|
|
Bekijk resultaten poll: 'Hun hebben gelijk.' Wat vind je van deze zin? | |||
Het is goed, algemeen Nederlands. | 0 | 0% | |
Het is fout. Uitgesloten! | 119 | 93.70% | |
Ik weet het niet. | 1 | 0.79% | |
Dat kan me niet schelen, interesseert me niet. | 7 | 5.51% | |
Aantal stemmers: 127. Je mag niet stemmen in deze poll |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
12-06-2004, 11:31 | ||
Citaat:
Katwijk verliezen |
12-06-2004, 11:35 | ||
Citaat:
Waar ligt dat?
12-06-2004, 11:38 | ||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-06-2004 om 11:42. |
12-06-2004, 11:42 | ||
Citaat:
Dankjewel!
12-06-2004, 11:49 | ||
Citaat:
Ik merk dat bij mezelf; ik heb dit jaar uitspraakoefeningen gekregen op de unief en ondanks het feit dat ik wéét dat bepaalde woorden niet op die manier mogen worden uitgesproken en ik ze wel degelijk juist kan uitspreken, doe ik het vaak fout. Omdat het vreemd klinkt of omdat het atypisch is voor het Vlaams. De manier waarop jullie 'caravan' uitspreken bijvoorbeeld. Wij (Vlaamse studenten Nederlands) moeten ons zoveel mogelijk richten naar het Noorden wat dat betreft. Naar Nederland dus. Een aantal zaken buiten beschouwing gelaten uiteraard; de zachte g behouden we en we nemen ook de diftongering van de klinkers niet over; blote benen en niet bloowte beejnen. (onder andere) Maar jouw houding is dus wél consequent!
12-06-2004, 12:40 | ||
Citaat:
Gebruiken veel mensen die daar wonen de bovenstaande constructie? En wordt daar over het algemeen mee gelachen? Wordt het geassociëerd met een bepaalde sociale status of zo?
12-06-2004, 12:53 | ||
Citaat:
12-06-2004, 14:11 | ||||
FOUT!
Citaat:
Nee Citaat:
24 Citaat:
WO - filosofie/politicologie
12-06-2004, 15:10 | ||
Citaat:
Ik las een artikel in Onze Taal waarin stond dat heel wat mensen knoeien met 'hen' en 'hun' en ik vroeg me af in hoeverre dat klopt. In dat artikel stond zelfs dat studenten aan de universiteit deze fout zouden maken! Ik ben Vlaamse en had tot voor kort nog nooit van die constructie gehoord, maar er zijn blijkbaar wel degelijk mensen die ze gebruiken. Moest ik deze constructie gebruiken, zou ik niet meer durven buiten komen denk ik. Ik vermoed dat Thalia Vlaamse is, aangezien ze Latijn-wiskunde studeert, maar uit deze uitspraak blijkt dat mensen toch een bepaald etiket krijgen als ze grammaticale of orthografische fouten maken. In de zin die ik hierboven geciteerd heb, moet 'moest' vervangen worden door 'mocht' omdat het om een hypothetische (voorwaardelijke) zin gaat.
12-06-2004, 15:23 | ||
Citaat:
Zelf word ik ook niet graag verbeterd, maar ik word niet boos en ik denk zo: je kunt er alleen maar uit leren, hé.
12-06-2004, 15:27 | ||
Citaat:
We krijgen m.a.w.: Ik heb hen gezien. Ik heb hun het boek gegeven. Ik heb het boek aan hen gegeven.
|
12-06-2004, 15:30 | ||
Citaat:
2. ik heb hun het boek gegeven. Denk ik. Ik ben hier niet zo goed in, maar dit klinkt het beste. |
12-06-2004, 15:40 | ||
Citaat:
12-06-2004, 15:47 | ||
Citaat:
12-06-2004, 15:49 | ||
Citaat:
|
12-06-2004, 15:54 | ||
Citaat:
Nu weet je ook waarom het zo is, hé. Dat heet expliciteren van impliciete kennis. Indrukwekkend, hé.
12-06-2004, 17:31 | ||
Citaat:
Voelen jullie alleen maar ergernis als je deze constructie hoort gebruiken? Ergernis omdat het anders is dan wat jij geleerd hebt of omdat je vindt dat dit soort constructie een smet zijn voor het Nederlands of om nog andere redenen?
12-06-2004, 18:50 | |
Verwijderd
|
- fout: het is " zij hebben gelijk"
- deze constructie gebruik ik in principe niet.. misschien wel als 'k moe ben ofzo - 17 jaar, 5gym Ik kan me d'r aan ergeren als mensen grammaticafouten maken. Regelmatig verbeter ik die persoon dan, wat diegene meestal irritant vindt. En dat kan ik me goed voorstellen: als ik zelf iets verkeerd zeg, dan ben ik me daar meestal gelijk van bewust. Ik vind het dan erg vervelend om nog een keer door iemand anders verbeterd te worden . |
13-06-2004, 10:46 | |
dat is fout he..
ik heb ooit een leraar gehad die zei dat er geen goede nederlandse zin bestond met hun als onderwerp. Ik vond er toen echter wel een: 'Hun is nooit onderwerp'. Maar hier moet het idd "zij hebben gelijk" zijn. Ben 19 jaar, eerstejaars WO en ik zeg dit volgens mij nooit meer |
13-06-2004, 16:24 | ||
Citaat:
13-06-2004, 19:30 | |
Ik zeg altijd: zij hebben gelijk. Ik ben 17 jaar en doe nu 5 gymnasium. Ik erger me ook als mensen 'als' en 'dan' door elkaar halen en 'kennen' en 'kunnen' en 'liggen' en 'leggen'. En ja, ik heb dan ook de neiging om mensen te verbeteren
13-06-2004, 19:47 | |
Ik erger me al snel aan mensen die het werkwoord 'irriteren' verkeerd gebruiken. Zinsconstructies als: 'Ik irriteer me aan' of 'het ergert me', zijn voor mij een bron van ergernis, irritant en tonen aan dat een bepaald persoon niet genoeg bezig is met zijn Nederlandse taal.
Evenals fouten met 'kennen of kunnen', 'als of dan', 'hen of hun' en 'liggen of leggen'. Persoonlijk vind ik dit uiterst betreurenswaardig. Wij als Nederlanders zouden deze verloedering van onze moedertaal tegen moeten gaan! Btw. Ik zit nu in 5 Gym en ben 17
13-06-2004, 20:18 | ||
Citaat:
Je vergeet de Vlamingen.
13-06-2004, 21:44 | |
Het is fout; absoluut uitgesloten en een totaal debiele constructie, die jammer genoeg steeds vaker gehoord wordt. Jammer ook dat mensen die nog wel ABN spreken door het horen hiervan ook beinvloed worden. Ik gebruik deze constructie dus niet.
17 jaar, 5-gymnasium
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Welk boek lees je nu? Deel IV Verwijderd | 500 | 18-02-2005 16:38 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
engels vertalen anoniem888 | 35 | 24-11-2004 12:55 | |
De Kantine |
[gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II Machiavelli | 500 | 28-09-2004 21:34 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Meest gesproken taal vla007 | 36 | 28-06-2004 23:10 | |
Psychologie |
Altijd gelijk? Nona Star | 9 | 16-09-2003 14:59 | |
Psychologie |
De vraag: Waarvoor doe ik het nou nog? Eend | 24 | 17-09-2002 14:03 |