Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
optie is om een USB-behuizing te kopen en daar een DVD brander in te zetten, is-ie nog portable ook.
||
Citaat:
Cheapskate oplossing: verlengkabeltje voor die molexpluggetjes en een ide kabel. pci bracket eruit rammen, kabeltjes er doorheen, dvd brander bovenop flikkeren.
||
Citaat:
Buiten het feit dat ze niet/nauwelijks verkrijgbaar zijn, lijkt het mij wel veel fijner om een SATA interface te hebben, alleen al vanwege de kleinere kabel en dus betere airflow. De BRD (Blu Ray Disc) drives die ik heb gezien hebben trouens al wel een Serial ATA aansluiting. Waarschijnlijk zal bij deze generatie dan toch eindelijk van Parallel ATA afgestapt worden.
||
Citaat:
Dat 'airflow'-argument gaat IMO meer op voor harde schijven dan voor optische drives. Als je meerdere harde schijven hebt dan zijn die stugge, platte kabels idd irritant en zitten ze al snel in de weg, maar ik geloof nooit dat één luizige IDE kabel die naar een DVD-RW station loopt je airflow meteen verneukt. Denk zelfs dat het effect daarop te verwaarlozen is. Het zal ook nog wel een hele tijd duren voordat men afstapt van PATA, zeker voor optische stations (hell, je ziet nu nog steeds moederborden met seriële en parallelle aansluitingen). Voor harde schijven is er nog het argument dat je een theoretisch hogere doorvoersnelheid hebt, maar dat is bij optische stations al helemáál niet van belang, die draaien toch allemaal in ATA/33 mode. ![]()
|
IDE is echt te oud, dat kan gewoon niet meer.
Die domme pinnetjes, die domme lompe connector, die fucking onhandige kabels, maja daar merk je niks van als het eenmaal werkt. Dus tot nu toe nog onnodige kosten/moeite.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
net wat je wilt.
||||
Citaat:
![]() Maar ik vatte je opmerking meer in het algemeen op: stel je hebt SATA en je kunt een SATA DVD-brander kopen, zijn er argumenten om dat dan niet te doen? ATAPI op SATA werkt gewoon dus dat zou het probleem niet moen zijn. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Stel je hebt de keus tussen PATA en SATA, dan kies je zeker voor SATA natuurlijk. Tenzij de prijs nog een factor zou zijn. En parallel / RS232 / Gameport mag ook naar het land der prehistorie worden verbannen IMO. Evenals PS/2. Alles gaat zo tergend langzaam. Maar qua 20/24 pins ATX connector moet het opeens wel snel gaan? Terwijl veel PSU's geeneens een 24-pins ATX connector hebben. Daar ontbreekt bij mij de logica van. ![]()
|
Elke nieuwe voeding heeft een 24 pins, van een fatsoenlijk merk, dus ik weet niet waar jij je voeding koopt of welke prut je haalt
![]() Daarnaast moet dat aangezien ten eerste moederbord meer Ampere's nodig heeft zowel voor pci-e poort als cpu. En natuurlijk voor BTX van Intel/AMD.
|
Niet elke nieuwe voeding heeft 24-pins. Alleen de betere/duurdere voedingen, en dan nog kom je vrolijk 20-pins tegen hier en daar, ook al kost een voeding 55 euro.
Toch wordt al wel overgegaan op de 24-pins ATX standaard op moederborden, waardoor mensen dus in de problemen kunnen komen. Maar seriële en parallelle poort, inmiddels al tig jaar oud, moet er nog wel heel lang op blijven om compatibel te blijven? Dat is een béétje krom natuurlijk. Of je bent bleeding edge waarbij je compatibiliteit inruilt voor modern en sleek (geen FDD, geen ATA, geen PS/2 / LPT / COM / GamePort, ATX24 etc.), of je richt je op compatibiliteit en je zorgt dat je mobo met zowel 20 als 24-pins ATX connector is aan te sluiten. Sommige voedingen hebben zowel een 20-pins als 24-pins connector, dat is wel handig. Maar deze omschakeling is gewoon *slecht* verlopen. En in de hardware channel bestaan er veel klachten over deze situatie.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En zo'n slimline drive lijkt me minder robuust.
||
![]() |
Citaat:
in aopen kasten zitten altijd wel goede voedingen hoor. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|