![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bewegingstherapie zie ik niet als medicijn, dat is een therapie. En die kan helpen, maar volgens mij hoeft dat niet per se. Zo zijn er ook mensen die baat hebben bij bepaalde psychotherapie, maar er zijn ook mensen waarbij dat het alleen maar erger maakt. Je leven makkelijker inrichten, omgaan met je ziekte en keuzes maken zijn ook dingen die je je zelf aan kunt leren, daar heeft niet iedereen hulp bij nodig. Ik zou het alles behalve handig vinden om daar hulp van Pietje of Jantje bij te hebben: ik ken mezelf en mijn leven het best. En op heel veel van die simpele dingen kom ik zelf wel. Een ander weet niet wat voor mij handig is: ik vind het bv. alles behalve handig om borden in het onderste keukenkastje te zetten...ik heb juist alles, dus borden, glazen, bekers, maar ook pannen ed, in de bovenste keukenkastjes gezet. De ergotherapeut waar ik ooit was vond dit heel slim...en ook met bed opmaken enz. heb ik allerlei trucjes. Die kan ik prima zelf bedenken (gaat vrij automatisch btw). |
![]() |
||
Citaat:
Het ligt er waarschijnlijk aan hoe je met je ziekte omgaat, ik was vroeger heel erg sportief en om dan de diagnose van RA te krijgen is een klap in je gezicht. Ik heb het dan ook heel lang ontkend en ben 'gewoon' doorgegaan op de oude manier zonder aanpassingen, keuzes, regelmaat etc. Misschien kwam dat ook door mijn leeftijd, ik was (en ben ![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
(Owja, er worden ook wel eens anti-depressiva voorgeschreven om beter in slaap te komen, maar dat is uiteraard ook geen medicijn in die zin). Citaat:
En ik weet niet of ik de enige ben die het zo opvat en misschien vat ik het wel helemaal verkeerd op, maar ik krijg een beetje naar gevoel van dat stukje. Alsof niet iedereen een klap krijgt als je zo'n diagnose krijgt en alsof niet iedereen alles zou willen doen om beter te worden.. Ik was zelf ook erg sportief en zat in allerlei commissies etc, erg druk altijd, maar dat wil toch niet zeggen dat het dan erger is?! En gewoon doorgaan zoals je altijd deed daar verkloot je dus echt je lichaam mee, dus daar zou ik maar mee oppassen..
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Over de vergelijking ME versus FM, wellicht kan Leonoor daar wat over vertellen? Die heeft beide diagnoses zover ik weet.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 13:51. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
"ME/CVS is heel veel moeheid en ook spierpijn, FM is heel veel spierpijn en ook moeheid. Zelfde klachten, maar dan omgekeerd dus." Zo omschrijf ik het zelf ook altijd. |
![]() |
||
Citaat:
Bij moeheid leg ik meestal nog wel even uit dat het niet slaperig is, maar gebrek aan energie (da's een groot verschil imo). En mensen moeten niet vergeten dat vermoeidheid altijd nog extra klachten met zich meebrengt (zoals slecht kunnen concentreren, extra gevoelig voor veel geluid, etc). Ik weet dat dit bij ME/CVS iig zo is. En ik denk dat dat bij FM ook zo is, of niet?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Moeheid uit zich bij mij niet alleen in een gebrek aan energie (dat is wel chronisch aanwezig (duh ![]() Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 14:05. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Nadat ik dit topic had gelezen vroeg ik me trouwens iets af, Leonoor. Je zegt dat ME moeheid met spierpijn en FM spierpijn met moeheid is (even kort door de bocht).. hoe hebben ze bij jou allebei de diagnoses gegeven? Want ik kan me voorstellen dat een arts heel snel de ene diagnose geeft (ME of FM maakt in zekere zin niet eens heel veel uit) en dan verwacht dat alle klachten die je hebt, daar gewoon bij horen. Zijn er ook specifieke FM en/of ME klachten die je hebt waaruit bleek dat je het allebei had en dat het niet "alleen maar" bijklachten waren van een van de ziektes?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk niet eens dat ik de moeite neem om het uit te leggen, het is een vreemde vogel. Het doet me nog steeds pijn, maar ik heb hem snel geblokkeerd en uit mijn contactenlijstje verwijderd. Op school zal ik ook niet meer met hem spreken (dat gebeurde voorheen ook weinig dus veel zal er niet veranderen). Nadeel is alleen dat hij onze klassenvertegenwoordiger is ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Daarnaast loop ik 2,5 dagen stage. Eigenlijk zou ik twee dagen van 9 uur moeten maken, maar dat red ik niet. Daarom loop ik twee keer 7 uur en één keer 4 uur. Dan gaat het net, maar ik moet er eigenlijk niets extra's bij hebben... ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Lady Lazarus: Zulke mensen zal je nog wel vaker tegen komen. Sterker nog, zulke artsen en als je pech hebt zelfs familieleden zal je nog wel vaker tegenkomen. En het blijft altijd ontzettend rot. (het doet me wel minder naarmate ik langer ziek ben hoor, als een oud-klasgenoot of zo er zoiets over zegt denk ik alleen maar "oh, jij bent er ook zo een? doei!" maar vooral van mensen op wie je echt hoop hebt gevestigd of idd familie, blijft het echt kwetsend)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is zo dat de één er meer last van heeft dan de ander, maar ik denk niet dat je als 'buitenstaander' aan iemand kunt zien hoeveel last iemand heeft. Of iemand wel of niet naar school gaat hoeft niet zo heel veel te zeggen. Ik ben ook (bijna) altijd op school en stage. Stel ik me dan opeens aan? Nee, ik geef mezelf iedere morgen en ook in de loop van de dag gigantische trappen onder m'n kont om dat voor elkaar te krijgen (waarmee ik dus bedoel dat het moeite kost, maar ik het toch doe). Ik heb geen zin om thuis te zitten of heel de dag te zeuren over hoe ellendig ik me wel niet voel. Mensen die me niet goed kennen merken weinig tot niets aan me dat ik het heb, zij zien niet dat het heel veel moeite kost en dat ik verder heel weinig doe. Het enige dat ze soms zullen merken is dat ik soms dingen niet mee doe (en dat wordt dan meestal afgedaan met 'wat ben jij ongezellig/saai') en er vaak moe uit zie ed. Ik ben van opleiding gewisseld vanwege mijn klachten en ik loop korte dagen stage (waar mensen ook wel eens raar om kijken - iedereen blijft tot 17.00u/18.00u, ik niet). |
![]() |
||
Citaat:
![]() Of zo. ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding en fibromyalgie *Nooitgedacht | 3 | 04-08-2006 13:20 | |
Lichaam & Gezondheid |
Waaraan kun je (reuma) in je handen herkennen? Gwenniej | 20 | 30-03-2006 19:09 | |
Lichaam & Gezondheid |
Reuma Verwijderd | 17 | 10-07-2004 18:07 | |
Psychologie |
Mijn leven.... graag een paar tips en reacties? Verwijderd | 15 | 09-01-2004 17:15 | |
Lichaam & Gezondheid |
Fibromyalgie Aspirantjuffie | 3 | 10-09-2003 07:49 | |
Psychologie |
Onbekende ziektes zijn een ramp (vooral voor de mensen die ze hebben). scholiertje | 8 | 16-03-2002 15:32 |