Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ja, je kunt er ook aan rekenen.
Stel dat je NIET van deur wisselt, dan is de kans dat je wel de auto wint logischerwijs 33% Wissel je wel van deur dan is de kans dat je van een foute deur naar een goede deur gaat dus 67% Dit geldt bij een systeem met 3 deuren waarbij er eentje weggestreept word. De vraag die ik ooit moest maken was waarbij er 5 deuren waren en er 2 weggestreept zouden worden. (Dus eerst kiezen, dan valt er eentje af, dan weer kiezen en dan valt er weer eentje af, en dan weer switchen) Bereken dan maar eens de kans dat je de auto wint... Het antwoord is ook wel te vragen op Benzeen.nl Een vrij leeg forum nog ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() simpeler kan ik het je niet uitleggen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De kans op een deur zónder geit = 1/3 Dus de kans dat je bij je eerste keuze een geit kiest, is het groots. Vervolgens valt er een geit af, en blijven er twee deuren over. Als je er 100 neemt is het veel makkelijker en duidelijker: 99 deuren met geiten, 1 auto. De kans dat je een deur kiest met geit is 99% De kans de je een deur kiest zónder geit is 1% Vervolgens gaan er 98 deuren met geiten open en blijven er dus twee gesloten.... De deur de jij gekozen hebt en nog een; 99% kans op een geit, 1% kans op een auto... Dan moet je toch echt wel switchen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je uitgaat van die 100 deuren, dan is de kans dat je de goede pakt 1/100 (0,01), en de kans dat de auto achter een andere deur staat is 99/100 (0,99). Iemand kan dan zo veel deuren openmaken als hij zelf wil, maar de kans dat jij aan het begin de goede hebt gepakt blijft 1/100 en de kans dat de auto achter een andere deur zit blijft 99/100. Dit is ook zo als je nog maar twee deuren over hebt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Allemaal heel waar, dat de kans op een geit bij (laat ik eens het 100 voorbeeld proberen) het begin 99/100 vs 1/100 was. 98 geit deuren open, prima. Maar dat zegt NIETS over de kans op of IK nou toevallig die 1/100 gok auto had gekozen OF dat die laatste 1/100 een geit was. Dus zou ik niet inzien waarom ik nou voor de ANDERE deur kies, als er nog maar 2 deuren over zijn. Al die 1/100 99/100 kansen hebben in dit geval toch niets meer met mijn deurkeuze te maken?
||
![]() |
Citaat:
![]() ik kies een deur de kans dat ik eht fout heb is 99% als er dan 98 deuren open gaan maakt eht neit uit die kans is nog steeds 99% want ik had al gekozen voor de deuren open gingen |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
P(A|B) = P(B|A) * P(A)/P(B) oftewel, "de kans op A, als B gegeven is, is gelijk aan de kans op B, als A gegeven is maal de kans op A, gedeeld door de kans op B." Succes ermee ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als je nu nog nie overtuigd bent, moet je de rest van het forum eens heel goed doorlezen, en vooral kijken naar het voorbeeld met 100 deuren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Als jij deur 1 kiest, gaat óf deur 2 open óf deur 3, maar nooit deur 1.) Dus heb je wél 2/3 kans op die auto met ruilen, en niet 1/2. Als je het niet snapt, moet je het maar eens uittekenen, dan wordt het wel duidelijk ![]() (Overigens zijn veel wiskundigen hier ook over gevallen, maar uiteindelijk hebben ze toegegeven fout te zitten.) |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
deze vraag heet de vraag van Monty Hall .
bij oplossing surft naar http://math.ucsd.edu/~crypto/Monty/montybg.html |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #162 darkfairy | 478 | 12-04-2011 00:47 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |