Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2004, 11:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
what if.. schreef op 12-12-2004 @ 11:05 :
ik heb geen idee..lijkt me alleen zo'n deprimerend idee te weten dat je leven eigenlijk maar zo'n 70 jaar duurt en dat daarna alles over is..enzo..
met andere woorden, je bent zo bang voor de dood dat je tegen beter weten in een verhaaltje verzint zodat je minder bang hoeft te zijn.

hmm, persoonlijk kan ik zonder zoiets leven...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2004, 11:49
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-12-2004 @ 12:03 :
met andere woorden, je bent zo bang voor de dood dat je tegen beter weten in een verhaaltje verzint zodat je minder bang hoeft te zijn.

hmm, persoonlijk kan ik zonder zoiets leven...
haha dat zei ik niet..
good 4 u
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 12:04
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Pffffff..
Ik ga er niet eens meer op in.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 12:24
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
aww ist zo hopeloos?
mja kben ook maar blondje he..
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 13:35
Verwijderd
Citaat:
what if.. schreef op 12-12-2004 @ 11:05 :
ik heb geen idee..lijkt me alleen zo'n deprimerend idee te weten dat je leven eigenlijk maar zo'n 70 jaar duurt en dat daarna alles over is..enzo..
Ik heb er geen probleem mee dat te accepteren. Lijkt me dus meer een probleem van jou.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 14:14
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-12-2004 @ 14:35 :
Ik heb er geen probleem mee dat te accepteren. Lijkt me dus meer een probleem van jou.
maar ik heb ook geen probleem
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 17:07
AXE
AXE is offline
God versus Evolutie Theorie

Het geloof in God is gebaseerd op gevoelens en onwetendheid. Als verklaring voor dingen die we niet begrijpen.

De Evolutie-theorie is gebaseerd op gegevens (die over het algemeen als "feiten" worden aangenomen)

Neem bijvoorbeeld de volgende feiten, en wellicht zul je hier logica in herkennen:
- Men gaat ervan uit dat het leven in het water is ontstaan
- De meeste organismes bestaan voor het grootste deel uit water, inclusief de mens.
- Bij voortplanting ontstaan er genetische afwijkingen, deze zijn vaak slecht, maar soms goed.
- De sterkste heeft de meeste kans op overleving, en voorplanting. Zo kunnen positieve genetische veranderingen voor een hogere overlevingskans zorgen.
- Veel dieren/mensen lijken biologisch gezien op elkaar. We delen niet alleen 98% van ons DNA met aapjes, maar ook vergeleken met vele andere diersoorten hebben we dezelfde organen en lichaamsfuncties.
- Vogels hebben vleugels ipv armen, en vissen hebben vinnen op diezelfde plek.
- Er zijn miljoenen jaren voorbij gegaan sinds het eerste leven is ontstaan, en dit maakt de evolutie theorie niet alleen mogelijk, maar ook (voor velen) aannemelijk.

Als iemand anders nog wat aan deze lijst toe te voegen heeft, be my guest

Want er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen die duiden op evolutie.

Maar helaas, er zijn geen voorbeelden te noemen die duiden op het bestaan van Goden.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 20:51
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
AXE schreef op 12-12-2004 @ 18:07 :
God versus Evolutie Theorie

Het geloof in God is gebaseerd op gevoelens en onwetendheid. Als verklaring voor dingen die we niet begrijpen.

De Evolutie-theorie is gebaseerd op gegevens (die over het algemeen als "feiten" worden aangenomen)

Neem bijvoorbeeld de volgende feiten, en wellicht zul je hier logica in herkennen:
- Men gaat ervan uit dat het leven in het water is ontstaan
- De meeste organismes bestaan voor het grootste deel uit water, inclusief de mens.
- Bij voortplanting ontstaan er genetische afwijkingen, deze zijn vaak slecht, maar soms goed.
- De sterkste heeft de meeste kans op overleving, en voorplanting. Zo kunnen positieve genetische veranderingen voor een hogere overlevingskans zorgen.
- Veel dieren/mensen lijken biologisch gezien op elkaar. We delen niet alleen 98% van ons DNA met aapjes, maar ook vergeleken met vele andere diersoorten hebben we dezelfde organen en lichaamsfuncties.
- Vogels hebben vleugels ipv armen, en vissen hebben vinnen op diezelfde plek.
- Er zijn miljoenen jaren voorbij gegaan sinds het eerste leven is ontstaan, en dit maakt de evolutie theorie niet alleen mogelijk, maar ook (voor velen) aannemelijk.

Als iemand anders nog wat aan deze lijst toe te voegen heeft, be my guest

Want er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen die duiden op evolutie.

Maar helaas, er zijn geen voorbeelden te noemen die duiden op het bestaan van Goden.
ik vind dat je dat soort feiten net zo goed kunt uitleggen vanuit de ' god theorie'
en het geloof in god is niet gebaseerd op gevoelens, maar op o.a. de koran, de bijbel.. enzo..
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 23:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
what if.. schreef op 12-12-2004 @ 21:51 :
ik vind dat je dat soort feiten net zo goed kunt uitleggen vanuit de ' god theorie'
ow? geen heilig boek schijnt ons uit te kunnen leggen hoe en waarom genetica werkt zoals het werkt...

hmmm... raar...


bovendien, wat doen die gekke botten van beesten van miljoenen jaren oud dan in de grond? geen heilig boek kan dit uitleggen....

hmmm... raar...


bovendien, hoe kun je vertrouwen op iets dat duizenden jaren oud is, in een situatie die aanpassing en vernieuwing vereist? geen heilig boek kan dit uitleggen....

hmmm... raar...

Citaat:
what if.. schreef op 12-12-2004 @ 21:51 :
en het geloof in god is niet gebaseerd op gevoelens, maar op o.a. de koran, de bijbel.. enzo..
dat is meer een argument tegen de 'god theorie' dan een ondersteuning ervan...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 08:58
Verwijderd
Citaat:
De Big-Bang theorie is vrij aannemelijk, omdat deze theorie wordt ondersteund door waarnemingen.

De atoomfysica leert ons dat we het stralingsspectrum van zogenaamde 'zwarte stralers' kunnen voorspellen. Zwarte stralers zijn bronnen van straling die relatief veel meer straling uitzenden dan reflecteren. Als de Big-Bang theorie klopt, moet de oerknal zelf dus ook een zwarte straler zijn.

Vanuit deze gedachte werd in de jaren '40 van de 20e eeuw nauwkeurig berekend wat dan de temperatuur van deze straling, die 'kosmische achtergrondstraling' genoemd werd, zou moeten zijn. De berekening leidde tot een temperatuur van ongeveer 2,7 Kelvin.

Twintig jaar later werd de voorspelde kosmische achtergrondstraling door fysici waargenomen. En warempel, deze bleek een temperatuur te hebben van ~2,7K, precies zoals de Big-Bang theorie voorspelde.

Hiermee was het overtuigende bewijs geleverd voor de Big Bang. We weten dus vrij nauwkeurig wat er ná de Big Bang is gebeurd, maar niet wat er precies tijdens of vóór de Big Bang is gebeurd. Ik weet dat dus niet.

Theoretisch natuurkundigen zoals Hawking en Witten hebben hier ook over nagedacht. De laatsgenoemde kwam met de zogenaamde M-theorie, die een wereld voorspelde met 11 (!) dimensies en, misschien nog wel speculairder, meerdere universums. Een mogelijke verklaring voor het ontstaan van dit universum kan de collisie van zogenaamde branen zijn.

De natuurkunde, in het bijzonder de quantummechanica, voorspelt het bestaan van bepaalde fundamentele deeltjes. Deze zijn allemaal, op één na, waargenomen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 09:01
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2004 @ 00:53 :
ow? geen heilig boek schijnt ons uit te kunnen leggen hoe en waarom genetica werkt zoals het werkt...

hmmm... raar...


bovendien, wat doen die gekke botten van beesten van miljoenen jaren oud dan in de grond? geen heilig boek kan dit uitleggen....

hmmm... raar...


bovendien, hoe kun je vertrouwen op iets dat duizenden jaren oud is, in een situatie die aanpassing en vernieuwing vereist? geen heilig boek kan dit uitleggen....

hmmm... raar...

dat is meer een argument tegen de 'god theorie' dan een ondersteuning ervan...
ik ben het met je eens..
maar hoe is dan leven begonnen? en waarom kunnen we dat niet 'nadoen' als het wel te verklaren is?
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 10:06
AXE
AXE is offline
Citaat:
what if.. schreef op 13-12-2004 @ 10:01 :
ik ben het met je eens..
maar hoe is dan leven begonnen? en waarom kunnen we dat niet 'nadoen' als het wel te verklaren is?
Helaas, we kunnen niet alles verklaren, want we weten nou eenmaal niet alles.

En nee, dat is geen aanleiding om aan te nemen dat Goden bestaan.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 10:21
AXE
AXE is offline
Citaat:
what if.. schreef op 12-12-2004 @ 21:51 :
ik vind dat je dat soort feiten net zo goed kunt uitleggen vanuit de ' god theorie'
Welke feiten duiden op het bestaan van Goden? (en waarom)

Citaat:
what if.. schreef op 12-12-2004 @ 21:51 :
en het geloof in god is niet gebaseerd op gevoelens, maar op o.a. de koran, de bijbel.. enzo..
Al die Heilige Boeken spreken elkaar min of meer tegen. Bovendien zijn ze door mensen geschreven, heeeel lang geleden. En er staan veel dingen in die gewoon niet eens kunnen.

Maria was maagd toen ze Jezus kreeg. Hoewel ze wel een relatie met Jozef had.

Zo'n andere gast laat de zee open gaan zodat hij met ze volk er doorheen kan lopen.

Jezus gaat dood en komt na een paar dagen weer tot leven.

Ik ken de Bijbel helaas niet zo heel goed, maar er staat nog veel meer van dit soort onzin in. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat sommige mensen Heilige Boeken geloven, en dat als bewijs beschouwen voor het bestaan van bovennatuurlijke entiteiten.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 11:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
what if.. schreef op 13-12-2004 @ 10:01 :
ik ben het met je eens..
maar hoe is dan leven begonnen? en waarom kunnen we dat niet 'nadoen' als het wel te verklaren is?
neem aminozuren, bestraal die op een bepaalde manier.

pats-boem -> eiwitten

daarna nog een paar hondrd miljoen jaar geduld, en de rest wijst zichzelf.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:09
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
AXE schreef op 13-12-2004 @ 11:06 :
Helaas, we kunnen niet alles verklaren, want we weten nou eenmaal niet alles.

En nee, dat is geen aanleiding om aan te nemen dat Goden bestaan.
ok, dat vroeg ik me dus af..

maar dat zeg ik toch helemaal niet
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:16
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
AXE schreef op 13-12-2004 @ 11:21 :
Welke feiten duiden op het bestaan van Goden? (en waarom)

Al die Heilige Boeken spreken elkaar min of meer tegen. Bovendien zijn ze door mensen geschreven, heeeel lang geleden. En er staan veel dingen in die gewoon niet eens kunnen.

Maria was maagd toen ze Jezus kreeg. Hoewel ze wel een relatie met Jozef had.

Zo'n andere gast laat de zee open gaan zodat hij met ze volk er doorheen kan lopen.

Jezus gaat dood en komt na een paar dagen weer tot leven.

Ik ken de Bijbel helaas niet zo heel goed, maar er staat nog veel meer van dit soort onzin in. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat sommige mensen Heilige Boeken geloven, en dat als bewijs beschouwen voor het bestaan van bovennatuurlijke entiteiten.
Er zijn geen feiten, het zijn theoriën..
Ze spreken elkaar idd tegen, maar ik heb ook niet voor alles een verklaring he
Ik snap dat je niet gelooft, maar ik wou meer iets weten over evolutietheorie enzo..
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:19
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2004 @ 12:20 :
neem aminozuren, bestraal die op een bepaalde manier.

pats-boem -> eiwitten

daarna nog een paar hondrd miljoen jaar geduld, en de rest wijst zichzelf.
wie heeft die aminozuren dan op die bepaalde manier bestraald? of ging dat vanzelf?
SO wat ben ik irritant
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:34
GVR
GVR is offline
Citaat:
what if.. schreef op 13-12-2004 @ 15:19 :
wie heeft die aminozuren dan op die bepaalde manier bestraald? of ging dat vanzelf?
SO wat ben ik irritant
Niet wie, wat. Er was nog geen leven....

En wat? mwha, wat straalt hier zoal in de buurt van de aarde...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
what if.. schreef op 13-12-2004 @ 15:19 :
wie heeft die aminozuren dan op die bepaalde manier bestraald? of ging dat vanzelf?
SO wat ben ik irritant
een zon zend bijvoorbeeld al straling uit.

hopelijk wil je niet verder vragen en hypothetische goden reduceren tot mannetjes die in een zon zitten en straling de ruimte in slingeren...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:46
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
GVR schreef op 13-12-2004 @ 15:34 :
Niet wie, wat. Er was nog geen leven....

En wat? mwha, wat straalt hier zoal in de buurt van de aarde...
vergeef me..ik ben blond.
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:48
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2004 @ 15:37 :
een zon zend bijvoorbeeld al straling uit.

hopelijk wil je niet verder vragen en hypothetische goden reduceren tot mannetjes die in een zon zitten en straling de ruimte in slingeren...
goh dat was eigenlijk wel precies hetgeen wat ik wou gaan zeggen
nee nu houd ik mn bek wel weer en ga r eens rustig over nadenken zo goed?
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 22:48
Suqeunse
Avatar van Suqeunse
Suqeunse is offline
Ik geloof dat Allah/God alles heeft geschapen. Kijk maar om je heen. De natuurwetten, alle andere wetten, allemaal zooo perfect. Kan nooit uit toeval zijn gekomen.

En hoe denk je dat het geloven in Allah/God is ontstaan? Zomaar spontaan 4 miljoen jaar geleden, dat 1 persoon dacht van zo: Hmmmm....GOD!!!!! juist ik ben nu een profeet en zeg dat God alles heeft geschapen.

Tuurlijk onzin, maar ja wel merken het wel als we dood zijn, dat Allah/God er werkelijk aanwezig is.
__________________
Live Life.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 09:41
Yab-Yum
Avatar van Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Suqeunse schreef op 13-12-2004 @ 23:48 :
Ik geloof dat Allah/God alles heeft geschapen. Kijk maar om je heen. De natuurwetten, alle andere wetten, allemaal zooo perfect. Kan nooit uit toeval zijn gekomen.

En hoe denk je dat het geloven in Allah/God is ontstaan? Zomaar spontaan 4 miljoen jaar geleden, dat 1 persoon dacht van zo: Hmmmm....GOD!!!!! juist ik ben nu een profeet en zeg dat God alles heeft geschapen.

Tuurlijk onzin, maar ja wel merken het wel als we dood zijn, dat Allah/God er werkelijk aanwezig is.
Ik neem aan dat je bedoelt: alles wat de mens niet geschapen heeft.

En de micro-evolutie? Schept God die ook?
Want wij mensen zien bv gewoon dat een haas op de noordpool een ander soort haas wordt dan een haas in het regenwoud.
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 20:04
what if..
Avatar van what if..
what if.. is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 14-12-2004 @ 10:41 :
Ik neem aan dat je bedoelt: alles wat de mens niet geschapen heeft.

En de micro-evolutie? Schept God die ook?
Want wij mensen zien bv gewoon dat een haas op de noordpool een ander soort haas wordt dan een haas in het regenwoud.
ja, maar daarop zou je ook weer kunnen zeggen dat God dat geregeld heeft enzo
__________________
I tend to have all the answers:o
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 20:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Suqeunse schreef op 13-12-2004 @ 23:48 :
Ik geloof dat Allah/God alles heeft geschapen. Kijk maar om je heen. De natuurwetten, alle andere wetten, allemaal zooo perfect. Kan nooit uit toeval zijn gekomen.
Klopt, dat komt ook door allerlei factoren, mechanismen en natuurwetten, die heel wat consequenter dan een god zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 20:42
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Suqeunse schreef op 13-12-2004 @ 23:48 :
Ik geloof dat Allah/God alles heeft geschapen. Kijk maar om je heen. De natuurwetten, alle andere wetten, allemaal zooo perfect. Kan nooit uit toeval zijn gekomen.
Op de vraag waarom de wereld zo is zoals ie is is het antwoord: Als de wereld anders was dan waren wij er niet geweest om deze waar te nemen. De wereld moet dus wel zo 'perfect' zijn.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 10:33
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 11-12-2004 @ 14:53 :
3. Je neemt de wind waar, je voelt hem. Dus dat klopt inderdaad niet helemaal van jou.
maar daarom kun je hem nog niet zien,... dus zijn punt was wel correct... het enigste wat je wel kunt zien is het gevolg van de wind: zwiepende bomen
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Suqeunse schreef op 13-12-2004 @ 23:48 :
1. Ik geloof dat Allah/God alles heeft geschapen. Kijk maar om je heen. De natuurwetten, alle andere wetten, allemaal zooo perfect. Kan nooit uit toeval zijn gekomen.

2. En hoe denk je dat het geloven in Allah/God is ontstaan? Zomaar spontaan 4 miljoen jaar geleden, dat 1 persoon dacht van zo: Hmmmm....GOD!!!!! juist ik ben nu een profeet en zeg dat God alles heeft geschapen.

3. Tuurlijk onzin, maar ja wel merken het wel als we dood zijn, dat Allah/God er werkelijk aanwezig is.
1: Ok, maar hoe, wat of wanneer heeft God/Allah geschapen dan? De wetten zoals jij kent is gevonden door de mensheid zelf: enk alleen maar aan ons mathematisch stelsel? Heeft God dat gemaakt dan? Geloof mij nu maar, je zou de mensheid serieus tekort doen als je deze eer aan God/Allah zou geven?

2. God bestaat niet,... waarom denkt iedereen dat er iets 'meer' is? Heb je daar bewijs voor? Neej, dat heb je niet! HELEMAAL NIETS tastbaars! Jezus? pfff dat was gewoon een dorpsgek uit Nazareth... Voor hetzelfde geld noemen we Jomanda ook een messias en bouwen ze er een hele religie om heen? Vereren ze Jomanda over 2000 jara?

3. Als dat zo is, dan hebben we het er vast nog wel een x over... maar ik denk van niet!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 18:46
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
Suqeunse schreef op 13-12-2004 @ 23:48 :
Ik geloof dat Allah/God alles heeft geschapen. Kijk maar om je heen. De natuurwetten, alle andere wetten, allemaal zooo perfect. Kan nooit uit toeval zijn gekomen.

En hoe denk je dat het geloven in Allah/God is ontstaan? Zomaar spontaan 4 miljoen jaar geleden, dat 1 persoon dacht van zo: Hmmmm....GOD!!!!! juist ik ben nu een profeet en zeg dat God alles heeft geschapen.

Tuurlijk onzin, maar ja wel merken het wel als we dood zijn, dat Allah/God er werkelijk aanwezig is.
Alles wat niet zo perfect is gaat dood of komt geen eens tot leven in de natuur. Anders was er wel leven geweest op de andere planeten.

Vergelijk een met hitler, vele mensen hadden al het gevoel. Maar hij verwoorde het en weer de leider. Natuurlijk is het een beetje fout voorbeeld, maar hoeveel mensen denken nu niet dat wel meer is maar niet in de vaste religies geloven? Als je veel van dat soort mensen bij elkaar hebt, en je weet een leuke verhalen in elkaar te draaien heb je zo een nieuw geloof. Met jij als leider als je dat wilt.

Of niet natuurlijk.
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren hoe kan dat?
doggie3
11 03-02-2016 18:15
Wegwijzen & Voorstellen hoe kan het dat mijn topic is gesloten?
rob-hoi
1 16-08-2011 23:27
Levensbeschouwing & Filosofie Vroeger een andere perceptie t.a.v. seksualiteit?
lovetear
40 07-10-2003 15:11
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe komt het dat je gek bent?
nhc
8 23-06-2003 14:19
Liefde & Relatie hoe kan het ???
Dark_neptunes
11 25-03-2002 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.