Oud 21-05-2005, 00:34
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik zou het niet weten, ik maak alleen de oefenexamens met uitwerkingen in de bundel. Waar haal je de uitwerkingen van die andere vandaan dan?

Ik heb net 2002-1 gemaakt en wat me opviel bij de samenvatting, is dat er juist wel veel letterlijk wordt overgenomen. Eerst staat er per punt wat er in voor moet komen, dan een toelichting en dan: Een voorbeeld van een goede samenvatting: enz.. En bij dat laatste zijn veel letterlijke punten. Dat is dan toch juist wel goed??

En het staat daar trouwens zo:
Samenvatting
Schrijver
Titel

Dus bijv:
Samenvatting
Piet Jansen
Forummen is een nutteloos tijdverdrijf
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Advertentie
Oud 21-05-2005, 12:28
Curunir
Avatar van Curunir
Curunir is offline
Uitwerkingen had ik van mn leraar gekregen, maar dat staat ook op www.examenbundel.nl (onder "Trainen") = tip
__________________
x
Oud 21-05-2005, 18:32
sdekivit
sdekivit is offline
ik hoefde bij de samenvatting enkel auteur en titel te vermelden
Oud 21-05-2005, 19:42
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Voor de auteur/titel e.d krijg je geen punten of aftrek van punten (meer), dus maak je niet druk
Oud 22-05-2005, 21:48
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ok!
Maaruh, iemand hier reactie op?

Ik heb net 2002-1 gemaakt en wat me opviel bij de samenvatting, is dat er juist wel veel letterlijk wordt overgenomen. Eerst staat er per punt wat er in voor moet komen, dan een toelichting en dan: Een voorbeeld van een goede samenvatting: enz.. En bij dat laatste zijn veel letterlijke punten. Dat is dan toch juist wel goed??
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 23-05-2005, 11:37
Mindlolly
Avatar van Mindlolly
Mindlolly is offline
volgens mij is het wel de bedoeling dat je het een beetje in je eigen woorden zegt, letterlijk overnemen is nooit goed. Maar ze nemen gewoon die letterlijke zin bij de correctie zodat jij weet wat je had moeten gebruiken.
Denk ik
__________________
~*you send me to my corner, but you're never there*~
Oud 23-05-2005, 12:24
Verwijderd
Onze leraar gaf wel als tip om de herhalen wat er in de opdracht staat.

"Welke consequenties heeft het dat blablalba"

Antwoord: Het heeft als consequentie dat... ==> Heb je sowieso al 1 punt.

Neem zinsdelen en woorden over, maar geen hele zinnen. Zo staat het ook in de examenbundel.
Oud 23-05-2005, 14:01
Mavie©2004
Avatar van Mavie©2004
Mavie©2004 is offline
Zooo.. net een proefexamen gedaan en daar een 6.3 voor gehaald... toch een redelijk pittige tekst en ook wel een pittige samenvatting
opzich wel tevreden dus!

Iedereen beetje klaar voor morgen?
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Oud 23-05-2005, 18:25
deurwaarder
deurwaarder is offline
Goede manier om examen NL te maken (samenvatting)

- je mag alles letterlijk overnemen uit de teks. dat is de beste want zo staat het ook vaak letterlijk in het correctieschrift. zo voorkom je ook spelling en formulerings fouten.

1) schrijf op een apart vel alle eisen waaraan de samenvatting moet voldoen in vragende vorm op en laat er ruimte tussen. ook als 1 eis sub eisen heeft, opschrijven! in vragende vorm dus>
neem in de samenvatting op:
eis 1 / punt 1): welke conclusie hij trekt
vragend = welke conclusie wordt er getrokken? (schrijf niet "de Schrijver vindt dat.." op, zie verder naar benden)

2) begin met lezen. je kunt de vragen (eisen waaraan het moet voldoen) in volgorde beantwoorden.

- zie je een zin of tekstdeel waarin staat wat gevraagd wordt, schrijf het zo op: eerst regelnummer, en daarna beknopt wat het inhoud.

- worden er bijv 3 voobeelden gevraagd, schrijf die je vindt allemaal op (zie vorige punt hoe). kijk vervolgens of voorbeelden hetzelfde betekenen. staat er voor een voorbeeld " belangrijkste is.." dan is het duidelijk dat die er bij moet.

3) Schrijven
elke eis kun je beschouwen als een aparte alinia. schrijf steeds aan het begin van een alinia de eis op, dus bijv>
neem in de samenvatting op:
eis 1) wat kenmerkend is voor de Nederlandse cultuur.

verwerken in de tekst als = Wat kenmerkend is voor de Nederlandse cultuur is dat..blabla

- schrijf nooit!: "de schrijver vindt dat.." maar schrijf: " er word gevonden, men is van mening "etc

- heb je echt twijfels van wat erin moet staan: formuleer dan zoveel mogelijk zo beknopt mogelijk. te veel info wordt niet gestrafd, te veel woorden wel.

- vergeet niet bovenaan oorspronkelijke titel en auteur te noteren.

- let op je spelling en formulering!

- let op het maximum aantal woorden!

- Gebruik altijd het maximum aantal woorden! zoals ik al zei: info teveel is geen probleem, teveel woorden wel.


zover ik weet was dat het. ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is. dit komt overigens van een leerkracht NL (een hele goede, vrouw overigens).

ik ga weer verder met leren! dit heeft weet heel veel tijd gekost

Succes
Oud 23-05-2005, 18:28
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
deurwaarder schreef op 23-05-2005 @ 18:25 :
Goede manier om examen NL te maken (samenvatting)

- je mag alles letterlijk overnemen uit de teks. dat is de beste want zo staat het ook vaak letterlijk in het correctieschrift. zo voorkom je ook spelling en formulerings fouten.

doe dat nou niet, verander gewoon 1 woordje in de zin dan zit je altijd goed, dat was de tip van mijn docente. letterlijk overnemen mag echt absoluut niet!!
Oud 23-05-2005, 18:30
blackvulcano
Avatar van blackvulcano
blackvulcano is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 23-05-2005 @ 18:28 :
doe dat nou niet, verander gewoon 1 woordje in de zin dan zit je altijd goed, dat was de tip van mijn docente. letterlijk overnemen mag echt absoluut niet!!
same here,
Ik lees je shit wel ff door, misschien wel handig
__________________
"ehhh whats up doc?"
Oud 23-05-2005, 18:31
deurwaarder
deurwaarder is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 23-05-2005 @ 18:28 :
doe dat nou niet, verander gewoon 1 woordje in de zin dan zit je altijd goed, dat was de tip van mijn docente. letterlijk overnemen mag echt absoluut niet!!
sorry
wat ik bedoelde was: ga niet zelf verzinnen. neem de info letterlijk uit de tekst. en bij het formuleren wordt je zin sowieso net iets anders.
Oud 23-05-2005, 18:34
Verwijderd
Citaat:
strawberryangel schreef op 23-05-2005 @ 18:28 :
doe dat nou niet, verander gewoon 1 woordje in de zin dan zit je altijd goed, dat was de tip van mijn docente. letterlijk overnemen mag echt absoluut niet!!
letterlijk overnemen mag wel, maar het is vaak niet goed. om iets beter samen te vatten kan je beter een aantal zinnen (of zinsdelen) samenvoegen en daar een zin van maken.

letterlijk overgenomen zinnen zijn namelijk vaak te lang.
Oud 23-05-2005, 19:19
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 23-05-2005 @ 18:28 :
doe dat nou niet, verander gewoon 1 woordje in de zin dan zit je altijd goed, dat was de tip van mijn docente. letterlijk overnemen mag echt absoluut niet!!
Dat is echt een eeuwig discussiepunt he.. ik twijfel zelf ook steeds of het nou wel of niet mag, want de één zegt van wel maar een ander weer van niet, enzovoort..

Maar als je kijkt op de uitwerkingen van havovwo.nl van eerdere examens, staat daar dat punten worden toegekend aan blablabla (de antwoorden dus). En dat zijn antwoorden die LETTERLIJK uit de tekst zijn gehaald. Lijkt me niet dat ze het zelf in het correctiemodel fout doen
Bovendien, ik heb examenkandidaten van vorige jaren gesproken die het ook letterlijk hebben over genomen en die hadden daar geen van allen punten voor afgetrokken gekregen.
Nog een bovendien: de nederlands leraren op mijn school zijn het er roerend over eens dat het mag.
En nog één: op correctiemodellen van vorige jaren staat precies waarvoor allemaal punten voor worden afgetrokken, en daar staat 'letterlijk overnemen' NIET bij.

Beeldspraak ofzo letterlijk overnemen mag trouwens niet, je moet het bij feiten houden. Maar die feiten mag je echt letterlijk overnemen
__________________
everything's not lost
Oud 23-05-2005, 19:54
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Handige tips hiero op het forum

Iedereen heel erg veel succes morgen!
__________________
Dromendief
Oud 23-05-2005, 20:06
deurwaarder
deurwaarder is offline
wat ik heel graag zou willen weten: hoeveel punten word er MAX afgetrokken voor spelling en formulering? 12, 10, 5 etc?

ik ben namelijk de spelling en formulering antichrist (vandaar ook mijn betoog van 60% hard verneukt). daarom vind ik het ook zo fijn dat je letterlijk mag overnemen.

maar iemand enig idee?
Oud 23-05-2005, 20:58
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Dat stukje met tips voor het maken van een samenvatting is wel handig
Heb gelukkig maar een 3,5 nodig en dus minimaal 19 van de 47 punten, klinkt nog best veel voor een 3,5 vind ik
Maar goed, het is Nederlands dus het moet wel lukken denk ik.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 23-05-2005, 21:03
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
deurwaarder schreef op 23-05-2005 @ 20:06 :
wat ik heel graag zou willen weten: hoeveel punten word er MAX afgetrokken voor spelling en formulering? 12, 10, 5 etc?

ik ben namelijk de spelling en formulering antichrist (vandaar ook mijn betoog van 60% hard verneukt). daarom vind ik het ook zo fijn dat je letterlijk mag overnemen.

maar iemand enig idee?
Even het examen van vorig jaar ingekeken, was hier ook wel benieuwd naar. Maximaal 4 punten van de 17 (in de samenvatting) was het toen voor furmulerings/spellings fouten.

Edit: Ik dacht dat het aandeel samenvatting maken en vragen 50/50 was maar dit is dus helemaal niet zo voor de samenvatting van vorig jaar bv kon je maar 19 van de 46 punten halen.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 21:08.
Oud 23-05-2005, 21:26
Blaatkop
Blaatkop is offline
Eitje .. dat NL.. lijkt mij
Oud 23-05-2005, 21:37
.Pure
.Pure is offline
Citaat:
Liss schreef op 23-05-2005 @ 20:58 :
Dat stukje met tips voor het maken van een samenvatting is wel handig
Heb gelukkig maar een 3,5 nodig en dus minimaal 19 van de 47 punten, klinkt nog best veel voor een 3,5 vind ik
Maar goed, het is Nederlands dus het moet wel lukken denk ik.
Oud 24-05-2005, 00:10
Verwijderd
zo lekker iedereen praat elkaar tegen hier .
ik klooi wel wat aan, moet een 3,6 halen minimaal. komt wel goed
Oud 24-05-2005, 07:11
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
Liss schreef op 23-05-2005 @ 21:03 :
Edit: Ik dacht dat het aandeel samenvatting maken en vragen 50/50 was maar dit is dus helemaal niet zo voor de samenvatting van vorig jaar bv kon je maar 19 van de 46 punten halen.
Vorig jaar was het toch echt 22 van de 48 punten.
Dus bijna de helft.
__________________
WOEi !
Oud 24-05-2005, 07:59
Mavie©2004
Avatar van Mavie©2004
Mavie©2004 is offline
Citaat:
Liss schreef op 23-05-2005 @ 20:58 :
Dat stukje met tips voor het maken van een samenvatting is wel handig
Heb gelukkig maar een 3,5 nodig en dus minimaal 19 van de 47 punten, klinkt nog best veel voor een 3,5 vind ik
Maar goed, het is Nederlands dus het moet wel lukken denk ik.
Hoe weet je psies die normering?
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Oud 24-05-2005, 08:30
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mavie©2004 schreef op 24-05-2005 @ 07:59 :
Hoe weet je psies die normering?
http://www.havovwo.nl/vwo/vne/bestanden/vne05itab.pdf

met een marge van 2 punten, dus de kans is groot dat je minder punten nodig hebt als je van het minimale cijfer uitgaat
Oud 24-05-2005, 09:15
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
deurwaarder schreef op 23-05-2005 @ 20:06 :
wat ik heel graag zou willen weten: hoeveel punten word er MAX afgetrokken voor spelling en formulering? 12, 10, 5 etc?

ik ben namelijk de spelling en formulering antichrist (vandaar ook mijn betoog van 60% hard verneukt). daarom vind ik het ook zo fijn dat je letterlijk mag overnemen.

maar iemand enig idee?
In mijn examenbundel staat:

"Voor formuleringsfouten geldt namelijk een aftrekregeling van maximaal 20% van de te behalen score voor de samenvattingsopdracht. De aftrek vindt plaats in hele punten. Voor elke fout wordt 1 punt afgetrokken. Onder fout wordt verstaan: fout in zinsbouw, fout in taalgebruik, spelfout en interpunctiefout."

Volgens mijn lerares moet je eigen woorden gebruiken, wat zoveel betekent als een zin citeren maar één woordje veranderen of weglaten.
Oud 24-05-2005, 15:53
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
Hij was echt prima te doen, zit nu nog op school, was om 3 uur klaar, ff wachten op mn duplicaat antwoorden ..

Hoe vonden jullie um?
__________________
<<<<<<??BieRtJe??>>>>>>
Oud 24-05-2005, 15:59
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
AlCoHoLLiC schreef op 24-05-2005 @ 15:53 :
Hij was echt prima te doen, zit nu nog op school, was om 3 uur klaar, ff wachten op mn duplicaat antwoorden ..

Hoe vonden jullie um?
Ik was ook zo snel klaar

Ben benieuwd naar de antwoorden (heb ze gewoon onthouden want had geen zin zolang te wachten), maar ik denk dat het wel redelijk ging.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 24-05-2005, 16:01
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
ik vond het idd ook goed te doen. Kijk morgen wel na, khad geen zin om alle antwoorden uit mijn kop te leren

Nederlands dus overleefd
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Oud 24-05-2005, 16:06
Bartuz
Bartuz is offline
idd goed te maken... Gelukkig geen saaaie tekst over democratie ofzo....
mja heb wel eens moeilijkere nederlands examen teksten gelezen...
__________________
Olé!
Oud 24-05-2005, 16:26
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Beide teksten waren wel leuk, maar met name de eerste! Volgens mij wel aardig gedaan, maar is altijd even afwachten.. Ik was om 3 uur klaar, maar had de antwoorden overgeschreven en die mocht ik gewoon mee naar huis nemen. Over 3 kwartier ofzo zullen ze wel online staan!
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 24-05-2005, 16:29
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
ik vond ze idd ook erg goed te doen was met een uur en drie kwartier klaar en teksten waren gelukkig boeiend en bij de samenvatting werd gezet wat je moest melden wat ook altijd erg handig is
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 24-05-2005, 16:30
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
sicilion schreef op 24-05-2005 @ 16:29 :
ik vond ze idd ook erg goed te doen was met een uur en drie kwartier klaar en teksten waren gelukkig boeiend en bij de samenvatting werd gezet wat je moest melden wat ook altijd erg handig is
Ik vond die samenvatting echt moeilijk, maar ik vind dat altijd lastig... Vooral dat laatste punt, ik kon geen aanbeveling vinden
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 24-05-2005, 16:32
efixer
efixer is offline
ik vond het moeilijk! ... naja zo ff kijken.. MOET een 4.4 halen :$
Oud 24-05-2005, 16:34
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 24-05-2005 @ 16:30 :
Ik vond die samenvatting echt moeilijk, maar ik vind dat altijd lastig... Vooral dat laatste punt, ik kon geen aanbeveling vinden
Laatste 3-4 regels. (denk ik dan)
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 24-05-2005, 16:35
Curunir
Avatar van Curunir
Curunir is offline
Tweede tekst vond ik wel lastig hoor, ze draaide de hele tijd een beetje om te hete brij heen

Maar was een uur voor de tijd klaar, best makkelijk eigenlijk . Alleen staan die antwoorden nog steeds niet online
__________________
x
Oud 24-05-2005, 16:38
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Curunir schreef op 24-05-2005 @ 16:35 :
Tweede tekst vond ik wel lastig hoor, ze draaide de hele tijd een beetje om te hete brij heen

Maar was een uur voor de tijd klaar, best makkelijk eigenlijk . Alleen staan die antwoorden nog steeds niet online
Ze zijn pas acht minuten officieel klaar, hè
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 24-05-2005, 16:48
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik was om tien voor drie al klaar. Is dat normaal? Ik heb echt alles nog twee keer gecontroleerd maar kon er echt niet meer van maken.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 24-05-2005, 16:48
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
nu al 18 minuten
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Oud 24-05-2005, 16:49
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Ik wa ook om 15.00 al klaar. Het was niet makkelijk, maar wel kort
Oud 24-05-2005, 16:49
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
de antwoorden staan er pas om 17.00 . Vond die 2e tekst echt moeilijk te begrijpen, redelijk wat moeilijke woorden, maar samenvatten viel volgens mij nog wel mee. Vond de 1e tekst makkelijker te lezen, maar juist de vragen weer lastiger. Hmm ik wil de antwoorden zien.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 24-05-2005, 16:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
MaHo schreef op 24-05-2005 @ 16:49 :
Ik wa ook om 15.00 al klaar. Het was niet makkelijk, maar wel kort
Precies

Over tien minuten dus? Spannend
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 24-05-2005, 16:54
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Het ging wel, denk ik
Eerste tekst was makkelijk te lezen en leuk onderwerp, maar ik twijfelde heel vaak bij de meerkeuzevragen tussen 2 antwoorden! De andere 2 waren dan ook echt onzin, maar ik kan dan nooit kiezen tussen de laatste 2....

Tweede tekst was lastiger te begrijpen, ik vond het maaar een beetje een vaag gelul.. sowieso ben ik niet heeeeel goed in samenvatten dus tis ff afwachten.

Maar een voldoende moet toch wel lukken
__________________
everything's not lost
Oud 24-05-2005, 16:59
Juli-tje
Juli-tje is offline
Hoi!

Ik was ook al snel klaar! Kwart over 3 ofzo en toen had ik alles al extra nagekeken... maar ja ik ben benieuwd.
Mogen jullie meteen weg als je klaar bent? Bij ons pas om half 4 op zn vroegst. Maar goed dat is niet heel erg.
Nu duurt t niet lang meer jongens!
Oud 24-05-2005, 17:00
Verwijderd
'k bleef maar twijfelen tussen de antwoorden... moeilijk..moeilijk
vooral bij die functievragen..
vrij saaie teksten... en ik wist niet meer precies wat hypocriet was, dom
blijkbaar kon ik ook niet meer tellen.. want vlak voor de tijd zag ik dat ik veel te veel had als samenvatting.. snel wat weggestreept.. ik vond 't erg lastig te bepalen hoe gedetailleerd ik dingen op moest schrijven bij deze tekst.
en verder was 't heet, en 't raam kon niet open want dan hoorden we al 't kabaal van de bouwvakkers weer
Oud 24-05-2005, 17:01
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Antwoorden zijn nog niet online
Oud 24-05-2005, 17:02
coldplayfan
Avatar van coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
MaHo schreef op 24-05-2005 @ 17:01 :
Antwoorden zijn nog niet online
Nee ik opende dat ding vol verwachting en dan staat er: dit is een dummybestand blabla

Het is toch 17.00 uur geweest
__________________
everything's not lost
Oud 24-05-2005, 17:05
Spazz
Spazz is offline
http://ncrv.eindexamen.nu/eindexamen.../1/Nederlands/
__________________
Incognito
Oud 24-05-2005, 17:05
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
op eindexamen.nu heb ik al nagekeken
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 24-05-2005, 17:06
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 24-05-2005 @ 16:30 :
Ik vond die samenvatting echt moeilijk, maar ik vind dat altijd lastig... Vooral dat laatste punt, ik kon geen aanbeveling vinden
werd niet heel nadrukkelijk genoemd maar kwam neer op herstellen van de grens tussen algemeen en persoonlijk belang
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 24-05-2005, 17:08
Omi0
Avatar van Omi0
Omi0 is offline
tadaaaaa

de antwoorden!

Ik vond de eerst tekst echt super makkelijk mar toch nog wat domme fouten..jammer..En samenvatten ben ik normaal heel slecht in mar ik vond deze tekst saai, mar heel goed te doen! Misschien reken ik wel te soepel..maar waarschijnlijk heb ik minimaal een 6,7
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het is tijd voor een islamitische samenleving in Nederland!
evelienevdboer
42 01-06-2016 16:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederland belastingparadijs?
Love & Peace
15 08-05-2009 12:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Nederland discrimineert met integratie-examen'
Gatara
81 18-05-2008 00:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Betoog over monarchie/republiek.
OceanEye
3 02-12-2004 21:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [betoog] Verdient Nederland wel beter???
b-z
23 22-10-2004 14:36
Vrije tijd Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal!
Martjin
44 24-04-2004 20:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.