Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 16:09
Verwijderd
CDA wil registratie schulden studenten

DEN HAAG (ANP) - CDA-Kamerlid Koomen wil dat studieschulden en
leningen van studenten worden geregistreerd bij het Bureau
Kredietregistratie in Tiel. Ze heeft dat vrijdag gezegd in het
radioprogramnma 1opdeMiddag. Volgens Koomen is de registratie nodig
omdat steeds meer jongeren in de schulden komen.
Banken zijn vaak niet voldoende op de hoogte van de financiële
situatie van iemand die om een lening of hypotheek aanklopt, aldus
Koomen in een toelichting. Daardoor kunnen mensen vaak geld lenen
terwijl dat hun financiële capaciteit te boven gaat. ,,We moeten de
mensen tegen zichzelf beschermen.''
De landelijke studentenvakbond LSVB is tegen het plan van
Koomen. Voorzitter Van Eijk zei in 1opdeMiddag een registratie van
studieschulden bij het BKR onredelijk te vinden, omdat studenten
noodgedwongen veel moeten lenen. Hij vreest dat mensen met een
schuld bij de Informatie Beheer Groep, die studieleningen
verstrekt, slechts voor een lagere hypotheek in aanmerking komen,
als hun schulden geregistreerd staan.' (bron ANP)

----------------------------------------------------------------------------------------

Daar gaan we weer... De student is weer de l*l.

Terwijl hun grondslagen en uitgangspunten het iets anders verwoorden:

"In het onderwijsbeleid betekent het dat jonge mensen kansen krijgen hun gaven te ontwikkelen." - ja dat lukt best met een BKR-notering...

"Waar de aanbieders of de doelgroepen de activiteiten redelijkerwijs niet zelf kunnen of behoren te betalen (zoals het bijzonder onderwijs in verband met de financiële gelijkstelling), zal de overheid financiële ondersteuning moeten bieden." - ja, dat merken we... NOT

Tegen onszelf beschermen? Ik denk van niet. Eerder tegen hen.

Is het niet eens tijd dat studenten de barricades op gaan - waar zijn de strijders gebleven?

Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 16:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2004, 16:33
timp
timp is offline
tsja, aan de ene kant de studiekosten fucking hoog maken, maar aan de andere kant zeiken dat studenten teveel schulden krijgen.....

hypocriete kutpartij is het ook zeg
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 18:04
waaromniet?
waaromniet? is offline
Het zou natuurlijk wel om een andere BKR registratie gaan dan die van bijvoorbeeld wanbetalers he?

Tsja, ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo heel veel uit maakt. Banken hebben eigenlijk weinig problemen met studieschulden wanneer het om verstrekken van een hypotheek gaat (mits deze enigszins redelijk zijn, en tot resultaat hebben geleid), aangezien de perspectieven toch hoog liggen.

Ik vind er wel wat inzitten, het zou op zich logisch zijn om alle (officiele) leningen daar te registreren. Wel zou het gepast zijn om dan op z'n minst te zorgen dat niemand veel hoeft te lenen om z'n studie(leven) te bekostigen.
Oud 21-05-2004, 18:06
Verwijderd
Wat een onzinplan. Het zijn juist studenten die hoogopgeleid zijn en goede kans hebben op een baan, die moeten het land draaiende houden. Die moet je niet stigmatiseren door hun schuldenpatroon vast te leggen.

Het argument dat tegenwoordig veel mensen schulden hebben snijdt geen hout. De mensen die de grootste schuldenlasten veroorzaken, zijn laagopgeleide mensen die niet kunnen budgetteren en alles op afbetaling kopen. Studenten hebben het geld juist nodig (en lenen het) omdat ze worden uitgeknepen.

En nu wil het CDA zelfs daar nog even een schepje bovenop doen? Ik weet het nu zeker: die partij wil Nederland qua kennisniveau gewoon terugbrengen naar de jaren twintig, Godvrezend en naïef, zodat de Christelijk-'intellectuele' elite het domme plebs goed onder de duim kan houden.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:11
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 21-05-2004 @ 19:04 :
[...]Banken hebben eigenlijk weinig problemen met studieschulden wanneer het om verstrekken van een hypotheek gaat (mits deze enigszins redelijk zijn, en tot resultaat hebben geleid), aangezien de perspectieven toch hoog liggen.[...]
Maar waarom die perspectieven verminderen door een BKR-registratie?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 19:14
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
alluman schreef op 21-05-2004 @ 20:11 :
Maar waarom die perspectieven verminderen door een BKR-registratie?
Ik bedoel hiermee de perspectieven op carriere gebied. En die worden echt niet lager doordat er een lening geregistreerd staat.
Oud 21-05-2004, 19:41
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 21-05-2004 @ 20:14 :
Ik bedoel hiermee de perspectieven op carriere gebied. En die worden echt niet lager doordat er een lening geregistreerd staat.
...maar je kredietmogelijkheden wel...
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:23
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-05-2004 @ 19:06 :
Wat een onzinplan. Het zijn juist studenten die hoogopgeleid zijn en goede kans hebben op een baan, die moeten het land draaiende houden. Die moet je niet stigmatiseren door hun schuldenpatroon vast te leggen.

Het argument dat tegenwoordig veel mensen schulden hebben snijdt geen hout. De mensen die de grootste schuldenlasten veroorzaken, zijn laagopgeleide mensen die niet kunnen budgetteren en alles op afbetaling kopen. Studenten hebben het geld juist nodig (en lenen het) omdat ze worden uitgeknepen.

En nu wil het CDA zelfs daar nog even een schepje bovenop doen? Ik weet het nu zeker: die partij wil Nederland qua kennisniveau gewoon terugbrengen naar de jaren twintig, Godvrezend en naïef, zodat de Christelijk-'intellectuele' elite het domme plebs goed onder de duim kan houden.

Bovendien vind ik het een vorm van discriminatie, immers, zijn er ook geen jongeren die helemaal niks doen als ze bijvoorbeeld rond de 18 zijn, maar wel tot over hun oren in de schulden zitten?
Hoe zit het met die mensen? Worden die niet aangepakt? Dat blijkt in ieder geval niet duidelijk uit het artikel.
Oud 21-05-2004, 21:47
meisje
meisje is offline
Citaat:

ik sluit me hier bij aan
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:48
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Mjah.. als er aandacht komt voor het probleem van de schulden van studenten gaan ze eerst kijken hoe het zit nu dus.. en als het dan ernstig is gaan ze misschien ze een beetje steunen.. dus vindet opzich niet zo slecht
Oud 21-05-2004, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Zlatani10 schreef op 21-05-2004 @ 22:48 :
Mjah.. als er aandacht komt voor het probleem van de schulden van studenten gaan ze eerst kijken hoe het zit nu dus.. en als het dan ernstig is gaan ze misschien ze een beetje steunen.. dus vindet opzich niet zo slecht
Je weet ook wel dat er geen plannen komen om studenten meer financiële armslag te geven...het is alleen bedoeld om schulden terug te dringen, omdat men nu bij het CDA geschrokken is van de hoge schulden die jongeren hebben. Maar dat zijn vaak geen studenten, en als het studenten zijn, hebben die dat geld nodig voor hun boeken, hun eten, hun kamer enz.

De meeste schulden worden gemaakt door kinderen tussen de 16 en 18, die altijd het duurste mobieltje willen hebben, de nieuwste scooter, de nieuwste MP3-speler en altijd in de duurste Gucci en Prada willen lopen. Díe jongeren maken schulden.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Zlatani10 schreef op 21-05-2004 @ 22:48 :
Ik stel voor dat zij nu eens iets eerst doen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 22:18
Verwijderd
Citaat:

Inderdaad. Het is bijna onmogelijk te studeren zonder schulden te maken, zeker als je afkomstig bent uit een lager sociaal milieu. Ervoor werken is onmogelijk, omdat er weinig bijbaantjes zijn die goed verdienen plus dat je werkt naast het studeren en niet andersom.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 23:30
Verwijderd
Citaat:
meisje schreef op 21-05-2004 @ 22:47 :
ik sluit me hier bij aan
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:31
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ben ik even blij dat mijn ouders al 20 jaar voor me sparen...
Oud 24-05-2004, 20:39
Verwijderd
Dat studenten na hun studie minder makkelijk een hypotheek af kunnen sluiten is niet zo'n probleem. Ik vind het nogal debiel als je direct na je studie een huis wil kopen.

Het is echter wel een probleem voor afgestudeerden met een grandioos idee die een bedrijfje willen starten. Zij komen minder makkelijk aan geld.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 23:42
Verwijderd
In dit land word je geplukt als student, ena ls je zou willen studeren zonder schulden te maken, dan heb je 2 opties:
1. Je ouders verdienen riante salarissen.
2. Je werkt 140 uur per maand tegen 5 euro om in de buurt van de 700 euro te komen die je als student per maand nodig hebt. Alleen heb je dan wel een probleem, wanneer wil je dan studeren? Verder is de werkgelegenheid ook niet bepaald gunstig.

Kortom, de meeste studenten moeten wel schulden maken als ze willen studeren. De huren zijn gigantisch hoog, je betaald een groot bedrag aan studiegeld, je betaald een riant bedrag aan boeken, je moet eten, je moet je verzekeren. Moeten studenten dat allemaal doen van die 220 euro die ze krijgen als ze uitwonend zijn? Voor dat geld vind ik met moeite een kamer.

Toen mijn vader nog studeerde kreeg hij genoeg geld van de overheid om in zn basisbehoefden te voorzien, maar tegenwoordig is dat ver gezocht
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 23:52
Verwijderd
Je kunt ook overdrijven, dude. Ik kan je zo een aantal mensen aanwijzen wier ouders níets betalen, die zelf inderdaad moeten bikkelen en moeten lenen, maar die het wel bolwerken. Vantevoren al zeggen dat je het niet redt is wel erg makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 23:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-05-2004 @ 00:52 :
Je kunt ook overdrijven, dude. Ik kan je zo een aantal mensen aanwijzen wier ouders níets betalen, die zelf inderdaad moeten bikkelen en moeten lenen, maar die het wel bolwerken. Vantevoren al zeggen dat je het niet redt is wel erg makkelijk.
Waar ik opuit wil is dat het haast onmogelijk is om het zonder geleend geld te doen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 25-05-2004 @ 00:55 :
Waar ik opuit wil is dat het haast onmogelijk is om het zonder geleend geld te doen
Ja, maar is dat erg? Ik zie niet in wat er mis is met lenen. Je moet studeren gewoon zien als een investering in je toekomst, waar je zelf ook best voor een gedeelte aan mag bijdragen. De overheid is alleen gehouden een redelijk minimumniveau onderwijs aan te bieden, niet om studenten hun hele studie maar te verwennen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 00:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-05-2004 @ 00:57 :
Ja, maar is dat erg? Ik zie niet in wat er mis is met lenen. Je moet studeren gewoon zien als een investering in je toekomst, waar je zelf ook best voor een gedeelte aan mag bijdragen. De overheid is alleen gehouden een redelijk minimumniveau onderwijs aan te bieden, niet om studenten hun hele studie maar te verwennen.
De overheid moet studeren zien als een investering voor de samenleving, en onder verwennen versta ik dat de overheid dan voor de balletjes bier gaat betalen, maar dat is in de huidige situatie ver gezocht aangezien de student even 400 a 450 eurotjes erbij moet zien te regelen om in de basisbehoefden te voorzien. Voor veel mensen is geld lenen een bezwaar, en ik vind dat in de basisbehoefden toch eigenlijk zou moeten worden voorzien door de overheid of dat het goed betaalbaar word gehouden, ipv dat ze het liefst alles zo duur mogelijk proberen te maken voor de student. Dus zou ik pleiten voor gratis studeren, huisjesmelken tegen te gaan, en de gigantische winstmarges op studie boeken te drukken, dan zouden we een gigantische stap in de goede richting gaan.

Jij bent trouwens een PvdA in hart en nieren als ik je zo hoor op dit forum
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 18:24
meisje
meisje is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-05-2004 @ 01:20 :
De overheid moet studeren zien als een investering voor de samenleving, en onder verwennen versta ik dat de overheid dan voor de balletjes bier gaat betalen, maar dat is in de huidige situatie ver gezocht aangezien de student even 400 a 450 eurotjes erbij moet zien te regelen om in de basisbehoefden te voorzien. Voor veel mensen is geld lenen een bezwaar, en ik vind dat in de basisbehoefden toch eigenlijk zou moeten worden voorzien door de overheid of dat het goed betaalbaar word gehouden, ipv dat ze het liefst alles zo duur mogelijk proberen te maken voor de student. Dus zou ik pleiten voor gratis studeren, huisjesmelken tegen te gaan, en de gigantische winstmarges op studie boeken te drukken, dan zouden we een gigantische stap in de goede richting gaan.

Ja, studenten hebben nog minder dan de minima. Huisjesmelken ben ik het ook wel mee eens. Reeds slechte ervaringen gehad
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 25-05-2004 @ 01:20 :

Het werkt twee kanten op. De samenleving profiteert van hoogopgeleiden, maar de student zelf profiteert er ook van omdat hij een goede baan krijgt. Het is dus logisch dat beiden iets bijdragen, en bovendien de ouders die immers verantwoordelijk zijn voor de opvoeding en opleiding van hun kind.

De overheid neemt al een relatief groot deel van de studiekosten voor haar rekening. Je kunt niet zeggen dat onderwijs gratis zou moeten zijn, als je tenminste niet het hele onderwijssysteem op de schop wilt gooien. Wil je goede hoogleraren aantrekken en goede onderzoeksfaciliteiten bieden, dan zul je in de buidel moeten tasten.

In basisbehoeften moet inderdaad voorzien worden door de overheid, ben ik helemaal met je eens. Maar dat kan ook door bijv. een groot aantal studentenflats uit de grond te stampen zodat er genoeg woonruimte is. Het hoeft niet een zak geld te zijn, want sommige studenten hebben dat helemaal niet nodig.

En PvdA in hart en nieren? Hoezo? Ik vind mezelf toch niet echt rood
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 12:18
Verwijderd
Lenen is alleen een probleem voor luie en ongemotiveerde studenten die hun studie niet af willen maken.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 21:07
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-05-2004 @ 13:18 :
Lenen is alleen een probleem voor luie en ongemotiveerde studenten die hun studie niet af willen maken.
Dat vind ik nu wel zo'n onzin en bovendien heel erg kort door de bocht.
Er zijn ook gemotiveerde studenten die gewoon niet veel te besteden hebben. Je hebt ouders die een studie van hun kind bekostigen, maar dit is lang niet altijd zo. Indien je dan van zo'n 74 euro per maand als basisbeurs moet rondkomen is dat niet veel. Denk maar eens aan alles wat je hiervan moet betalen.
Dit geldt helemaal als je niet meer thuiswonend bent en je dus ook nog eens opgescheept zit met een dure huur die je zelf moet betalen. Zo'n beurs voor uitwonenden is immers ook geen vetpot (in de meeste gevallen moet je nog bijleggen voor je huur). Ok, hier ligt dan misschien nog een keuze om thuis te blijven wonen, maar dat is niet altijd mogelijk/handig.
Oud 28-05-2004, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 27-05-2004 @ 22:07 :
Dat vind ik nu wel zo'n onzin en bovendien heel erg kort door de bocht.
Er zijn ook gemotiveerde studenten die gewoon niet veel te besteden hebben. Je hebt ouders die een studie van hun kind bekostigen, maar dit is lang niet altijd zo. Indien je dan van zo'n 74 euro per maand als basisbeurs moet rondkomen is dat niet veel. Denk maar eens aan alles wat je hiervan moet betalen.
Dit geldt helemaal als je niet meer thuiswonend bent en je dus ook nog eens opgescheept zit met een dure huur die je zelf moet betalen. Zo'n beurs voor uitwonenden is immers ook geen vetpot (in de meeste gevallen moet je nog bijleggen voor je huur). Ok, hier ligt dan misschien nog een keuze om thuis te blijven wonen, maar dat is niet altijd mogelijk/handig.
Je kunt zonder problemen lenen van de IB-groep. Dat kan tot iets van 450 euro meen ik, en dat is voldoende om van rond te komen.

Daarbovenop komt dan nog de beurs voor uitwonenden, die iets van 200 euro is (het precieze getal weet ik niet). 650 euro dus.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 19:30
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik wil als student de schulden van het CDA wel eens geregistreerd zien. Dat lijkt me een eerlijke ruil: zij willen een overzicht van mijn schulden, ik van de hunne.
Oud 29-05-2004, 00:37
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 28-05-2004 @ 20:30 :
Ik wil als student de schulden van het CDA wel eens geregistreerd zien. Dat lijkt me een eerlijke ruil: zij willen een overzicht van mijn schulden, ik van de hunne.
En dan?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 00:48
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-05-2004 @ 01:37 :
En dan?
hu·mor (de ~ (m.))
1 situatie of uitspraak die vrolijke verbazing en gelach opwekt
Oud 29-05-2004, 22:52
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 29-05-2004 @ 01:48 :
hu·mor (de ~ (m.))
1 situatie of uitspraak die vrolijke verbazing en gelach opwekt
Tsja, als het grappig was had ik wellicht geconcludeerd dat het als grap bedoeld was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten