Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2005, 21:57
devilcat
devilcat is offline
Had vandaag het uur van de wolf gekeken op NED3.
Ging over de rijksacademie.
Kunst dus.

ANyway, ik wilde dus ook iets met een kunstacademie doen, alleen toen ik bij de rietveld kwam [opendag] viel me mond open..

zucht en nu ook al deze reportage op ned3. Waarom doen die zogenaamde kunstenaars allemaal om zo intellectueel mogelijk te doen en zo maf en stoned mogelijk alsof ze LSD hebben gebruikt.

Is er dan helemaal geen rembrandt/van gogh meer??..

Ik vind het echt jammer, kunst is er toch voor iedereen en die kunstenaars doen allemaal heel interessant van " alleen wij weten wat dit betekent" zucht..

Een stuk steen op een brok hout, nou wow..

wie ergert zich er nog meer aan?
Of , zijn er mensen die op een normale [hehe] kunstacademie zitten?

Of zie ik het allemaal verkeerd?

Leef je uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2005, 22:05
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ja precies, ik wil ook naar de kunstacademie, maar t is daar allemaal zo lekker vaag... Je krijgt een woord en daar moet je dan een kunstwerk van maken. Hoe ik t gewoon doe, ik denk net zolang door, totdat ik iets heb verzonnen wat helemaal niks meer met dat woord te maken heeft. Maar dat je t dan wel nog kan uitleggen .
Ik was ook op de kunstacademie in maastricht, en ik vond t echt een koude onpersoonlijke indruk hebben.
Echt zo van: t hoeft hier niet leuk te zijn, je hoeft alleen maar je diploma te halen.

en zo is t ook, ik wil gewoon hbo doen, daarom ga ik t toch proberen.
maar ik was ook op de eindhovense school (mbo) en daar was t juist weer heel gezellig enzo.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 22:42
Vice
Vice is offline
Ik ben zelf naar de opendag van het HKU in Hilversum geweest en vond het nou niet bepaald zweverig . Heeft misschien ook met de opleidingen te maken die ze geven.
Oud 07-02-2005, 23:43
Queen Klazina Wok
Queen Klazina Wok is offline
ja ik vind het ook wel onzin, maar het hoort er blijkbaar bij.

en van gogh was ook goed gek hoor
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 23:56
belgo
belgo is offline
De HKU leek mij altijd wat minder 'zweverig' en 'over-the-top', maar wat ik er af en toe uit voort zie komen is dan ook niet echt wereldschokkend. Denk aan 'grappige' Flash of 3D animaties, of de zoveelste elektro-acoustische improvisatie met wijnglazen en keukengerei.

Ik weet trouwens niet precies over welke studies ik het dan heb; waarschijnlijk de multimedia en elektronische muziek studies.
Oud 08-02-2005, 10:37
deadpassenger
deadpassenger is offline
ik vond het helemaal niet zo vaag..
( en van gogh is idd een beetje een verkeerd voorbeeld in deze context )

en ik vind: als jij het niet eens bent met de huidige opvatting van kunst en kunstenaarschap, ga je daar niet aan zitten irriteren, want dat is zonde van je tijd.
maak in plaats daarvan kunst zoals jij denkt dat het zou moeten, richt een nieuwe beweging op ofzo, vorm een collectief met gelijkgestemden en zet de kunstwereld op zn kop
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 11:25
Byzantijn
Byzantijn is offline
dan moet je je er meer in verdiepen voordat je dit soort dingen zegt. Sommige kunst is niet gelijk te begrijpen en veel werken zijn ook zo niet bedoeld
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 12:15
Glory
Glory is offline
huilie.
Oud 08-02-2005, 12:30
roetsj
roetsj is offline
Naar mijn idee kan een kunstenaar alleen zelf zijn werk volledig begrijpen (en misschien dat nog zelfs niet, niemand heeft immers volledige zelfreflectie en zelfkennis) Hij kan enkel zijn gedachte, gevoel, statement of wat dan ook duidelijk maken door middel van kunst.

Tja en de discussie over 'wat is kunst' is ondertussen behoorlijk uitgemolken lijkt me. We zijn t er toch allemaal wel over eens dat wat voor de 1 geweldig is, voor de ander slechts een stuk steen op een brok hout lijkt.

DAT is nu t geweldige aan kunst

Ben t overigens niet eens dat kunst voor iedereen is, t is enkel voor diegenen die daarvoor open staan. Je ziet t absoluut niet vekeerd hoor, je ziet t toch op jouw manier? Jouw goed recht.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 13:15
Verwijderd
uhm van gogh was toch echt wel ver heen van de absinth.

en het komt op jou zweverig over. Maar je moet daar toch je eigen ding doen. Dus dat kan je echt wel. Wat je waarschijnlijk niet kunt is met de opdrachten omgaan.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 13:23
andersom
andersom is offline
Het is zo zweverig als je het zelf maakt, Op jou komt het misschien zweverig/overdreven intelectueel over, maar als je naar b.v. een accountents kantoor gaat, zal je mond ook openvallen van zogenaamd "zweverig" gepraat.
Het is eerder een sort jargon. zeker als je met gevoel en eigen intrepertatieaan de slag gaat, kan het zijn dat het voor iemand zweverig uitgelegt word.

en trouwens , waar je mee omgaat word je mee besmet.
Oud 09-02-2005, 17:50
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
ik heb ook iets tegen die cultuur.. het is toch te belachelijk voor woorden dat een schoen zonder veter als kunst wordt beschouwd? zelfs al is het een metafoor.

nee, daar ben ik te nuchter voor.
Oud 09-02-2005, 17:53
\/ince
\/ince is offline
boven alles vind ik de prijzen, die voor vaak de meest gare troep over de toonbank slingeren, te belachelijk voor woorden..
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 20:38
devilcat
devilcat is offline
ja, ik vind dat KUNST teveel wordt misbruikt [ dat woord dan he ]

want, ok, ik vind een schoen zonder veter geen gevoel bij mij opwekken of, ik kan er niet uren naar kijken.

Het is tegenwoordig eerder " goh,jah wel geinig" dan dat mensen zeggen van " JEZUS, wat is DIT mooi!!!!! "
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 21:23
Captain N
Captain N is offline
Het woord kunst en het daadwerkelijk kunnen van iets staan gewoon los van elkaar, of iig zo zou je kunst moeten bekijken want er wordt idd veel te veel misbruik van het woord gemaakt.
Oud 09-02-2005, 21:27
Glory
Glory is offline
en kunst hoeft ook niet mooi te zijn, huilie. en als die schoenveter een gevoel van afgunst bij je opwekt. misschien was het wel de bedoeling.
als ik jou was zou ik een workshop akwarellen doen ofzo.

Laatst gewijzigd op 09-02-2005 om 21:30.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 22:00
Captain N
Captain N is offline
Citaat:
Glorybox schreef op 09-02-2005 @ 22:27 :
en kunst hoeft ook niet mooi te zijn, huilie. en als die schoenveter een gevoel van afgunst bij je opwekt. misschien was het wel de bedoeling.
als ik jou was zou ik een workshop akwarellen doen ofzo.
Bedoeling of niet, het idee om een achterlijk voorwerp te gebruiken om reacties uit te lokken en het vervolgens geniaal te noemen stinkt.
Oud 09-02-2005, 22:21
de Koe!
de Koe! is offline
Citaat:
Captain N schreef op 09-02-2005 @ 23:00 :
Bedoeling of niet, het idee om een achterlijk voorwerp te gebruiken om reacties uit te lokken en het vervolgens geniaal te noemen stinkt.
Dat vind ik ook. Kunst is altijd creëren, dus als je een bestaand voorwerp neemt en het kunst gaat noemen, ben je naar mijn mening verkeerd bezig. Je kan wel van bestaande voorwerpen uit gaan en er iets nieuws van maken. Maar het voorwerp op zich is geen kunst.

Vroeger had ik ook een hekel aan al die zweverigheid, maar sinds ik zelf een kunstrichting doe, begin ik in te zien dat het niet allemaal zweverig is. Ik had bijvoorbeeld een workshop waarin ik iets moest doen rond abstracte begrippen. De werkwijze om tot een resultaat te komen, is totaal anders dan ik dacht. Vroeger had ik zo'n beeld van kunstenaars die zomaar wat op een doek klodderen en er dan een diepzinnige verklaring bij verzinnen. Door die workshop ben ik beginnen inzien dat er véél meer achterzit. Om tot een serieus bedoeld abstract werk te komen, moet je door een heel proces van onderzoek gaan, waarbij je vooral ervaringen moet opdoen. Ik had maar 6 weken om 1 werk te maken en dat was veel te weinig. Je kan geen goed abstract werk maken door gewoon maar wat op een papier te kladderen. Vandaar ook dat ik me nog steeds aan zweverigheid erger, maar dan het soort zweverigheid dat je bijvoorbeeld soms op dit forum aantreft: mensen die een "abstract werk" tonen en er dan 1 of andere diepzinnige verklaring bij geven, waar wel over nagedacht is... maar die helemaal niet overgebracht is op papier.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 08:10
LaMazulu
LaMazulu is offline
Nou het idee om net als de DADA alledaagse dingen tot kunst te verheffen vind ik juist wel leuk. Het was hun bedoeling om reacties uit te lokken n.a.v. de krankzinnigheid van WO I. Maar nu komt het probleem dit is voor een periode wel goed. Hun zijn de uitvinders daarvan. En nu is het weer eens tijd voor iets nieuws. Als je nu een fietswiel op een barkruk timmert vind ik dat geen kunst meer of als je dan hernieuwend wil zijn eehmm noem maar iets een computermuis op iemands hoofd zetten, datzelfde idee is dan toch allang uitgebracht? Ik zie het zelf in verband met de tijd.

Over dat punt van 'kunst' en 'iets kunnen' ben ik het wel eens. Ik heb het idee dat schitterende realistische portretjes van Frans Hals niet als kunst bedoeld waren maar gewoon als foto. Maar voor sommige kubistische werken die als kunst bedoeld waren kan ik ook wel respect op brengen.

Iets anders, als ik nu kunst zie van deze tijd is het eigenlijk allemaal een collage met wat grunge effecten dat je met goed 2 uurtjes PS'en ook kan maken. Maja dat zal wel het posthoeheetdatisme zijn.
Oud 10-02-2005, 08:40
Onlyme
Onlyme is offline
Citaat:
LaMazulu schreef op 10-02-2005 @ 09:10 :
Maja dat zal wel het postmodernisme zijn.
Oud 10-02-2005, 11:27
de Koe!
de Koe! is offline
Citaat:
LaMazulu schreef op 10-02-2005 @ 09:10 :

Iets anders, als ik nu kunst zie van deze tijd is het eigenlijk allemaal een collage met wat grunge effecten dat je met goed 2 uurtjes PS'en ook kan maken. Maja dat zal wel het posthoeheetdatisme zijn.
Als ik naar moderne kunstmusea ga, zie ik een hele verscheidenheid aan werken, het ene al wat beter dan het andere. Maar in ieder geval geen collages, en zeker niet 'allemaal'. Welke kunstenaars bedoel je dan meer bepaald?

Ik ben het wel eens met wat je zegt over DADA. Het Interbellum was een zeer woelige periode en de DADA-beweging was een reactie tegen de maatschappij en de waanzin ervan. In dat opzicht is het concept dus wel begrijpelijk en geslaagd. Maar dat gold dan specifiek voor die tijdsgeest, nu is het achterhaald, zoals je zelf ook zegt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 11:53
Whaxx
Whaxx is offline
Citaat:
deadpassenger schreef op 08-02-2005 @ 11:37 :
en ik vind: als jij het niet eens bent met de huidige opvatting van kunst en kunstenaarschap, ga je daar niet aan zitten irriteren, want dat is zonde van je tijd.
maak in plaats daarvan kunst zoals jij denkt dat het zou moeten, richt een nieuwe beweging op ofzo, vorm een collectief met gelijkgestemden en zet de kunstwereld op zn kop
Oud 10-02-2005, 15:35
Verwijderd
Dat was één van de redenen dat ik dus niet naar de kunstacademie ben gegaan... Ze konden me ook niet eens uitleggen wat je voor vakken kreeg, wat je moest doen, enz., schoot ook niet echt op.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 19:13
Fainne
Fainne is offline
hier is dat niet zo op het middelbaar, en ik hoop ook niet op het hoger.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 00:54
p-chez
p-chez is offline
Dat zweverige gedoe, waar ik idd ook een beetje een hekel aan heb, is puur toneel. Slaat nergens op. En ik vraag me ook af waarom sommige "kunstenaars" (die dan negen van die tien keren ook nog lelijke shit maken) dat doen. Dat is gewoon lucht, prik je zo doorheen.

Echter, gelukkig, doet niet iedereen op kunstacademies zo, en daar komt nog bij dat het er bij kunstacademies helemaal vanaf hangt wat je er zelf van maakt (daarom is dat gezeur over 'goede' en 'slechte' academies m.i. ook bullshit).

Boeiend dus!
Oud 12-02-2005, 16:56
Mennuz
Mennuz is offline
Ik wou eerst ook die kant op
Maar jezus, wat een boel overdreven nichten en hippies, sorry dat ik het zeg
Nu doe ik ICT.
Ja, je kan de verkeerde keuzes maken ook overdrijven
Met citaat reageren
Oud 14-02-2005, 11:41
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 08-02-2005 @ 14:15 :
uhm van gogh was toch echt wel ver heen van de absinth.

en het komt op jou zweverig over. Maar je moet daar toch je eigen ding doen. Dus dat kan je echt wel. Wat je waarschijnlijk niet kunt is met de opdrachten omgaan.
<3 absinth

yeah... nutteloos, I know
Reageren

Regels voor berichten