Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2005, 10:40
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Sinds april hebben we een nieuwe computer, AMD 3500+, 1GB RAM, 6600GT. Bevalt prima, doet het goed, allee sinds een paar weken maakt er iets, ik denk een ventilator, een irritant, vrij luid snorrend geluid. Hiervoor was de computer heel erg stil. Toen ik de computer vanochtend aanzette maakte hij een ander geluid, minder snorrend maar meer raspend, iets lager iets diffuser, ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Het klonk in ieder geval anders dan eerst, en niet normaal. Ik denk dat een van de ventilatoren de herrie veroorzaakt. Er zitten er in totaal drie in de kast:

- Een in de voeding
- Een op de processor/moederbord (op zo'n metalen heatsink denk ik)
- Een kleintje onderop de videokaart

Ik kan zelf geen probleem ontdekken, ik heb met een tandestoker de fans rondgedraait maar ze lijken wel soepel te draaien. IK weet alleen niet of dat wel wat zegt aangezien ze normaal gesproken immers veel sneller draaien.

De computer komt van Norrod, zelf samengesteld maar door hen in elkaar gezet (durf ik zelf niet aan). Direct toen ik hem kreeg heb ik hem al open moeten schroeven om de netwerkkaart in een ander slot te zetten, hij zat geloof ik in de onderste en deed het daar niet. Na wat geGoogle heb ik hem toen in de bovenste gezet en daar doet hij het prima.

-De voeding is een Fortron "FSP-400-60THN-P".
-De videokaart een Geforce 6600GT 128MB DDR3 PCI-E, merk kan ik even niet vinden.
-CPU is een 3500+ socket 939
-Moederbord een ASUS A8N SLI 939 AMD Athlon

Andere componenten kan ik ook wel noemen, maar dat heeft denk ik weinig zin. Er zit in ieder geval nog wel garantie op lijkt me (ding is vier maanden oud).

Bij voorbaat dank
Oud 22-08-2005, 10:44
Verwijderd
Haal al het stof uit de fan
Controleer of er geen draadje tegenaan zit
Of vervang eventueel de fan, het kan zijn dat hij gewoon versleten is.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 10:44
J-roenn
J-roenn is offline
ik zal zeggen zet de pc eens aan en dan om de beurt een tandenstoker in die fan ( niet te lang ) als t de fans niej zijn maybe een harde schijf of cd/dvd-rom drive ?
ik zie btw ook dat je een chipset fan hebt, kijk die ook effe na.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 12:06
Manus J. van Alles
Ik heb de hele kast uitgezogen, en gecontroleerd op draadjes die tegen fans aan kunnen komen, maar ik kan niks vinden (ook moeilijk te zien). Heb het ding weer aangesloten en aangezet, maakt nog steeds ongeveer hetzelfde geluid. Ik heb aan de kast geluisterd en volgens mij is het de voeding(sfan). Dat ding is natuurlijk een blok waar ik verder niet bij/in kan, dus ik zou niet weten wat ik zou moeten doen. De voeding openschroeven begin ik liever niet aan, als het al kan.

Ik denk erover om hem terug naar Norrod te brengen en het hen te laten uitzoeken, dit is niet normaal voor een vier maanden oude PC.
Oud 22-08-2005, 12:22
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Het is wel zo dat het niet normaal is voor een computer die maar vier maanden oud is, maar als het een fannetje is, dan maakt hij misschien bij hen op de testplank geen herrie meer, omdat het hele zooitje verplaatst is.
Die eerdere tip, dus de fans even tegenhouden om uit te vinden waar het vandaan komt is toch het beste.. Misschien is het zo dat na een paar keer tegenhouden het geluid ineens ophoudt. Dan is de fan ook wel versleten, maar dat kan je dan tegen die lui van Norit zeggen. (dat het geluid dus soms wel ophoudt)
Oud 22-08-2005, 13:15
Koning
Koning is offline
lagers van een van de fans stuk? dat kan zo lekker jengelen..
Oud 22-08-2005, 13:15
Manus J. van Alles
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 22-08-2005 @ 13:22 :
Het is wel zo dat het niet normaal is voor een computer die maar vier maanden oud is, maar als het een fannetje is, dan maakt hij misschien bij hen op de testplank geen herrie meer, omdat het hele zooitje verplaatst is.

Daar heb je wel gelijk in inderdaad. Aan de andere kant, ik heb het ding hier ook de halve kamer door gesleept, platgelegd, opengeschroefd, met de fans geprutst, dichtgeschroefd, gekanteld en weer de halve kamer doorgesleept, dus misschien valt dat wel mee. Als het me zelf niet lukt om het te verhelpen heb ik echter weinig keus vrees ik.

Citaat:
SisterOfMercy schreef op 22-08-2005 @ 13:22 :
Die eerdere tip, dus de fans even tegenhouden om uit te vinden waar het vandaan komt is toch het beste.. Misschien is het zo dat na een paar keer tegenhouden het geluid ineens ophoudt. Dan is de fan ook wel versleten, maar dat kan je dan tegen die lui van Norit zeggen. (dat het geluid dus soms wel ophoudt)
Hoe moet ik dat doen? Openschroeven, iets ertussen, aanzetten? Is een tandestoker stevig genoeg? Ik kan vast wel iets anders vinden, maar iets van metaal lijkt me iig geen goed idee. Sowieso hou ik er niet zo van om aan werkende apparaten te prutsen, maar ja.

Ik denk dus dat de fan van de voeding ergens tegenaan komt, maar ik kan niet zien wat dan precies. Het kan in ieder geval geen kwaad voor de rest van de computer lijkt me, in het ergste geval begeeft de voeding het en stopt de computer ermee.
Oud 22-08-2005, 13:16
Manus J. van Alles
Citaat:
Koning schreef op 22-08-2005 @ 14:15 :
lagers van een van de fans stuk? dat kan zo lekker jengelen..
Jengelen is denk ik wel een goede beschrijving van het geluid, het gaat inderdaad wel harder en zachter soms. Wat houdt het precies in als een lager stuk is? Alleen meer herrie bij het draaien van de fan?
Oud 22-08-2005, 14:09
M@rco
M@rco is offline
Eerste verdachte is wat mij betreft dat pesterige kleine 40mm fannetje op je moederbord, die dingen gaan echt snel stuk. Haal het stekkertje er maar eens uit en zet hem aan, ik heb zo'n vermoeden dat het geluid dan weg is.
Oud 22-08-2005, 15:34
Manus J. van Alles
Hmm, het geluid is nu ineens weg, zonder dat ik iets gedaan heb... Kennelijk toch geen schade aan een lager ofzo

Ik had hem opengeschroefd en aangezet om te kijken of het niet dat moederbordfannetje was. Toen was het geluid weg (mobofan nog gewoon aan overigens). Uitgezet, dichtgeschroefd, en nog steeds geen herrie

Nu hij een paar minuten aanstaat begint het hardere zoemen (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeng) wel terug te komen, maar niet zo hard als eerst...toch blijft het vreemd. Ik zal het in de gaten houden.
Oud 22-08-2005, 16:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hele oerwouden worden daar gekapt.
Oud 22-08-2005, 16:49
Freestyler*
Freestyler* is offline
zo begon het bij mij ook, toen mijn harde schijf kapot bleek te zijn/gaan
Oud 22-08-2005, 16:59
Manus J. van Alles
De HD is het niet, daar ben ik wel vrij zeker van. Ik heb wel vaker PCproblemen die vanzelf weggaan na een paar dagen, erg vreemd. Meestal zijn ze echter softwarematig
Oud 22-08-2005, 17:04
M@rco
M@rco is offline
Dat is typisch voor fannetjes die kapot aan het gaan zijn. De ene keer maken ze een pokkeherie en net als je het zat bent, zijn ze ineens weer stil

Maar vroeg of laat komt het wel weer terug.
Oud 22-08-2005, 19:56
Manus J. van Alles
Citaat:
M@rco schreef op 22-08-2005 @ 18:04 :
Dat is typisch voor fannetjes die kapot aan het gaan zijn. De ene keer maken ze een pokkeherie en net als je het zat bent, zijn ze ineens weer stil

Maar vroeg of laat komt het wel weer terug.
Nou ja, er zit nog acht maanden garantie op
Reageren

Regels voor berichten