Advertentie | |
|
![]() |
|
Koop een geinig systeempje bij FCC inclusief Samsung 160GB HDDs:
AMD Duron 900MHz €30 Arctic Super Silent Pro €5 ECS K7S5A Pro Onboard Sound+LAN €33 StyleCase 818S Midi-Tower 350W Netzteil Front-USB €40 Totaal excl. Videokaart & geheugen: €108 Videokaart is niet nodig, alleen bij het installeren. Je kunt verder alles via SSH doen (via andere computer inloggen), dus je hebt alleen tijdens installatie tijdelijk een videokaart nodig. Geheugen heb je wel nodig, is duur op het moment dus als je nog een 64MB SDRAM reepje hebt liggen kun je die gebruiken. Kan zowel PC133 SDRAM in dat mobo als DDR SDRAM (PC2100). En dan deze schijfjes in pleuren: Samsung 160GB 7200rpm 3Jr garantie €110 Die kast heeft ruimte voor 7 HDDs en nog eens 4 extra in 5¼ bays, dus voldoende upgrade ruimte, 350W ook lekker. Met Software-RAID kun je de schijven voorzien van RAID-0, RAID-1, RAID-10 of RAID-5. En dan de software kant: je kunt er FreeBSD opzetten, wil ik je ook wel mee helpen. Uiterst geschikt als fileserver icm Samba en kun je ook leuke FTP en Webserver op draaien, inclusief DNS, IRC of Gameserver (quake, half life, counter strike en nog een aantal games kun je (als server) erop draaien. Bovendien heeft FreeBSD progs als CCD en Vinum, die Software RAID implementeren. Als je meer dan 4 schijven wilt, kun je een IDE kaartje erbij nemen: ENMIC UDMA133 RAID (0+1) Controller PCI €37 Verzendkosten zijn €7 per pakketje, incl. kast dus €14.
Laatst gewijzigd op 06-09-2003 om 01:35. |
![]() |
|
Ik ben bezig met een fileserver en webserver tutorial voor FreeBSD, die over een week wel af is denk ik.
![]() FreeBSD is na installatie en wenning-periode erg makkelijk te beheren vind ik. Je hoeft echt niet into UNIX te zijn, alhoewel je wel open moet staan voor een andere wereld dan Windows.
|
![]() |
Allen bedankt, vooral Enlightenment
![]() Ik denk dat ik hier een heel eind met die informatie kom. Ik ben ook van plan om FreeBSD te gaan proberen, ook omdat ik dat al op je site had gelezen ![]() Het enige probleem gaat dan worden dat ik em zelf in elkaar moet zetten, daar heb ik ook geen kaas van gegeten ![]()
|
Ach, zo moeilijk is dat niet. Eens moet je eerste keer zijn; je leert er enorm veel van en doorbreekt het 'bang' zijn voor je eigen hardware.
![]() De vraag is: wil je het leren? Als je thuis je onderdelen hebt, is het eigenlijk behoorlijk piece of cake mits je iemand hebt die je via ICQ kan assisteren. Ik zou je graag willen helpen iig. Het is helemaal niet zo moeilijk hoor, alleen met de koeler monteren op de processor heb je wel wat instructies nodig, omdat als je het verkeerd doet je je processor stuk kan maken. En weet je al of je RAID wilt of niet?
|
Nou, het is héél goed mogelijk dat je ander componenten ook kapot maakt hoor, het hangt er vanaf hoe klungelig en onwetend je bent. Vooral vroeger, met die AT borden kon je een bord natuurlijk wel eens wat pijn doen als je zo'n metalen afstandhoudertje voor onder het bord op de verkeerde plaats liet zitten. En als je flink statische electriciteit opwekt, en net het ding op de verkeerde plaats vastpakt..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb gemerkt dat je bij FCC alleen maar "kant en klare" pc's kunt bestellen, geen halve
![]() Maar als er niets anders op zit dan zet ik hem idd zelf in elkaar. Die onderdelen moet ik nog bestellen, geheugen en een videokaart heb ik thuis al. Maar das plug 'n play, simpel dus ![]() Maar nu maak je me toch bang met die koeler ![]() En Raids... ik snap nog niet helemaal waar dat voor dient. Ik heb al wel een site gevonden hier Maar snappen doe ik het allemaal nog niet. Alleen lijkt me Raid 5 wel het beste/fijnste.
||
Citaat:
installeren van koeler gaat ook prima, zolang je iemand hebt die je via ICQ kan begeleiden. RAID heeft verschillende vormen: RAID0 (Striping) Zorgt voor meer snelheid door de data over meerdere schijven te verdelen, 1 bestand staat dan op alle schijven en als je deze leest, leest elke schijf een deel van het bestand, waardoor het natuurlijk sneller is. Prestatiewinst van 200% is niet ongebruikelijk. Is potentiëel onveiliger; als één schijf uitvalt, ben je alle data kwijt, ook de data die op de andere schijven stond. RAID1 (Mirroring) Zorgt voor extra veiligheid door een schijf de andere te laten 'mirroren', waardoor de 2e schijf altijd een exacte kopie is van de 1e. Als ééntje uitvalt, heb je altijd nog de ander, waar dus dezelfde data op staat. Duurder omdat je dubbel zoveel schijven nodig hebt. RAID 4 (Parity) Zelfde als RAID0, alleen wordt nu een extra schijf gebruikt voor pariteitsinformatie. Dit resulteert erin, dat één schijf mag uitvallen, waarbij je je alle data behoudt. Vallen er 2 of meer schijven uit, dan ben je alsnog alles kwijt. Biedt dus de voordelen van extra zekerheid, en extra snelheid. Echter, alleen leessnelheid is iets hoger. De schijfsnelheid is slecht te noemen, niet sneller dan 1 schijf iig. RAID 5 (Distributed Parity) Zelfde als RAID4, alleen wordt de pariteitsgegevens nu verdeeld (distributed) over de verschillende schijven, waardoor de parity schijf geen bottleneck vormt en het geheel dus iets sneller is. RAID5 biedt geen nadelen over RAID4, waardoor vrijwel altijd RAID5 gekozen wordt en geen RAID4. RAID 10 (Mirroring + Striping) Dit is een combinatie van RAID1 (Mirroring) en RAID0 (Striping). Valt aan te bevelen als je Mirroring wilt, maar minimaal 4 schijven hebt. Het is dan sneller dan mirroring. Maar je blijft het nadeel houden dat 50% van je schijven worden gebruikt om een kopie van je gegevens te bewaren.
|
Heb je'm wel verteld dat je voor raid 5 iets van vier dezelfde schijven nodig hebt? Anders is het rendement zo laag..
Theoretisch gezien is het toch zo: 2 schijven van 120 Gb, levert een bruikbare ruimte van 120 Gb op. 3 schijven van 120 Gb, levert een bruikbare ruimte van 240 Gb op. 4 schijven van 120 Gb, levert een bruikbare ruimte van 360 Gb op. und so weiter, aangezien je altijd 120 Gb nodig hebt (verspreid over meerdere schijven) als parity, omdat je één schijfuitval moet aankunnen.. (of je moet helemaal gestoord zijn, en nog meer redundancy willen, voor het geval een andere schijf ook kapot gaat terwijl je die eerste kapotte nog niet vervangen hebt).
|
Je kunt beter van "slack" spreken, dus:
2 schijven = 50% slack 3 schijven = 33% slack 4 schijven = 25% slack 5 schijven = 20% slack etc. Bij Mirroring blijft de hoeveelheid slack altijd 50%. Maar hierdoor heb je wel afdoende write performance. Zelf raad ik aan twee RAID0 stripes te maken, waarbij de één de ander 's nachts mirrored. Zo heb je de hoogste performance, en maximale veiligheid, want ook al heb je een mirrored disk of RAID5 disk, die gaat je geen bescherming bieden tegen fouten die jij maakt (perongeluk dir deleten, dat soort gein). En RAID5 met Vinum is niet superstabiel, helaas. Hardware RAID5 is veel hardstikke duur. Dus twee RAID0 stripes met b.v. CCD is misschien wel de snelste, veiligste en meest economische oplossing.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je niet vies bent van wat meer risico op dataverlies is het het helemaal geen slecht idee om lekker RAID-0 te gaan draaien. Het zijn slechts keuzes, voor alles is wel wat te zeggen. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
server joey10076 | 3 | 06-01-2013 18:06 | |
Games |
Help Rosco | 5 | 15-07-2004 10:25 | |
Software & Hardware |
Post hier 'n foto + specs van je PC! :) Orion16 | 96 | 03-11-2003 17:58 | |
Software & Hardware |
Hele hoop PC's en hardware, maar weet niet goed wat ik er mee moet doen Cryptic Winterstorm | 31 | 08-09-2003 16:16 | |
Software & Hardware |
hoeveel geheugen heb jij in je pc????? HIBJ | 200 | 19-01-2003 20:25 | |
Software & Hardware |
Pentium 4? Verwijderd | 48 | 09-06-2001 02:24 |