Oud 24-10-2003, 13:01
Optima
Optima is offline
Dit naar aanleiding van een rechtzaak betreffende een schippersjongen van 15 die gedurende 1 jaar stelselmatig door zijn medeschippers, 3 volwassen mannen, werd getreiterd en op het hoogtepunt als wijze van 'grap' een banaan in zijn anus geduwd kreeg.

De daders werden niet vervolgd voor verkrachting omdat de banaan geen seksuele intenties had. maar daarentegen gingen ze ook vrijuit ondanks dat ze 1 jaar lang en minderjarige jongen nota bene, getreiterd hebben.

pesten, in werk school of privesfeer, moet naar mijn mening ook strafrechterlijk te vervolgen zijn. Omdat er nu niets tegen te doen valt, lopen pesterijen uit de hand, en komen de meeste zaken toch voor de rechter ivm lichamelijk mishandeling of aanzetten tot zelfmoord.

Met het invoeren van een verbod op geestelijke mishandeling/ pesterijen/ stelselmatig treiteren, ben je preventief bezig en voelt het slachtoffer zich iig gesteund door de wet.
Oud 24-10-2003, 13:17
Yousra
Yousra is offline
Het voorbeeld van de banaan is wel erg extreem en zoiets zou wel degelijk bestraft moeten worden ondanks de intenties van de banaan die toch echt niet uit zichzelf die duik genomen heeft.

Maar verder is geestelijke mishandeling moeilijk te meten en te bewijzen lijkt mij. Dan krijg je toch van die praktijken van "Hij noemde mij elke dag lelijkerd", "Nietes", "Welles" enz.
En de één is nu eenmaal sneller op z'n zieltje getrapt dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 13:33
Verwijderd
aan de ene kant wel, omdat het gewoon een vorm van mishandeling is

aan de andere kant niet, want zoiets is in zeer veel gevallen veel te moeilijk te bewijzen..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 13:34
Machiavelli
Machiavelli is offline
Ik vind het een moeilijke zaak, aan de ene kant weet ik dat je je hele leven onder dat soort getreiter kan lijden, aan de andere kant hebben we vrijheid van meningsuiting en is het erg moeilijk om te bepalen wanneer het geplaag en flauwe opmerkingen is en wanneer het echt stelselmatig treiteren en pesten is.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 13:36
Optima
Optima is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 24-10-2003 @ 14:34:
het erg moeilijk om te bepalen wanneer het geplaag en flauwe opmerkingen is en wanneer het echt stelselmatig treiteren en pesten is.
maar als we alles nu gewoon strafbaar stellen, maar de strafmaat aanpassen? Dus enigszins uit de hand gelopen ónschuldige'pesterijen is 10 uur cursus dader-slachtoffer training, en echt erg treiteren een geldboete van 1000 euro.
Oud 24-10-2003, 14:03
chris9 tje
chris9 tje is offline
hmmz.... vaak pesten degene die pesten uit reactie ergens op. (Angst om zelf gepest te worden bijvoorbeeld) en veel pesters hebben niet echt door wat ze doen.

Aan de ene kant zou het wel goed zijn om ze duidelijk te maken wat ze aan het doen zijn oid, maar aan de andere kant is het wel lastig....

In sommige gevallen is het duidelijk dat de pester pest om te pesten, zelf door heeft wat ie doet e.d., maar in andere gevallen is het niet duidelijk dat het pesten is en of de pester doorheeft wat ie doet.

Op scholen lijkt het me belangrijk dat docenten en leerlingbegeleiders goed worden getraind om pestgedrag te herkennen en dat proberen op te lossen.

Buiten scholen is dat wel veel lastiger.....

Daarnaast is vaak het schlachtoffer ook niet helemaal zonder schuld. Het gaat te ver om te zeggen: je lokt het zelf uit, maar er zijn wel dingen in je gedrag die je kunt veranderen. Daarom lijkt het me in zulke situaties wel zinnig als er ook goede begeleiding voor het slachtoffer komt.....

Misschien zou je de kosten daarvan kunnen verhalen op de dader als vorm van straf oid.....
Oud 24-10-2003, 14:12
Gatara
Gatara is offline
Met een banaan, komkommer of weet ik veel wat gepenetreerd worden zonder dat je dat wilt, is imo domweg verkrachting.

Raar dat de rechter daar anders over denkt.

(heb je overigens een bron?)
Oud 24-10-2003, 14:20
Joostje
Joostje is offline
Bron

layout verneukt

[edit: nu niet meer]

Laatst gewijzigd op 24-10-2003 om 15:16.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 24-10-2003 @ 15:12:
(heb je overigens een bron?)
Dat wilde ik net vragen. Als het gaat om rechterlijke uitspraken geloof ik alleen iets wanneer ik de uitspraak zelf onder ogen krijg, omdat leken (of bijna-leken) nogal eens de neiging hebben om uitspraken van rechters compleet verkeerd te interpreteren.

In ieder geval moet geestelijke mishandeling vervolgd kunnen worden. Ik vraag me af of er gevallen uit de jurisprudentie bekend zijn waarin de OvJ zoiets heeft gedaan. Ik vraag me af of het onder het algemene artikel van mishandeling kan vallen - iemand zou even de toelichting op dat artikel erbij moeten pakken.

Bewijsproblemen doen zich misschien voor, maar dat is geen reden om het niet als apart strafbaar feit in de wet op te nemen. Bij wel meer feiten doen zich bewijsproblemen voor omdat het om 'geestelijke' uitingen gaat maar dat is in de praktijk best wel te omzeilen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 15:56
Verwijderd
Onder duidelijke voorwaarden moet het zeker strafbaar gesteld worden. Als het slachtoffer duidelijk kan aantonen psychische schade te lijden, is het m.i. niet anders dan bij fysieke mishandeling.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 21:33
Verwijderd
Misschien kan aansluiting gezocht worden bij het criterium om schadevergoeding terzake van immateriële schade te vorderen uit art. 6:106 BW, namelijk de aantasting in de persoonlijkheid waarbij sprake moet zijn van een in de psychatrie algemeen erkend ziektebeeld.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 21:38
Envy
Envy is offline
Natuurlijk zou het goed zijn om dat strafbaar te stellen, alleen is het in vele gevallen niet goed na te trekken, omdat er geen lichamelijke sporen oid gevonden kunnen worden.
Oud 25-10-2003, 10:27
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-10-2003 @ 22:33:
Misschien kan aansluiting gezocht worden bij het criterium om schadevergoeding terzake van immateriële schade te vorderen uit art. 6:106 BW, namelijk de aantasting in de persoonlijkheid waarbij sprake moet zijn van een in de psychatrie algemeen erkend ziektebeeld.
Daar dacht ik ook aan
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 10:27
Verwijderd
Citaat:
pinoow schreef op 24-10-2003 @ 22:38:
Natuurlijk zou het goed zijn om dat strafbaar te stellen, alleen is het in vele gevallen niet goed na te trekken, omdat er geen lichamelijke sporen oid gevonden kunnen worden.
*kuch* lees mijn post eens *kuch*
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 14:48
McCaine
McCaine is offline
Mits er een fysiek gevolg is wel. Eenvoudigweg "oh help, ik vind dit zo vervelend" is niet toereikend IMO.
Oud 26-10-2003, 14:52
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Optima schreef op 24-10-2003 @ 14:01:
Dit naar aanleiding van een rechtzaak betreffende een schippersjongen van 15 die gedurende 1 jaar stelselmatig door zijn medeschippers, 3 volwassen mannen, werd getreiterd en op het hoogtepunt als wijze van 'grap' een banaan in zijn anus geduwd kreeg.

De daders werden niet vervolgd voor verkrachting omdat de banaan geen seksuele intenties had. maar daarentegen gingen ze ook vrijuit ondanks dat ze 1 jaar lang en minderjarige jongen nota bene, getreiterd hebben.

pesten, in werk school of privesfeer, moet naar mijn mening ook strafrechterlijk te vervolgen zijn. Omdat er nu niets tegen te doen valt, lopen pesterijen uit de hand, en komen de meeste zaken toch voor de rechter ivm lichamelijk mishandeling of aanzetten tot zelfmoord.

Met het invoeren van een verbod op geestelijke mishandeling/ pesterijen/ stelselmatig treiteren, ben je preventief bezig en voelt het slachtoffer zich iig gesteund door de wet.
Bij de genoemde zaak hadden die mannen wel voor verkrachting vervolgd moeten worden. Tssk, wat is dit voor idee? Dat als verkrachters voortaan mensen met stokken en andere hulpstukken gaan verkrachten het geen seksuele lading heeft?
Nóg erger dan verkrachting met de "gewone" middelen zou ik zeggen.

Tja, ik zou zeggen dat het geestelijk mishandelen ook gestraft zou moeten worden, want je hebt gelijk als je zegt dat het later op ergere dingen uit kan lopen, nog maar de trauma's daargelaten.
Maar het is moeilijk om in zo'n zaak bewijs te vergaren, zou ik denken. Maar zeker een goede zaak.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten