Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2005, 21:19
Blues
Blues is offline
Ja ik word er een beetje moe van dat al die onzekere gefrustreede meisjes allemaal claimen dat ze wicca zijn en en speciaal zijn...ik word er zo moe van.

Het is trouwens niet eens 'n echt religie vind ik want ik heb op internet informatie gezocht en de hele wicca basis bestaat uit gejatte elementen uit celtische stammen, europeese tribale stammen met een paar korreltjes joden en christendom...

Je kan echt geen krachten oproepen of zo als je een beetje populair een rage aan gaat hangen wat gewoon een mix is met wat intresante dingetjes uit andere geloven.

Denk je nou echt dat (als er goden) bestaan ze mensen zegenen die allemaal verschillende pantheon aanbidden.

En dan nog wat ze zijn allemaal zo voor de natuur maar ze kopen wel al die wicca kleding die gewoon uit fabrieken komt die net zo hard het mileau vervuilen als de rest, zal die moeder godin leuk vinden; (ik ben wel wicca maar wel super capitalisitsche! )

Krijg ik straks allemaal van die gefrustreerde meisjes van 12-17 op m'n dak allemaal beweren dat ze wel speciaal zijn. Maar damens als je nuchter ben lees dan maar even dit of zo:
http://www.masonicinfo.com/wicca.htm
Daar word heel mooi het bestaan uitgelegd met cijfers en kei
harden feitjes...

Sorry moest er gewoon even uit sinds m'n zusje beweert dat ze ook wicca is...
Advertentie
Oud 02-06-2005, 21:35
T_ID
T_ID is offline
wicca is net zo geloofwaardig/onzinnig als alle andere religies, sektes en occulte stromingen.

Maar die kleding die ziet er over het algemeen wel beter uit.
Oud 02-06-2005, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 22:19 :
Ja ik word er een beetje moe van dat al die onzekere gefrustreede meisjes allemaal claimen dat ze christen zijn en en speciaal zijn...ik word er zo moe van.

Het is trouwens niet eens 'n echt religie vind ik want ik heb op internet informatie gezocht en de hele christelijke basis bestaat uit gejatte elementen uit babylonische stammen, europeese tribale stammen met een paar korreltjes jodendom...
Enfin, je snapt wel waar ik heen wil.
Oud 02-06-2005, 21:39
Blues
Blues is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-06-2005 @ 22:36 :
Nee eigenlijk niet, ben jij 't met mee eens met dat stukje dat je 't daarom gequote heb' of zo?
Oud 02-06-2005, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 22:39 :
Nee eigenlijk niet, ben jij 't met mee eens met dat stukje dat je 't daarom gequote heb' of zo?
Niet echt, in die zin dat het alleen een consequente redenering is als je alle religie 'nep' vindt.
Oud 02-06-2005, 22:02
Blues
Blues is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-06-2005 @ 22:41 :
Niet echt, in die zin dat het alleen een consequente redenering is als je alle religie 'nep' vindt.
Nee eigenlijk alleen wicca, die vind ik nep omdat het een mix is van heel geloven, en dat accepteerd een operwezen niet lijk mij, en het chirstendom is gewoon een vertaking van het jodendom maar het is een eigen religie geworden, maar ze aanbidden dezelfde god.

Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 22:05.
Oud 02-06-2005, 22:14
haplo
haplo is offline
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 23:02 :
knip
Elk geloof heeft allerlei dingen "gejat" van een ander geloof, dus dat heeft niet per definitie iets met wicca te maken. Persoonlijk vind ik elk geloof onzin.
Oud 02-06-2005, 22:25
Blues
Blues is offline
Citaat:
haplo schreef op 02-06-2005 @ 23:14 :
Elk geloof heeft allerlei dingen "gejat" van een ander geloof, dus dat heeft niet per definitie iets met wicca te maken. Persoonlijk vind ik elk geloof onzin.
Ja weet ik maar wicca is echt 'n mix van extreem veel verschillende pantheon, rituelen, gebruiken, ideeën enzo en daarom twijfel ik er zo over, vooral nu het een rage word en al die domme grietjes heel intresant gaan doen
Oud 02-06-2005, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 23:25 :
Ja weet ik maar wicca is echt 'n mix van extreem veel verschillende pantheon, rituelen, gebruiken, ideeën enzo en daarom twijfel ik er zo over, vooral nu het een rage word en al die domme grietjes heel intresant gaan doen
Ja, dat is voor het christendom toch niet anders?
Oud 02-06-2005, 22:33
Blues
Blues is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-06-2005 @ 23:30 :
Ja, dat is voor het christendom toch niet anders?
Jawel omdat die zover ik weet alleen gebruiken vanuit het jodendom gebruiken (maar ik kan het mis hebben). Ik heb ongeveer de helft van de bijbel gelezen en ik kom daar eigenlijk alleen maar joodse en christelijk gebruiken tegen misschien stammen die ook weer ergens van af. Het christendom deelt niks buiten kerstmis van de noorse, celtische en romeinse pantheons.

Maar bij wicca is het zo; we pakken wat van het druidisme, oh leuk een god genaamd; baphomet mooi doen we erook bij, eens even kijken we gebruiken nog wat andere symbolen uit de noorse pantheon en gebruiken hun calender, christendom heeft toch z'n goeie kanten ook al ben ik er zo op tegen doen we ook wat van bij. Hey leuk kijk 'n stel joden wat doen jullie? vet gebruik gaan wij ook doen jah. Aphrodite en Gaia erbij ook ooit van gehoord. allemaal in een potje doen en je krijgt een rage doorgevoerd door de boeken Gerald B.

Dat roept bij nogal twijfel op, en iedere wicca verteld alles weer anders en ze hebben niet echt 'n duidelijk richtlijn buiten 'n paar van die magie dingetjes...ze zijn niiet 1 zeg maar het zijn allemaal losse groepjes die maar wat doen en die eenheid missen ze om dicht bij een god te staan en echt een religie genoemd te worden

Laatst gewijzigd op 02-06-2005 om 22:42.
Oud 03-06-2005, 07:00
SuperAn
SuperAn is offline
Ik ga ermee akkoord dat het een trend begint te worden de laatste tijd, en ik stoor me er ook aan dat honderden van die meisjes 1 boek lezen over wicca en dan gaan verkondigen dat ze "nu eenmaal als heks geboren zijn". Ik ben zelf geen wiccan maar ik vind het wel een interessant onderwerp en heb me er een jaar of twee geleden eens in verdiept (en doe het nog stees in mindere mate).

Dus voor een deel heb je gelijk wat mij betreft, maar ik ga niet akkoord met wat je zegt over het christendom. Het is zo dat veel christelijke feesten en gebruiken stammen uit heidense gewoontes, denk maar aan de kerstboom (de joel-boom), pasen (het ei als teken van vruchtbaarheid), of aan Allerzielen, de gekerstende versie van Samhain. Bovendien lijkt onze Sinterklaas sterk op de heidense godheid Wodan...
Vele van deze heidense gebruiken zijn net met die bedoeling gekerstend: om heidenen te bekeren werd er langzaamaan aan vele heidense feesten een christelijke betekenis gegeven.

Plus laten we niet vergeten dat er zelfs nu nog generaties christenen bestaan die een heleboel heiligen vereren, en kaarsjes gaan branden voor Sint Weetikveel om hun wens te verhoren. Dat staat al helemaal niet meer ver van het vereren van 1 oppergod en een heleboel kleinere godheden. Bovendien lijkt heel het 'kaarsje-branden-gedoe' in essentie sterk op de zogenaamde 'magie' waar wiccans nu mee werken (en hun voorgangers voor hen).

Laatst gewijzigd op 03-06-2005 om 07:05.
Oud 03-06-2005, 08:08
Halogeen
Halogeen is offline
Hmm Wicca behoort toch echt tot mystiek, de persoonlijke opvatting over hoe de wereld in elkaar zit. Er is niet een orgaan dat vastlegt wat de waarheid is. Iedereen ziet zijn eigen waarheid. Daarom de verschillen. Het is populair, maar dat is volgens mij al enkele jaren zo. Je doet er niets aan. Het hoort bij de leeftijd - de pubertijd (). In 99% van de gevallen gaat die bevlieging ook weer fijn weg als ze wat ouder worden, omdat ze te hypocriet zijn om aan hun eigen waarden vast te houden.

Trouwens Blues, als je zelf ook nuchter bent. De Vrijmetselarij zelf is ook slechts een wat modernere vertaling van de Joodse mystiek met Christelijke invloeden. En als een organisatie als de vrijmetselarij over Wicca spreekt, hoe kun je dan verwachten dat zulke informatie objectief is? Het zijn immmers.... concurrenten?
Oud 03-06-2005, 08:17
Blues
Blues is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 03-06-2005 @ 09:08 :Je doet er niets aan. Het hoort bij de leeftijd - de pubertijd (). In 99% van de gevallen gaat die bevlieging ook weer fijn weg als ze wat ouder worden, omdat ze te hypocriet zijn om aan hun eigen waarden vast te houden.
[/B]
Dat bedoelde ik nou duidelijk te maken! kei veel van die mutsen doen het gewoon om dat het een rage is en dan vinden ze zichzelf super bijzonder en superieur boven andere leeftijdsgenootjes. Daarom vind ik het zo'n nep religie omdat de meeste het laten vallen inderdaad nou zou veel jaar (hoe trouw ben je dan met je faith)

Over dat chirstendom wist ik niet, bedankt Super-An
Oud 03-06-2005, 08:24
haplo
haplo is offline
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 23:33 :
knip
SuperAn gaf net al een paar goede voorbeelden. Daarnaast is het jodendom ook een samenraapsel van andere religie's. Dit kun je bijvoorbeeld duidelijk zien aan het feit dat vele oude religie's een verhaal hebben over een wereldwijde overstroming.

Verder deel ik je mening wat betreft pubertjes die denken als heks te zijn gebeuren en te kunnen toveren. Maar goed, zolang ze mij met rust laten, boeit het me verder vrij weinig.
Oud 03-06-2005, 08:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blues schreef op 03-06-2005 @ 09:17 :
Dat bedoelde ik nou duidelijk te maken! kei veel van die mutsen doen het gewoon om dat het een rage is en dan vinden ze zichzelf super bijzonder en superieur boven andere leeftijdsgenootjes.
En... waarin verschillen ze daarmee met andere geloven?

En alle geloven hebben zonder uitzondering zaken gejat, dus om daarover nu een bepaald geloof verwijten te maken.. dat klopt ook niet.
Oud 03-06-2005, 08:45
Joostje
Joostje is offline
Christendom is ook een samenraapsel van jodendom, zoroastrisme, mithrascultus,germaanse, romeinse en hellenistische invloeden...
Om maar te zwijgen van de verlichting.
Oud 03-06-2005, 08:57
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
haplo schreef op 03-06-2005 @ 09:24 :
SuperAn gaf net al een paar goede voorbeelden. Daarnaast is het jodendom ook een samenraapsel van andere religie's. Dit kun je bijvoorbeeld duidelijk zien aan het feit dat vele oude religie's een verhaal hebben over een wereldwijde overstroming.
Dat meerdere religies over een wereldwijde overstroming spreken wil natuurlijk niet zeggen dat het Jodendom het van deze religies heeft gejat, of dat ze het van elkaar hebben gejat.
Oud 03-06-2005, 10:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 03-06-2005 @ 09:57 :
Dat meerdere religies over een wereldwijde overstroming spreken wil natuurlijk niet zeggen dat het Jodendom het van deze religies heeft gejat, of dat ze het van elkaar hebben gejat.
Als ik de Babylonische mythe en het bijbelverhaal van Noach vergelijk kom ik trot de conclusie dat behalve de naam (Ut Nappsitim/Noach) en de vogel die het takje komt brengen (duif/raaf) de verhalen exact hetzelfde zijn.

Teveel toevalligheden om niet gejat te zijn, zeker als je bedenkt dat het volk waaruit de mythe voortkwam een tijd lang door de Babyloniers werd overheerst, en dus intensief contact met hun cultuur en mythologie had.
Oud 03-06-2005, 11:56
haplo
haplo is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 03-06-2005 @ 09:57 :
Wat T_ID zei. Daarnaast overlappen vele huidige religie's elkaar qua gebied en tijd waar(in) ze ontstaan zijn. Overigens bedoelde ik "gejat" niet in de zin van dat er zomaar wat bij elkaar gegooid wordt, maar dat er overtuigingen werden uitgewisseld doordat er onderlingen contacten waren.

Misschien was ik eerder wat onzorgvuldig in het formuleren van mijn antwoord, maar het idee leek mij wel duidelijk.
Oud 03-06-2005, 12:10
Kreator
Kreator is offline
Sektes zijn achterlijk en religies zijn veredelde sektes met wat meer aanhang.
Oud 03-06-2005, 13:49
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Kreator schreef op 03-06-2005 @ 13:10 :
Sektes zijn achterlijk en religies zijn veredelde sektes met wat meer aanhang.
fijne argumentatie.

En Haplo, ik snap je punt wel, maar zou het niet zo kunnen zijn dat zulk soort verhalen eerder een soort van 'bewijs' zijn voor een soort van 'universele waarheid'.

(jaja kom maar op )
Oud 03-06-2005, 14:13
halveschizo
halveschizo is offline
ik ben het wel behoorlijk met blues eens. wicca is kwa jatwerk toch echt de koploper aangezien het niet een door de jaren heen ontwikkelde religie is maar bewust bij elkaar gejat. het christendom heeft dat veel minder gedaan. veel van de 'gekerstende' feestdagen zijn namelijk door de heidenen 'gekerstend' om hun geloof de kunnen beleiden onder het mom van christendom. dit heeft is voor de kerk waarschijnlijk jaaaren een doorn in het oog geweest (zoals indomble nu).

verder erger ik me er altijd kapot aan dat wiccans altijd zeggen heksen te zijn zoals vroeger (tijdens de heksenvervolging enz.) terwijl wicca pas een eeuw of twee geleden is ontwikkeld
Oud 03-06-2005, 15:05
KMBA
KMBA is offline
Eigenlijks zijn heel veel dingen nep. Ik heb alle respect voor boeddhisten en Christenen enzo. Maar een echte Christen leeft in de navolging van jezus.. en Jezus deelde met iedereen en deed goed, nou dat houden wij nog geen 1 uur vol.

We moeten gewoon leven, je weet wel plezier maken, eten enzo Maar als je een echt gelovige wilt zijn, dan moet je spreken maar vooral LUISTEREN naar God of naar je innerlijke verlichting. De wijsheid komt dan eraan, maar je moet er voor openstaan en desnoods de nodige ontberingen ondervinden.

KMBA
Oud 03-06-2005, 16:02
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
wicca is idd voor gefrustreerde tienermeisjes
Oud 03-06-2005, 16:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
halveschizo schreef op 03-06-2005 @ 15:13 :
ik ben het wel behoorlijk met blues eens. wicca is kwa jatwerk toch echt de koploper aangezien het niet een door de jaren heen ontwikkelde religie is maar bewust bij elkaar gejat. het christendom heeft dat veel minder gedaan. veel van de 'gekerstende' feestdagen zijn namelijk door de heidenen 'gekerstend' om hun geloof de kunnen beleiden onder het mom van christendom.
Ah, nog een die werkelijk geloofd dat bekeren toen vrijwillig en zonder geweld ging.

Onzin.

Je kunt roepen dat de heidenen het jatwerk hebben verricht omdat je niets weet over het onderwerp, maar dan blijft het nog steeds jatwerk, en dan blijft het nog steeds een kromme vergelijking.

Citaat:
verder erger ik me er altijd kapot aan dat wiccans altijd zeggen heksen te zijn zoals vroeger (tijdens de heksenvervolging enz.) terwijl wicca pas een eeuw of twee geleden is ontwikkeld
Denk je? Als ze zeggen zich te baseren op pre-christelijke godsdiensten heb je dat te erkennen tot je het kunt weerleggen, en ik betwijfel dat je op dat gebied kennis van zaken hebt.
Oud 03-06-2005, 16:34
Meartje
Meartje is offline
alhoewel ik ook een paar gefrustreerde tienerjongens zie hoor die wicca zijn
Oud 03-06-2005, 17:00
wicce
wicce is offline
Ik heb al een jaar ofzo niet meer gereageerd op dit forum maar ik wil hier toch even mijn mening over uiten gezien het gros aan onjuiste informatie en nutteloze beoordelingen over heksen en wiccans.

Ik noem mezelf trouwens Wicce, dit is een oude naam, ik ben nu gewoon een heks en deze naam is een beetje outdated.

Ten eerste vind ik het onnodig om mensen die het wicca-pad besluiten op te gang te beoordelen door ze 'gefrustreerd' te noemen en hun geloof als onzin af te doen. Je kan ook best over de inhoud van een religie discussieren zonder mensen hierbij te beledigen, al helemaal als het gaat over wiccans want uit mijn ervaring blijkt dat wiccans en heksen vaak hoogst tolerante mensen zijn die er niet op uit zijn andere mensen te beoordelen over hun geloof, wij geloven namelijk dat alle goden een zijn maar wij die slechts allemaal een andere vorm geven.

Ik zal uitleggen wat wicca precies inhoud zodat deze discussie voortgezet kan worden op inhoudelijk niveau.

Wicca is een religie gebaseerd op het oude natuurgeloof wat nu hekserij wordt genoemd. Hekserij heeft veel overeenkomsten met andere natuurreligies omdat het (natuurlijk) allemaal op de natuur gebaseerd is. Als je kijkt naar de jaarfeesten zal je zien dat deze feesten op veel dezelfde data voorkomen als christelijke feesten. Dit omdat veel christelijke feesten gebaseerd zijn op de feesten van de volken van vroeger. (denk hierbij aan germaanse en keltische stammen). Heksen vieren de equinoxen en belangrijke natuurlijke punten in het jaar.

Wicca is een religie ontworpen door de heer Gerald Gardner rond 1950. Hierna kwamen de heksen en de wicca's steeds meer op. Wicca heeft verschillende tradities en gewoonten onwikkelt over de jaren, anders dan heksen die hun levensstijl vrijer beleven. Heksen zien de natuurreligie meer als een levensstijl, wicca's zien het echt als een religie. Maar jullie beweren dat wicca geen religie is. Waarom niet?

Wanneer mag je zeggen dat iets niet een religie is? Ik vind dat iets een religie of een geloof is wanneer mensen ervoor kiezen erin te geloven en er hun leven een stukje aan te wijden. Wicca is een pad dat vorm geeft aan je leven, zoals het jodendom en het Christendom dat ook doen.

Heksen en wicca's zien in de natuur een oneindige bron van energie. Deze energie is te vinden in alles wat natuurlijk is, inclusief onszelf. Door gebruik te maken van deze energie kunnen wij veranderingen teweeg brengen, zoiets wordt ook wel magie genoemd. Bidden komt deels overeen met deze vorm van energie-verschuiving.

Alles waar heksen en wicca's voor staan heeft te maken met de natuur. De natuur is onze bron, het is ouder dan ons allemaal. De oudere volken van vroeger observeerden de natuur omdat zij in hun dagelijkse leven afhingen van wat de natuur hun bracht. Hier vanuit ontstonden beelden van goden. Misschien 1 moeder godin of voor elk natuurlijk aspect een god of godin. Zoals de godin van de zee of de god van het bos.

Wicca is een natuurgeloof, net zo echt als elk ander geloof dat op deze aarde bestaat. Iedereen is (gelukkig) hier vrij om te geloven wat hij of zij wil en het te noemen zoals hij of zij wenst. Ik vind dat we hier wel een beetje respect voor mogen hebben, ook als je niet gelooft en ook als je vind dat anderen zich hierover aanstellen.

Ik zal eerlijk zijn dat ik mij ook kan ergeren aan kinderen die een website hebben gelezen en zich tot heks of wicca verklaren, maar het interesseert mij niet zo erg omdat ik van mening ben dat het alleen maar goed voor hen kan zijn.

Wicca is een geloof (hekserij ook) dat je uitdaagt naar jezelf te kijken. Wat geloof jij? Wat vind jij belangrijk? Heb respect voor anderen, heb respect voor jezelf en houd een open geest.

Dus noem ze niet gefrustreerd omdat zij zich aan een levenspad wijden waardoor zij hun identeit kunnen vormgeven. Ik vind dat uiterst positief.

Ik ben nu al 6 jaar een heks en maak deel uit van een coven. Hekserij maakt deel uit van mijn leven en het past heel goed bij mij. Ik denk, om mij en mijn geloof te kunnen beoordelen, dat je eerst even enkele boeken moet gaan lezen.

oja: alle geloven komen met elkaar overeen en hebben allerlei aspecten van elkaar overgenomen... Nou en? Waarom is dat een argument tegen een geloof?
Oud 03-06-2005, 17:19
RanC
RanC is offline
Wicca is nep.
Christendom/Jodendom/Islam is ook nep.

Ze proberen beide door middel van bovennatuurlijke krachten iets onnatuurlijks plaats te laten vinden.
Oud 03-06-2005, 17:28
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 22:19 :

Sorry moest er gewoon even uit sinds m'n zusje beweert dat ze ook wicca is...
Psychologie... Daar kun je je frustraties en gevoelens uiten
Oud 03-06-2005, 17:49
haplo
haplo is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 03-06-2005 @ 14:49 :
En Haplo, ik snap je punt wel, maar zou het niet zo kunnen zijn dat zulk soort verhalen eerder een soort van 'bewijs' zijn voor een soort van 'universele waarheid'.

(jaja kom maar op )
Dat ligt er een beetje aan. Het is natuurlijk niet zo dat alles wat in een religie voorkomt onzin is. Maar in het geval van een wereldwijde overstroming is er genoeg duidelijkheid over. Er is namelijk geen enkele aanwijzing (behalve dus religieuze geschriften) dat er ooit een wereldwijde overstroming is geweest. Dit geldt voor de meeste verhalen uit religieuze geschriften. Natuurlijk zullen er wel dingen beschreven worden die wel kloppen, maar het grootste deel zie ik als verhalen met een moraal.

Overigens is het niet zo dat als veel mensen iets geloven dat het dan ook waar is.
Oud 03-06-2005, 18:25
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-06-2005 @ 22:36 :
helaas dat kan alleen in morrowind..
Oud 03-06-2005, 18:31
Verwijderd
Citaat:
wicce schreef op 03-06-2005 @ 18:00 :
ik ben nu gewoon een heks
Oud 03-06-2005, 19:04
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 03-06-2005 @ 14:49 :
fijne argumentatie.
Dat sektes achterlijk zijn heb ik inderdaad geen onderbouwing voor, behalve wat fijne praktijkvoorbeelden zoals de Maharadji die het drielandenpunt in Vaals heeft opgekocht omdat daar aardstralen uit 3 landen zouden samenkomen. Like, hoezo heisa om een denkbeeldige lijn?

Maar het verschil tussen religie en sekte is simpelweg een legale kwestie. Het Christendom was vroeger ook een sekte omdat de Romeinen er geen zin ân hadden, maar na Constantijn de Grote is het 'verheven' tot religie, oftewel uit de illegaliteit gehaald. Vandaar veredelde sekte.
Oud 03-06-2005, 19:27
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
verhaaltje
voor mensen die het zo oprecht menen als jij heb ik alleen maar waardering, begrijp me niet verkeerd. Jammer genoeg zijn er te veel tieners die alleen in hun puberjaren heks zijn.
Oud 03-06-2005, 23:21
duff-mckagan
duff-mckagan is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 03-06-2005 @ 20:27 :
voor mensen die het zo oprecht menen als jij heb ik alleen maar waardering, begrijp me niet verkeerd. Jammer genoeg zijn er te veel tieners die alleen in hun puberjaren heks zijn.
nee das goed.
stel je voor 50-jarige wicca's

gekke lui
Oud 04-06-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Blues schreef op 02-06-2005 @ 23:02 :
Nee eigenlijk alleen wicca, die vind ik nep omdat het een mix is van heel geloven, en dat accepteerd een operwezen niet lijk mij, en het chirstendom is gewoon een vertaking van het jodendom maar het is een eigen religie geworden, maar ze aanbidden dezelfde god.
Wauw, en je wil zeggen dat elke andere religie puur is, ontstaan zonder enige invloed van zijn voorgangers?

Daarbij is wicca wel een religie, omdat het die status heeft gekregen (onder andere in Amerika. Ik weet niet of het in Nederland die status al heeft). Er valt over te debatteren of het die status verdient, en de meeste tienermeisjes weten niet eens wat wicca inhoudt, maar de status heeft het.

www.whywiccanssuck.com
Oud 04-06-2005, 17:46
Verwijderd
Citaat:
ik ben het wel behoorlijk met blues eens. wicca is kwa jatwerk toch echt de koploper aangezien het niet een door de jaren heen ontwikkelde religie is maar bewust bij elkaar gejat. het christendom heeft dat veel minder gedaan. veel van de 'gekerstende' feestdagen zijn namelijk door de heidenen 'gekerstend' om hun geloof de kunnen beleiden onder het mom van christendom. dit heeft is voor de kerk waarschijnlijk jaaaren een doorn in het oog geweest (zoals indomble nu).

Door de heidenen gekerstend? Nu maak je het helemaal mooi. De kerk heeft dat gedaan omdat ze anders die verrekte heidenen gewoon niet konden bekeren. En wicca is dus pas in de jaren vijftig van de 20e eeuw ontstaan.
Oud 04-06-2005, 17:53
Verwijderd
Citaat:
verhaal
Nu alleen nog dat 'oude natuurgeloof van de hekserij' eruit gooien, en het begint ergens op te lijken Voor het christendom hier kwam, waren we allemaal brave Germanen. Onze godsdienst was dan ook gewoon Germaans, en vergelijkbaar met de Scandinavische (met lokale verschillen, natuurlijk, maar met een zelfde pantheon en dezelfde rituelen en feesten). In de tijd van de Romeinen zijn daar goden uit andere religies bij gekomen.
Dan heb je de Kelten nog, in de andere helft van Europa, maar ook zij hebben niet bepaalde een natuurgeloof.

Van de tijd daarvóór weet niemand iets. Iemand kan wel beweren dat er een soort wicca-achtige natuurgodsdienst was, maar daar valt gewoonweg niks over te zeggen. Schriftelijk materiaal was er natuurlijk niet, en er is buitengewoon weinig aan ongeschreven bronnen overgebleven.
Oud 04-06-2005, 19:14
one.
one. is offline
Citaat:
RanC schreef op 03-06-2005 @ 18:19 :
Wicca is nep.
Christendom/Jodendom/Islam is ook nep.

Ze proberen beide door middel van bovennatuurlijke krachten iets onnatuurlijks plaats te laten vinden.
Oud 06-06-2005, 18:45
Blues
Blues is offline
Citaat:
ik ben het wel behoorlijk met blues eens. wicca is kwa jatwerk toch echt de koploper aangezien het niet een door de jaren heen ontwikkelde religie is maar bewust bij elkaar gejat. het christendom heeft dat veel minder gedaan.

verder erger ik me er altijd kapot aan dat wiccans altijd zeggen heksen te zijn zoals vroeger
Thanks, dat bedoelde ik ook te zeggen maar mijn verwoording was wat schever...

Citaat:
Ik noem mezelf trouwens Wicce
Als jij je daar gelukkig bij voelt moet je dat zeker, 's kijken hoe jezelf over 45 jaar noemt...

Ach jah, we zullen allemaal als we dood zijn wel zien wie gelijk heeft op de vraag: geloof ja of nee? zo ja welke dan?

Citaat:
Wiltine schreef op 03-06-2005 @ 18:28 :
Psychologie... Daar kun je je frustraties en gevoelens uiten
ja dank je scherpe opmerking van je, zal ik doen voortaan in de toekomst!
Oud 03-04-2006, 18:47
myhina
myhina is offline
Zielige mensjes.
Laat die puberale Tienermeisje toch.
Haha Hoor mij Nu. Ik Ben zelf zon 3 jaar Wiccan. Maar zo heel sterk leef ik niet naar de regels van Wicca. Ik Geloof er in omdat ik heel die jezusen die andere goddiensten ongeloofwaardig vind .Ik geloof dat Natuur het sterkste is op aarde. Maar wij deze stomme mensheid maken moeder natuur kapot! Ik vind trouwens ook de komikomhelseenboom ook stom. Ik geloof ook niet dat we met behulp van wicca en bidden iets onnatuurlijks kunen laten gebeuren. Maar ja , dit is mijn standpunt

Iedereen is vrij omte gleoven wat hij of zij wilt.
Oud 03-04-2006, 18:49
Verwijderd
Kijk voortaan even naar de datum
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten