Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2004, 11:03
Verwijderd
Alle commentaar is welkom. Stoor je niet aan het inteelt-achtige gehamer op de gemeente Westland, dat moet. Voor een klein aantal zal deze tekst overigens bekend voorkomen, omdat hij in de BH-Bode heeft gestaan.

- - -

Lang niet iedereen is gezegend met vier gezonde, gemotoriseerde wielen onder zijn kont. Velen moeten zich behelpen met slechts twee en zij die het nog rotter hebben, moeten het doen zonder gemotoriseerd vervoer. Zij, en tot deze laatste groep behoor ik, moeten keer op keer op hun stalen ros een strijd leveren tegen de nimmer aflatende elementen; tegen de regen, die maakt dat het hen nooit voor de wind gaat. Maar klagen zij? Neen! Stilzwijgend fietsen zij door het vochtige polderlandschap, tevreden met het karige dat zij hebben. Daarom heb ik besloten vandaag een lans te breken voor deze ridders van de moderne tijd. Een strijd tegen regen en wind is tot daar aan toe, maar veel Westlandse jongeren hebben dag in dag uit meer aan hun fiets hangen, en dan doel ik niet op Koning Alcohol die hen om doet lazeren. Ik doel op het fietspad, of wat daar voor door moet gaan.
Ik ben geen kenner op het gebied van fietspaden in Nederland en ik vermoed dat ergens in het legendarisch Drenthe vast wel een goed fietspad te vinden is. Al was het bij wijze van noodzaak, omdat men aldaar, na de uitvinding van het wiel en het vuur (respectievelijk twaalf en achttien jaar geleden) nog niet toe is aan de stoommachine. Maar de brokken mislukt asfalt en de verzakte tegels die in het vooruitstrevende Westland bekend staan als fietspad, zijn om van een koude kermis naar huis te huilen. Mits je daar weet te komen.
Misschien ligt het aan mijn fiets, een bijna zestig jaar oud, loden monster dat liefkozend de bijnaam Das Panzerfahrrad van me kreeg en waarvoor ik ongeveer evenveel wegenbelasting betaal als voor een volwassen Tiger Tank. Misschien ben ik gewoon een verwend joch dat bij het minste geringste al begint te miepen. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat andere mensen het fijn vinden om door een duivels patroon van verzakkende tegels de sloot in gebonjourd te worden, of om elke honderd meter te stoppen om hun losgetrilde vullingen bijeen te vegen. Wie weet zijn anderen er gek op om in een trillende shock op de plaats van bestemming aan te komen, met de nieren tussen de oren en de lever in de grote teen. Ik niet. Ik breek liever een lans, en daarna fiets ik weer verder, tevreden met het schamele dat mij toekwam. Want fietsen is op deze manier een hele belevenis, als ware een survivaltocht. Wie vier jaar lang op de fiets naar zijn school geploeterd heeft, mag zich een veteraan noemen en zou recht hebben op een medaille. Geen koelederen bekleding in verstelbare kuipstoelen voor ons, geen zoemend geraas over het asfalt! Geef ons de zilte regen op het gezicht, de wind door de jas en de gammele tegels onder de banden! Want fietsers zijn wij en fietsen zullen we!

- - -

LUH-3417 - Hoezee voor deadlines!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2004, 16:54
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Geweldig geweldig!

Kan niets toevoegen. Leuk!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 16:57
Verwijderd

Grim - heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Wauw, prachtig LUH!

Duivelaartje - Hihi, echt leuk!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 21:18
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
alles is al gezegd...
Oud 30-10-2004, 02:39
autodropje
autodropje is offline
Oud 30-10-2004, 08:30
Astuanax
Astuanax is offline
Zo is het helemaal! Weg met de jeanetten op hun brommers
Oud 30-10-2004, 13:06
Verwijderd
Bedankt voor de reacties.

Ergens positief dat er geen kritiek is, maar misschien ook wel jammer. Ik vond zelf de overgang van de overdreven voorbeeld van hoe slecht het fietspad is naar het triomfantelijke gezever aan het einde nogal plotseling, maar misschien komt dat omdat ik het einde zelf toch al een slappe uitweg vond. Niemand van jullie had daar last van?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 15:39
Changshan
Changshan is offline
Ja, ik! Niet heel erg, maar het viel me wel op voordat ik het voorgaande stukje las. Ik wilde het net gaan quoteren. Nu heb je me trouwens wel mijn kritiekmateriaal afgepakt.
Oud 30-10-2004, 15:40
kebkebe
kebkebe is offline
Door dat stukje over 'een hele belevenis' op het eind is er eigenlijk geen 'punt' meer, omdat je het toch wel cool vindt om over die survival-fietspaden te fietsen. Als je daar nou bijvoorbeeld naar voren zou laten komen dat we toch doorfietsen en er trots op zijn ONDANKS de slechte fietspaden is het logischer denk ik. Dat is mijn enige puntje van kritiek, maar zoiets had je zelf ook al opgemerkt.

Wel een heel erg leuk stukje, vooral omdat ik al vijf jaar lang elke dag van en naar school fiets door het Westland (reeds drie keer de sloot ingebonjourd door het fietspad...). Leuk geschreven!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 17:57
Soapsie
Soapsie is offline
Ik fiets al vier jaar naar school, mijn vijfde fiets onderhand, en ik verdien dus een medaille Toch ben ik ook van mening dat jij een medaille verdient voor dit kleine meesterwerk! Gefeliciteerd! Kus Soapsie -x-
Oud 30-10-2004, 18:52
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
De mijne heet 'De tank' of 'Het ijzeren monster' of kortweg 'Kronos'.

Maargoed, ik kan me er perfect in inleven

En wtf is de BH-bode
Oud 30-10-2004, 18:55
Reynaert
Reynaert is offline
Door middel van het einde hypocritiseer je 'de fietser' nu juist, iets wat totaal niet verwacht wordt en juist daarom een goede vondst is. Ik vind het verder een degelijke column die goed geschreven is maar me niet lang bij zal blijven omdat het uiteindelijk toch gaat over een 'pietluttig' onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:23
Picasso
Picasso is offline
Jahoeh!! Een ode aan de fietsers.
Hehe, leuk verwoord LUH

kus

Laatst gewijzigd op 31-10-2004 om 13:30.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 20:49
Anki
Anki is offline
Goed joh! Super...
Oud 30-10-2004, 21:31
netram
netram is offline
Citaat:
Zotje schreef op 30-10-2004 @ 19:52 :

En wtf is de BH-bode
leuk, meld je aan
Oud 31-10-2004, 14:10
Verwijderd
Bedankt voor de reacties. Vooral met Kebkebe ben ik blij. Ik heb het "Want fietsen is op deze manier een hele belevenis, als ware een survivaltocht." veranderd in "Want fietsen is nu puur afharden, als ware het een survivaltocht." De belevenis is inderdaad iets teveel een onbezorgd wordt voor zonnige bejaarden die over een glad asfalt voortkruipen. Het maakte het vreemd.

De BH-Bode is een e-magazine van bedenkelijke kwaliteit en inhoud dat elke donderdag gratis verschijnt in begenadigde mailboxen. De site, pas op gekalefaterd door een piraat die somtijds ook door de wateren van Letteren vaart, is te vinden op http://home.kabelfoon.nl/~kdh. Mogelijk is hij binnenkort Firefox-vriendelijk.

Renard, ik ben het trouwens met je eens over de pietluttigheid, maar het is geschreven voor een jongerenpagina en jongeren zijn nu eenmaal pietluttig.

LUH-3417

Laatst gewijzigd op 31-10-2004 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 10:59
Flshman
Flshman is offline
Hij is leuk

Ik meen me overigens te herinneren dat ik eens een keer iets anders van je gelezen heb, met hetzelfde onderwerp. Dat stukje was langer en, naar ik meen te herinneren ook grappiger. (niet dat deze niet grappig is..)
Of heb ik het nou fout?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 11:32
Verwijderd
Die was in de BH-Bode. Daar kan ik wel mensen oproepen tot het vandaliseren van auto's van gemeentepersoneel. Ik weet niet of meneer de redacteur er blij mee is als ik hetzelfde in zijn krant doe.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 17:17
Flshman
Flshman is offline
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 20:50
Aurora
Aurora is offline
Sorry, beetje late reactie, maar ik moest hier gewoon nog even op reageren.

Geweldig stukje, erg grappig

Citaat:
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat andere mensen het fijn vinden om door een duivels patroon van verzakkende tegels de sloot in gebonjourd te worden, of om elke honderd meter te stoppen om hun losgetrilde vullingen bijeen te vegen.
Reageren

Regels voor berichten