Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2005, 12:03
Verwijderd
Een Nederlands konvooi met hulpgoederen mag India niet in, omdat het hulp wil bieden aan kastelozen. De tien vrachtauto's bevatten onder meer voedsel, kleding en toiletbenodigdheden voor 'dalits', mensen die buiten het kastesysteem vallen, in Zuid-India. Het konvooi staat sinds zaterdag op de grensovergang tussen Pakistan en India. Dat meldt Agnes Schlüter van de stichting Motherhood maandag.

Volgens Schlüter werd de stichting in eerste instantie alle medewerking verleend. "Vanaf het begin is al bekend dat de goederen voor de dalits bestemd zijn. Zij zijn degenen die hulp nodig hebben. Het zijn de mensen die van niemand hulp krijgen." Een op de vijf Indiërs is kasteloos.

Ruim twee weken na het vertrek half januari 'wordt er moeilijk gedaan'. "India zegt een westers georiënteerd land te zijn en de eigen mensen te helpen, maar de kastelozen worden aan hun lot overgelaten. Zij moeten hun eigen doden opruimen, staan niet geregistreerd en worden weggejaagd bij de uitreiking van water en voedsel", zegt Schlüter.

De stichting Motherhood verwacht binnen een paar dagen toegang te krijgen tot India. "We zijn aan het onderhandelen met de Indiase regering. Het zal niet zonder slag of stoot verlopen, maar ik heb wel de indruk dat we India binnenkomen."

Ongeveer tweehonderd miljoen Indiërs zijn kasteloos. Ongeveer 165 miljoen van hen, hindoeïsten, boeddhisten en sikhs, behoren tot de 'geregistreerde kastelozen'. Zij genieten een wettelijke status die hen recht geeft op onderwijs, inkomen en politieke invloed. Tientallen miljoenen christenen en moslims blijven ook van deze wettelijke status verstoken.

www.nieuws.nl

Ik vind dat we verder hulp moeten weigeren aan India zolang zij hulp aan de kastelozen weigeren. Het is een discriminerend beleid van de Indiase overheid en daar moeten wij uit principe niet aan meewerken. Hopelijk gaat de Indiase regering normaal doen als de westerse wereld helemaal geen hulp meer wil bieden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2005, 12:05
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 07-02-2005 @ 13:03 :
Ik vind dat we verder hulp moeten weigeren aan India zolang zij hulp aan de kastelozen weigeren. Het is een discriminerend beleid van de Indiase overheid en daar moeten wij uit principe niet aan meewerken. Hopelijk gaat de Indiase regering normaal doen als de westerse wereld helemaal geen hulp meer wil bieden.
Onzin, waarom zou de rest óók moeten lijden?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:08
Lorelei
Lorelei is offline
Ik dacht dat India die hulp sowieso niet wilde?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:09
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2005 @ 13:05 :
omdat ze in dit geval bewust anderen leed aandoen ..

ken je de heksenregel alles wat je een ander aandoet komt 3 keer bij jezelf terug ..
dat geldt OOK in de gewone wereld
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 07-02-2005 @ 13:09 :
omdat ze in dit geval bewust anderen leed aandoen ..

ken je de heksenregel alles wat je een ander aandoet komt 3 keer bij jezelf terug ..
dat geldt OOK in de gewone wereld
Als je iemand vermoordt ga je zelf 3x dood.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2005 @ 13:05 :
Omdat zij meewerken aan het systeem en het nou eenmaal niet effectief is bij het bestrijden van foute systemen om ze te steunen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:14
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 07-02-2005 @ 13:11 :
Omdat zij meewerken aan het systeem en het nou eenmaal niet effectief is bij het bestrijden van foute systemen om ze te steunen.
Dan is mijn vraag aan jou: hoe fout is dit systeem? (Het is werkelijk als vraag bedoeld. Ik heb er wel een mening over.. sowieso over het hele hulp bieden, maar ik wacht even met die te verkondigen voor ik er iets meer over weet, dus vandaar mijn vraag aan jou.)
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:16
oneMen
oneMen is offline
Er kan inderdaad gekeken worden of er op andere manieren hulp kan worden geboden aan behoevenden in India, naast het geld doneren aan de overheid aldaar.
Oud 07-02-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 07-02-2005 @ 13:14 :
Dan is mijn vraag aan jou: hoe fout is dit systeem? (Het is werkelijk als vraag bedoeld. Ik heb er wel een mening over.. sowieso over het hele hulp bieden, maar ik wacht even met die te verkondigen voor ik er iets meer over weet, dus vandaar mijn vraag aan jou.)
Mwah, het moedwillig onthouden van hulp aan een bepaalde bevolkingsgroep vind ik fout genoeg.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:20
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 07-02-2005 @ 13:18 :
Mwah, het moedwillig onthouden van hulp aan een bepaalde bevolkingsgroep vind ik fout genoeg.
Dat doen we in Nederland ook bij illegalen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:22
Verwijderd
De religieuze en culturele achtergrond van het kastenstelsel in India ligt wel iets ingewikkelder dan 'ze onthouden moedwillig hulp'.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2005 @ 13:20 :
Dat doen we in Nederland ook bij illegalen.
En dat vind ik ook fout, maar dat is nog anders ook. De kastelozen zijn gewoon burgers van India.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:24
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 07-02-2005 @ 13:22 :
En dat vind ik ook fout, maar dat is nog anders ook. De kastelozen zijn gewoon burgers van India.
We leven allemaal op dezelfde aardkloot.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:26
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2005 @ 13:22 :
De religieuze en culturele achtergrond van het kastenstelsel in India ligt wel iets ingewikkelder dan 'ze onthouden moedwillig hulp'.
Ja, precies. Daarom.

Bovendien kan je je afvragen of je dat moet willen. Dat iedereen alsmaar hulp krijgt van het buitenland. Er wonen al erg veel mensen in India. Als wij hun proberen te "helpen", is de kans erg groot dat we het hele systeem in de war gooien en weet ik veel wat veroorzaken. Soms is het beter om het ze gewoon zelf uit te laten zoeken volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2005 @ 13:24 :
We leven allemaal op dezelfde aardkloot.
In prinicipe wel, maar de praktijk leert dat er vandaag de dag nog altijd grenzen en nationaliteiten bestaan.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:31
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
grl schreef op 07-02-2005 @ 13:26 :
Soms is het beter om het ze gewoon zelf uit te laten zoeken volgens mij.
Het is makkelijker, niet beter.
Oud 07-02-2005, 12:33
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
oneMen schreef op 07-02-2005 @ 13:31 :
Het is makkelijker, niet beter.
Dat hoeft niet.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:06
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
grl schreef op 07-02-2005 @ 13:33 :
Dat hoeft niet.
Ach kom nou,
je weet dat er miljoenen mensen in India dringend hulpbehoevend zijn, omdat ze niet zelf in hun behoeften kunnen voorzien. Dat wordt veroorzaakt door de beperkingen die hen worden opgelegd door het klassensysteem.

Het is zo makkelijk om te zeggen dat deze mensen nu eenmaal horen te lijden, of dat we het in een andere culturele context moeten zien, maar je weet dat dat niet waar is.
Oud 07-02-2005, 13:08
meisje
meisje is offline
Citaat:
grl schreef op 07-02-2005 @ 13:33 :
Dat hoeft niet.
Bij de apartheid in Afrika werd er ook geholpen door de Westerse wereld. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind discriminatie een walgelijk verschijnsel dat op geen enkele manier goed te praten is.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:22
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
meisje schreef op 07-02-2005 @ 14:08 :
Bij de apartheid in Afrika werd er ook geholpen door de Westerse wereld. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind discriminatie een walgelijk verschijnsel dat op geen enkele manier goed te praten is.
De apartheid in Z-Afrika is iets anders dan het kastestelsel in India.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:25
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-02-2005 @ 14:22 :
Dus dat betekent..
Dus mijn mening is..
Dus de situatie kan beschreven worden..

Ik mis nog iets aan jouw post.
Oud 07-02-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 07-02-2005 @ 13:03 :

Dat laatste betwijfel ik ten zeerste het kaste stelsel zit diep religieus geworteld de overheid zal sterk gezichtsverlies lijden door in te gaan op chantage. Verder vindt ik het een kwalijke zaak maar moet er gekeken worden naar alternatieve plannen om die groep toch te bereiken. De hulp stop zetten is te makkelijk en verbeterd de situatie nou niet bepaald.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:26
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
makelville schreef op 07-02-2005 @ 14:25 :
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste het kaste stelsel zit diep religieus geworteld de overheid zal sterk gezichtsverlies lijden door in te gaan op chantage. Verder vindt ik het een kwalijke zaak maar moet er gekeken worden naar alternatieve plannen om die groep toch te bereiken. De hulp stop zetten is te makkelijk en verbeterd de situatie nou niet bepaald.
Oud 07-02-2005, 13:35
meisje
meisje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-02-2005 @ 14:22 :
Blabla, ik kots op een regering die 'untermenschen' hanteert. Ze worden nog net niet uitgeroeid, maar daar houdt het dan ook mee op.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2005, 13:41
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
meisje schreef op 07-02-2005 @ 14:35 :
Blabla, ik kots op een regering die 'untermenschen' hanteert. Ze worden nog net niet uitgeroeid, maar daar houdt het dan ook mee op.
Precies. Achterlijke 'cultuur'.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:42
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Ik vind het ook walgelijk maar ik weet niet of bemoeienis van de Westerse Overheden de problemen niet verergeren ipv oplossen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:45
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-02-2005 @ 14:42 :
Ik vind het ook walgelijk maar ik weet niet of bemoeienis van de Westerse Overheden de problemen niet verergeren ipv oplossen.
Dat is een moeilijk vraagstuk inderdaad. Daarom is het beter om een alternatief te vinden voor ontwikkelingshulp, dat de overheid zo veel mogelijk omzeild.
Oud 07-02-2005, 13:52
meisje
meisje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-02-2005 @ 14:42 :
Juridisch gezien kan het Westen India voor de rechter dagen, aangezien ze wel de rechten van de mens verdrag hebben getekend.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het ook belachelijk, maar simpelweg de hulp stopzetten totdat de Indiase overheid het kastenstelsel afschaft is natuurlijk hakken met de botte bijl. Bovendien werkt dat niet, omdat het niet zozeer de Indiase overheid is die dat in stand houdt. Het zit gewoon heel diep ingesleten in het collectieve bewustzijn van mensen. Met andere woorden, dreigen met het dichtdraaien van de geldkraan zal helemaal geen zin hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 13:55
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
oneMen schreef op 07-02-2005 @ 14:06 :
Ach kom nou,
je weet dat er miljoenen mensen in India dringend hulpbehoevend zijn, omdat ze niet zelf in hun behoeften kunnen voorzien. Dat wordt veroorzaakt door de beperkingen die hen worden opgelegd door het klassensysteem.

Het is zo makkelijk om te zeggen dat deze mensen nu eenmaal horen te lijden, of dat we het in een andere culturele context moeten zien, maar je weet dat dat niet waar is.
Ik zeg helemaal niet dat ze horen te lijden. Maar het is nou eenmaal niet zo simpel als: we sturen er een paar vrachtwagens op af en dan komt alles weer goed.

Ik weet ook niet of we het in een andere culturele context moeten zien, hoewel ik wel denk dat wij ontzettend arrogant zouden zijn als we zouden zeggen dat de onze de enige juiste is en dat we ieder land dus maar moeten "hervormen". Ik zeg niet dat die in India wèl juist is.

Maar ik denk wel dat er India het helemaal niet aan kan als wij hulp gaan bieden. Waarom niet? Omdat die miljoenen mensen die anders aan ziekten of dergelijken dood zouden zijn gegaan, nu blijven leven. En "wij", die de 'hulp' bieden, kunnen dat ook niet aan.
En nee, dat is niet eerlijk. Dat snapt iedereen wel. Maar wat is er eigenlijk wel eerlijk?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 14:03
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Even voor de duidelijkheid: Dat ben ik met je eens.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 14:39
Gatara
Gatara is offline
In het bericht staat niet alle informatie:

Dutch Tsunami aid stuck at India-Pakistan border

Pakistan Times Foreign Desk Report

AMRITSAR (India): Ten trucks full of aid material from the Netherlands destined for India's tsunami victims have been stopped by Indian officials at the border with Pakistan due to inadequate paperwork, they said Sunday.

"The trucks cannot be released as they are not carrying exemption papers," customs commissioner Dharam Pal Singh said. "They do not even have any documents to show that this is a government-to-government effort."

Singh said only the finance ministry could clear the goods and that the concerned authorities had been informed.

The Stuff

The trucks are carrying medicines, soaps, clothes, tents, milk powder, tooth pastes and water purification equipment collected by school children, said Nicolien De Kron, a school girl, who is part of the delegation accompanying the vehicles.

She said the material was meant for Tsunami survivors in southern India's Tamil Nadu state where at least 10,000 people died when the killer waves struck last December.

The group began its journey on January-14 and reached India after travelling 10,000 kilometres (6,200 miles) and crossing Germany, Austria, Hungary, Romania, Bulgaria, Turkey, Iran and Pakistan, De Kron said.

"In all the other countries, no one stopped us. It is only here [in India] that we are facing this problem," De Kron said.

"Before starting off, we involved nearly 20,000 children to collect the relief material from various parts of Holland," she said.
(...)
http://www.pakistantimes.net/2005/02/07/top2.htm#news
Oud 07-02-2005, 14:46
Str0nk
Str0nk is offline
Dus India wil meedoen op het hoogste niveau terwijl ze er zulke middeleeuwse opvattingen op na houden
Oud 07-02-2005, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Str0nk schreef op 07-02-2005 @ 15:46 :
Dus India wil meedoen op het hoogste niveau terwijl ze er zulke middeleeuwse opvattingen op na houden
Volgens mij bewijst de VS dat dat heel goed mogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 14:47
Supersuri
Supersuri is offline
Het is hun cultuur daar, die moet je respecteren. En die mensen zijn eigenlijk te vergelijken met illegale hier. NIet geregistreerd enzo. Ze woonde ook eigenlijk illegaal aan de kust, maar de Indiase overheid kreeg ze niet weg (met praten).

Kijk dat de Indiase overheid ze zelf niet helpt oke, maar dat ze ook alle hulp van buiten af weigert aan die mensen gaat me net iets te ver.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 07-02-2005 @ 15:47 :
Het is hun cultuur daar, die moet je respecteren. En die mensen zijn eigenlijk te vergelijken met illegale hier. NIet geregistreerd enzo. Ze woonde ook eigenlijk illegaal aan de kust, maar de Indiase overheid kreeg ze niet weg (met praten).

Kijk dat de Indiase overheid ze zelf niet helpt oke, maar dat ze ook alle hulp van buiten af weigert aan die mensen gaat me net iets te ver.
Het is enorme kul om te stellen dat we mensenrechtenschendingen moeten accepteren omdat het de 'cultuur' is.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 14:51
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2005 @ 15:47 :
Volgens mij bewijst de VS dat dat heel goed mogelijk is.
Er gaapt toch wel een kloof tussen een hele bevolkingsgroep als minderwaardig bestempelen en hamburgers eten...
Oud 07-02-2005, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Supersuri schreef op 07-02-2005 @ 15:47 :
Het is hun cultuur daar, die moet je respecteren. (...)
Cultuurrelativisme is zóooo kinderachtig.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Str0nk schreef op 07-02-2005 @ 15:51 :
Er gaapt toch wel een kloof tussen een hele bevolkingsgroep als minderwaardig bestempelen en hamburgers eten...
Zeven procent van de kinderen in de VS krijgt geen basisonderwijs. Recht op onderwijs was toch wel vrij basaal, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 14:55
Gatara
Gatara is offline
Ik snap niet waaruit zou blijken dat India de hulp weigert omdat de NLse hulpverleners hulp gaan geven aan kastelozen? Dit wordt geopperd door de vrouw van Motherhood; maar echt onderstaafd wordt het niet. Volgens de Pakistan Times (zie hierboven) zegt ene Singh dat de konvooien niet toegelaten werden omdat ze niet de juiste documenten bezaten waaruit bleek dat het om een overheid naar overheid hulp ging.

Wellicht was dat een vereiste?

Affijn, zoals gewoonlijk wordt er in het nieuws weer torenhoge beschuldigingen over een weer geuit, zonder ook maar het fijne van de zaak te weten.

Het kastensystem in India is imo schandalig, maar voorbarige conclusies trekken zonder het gehele beeld in ogen te hebben evenzo.
Oud 07-02-2005, 14:58
Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2005 @ 15:54 :
Zeven procent van de kinderen in de VS krijgt geen basisonderwijs. Recht op onderwijs was toch wel vrij basaal, dacht ik.
Dat is omdat de overheidsfinancien daar een grote puinhoop zijn niet omdat die 7% onderwijs wordt ontzegd...
Oud 07-02-2005, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 07-02-2005 @ 15:55 :
Ik snap niet waaruit zou blijken dat India de hulp weigert omdat de NLse hulpverleners hulp gaan geven aan kastelozen? Dit wordt geopperd door de vrouw van Motherhood; maar echt onderstaafd wordt het niet. Volgens de Pakistan Times (zie hierboven) zegt ene Singh dat de konvooien niet toegelaten werden omdat ze niet de juiste documenten bezaten waaruit bleek dat het om een overheid naar overheid hulp ging.

Wellicht was dat een vereiste?
Dat zou heel goed kunnen. Ik kan me voorstellen dat een overheid alleen hulp van andere overheden doorlaat, en hulp van particulieren alleen doorlaat als ze enige vorm van erkenning hebben. Voor hetzelfde geldt zijn het een stel radicale mafkezen met wapens verstopt in vrachtwagens, die doen alsof ze komen helpen maar stiekem een conflict willen aanwakkeren.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 16:38
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2005 @ 16:13 :
Dat zou heel goed kunnen. Ik kan me voorstellen dat een overheid alleen hulp van andere overheden doorlaat, en hulp van particulieren alleen doorlaat als ze enige vorm van erkenning hebben. Voor hetzelfde geldt zijn het een stel radicale mafkezen met wapens verstopt in vrachtwagens, die doen alsof ze komen helpen maar stiekem een conflict willen aanwakkeren.
Ik sluit niets uit, het kan liggen aan verschillende zaken; een slecht opgezette organisatie van Motherhood, moedwillig tegenwerken van Indiase overheid, een miscommunicatie..

in het geval van een fout aan de kant van Motherhood of een miscommunicatie kan de lading natuurlijk gecontroleerd worden, en vervolgens doorgelaten.
Oud 07-02-2005, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Str0nk schreef op 07-02-2005 @ 15:58 :
Dat is omdat de overheidsfinancien daar een grote puinhoop zijn niet omdat die 7% onderwijs wordt ontzegd...
Feit is dat een land dat veel armer is dan de VS nog makkelijk in staat is voor alle kinderen basisonderwijs te verzorgen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 16:48
Verwijderd
Feit is ook dat onderwijs redelijk hoog in de behoeftenpyramide staat en dat de VS op de basisbehoeften (veiligheid, gezondheid, voedsel) toch wel iets hoger scoort dan India.

Bovendien, als zeven procent van de bevolking van een land geen basisonderwijs heeft genoten is dat nu niet bepaald een reden om dat land middeleeuws of minderwaardig te noemen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 17:12
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 07-02-2005 @ 14:25 :
Het punt is niet dat wij ons moeten bemoeien met het kastenstelsel op zichzelf. Het gaat me puur om het weigeren van hulpgoederen aan de laagste kaste
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:11
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-02-2005 @ 15:48 :
Het is enorme kul om te stellen dat we mensenrechtenschendingen moeten accepteren omdat het de 'cultuur' is.
Het zijn geen mensenrechtenschendingen hoor. In nederland worden illegale toch ook niet door de overheid geholpen?

Maar vind het wel slecht dat de regering hulp van buitenaf weigert, snap wel dat ze zelf liever niks doen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:13
T_ID
T_ID is offline
way to go religie.

Oud 07-02-2005, 21:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-02-2005 @ 22:13 :
way to go religie.

kastensysteem heeft weinig met religie te maken