Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 13:54
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
ik ben erg geinteresseerd in de opleidingen european studies en cultuurwetenschappen. ik ben ook al naar een open dag geweest ervan en het lijkt me wel wat. in maastricht is er een pgo systeem. heeft iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2005, 13:24
ganralph
ganralph is offline
hmm, ik heb in Maastricht 1 jaar Cultuurwetenschappen gestudeerd (2000 - 2001), maar er is sindsdien veel veranderd geloof ik.

ik ben gestopt omdat de studie niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed (hoewel ik ook niet weet wat mijn verwachtingen waren). iig is het HEEL breed en je wordt absoluut niet in een bepaalde richting geleid - je zult je eigen plan moeten vormen in de latere jaren.
je moet wel interesse hebben in filosofie, geschiedenis, kunst, cultuur en alles wat je daar bij kunt denken.

2e probleem was voor mij het pgo-systeem. sommigen vinden dit wel werken, maar ik dus niet. aangezien er al snel mensen ongemotiveerd raken (zeker bij een brede studie als dit, waar er altijd wel iemand geen zin in een onderwerp heeft), werkt het actief discussieren vaak niet.
het mooit pgo-model verzandt dan al snel in een schools systeem waar een docent van ellende mensen gaat aanwijzen voor "spontane" inbreng ed.
zelf was ik niet per se ongemotiveerd, maar ik trek niet snel als 1e mn mond open in een discussie en dan is er eigenlijk geen plaats voor je in het pgo.


ik zal de studie zeker niet afkraken, maar het was gewoon niets voor mij.
als je nu al een duidelijk idee hebt van wat je wil (of wat je ongeveer wil), dan is het zinvol om eens contact op te nemen met de plaatselijke studie-adviseur of zo. zo weet je op tijd of je verwachtingen beantwoord zullen worden.



ps. ik heb wel nog wat 1e jaars boeken in de aanbieding
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 17:20
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
maar leer je nog wel echt iets uit boeken? of is iedereen wat vaag aan het discusieren.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 11:28
Quickbeam
Quickbeam is offline
mijn huisgenoot studeert cultuurwetenschappen. Ik snap niet echt wat hij de hele dag doet, maar hij is al vierde jaars. Hij heeft naar mijn idee niet echt veel geleerd al die jaren. Hij heeft hier en daar wel wat boeken liggen, maar hij lambalt vooral de hele dag. Een jongen van mijn dispuut studeert het ook en vindt het niet echt een leuke studie, vooral vanwege de medestudenten (linkse sp'ers). Over European studies hoor ik veel positievere verhalen. Zo leer je bij ES wat meer specifieke dingen zoals politicologie en economie ipv kunst/cultuur bij cultuurwetenschappen. Ik studeer het zelf niet, maar dit zijn de ideeen die ik krijg van de mensen om mij heen/
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 14:19
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
ik neig zowieso meer naar european studies. maar t probleem is engels. ik ben naar een opendag geweest, en ik vond het allemaal heel goed te volgen en ook op de middelbare school sta ik wel iets van n 7.5 ofzo ervoor. maar t lijkt me best moeilijk dat echt alles in het engels is. maar european studies is toch net zo als cultuurwetenschappen een interdisiplinaire studie, en ik ben bang dat je dan van alles 'een beetje' weet maar nergens echt iets van weet. op de opendag zeiden ze dat ze zulke mensen juist handig vinden maar ik weet het niet helemaal...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 15:03
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
twijfelaartje schreef op 20-04-2005 @ 15:19 :
ik neig zowieso meer naar european studies. maar t probleem is engels. ik ben naar een opendag geweest, en ik vond het allemaal heel goed te volgen en ook op de middelbare school sta ik wel iets van n 7.5 ofzo ervoor. maar t lijkt me best moeilijk dat echt alles in het engels is. maar european studies is toch net zo als cultuurwetenschappen een interdisiplinaire studie, en ik ben bang dat je dan van alles 'een beetje' weet maar nergens echt iets van weet. op de opendag zeiden ze dat ze zulke mensen juist handig vinden maar ik weet het niet helemaal...
Ik ga Europese Studies studeren aan de UvA. Dat is gewoon in het Nederlands
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:26
Quickbeam
Quickbeam is offline
ja op de open dag zeggen ze dat je er directeur van de ing mee kan worden, maar dat zeggen ze bij elke studie. Cultuurwetenschappen is geen studie die goed ligt op de banenmarkt dat is nou eenmaal een feit. Dat engels valt echt wel mee, een vriend van mij kan nauwlijks engels en heeft tot nu toe als zijn punten gehaald (bij economie).
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 10:44
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
twijfelaartje schreef op 19-04-2005 @ 18:20 :
maar leer je nog wel echt iets uit boeken? of is iedereen wat vaag aan het discusieren.
je krijgt nog genoeg literatuur hoor
die discussie is bedoeld om voorkennis los te krijgen en dus al een beeld te vormen, voordat je aan de literatuur begint. verder lees je net zo veel als bij andere onderwijssystemen.




over het Engels: mijn ervaring is, dat wanneer je de hele dag in het Engels bezig bent, en engelse aantekeningen maakt en alleen maar engelse literatuur leest, dat het dan heel makkelijk gaat. drie keer per uur omschakelen is lastig, maar een full-time Engelse studie valt volgens mij best wel mee.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 21:42
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Ik heb dit jaar cultuurwetenschappen gedaan (ben een paar weken geleden gestopt) in maastricht, en ik vond het zelf echt kut. Als je 8 uur in de week school hebt is het veel. Je hebt per week twee onderwijsgroepen en een college, het idee erachter is dat je thuis veel tijd nodig hebt om voor te bereiden ofzo, maar je hebt per onderwijsgroep misschien een uur voorbereiding nodig. In andere woorden; echt een uitdaging is het niet.

Verder vond ik het helemaal niet interdisciplinair, alleen het eerste blok was leuk, dat was een soort mix van filosofie/geschiedenis en was best interessant. De rest van het jaar hebben we eigenlijk alleen geschiedenis gehad.

European studies weet ik niet zo heel veel van, behalve dat echt 3 op de 5 mensen daar duits is volgensmij.

Ook vind ik dat de faculteit cultuurwetenschappen (waar dus ook european studies onder valt) zijn zaken niet helemaal op orde heeft; je krijgt nergens informatie over en de tutoren kunnen je ook nergens iets over vertellen/uitleggen, je moet het allemaal maar zelf uit en opzoeken.

het is overigens niet mijn bedoel om cultuurwetenschappen helemaal zwart te gaan zitten maken, tis gewoon mijn mening er zijn natuurlijk genoeg mensen die het wel een leuke studie vinden.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag..
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 21:46
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 22-04-2005 @ 22:42 :
Ook vind ik dat de faculteit cultuurwetenschappen (waar dus ook european studies onder valt) zijn zaken niet helemaal op orde heeft; je krijgt nergens informatie over en de tutoren kunnen je ook nergens iets over vertellen/uitleggen, je moet het allemaal maar zelf uit en opzoeken.
helaas geldt dit voor heel veel faculteiten op heel veel universiteiten

kan me wel iets voorstellen waarom je gestopt bent. het afval-percentage is bij cws sowieso erg hoog in het 1e jaar en het slagingspercentage (in 1 jaar je P, in 3 jaar je Bachelor) is zeer laag.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 10:54
Verwijderd
Een vriendin van me die haalt over een paar maanden haar bachelor voor european studies, en ze is er nogsteeds heel enthausiast over.
Tis wel zo dat er heel veel duitsers bij ES zitten, en het viel haar ook op dat er de laatste tidj zeer veel mensen van buiten de EU komen die ES gaan studeren(waarom? goeie vraag)..

Persoonlijk kan'k je weinig over ES vertellen, hoewel ik er vorig jaar wel over twijfelde om het misschien ook te gaan doen..
Ik heb later toch voor economics gekozen. Dat is achteraf ook geen lekkere keus geweest, want het is veel te wazig(beetje slechte verwoording, maar tis vroeg).. Ik ga volgend jaar dus ook bedrijfskunde doen(hier in maastricht, of aan de VU)
Het PGO systeem is mij echter wel goed bevallen hoor, tuurlijk, als niemand zijn mond open doet, schiet je er geen reet mee op. Maar na 'n tijdje begint vaak altijd wel iemand te praten, en als 1 schaap over de dam is.. K heb iig geen negatieve ervaringen met PGO, maar of het nou ook echt positief is.. volgens mij kan je alles net zo goed leren met gewoon goed stampen en vragen maken.. het meeste 'discussieren' komt toch neer op 'how can company X get the most profit if they have the following cost function and have an oligopoly'.. dat antwoord zoek je dan fijn thuis op in je literatuur, je komt naar de volgende werkgroep, en iedereen geeft zijn antwoord.(als het antwoord van de eerste persoon al goed is, ben ej snel klaar). het discussieren komt dus gewoonlijk neer op het samen maken van 'Learning Goals'. Echt veel discussies krijg je niet. Soms iwl het wel eens dat een leerling een ballonnetje oplaat, en dat er 'n discussie losbarst, maar over het algemeen is het meer het overleggen van vragen, nieuwe vragen bedenken met zn allen, en dan weer naar huis.(niemand heeft egt veel zin om nog langer te blijven alleen omdat je zou moeten discussieren).
(dit hierboven gaat btw over economics, misschien is het bij ES wel heel anders met het PGO systeem en heb je daar veel levendigere discussies. ).
Het PGO maakt je echter wel veel mondiger, ook als je eerst 'stil' was. Ik was zelf vroeger niet echt 'stil', maar ook niet 'de aandachttrekker' van de klas. nu merk ik wel dat het 'gewoon mn mond open trekken' me veel makkelijker af gaat..

Ik kan wel even wat aan die vriendin vragen als je nog wat dingen wil weten van ES. (maar het kan natuurlijk verandert zijn, zij was wel van de eerste lichting ES'rs)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:28
Kim18
Avatar van Kim18
Kim18 is offline
Ik heb er ook een tijdje over gedacht om cultuurwetenschappen te gaan studeren in Maastricht. Maar ik ben toch wat anders gaan doen. Dit besluit heb ik eigenlijk meteen genomen na het bezoeken van de open dag van Cultuurwetenschappen. De studie is echt heel erg breed. Het lijkt alsof je er vanalles mee kunt later, maar volgens mij is het meer een studie voor mensen die niet echt precies weten wat ze willen gaan doen. European studies weet ik eigenlijk niet zoveel van.

Het PGO systeem in Maastricht ... tja ik weet niet wat er eigenlijk zoveel anders aan is als op andere universiteiten. Het is inderdaad wel zo dat je heel veel thuis moet doen, i.p.v. op school. Je hebt relatief weinig uren die je op de uni doorbrengt, ik heb meestal per week ook maar 8 contacturen.
__________________
So just get up, stand up, move on, I've got something to say
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 13:00
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
maar er is verder niemand die European Studies studeerd/ gaat studeren/iemand kent die t studeerd en daar iets over heeft gehoord??
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 21:57
Aafster
Avatar van Aafster
Aafster is offline
Citaat:
twijfelaartje schreef op 26-04-2005 @ 14:00 :
maar er is verder niemand die European Studies studeerd/ gaat studeren/iemand kent die t studeerd en daar iets over heeft gehoord??
Ik ga ES studeren in Leeuwarden nxt school jaar.. Maar ik kan je er nu dus nog maar weinig over vertellen.
__________________
Doej lieve randy roar :(
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 00:25
Verwijderd
Citaat:
twijfelaartje schreef op 26-04-2005 @ 14:00 :
maar er is verder niemand die European Studies studeerd/ gaat studeren/iemand kent die t studeerd en daar iets over heeft gehoord??
Ik heb wel gehoord dat je niet wordt toegelaten tot een vervolgopleiding als je studeerd met een d schrijft.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 11:33
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
aha nu begrijp ik die naam van je

nou aan dat antwoord van je heb ik echt wat hoor, nu weet ik zeker dat ik european studies ga doen

als je niks te melden hebt zeg dan gewoon niks
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 11:57
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
^ Zinnen begin je met een hoofdletter, en eindig je met een punt.

Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 14:20
light fighter
light fighter is offline
tsja taalbeheersing en rechten studenten zijn nou eenmaal een leuke combinatie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-05-2005, 16:10
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
(spelfouten , interpunctie kank me niet druk over maken op een forum) Maar om even van deze grammatikale discussie af te stappen, mijn broer heeft ook in Maastricht gestudeerd en dat is hem heel goed bevallen. Hij deed economie, ook volgens dat pgo-systeem. Ik heb er zelf ook nog een tijdje over gedacht om European Studies te gaan doen maar omdat hij helemaal engelstalig is heb ik dat toch maar niet gedaan. En de Nederlandse versie in Amsterdam sprak mij veel minder aan.

Maar iig suc6 in Maastricht, en als je niet uit Limburg komt, sterkte met de NS!!
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 11:46
Solid
Avatar van Solid
Solid is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 22-04-2005 @ 22:42 :
Ik heb dit jaar cultuurwetenschappen gedaan (ben een paar weken geleden gestopt) in maastricht, en ik vond het zelf echt kut. Als je 8 uur in de week school hebt is het veel. Je hebt per week twee onderwijsgroepen en een college, het idee erachter is dat je thuis veel tijd nodig hebt om voor te bereiden ofzo, maar je hebt per onderwijsgroep misschien een uur voorbereiding nodig. In andere woorden; echt een uitdaging is het niet.
Dat ligt dan eerder aan de opleiding in maastricht en niet aan cultuurwetenschappen zelf.

Cultuurwetenschappen wordt op verschillende universiteiten gegeven, oa in Rotterdam, Nijmegen en A'dam (zowel Uva als VU). Het is een enigszins nieuwe term, die verschillende soorten studies overkoepelt. Elke uni heeft zijn eigen invalshoek, met de daarbij behorende verschillende vakken, onderwijs, inhoud etc. Je zult je wat meer moeten verdiepen in de inhoud, omdat dat ERG kan verschillen (ik zeg het er maar bij ).

Dus ik weet niet of de topicstarter per se in Maastricht wil studeren, maar voor cultuurwetenschappen zou ik zeker even verder kijken..
__________________
Drop it!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Lifestyle Wat ga jij in de toekomst doen?
kuik
136 18-07-2007 12:09
Studeren International Economic Studies vs. International Business
-::SyrinX-NL::-
27 12-10-2004 17:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.