie. Ik vond het wel doeltreffend.

Dan verschillen we daarover van mening

Want die slopen ook dammen?

Nee, die zeggen ook van release the river enz

Yup. Als Gandalf zijn geest 'uitdrijft', zie je Saruman bij z'n Palantir wegvallen.

niet zo direct in boek toch?

[jodysweetin]How rude![/jodysweetin]

jodysweetin?

Maar goed, ik heb weer genoeg genitpicked voor vandaag.

hm ja. Het was nog steeds een goeie film, vondt deel 1 beter though...
Oud 20-12-2002, 17:02
Verwijderd
HIJ WAS STOERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Alles was goed, alleen jammer van de enten. De enten zelf waren stoer, alleen de achtergrond met merry& peppin (als ze op treebeard zitten) is superrrrrr nep..
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 17:13
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Redman schreef:
HIJ WAS STOERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Alles was goed, alleen jammer van de enten. De enten zelf waren stoer, alleen de achtergrond met merry& peppin (als ze op treebeard zitten) is superrrrrr nep..
ja dat was inderdaad een beetje jammer...
Oud 20-12-2002, 23:11
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Bah, dat haat ik nou

hij krijgt van de imdb een 9,4.
Geen andere film heeft zo'n hoog cijfer, maar om te zien dat LOTR de beste film ooit gemaakt wordt is me een beetje teveel van het goede
Oud 21-12-2002, 00:59
Anonymous John
Anonymous John is offline
Ben net terug ervan, mijn gedachten (for those who care):

Meesterlijke effecten, Gandalf versus Balrog was gewledig, de Ents waren volkomen overtuigend, en laat ik niet over Gollum/Smeagol beginnen; BESTE. CGI. CREATIE. OOIT. Ik ben ook meerdere malen klaargekomen tijdens bepaalde scènes met hem.

Wel erg verschillend van het boek. Ik was niet onder de indruk van de veranderingen van Faramir's personage (Ik ben dan ook niet de enige die dit denkt) en teveel aandacht werdt besteed aan Arwen, Elrond en Galadriel. Merry en Pippin kregen ook te weinig screentime. Echt een grote purist ben ik niet dus zo'n ramp is het allemaal ook weer niet, maar deze film schreeuwt gewoon Special Extended DVD Edition.

Wel een mooie voorschaduwing over Shelob voor ROTK...ik was dan ook wel tevreden met het einde. Het moet eigenlijk nog allemaal inzinken maar duidelijk is wel dat ik hem geweldig vond.
Nog een paar opmerkingen/vragen:

-De Suicide-Bomber Orc die leek alsof hij de Olympische toorts naar binnen bracht was hilarisch.
-Aragorn en Gimli komen naar buiten via een zijdeurtje, en geen enkele Uruk-Hai die dit eerder heeft gezien?
-Legolas die achterstevoren springt op een paard; prachtig!
-€10 entree is veel te veel, ondanks dat het een goede film was.

Maar excuseert mij zich nu, ik moet die plakkerige substansie uit mijn broek verwijderen...
Oud 21-12-2002, 11:55
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Anonymous John schreef:

-De Suicide-Bomber Orc die leek alsof hij de Olympische toorts naar binnen bracht was hilarisch.

lol

-Aragorn en Gimli komen naar buiten via een zijdeurtje, en geen enkele Uruk-Hai die dit eerder heeft gezien?

ssst

mijn tekst

-€10 entree is veel te veel, ondanks dat het een goede film was.

hier koste het minder

Maar excuseert mij zich nu, ik moet die plakkerige substansie uit mijn broek verwijderen...
hebah
Oud 21-12-2002, 14:07
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Nog wat discussiepunten:

nee helemaal niet jsammer...vond um heel goed!

Oliphaunts. Hot or not?

hot!

hmmmmm ja!

DAT WAS HEEEEEEEL GAAF!

was idd koel!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 14:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
Keppem gisteravond gezien! Oh wat hou ik van dat verhaal !!
En vanmiddag enkele hoofdstukken uit the two towers herlezen..

Kzal beginnen met wat minpuntjes (die waren er wel ; het kwam brak op gang , net als deel 1)

Wat doen ze Gimli aan, dat was wel minder. :-S
Ze dachten, de meisjes vinden Aragorn&Legolas leuk, maar Gimli, daar kunnen we mee gooien, die laten we van rotsen afvallen, struikelen, van zijn paard vallen...

Van de Enten had ik meer verwacht, maar ik verwachtte denk ik het onmogelijke. De Huorns! Waar waren die?
Trouwens, Boombaard is wel hun leider. Boombaard is Fangorn.

Wat doet Haldir in Rohan? En nog een beetje gaan sterven ook... Nou ja, dat hadden jullie al opgemerkt.

Positief is natuurlijk in de eerste plaats Gollem. Dat vrolijke en grappige gespring? Staat wel in het boek.. Geen zin om het op te zoeken, maar net nog gelezen, er wordt gezegd dat hij 'opgetogen was' en 'bokkesprongen maakte'. Zo zou ik het wel omschrijven wat hij deed, bokkesprongen.

Over dat zijdeurtje in het fort in Helms Deep... Dat liep naar een plateautje, een onbereikbaar balkonnetje. De weg naar de poort liep lager. Je kan wel van dat balkon naar de weg springen, niet andersom.
Oud 21-12-2002, 15:38
Verwijderd
Veel te lang geleden dat ik het boek heb gelezen dus echt vergelijkingen maken kan ik niet. Zijn idd wat dingen die niet in het boek voorkwamen (voor zover ik me dan kan herinneren) maar uhm....mja, kan er niet echt over oordelen als ik het niet allemaal meer weet.
Prachtige special fx, smeagol/gollum is echt indrukwekkend. Vond het stuk waarin telkens gewisseld werd met camera's tijdens z'n eerste echte schizofrene 'gesprek' nogal overdreven, duurde iets te lang en werd nogal belachelijk. Dat 'vrolijke' gedrag van Gollum meen ik me idd nog te herinneren van het boek, dus daar stoorde ik me ook niet echt aan. Voor de rest als je 'm wel gewoon schizofreen ziet doen zonder die wisselingen van camera vind ik het erg goed overkomen.
[nitpickus extremus] Special fx van treebeard met merry en pippin vond ik nogal neppig overkomen op momenten. Nou kon je in de close-ups bij Treebeard echt duidelijk details zien, maar bij shots met een afstand lijkt het alsof ze een veel minder gedetailleerde Treebeard hebben gebruikt, de texturen zagen er nogal slordig uit. Ook kon je duidelijk zien dat het licht, bij de close-up op Merry en Pippin in de open lucht toen treebeard door het bos liep naar isengard, van een artificiele lichtbron kwam. *pleit voor bluescreenopnames die BUITEN worden opgenomen*[/nitpickus extremus]
Af en toe wat opmerkingen van Gimli waren wel leuk, maar vrijwel de gehele film (op wat doden in helm's deep na) werd hij belachelijk gemaakt. Dwergen met bijlen horen bad@ss te zijn.
De film kwam net als bij FOTR nogal tot een plotseling eind, maar hier begonnen ze ook nogal van de hak op de tak. Een echte mening vormen kan je dus nog steeds pas nadat ROTK is uitgekomen.

Citaat:
Anonymous John schreef:
Coolste scene in de film!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 16:50
Kleine A*
Kleine A* is offline
Ik heb m net gezien, was n gave film vond ik.
alleen verschilt t wel erg v t boek, maarja, toch vond ik t leuk om te kijken.

Legolas op dat schild van de trap vond ik erg cool en dat gimli gegooit werd door aragorn ook

Gollum vond ik echt fantastisch!
Die gesprekken met zichzelf, echt vet gaaf! en die ogen v m

merijn en pepijn kwam niet zoveel in beeld, dat vond ik wel jammer.

Ik heb wel *schaam* die scene gemist dat legolas achterstevoren op zn paard springtmaar ik ga er woensdag weer naartoe en dan let ik er extra op
Oud 21-12-2002, 22:09
Menahem
Menahem is offline
Afgelopen woesndag gezien

AHA! Dus nog iemand die zich heeft geergerd aan dat rare zij deurtje gedoe.
Massale aanval, geram op de poort, suicide ork attack, maar NIEMAND VAN DIE 10.000 MAN die dat stomme deurtje ziet!?!?

EN ook Legolas op zijn board vond ik een beetje ´overdone´.
Ook heel mooi vond ik de scene waarin je ziet hoe ze de kinderen wapens in de handen geven en als de vrouwen&kinderen in de grotten zitten terwijl de Orks ze een beetje lopen te intimideren .
Was mooier geweest als ze de angst van de mensen iets meer benadrukt hadden, maar goed je kan niet alles hebben.

En Gollem was SUPER
Al met al een meesterlijke film
Oud 22-12-2002, 01:54
Conan the Librarian
Citaat:
Isobuster schreef:
Bah, dat haat ik nou

Geen andere film heeft zo'n hoog cijfer, maar om te zien dat LOTR de beste film ooit gemaakt wordt is me een beetje teveel van het goede
Dat gaat vanzelf zakken.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 11:29
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
CycLoner schreef:
[nitpickus extremus] Special fx van treebeard met merry en pippin vond ik nogal neppig overkomen op momenten. Nou kon je in de close-ups bij Treebeard echt duidelijk details zien, maar bij shots met een afstand lijkt het alsof ze een veel minder gedetailleerde Treebeard hebben gebruikt, de texturen zagen er nogal slordig uit. Ook kon je duidelijk zien dat het licht, bij de close-up op Merry en Pippin in de open lucht toen treebeard door het bos liep naar isengard, van een artificiele lichtbron kwam. *pleit voor bluescreenopnames die BUITEN worden opgenomen*[/nitpickus extremus]
Op een gegeven moment staken ze heel lelijk af tegen de lucht, klopt.

Citaat:
Semyaz schreef:

AHA! Dus nog iemand die zich heeft geergerd aan dat rare zij deurtje gedoe.
Massale aanval, geram op de poort, suicide ork attack, maar NIEMAND VAN DIE 10.000 MAN die dat stomme deurtje ziet!?!?

Ik kan me vergissen, maar volgens mij was die deur helemaal niet te zien vanaf dat smalle pad vanwaar de Orcs probeerden de burcht binnen te dringen.

Citaat:
Isobuster schreef:
Bah, dat haat ik nou

FOTR stond eerst ook zo hoog. Zakt vanzelf wel als de massa de film ook heeft gezien, en stoere anti-conformisten de film een 1 hebben gegeven.
Oud 22-12-2002, 12:03
zeep007
zeep007 is offline
Ik heb besloten dat ik deze films niet meer met het boek ga vergelijken. Want dan irriteer ik me gewoon.

Dit neemt echter niet weg dat ik het een wereldfilm vind. Ik heb nu al twee gezien in de bios...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 17:02
Conan the Librarian
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
FOTR stond eerst ook zo hoog. Zakt vanzelf wel als de massa de film ook heeft gezien, en stoere anti-conformisten de film een 1 hebben gegeven.
Hij staat al op 7 in de top-250 (waar alleen 'regular voters' votes' meegeteld worden).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten