Oud 22-03-2004, 19:01
monogaam
monogaam is offline
Zelfopoffering kan een uitdrukking zijn van vertwijfeling, berusting, liefde, hoge ethische principes of anders van het feit dat mensen hun overtuigingen belangrijker vinden dan hun leven.

Moeten we de oorlog, bijvoorbeeld tussen twee landen, waarbij grote aantallen mannen en vrouwen besluiten voor hun land of hun godsdienst te strijden, ook als een 'collectieve psychose' beschouwen? Kun je daar ook spreken van een massa die niet langer veronderstellingen controleert, omdat ze in dit geval ook nog de bevelen van anderen moet opvolgen? Kun je bij een oorlog spreken van het kwijtraken van de werkelijkheidszin? Ik vind van niet. Ik streef namelijk ook naar een doel waar ik mijn leven voor zou geven. Het is helaas niet de tijd en het klimaat om dat te doen, maar mocht ik me ooit in die situatie bevinden zal ik er niet voor terug deinzen om mijn leven daarvoor te geven.

Hoe kijken jullie tegenover zelfopoffering?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2004, 21:32
Not for Sale
Not for Sale is offline
Je vind niet dat zelfopoffering psychotisch is, want jij wil het ook.
Dat is een onvolledige argumentatie. Welke redenen hebben wij om aan te nemen dat jij niet psychotisch bent?
Oud 23-03-2004, 08:46
actionhank
actionhank is offline
Super dom natuurlijk. Wat heb je aan een doel als je zelf dood bent?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 09:32
Isa
Isa is offline
eens met not for sale.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 13:50
nova7
nova7 is offline
Een oorlog is een collectieve psychose. Een geestelijke leider of wie dan ook moedigt aan, om voor de rechen op te komen. En wanhopige mensen doen het ook.Wat zou je zelf doen,als het 24-7 tegen je werd geroepen, dat je ermee een verschil kunt maken?
Is men sterk genoeg om nee te zeggen, wat als een verraad van je volk gezien wordt?
Geen oorlog geen keuze. ja, idealistisch...
Oud 24-03-2004, 15:43
QuietNoise
QuietNoise is offline
het is opzich best begrijpbaar dat je iets de moeite waard vind om voor te sterven, maar met alleen sterven bereik je meestal bijzonder weinig...

maar als bijvoorbeeld je doel is amerika zo veel mogelijk schade aan te doen, dan kom je best dicht bij je einddoel door te leren vliegen en in het world trade centre te vliegen

nou heb ik er opzich niet zo veel op tegen dat mensen ergens zo sterk in geloven, dat ze hun leven er voor willen geven, dood ga je toch vroeg of laat.. maar in het geval van oorlog, gaat jou dood niet veel verschil maken, aangezien een oorlog gewoon gaat over wie de langste adem heeft, en dus of heel veel geld heeft, of heel veel 'zieltjes'

aan de ene kant is het echt voledig absurd, maar aan de andere kant is het eigenlijk ook wel weer goed, als niemand ooit bereid zou zijn om zichzelf op te offeren voor een hoger doel, bereiken we dat doel nooit...

maar dan is er ook weer de vraag of als je moet sterven voor dat doel, dat doel wel de moeite waard is..

neem palestina en israel, het is echt heel begrijpelijk dat je als pallestijn zo veel mogelijk israeliers mee wilt nemen in je dood, maar het is de vraag of het wel de slimste keuze is... en of het je dichter bij je doel gaat brengen.. (in dit geval een vrije pallesteinse staat)

als het ook daadwerkelijk helpt, vindt ik zelfopoffering iets moois, maar ik vraag me in veel gevallen af of het wel helpt...
Oud 26-03-2004, 21:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
actionhank schreef op 23-03-2004 @ 09:46:
Super dom natuurlijk. Wat heb je aan een doel als je zelf dood bent?
Precies.

Tenzij je gelooft dat er 72 maagden op je wachten, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 21:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 26-03-2004 @ 22:00:
Precies.
Dat is dan ook niet de point. Het is opoffering omdat je het voor anderen doet, niet voor jezelf. Wat je er zelf aan hebt is dan dus irrelevant.
Oud 26-03-2004, 22:07
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
McCaine schreef op 26-03-2004 @ 22:11:
Dat is dan ook niet de point. Het is opoffering omdat je het voor anderen doet, niet voor jezelf. Wat je er zelf aan hebt is dan dus irrelevant.
Eigenlijk wel logisch, ja.

Ik zal er morgen dieper op in (proberen te) gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 22:12
Isa
Isa is offline
Citaat:
McCaine schreef op 26-03-2004 @ 22:11:
eindelijk een verstandige reactie
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:36
Luego
Luego is offline
Nee, een collectieve psychose is het niet.

Als buitenstaander is het misschien moeilijk om je voor te stellen dat iemand écht kan geloven dat er 72 maagden op hem wachten als hij als martelaar sterft. Bekend voorbeeldje: het is voor sommige/veel Palestijnen de hoogste manier van sterven.
En, ook belangrijk denk ik, mensen kunnen 'rare' (net betoogd dat het niet 'raar' is, maar goed) doen in echte wanhoop.
Over dat je niets meer hebt aan een doel als je zelf dood bent: dat is natuurlijk onzin. Misschien zien jullie je leven als een essentiële schakel in de samenleving, maar die mensen denken anders. Hun idealen zijn belangrijker dan hun eigen leven.

Ik weet niet of ik mijn leven zou geven voor een bepaald doel , ik kan geen situatie bedenken waarin dat zou kunnen. Ik heb wel meerdere idealen, maar ik kan me er geeneen indenken waar ik op de eoa manier mijn leven voor zou kunnen geven.
Er is wel iemand voor wie ik mijn leven zou geven.
Ik hoop alleen dat dat nooit nodig zal zijn .

Dus andere vraag: ben ik dan wel knettergek ?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 18:32
SM
SM is offline
Ik had graag de Fuhrer willen beschermen, densnoods ten koste van mijn eigen leven. Helaas is hij al dood.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 18:47
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Waarom had je nou weer 'de fuhrer' willen beschermen??

ik vind zelfopoffering btw dom. Een hoger doel dan jezelf voortplanten heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Natuurlijk is iedereen in bepaalde omstandigheden bereid tot zelfopoffering, ook als dit geen familie van je is. Als je bijvoorbeeld moet kiezen tussen jouw leven of dat van 50 kinderen, maar waarom dat is kan ik eigenlijk nog niet logisch verklaren.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 19:50
Verwijderd
Citaat:
SM schreef op 28-03-2004 @ 19:32:
Ik had graag de Fuhrer willen beschermen, densnoods ten koste van mijn eigen leven. Helaas is hij al dood.
nou geloof me er zijn zat andere mensen van een dergelijk allooi die jij kan beschermen met je leven, ik ga je niet tegenhouden
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 19:52
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
SM schreef op 28-03-2004 @ 19:32:
Mooi, want dan had ik jou en je Führer samen om zeep kunnen helpen.

Führer schrijf je trouwens met ü, niet u.
Fuhrer zou je uitspreken als Foehrer...

Als je Duits wil schrijven, doe het dan ook goed.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:02
SM
SM is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-03-2004 @ 20:52:
Mooi, want dan had ik jou en je Führer samen om zeep kunnen helpen.

Führer schrijf je trouwens met ü, niet u.
Fuhrer zou je uitspreken als Foehrer...

Als je Duits wil schrijven, doe het dan ook goed.

Had het graag voor je gedaan, maar heb helaas geen 'ü' op dit simpel toetsenbord. Dat een jood zich stoort aan het niet goed schrijven van de Führer is merkwaardig te noemen..
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:02
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
SM schreef op 28-03-2004 @ 21:02:
Had het graag voor je gedaan, maar heb helaas geen 'ü' op dit simpel toetsenbord. Dat een jood zich stoort aan het niet goed schrijven van de Führer is merkwaardig te noemen..
daar gaan we weer
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:05
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
SM schreef op 28-03-2004 @ 21:02:
Alt-129.
129 rechts op je toetsenbord.

ü

Of " en dan u: ü. (Maar dat werkt niet op alle pc's.)

Alt-129 werkt altijd.

(Tja, dat je dit van mij leert... )
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:10
Levitating Nun
zeeeer offtopic: je mag ook 'ue' schrijven i.p.v 'ü'
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MarKel schreef op 28-03-2004 @ 21:10:
zeeeer offtopic: je mag ook 'ue' schrijven i.p.v 'ü'
Dat leest zo irritant...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:15
Levitating Nun
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-03-2004 @ 21:12:
Dat leest zo irritant...
That's not the point: het mag...zelfs in Duitsland
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:26
esprit-chick
esprit-chick is offline
ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zo vewr gaan voor een hoger doel dat ze voor ogen hebben, ik denk alleen wel dat het in geval van een oorlog in strijd kan zijn met de principes die je na wilt streven.

als je zo het beste voor je land wilt is het uiteindelijke doel at er geen oorlog meer is en jou land heeft bereikt wat het wilde, als hier op zown manier slachtoffers voor moeten vallen is het fout om dat je uiteindelijk ook naar vrde streevt en niet naar een eindeloos gevecht waarnooit compromisseni n worden gesloten, ikdenk dat zelfdoding hioer niet in past
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten