Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Koninginnedag 2006 heeft zich aangepast aan de opvatting van christenen
Dat is goed. Dat hoort zo. Nederland is een christelijke land. 12 24.00%
Nee, dat is verkeerd. Nu wordt het op zaterdag gehouden dat voor een andere bevolkingsgroep een rustdag is. Het moest op een maandag gehouden worden. 3 6.00%
Nee, het is verkeerd. Er is altijd wel een rustdag. De datum waar het op valt moet strict gevolgd worden en niet aangepast worden aan bevolkingsgroepen. 25 50.00%
Weet niet/ geen mening 10 20.00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2006, 08:51
Gatara
Gatara is offline
Het feit dat Koninginnedag 2006 gevierd wordt op een zaterdag en niet op een zondag, vanwege het feit dat sommigen in ons land de zondag als de dag des Heeres beschouwen, laat zien dat de christelijke invloed op de maatschappij nog steeds van grote invloed is.

Ben je het hiermee eens? Vind je dat dit verkeerd is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2006, 08:55
Gatara
Gatara is offline
Nee, het is verkeerd. Er is altijd wel een rustdag. De datum waar het op valt moet strict gevolgd worden en niet aangepast worden aan bevolkingsgroepen.

het is wel opmerkelijk dat het verschoven wordt, vind ik. Waarom wordt er in dit geval wel rekening gehouden met christenen (rustdag = zondag) en niet met bv. joden (rustdag = zaterdag)? Waarom wordt er ueberhaupt rekening gehouden met hen die zondag als een rustdag beschouwen? Een merendeel van de bevolking (atheisten, agnosten, hindoestanen, moslims, joden, etcetera) houdt zich sowieso niet aan zondag = rustdag. En als je het niet wilt vieren, dan vier je het niet en doe je het op een andere dag - als je het al wilt vieren

Zeker steden als Amsterdam, waar winkels op zondag open zijn, is het nogal vreemd dat het verplaatst wordt. Voor Staphorst kan ik het nog wel inzien, maar die kunnen het ook op zaterdag vieren als ze dat willen.

Ik dacht dat Nederland niet officieel bekend stond als een christelijke staat, maar blijkbaar vergis ik me hier?
Is Nederland niet slechts een constitutionele monarchie, maar een christelijke constitutionele monarchie?

Laatst gewijzigd op 29-04-2006 om 09:00.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:10
Verwijderd
'Heeft zich aangepast aan de christenen?' Wat dacht je van wat achtergrondinfo?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:16
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Tja, dat wij zaterdag en zondag als weekend en vrij beschouwen is ook een christelijk iets.

Je kan er niet omheen, we zitten in een christelijke cultuur.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 29-04-2006 @ 09:55 :
het is wel opmerkelijk dat het verschoven wordt, vind ik. Waarom wordt er in dit geval wel rekening gehouden met christenen (rustdag = zondag) en niet met bv. joden (rustdag = zaterdag)? Waarom wordt er ueberhaupt rekening gehouden met hen die zondag als een rustdag beschouwen?
Omdat die in Nederland in de meerderheid zijn.

Citaat:
Een merendeel van de bevolking (atheisten, agnosten, hindoestanen, moslims, joden, etcetera) houdt zich sowieso niet aan zondag = rustdag.
Atheïsten conformeren zich wel degelijk aan het zondag-rustdag-idee. Veel atheïsten vinden het zeer vanzelfsprekend dat de winkels en het openbare leven op zondag op een laag pitje staan.

Als je de atheïsten wegdenkt is dat trouwens niet de meerderheid.

Citaat:
Ik dacht dat Nederland niet officieel bekend stond als een christelijke staat, maar blijkbaar vergis ik me hier?
Is Nederland niet slechts een constitutionele monarchie, maar een christelijke constitutionele monarchie?
FYI, Nederland is wel degelijk een confessionele staat. De officiële staatsgodsdienst is voor zover mij bekend het protestantisme.

Verder met Pruttelpot eens, trouwens. Of er nu wel of niet een meerderheid van christenen en atheïsten is die zondag als rustdag beschouwen, dat maakt niet uit. De zondag is in Nederland gewoon traditioneel een dag waarom de winkels niet open zijn en waarop mensen rustig aan doen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-04-2006 @ 10:10 :
'Heeft zich aangepast aan de christenen?' Wat dacht je van wat achtergrondinfo?
Dat werd net gezegd op het NOS journaal
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:28
Verwijderd
Nee, het is verkeerd. Er is altijd wel een rustdag. De datum waar het op valt moet strict gevolgd worden en niet aangepast worden aan bevolkingsgroepen.

En officiële staatsgodsdienst my ass, maar dat terzijde.

De gemeenteraadsverkiezingen werden ook verplaatst vanwege de biddag voor het gewas.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:39
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Trouwens, als je nou echt wilt mierenneuken kan je natuurlijk ook nog zeggen dat de koningin geen jood of moslim is maar een christen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-04-2006 @ 10:20 :
FYI, Nederland is wel degelijk een confessionele staat. De officiële staatsgodsdienst is voor zover mij bekend het protestantisme.
Owja.

De boeken ingedoken:

Citaat:
Wet van 15 October 1953, houdende nadere voorschriften ter wegneming van beletselen voor de viering van en ter verzekering van de openbare rust op de Zondag en enige Christelijke feestdagen

Wij JULIANA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het noodzakelijk is de wet van 1 Maart 1815, Staatsblad no. 21, houdende voorschriften ter viering van de dagen aan de openbare Christelijke Godsdienst toegewijd, te vervangen door nadere voorschriften ter wegneming van beletselen voor de viering van en ter verzekering van de openbare rust op de Zondag en enige Christelijke feestdagen;

Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Artikel 1

1.
Voor de toepassing van deze wet worden de Hemelvaartsdag en de eerste Kerstdag met de Zondag gelijkgesteld.

2.
Voor de toepassing van artikel 2 worden de tweede Paas-, Pinkster- en Kerstdag, de Goede Vrijdag en de Nieuwjaarsdag met de Zondag gelijkgesteld.

Artikel 2

1.
Het is verboden op Zondag in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, waardoor de godsdienstoefening wordt gehinderd.

2.
De burgemeester treft de nodige maatregelen teneinde te voorkomen, dat op Zondag door het verkeer op land- en waterwegen in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, meer voor de godsdienstoefeningen hinderlijk gerucht wordt veroorzaakt dan met het oog op de eisen van dat verkeer redelijkerwijze onvermijdelijk is. Hij is bevoegd daartoe verbiedend of bevelend op te treden of te doen optreden.

Artikel 3

1.
Het is verboden op Zondag zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, dat op een afstand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is.

2.
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op uitingen tijdens geoorloofde samenkomsten tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, vergaderingen of betogingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties. Voor zover dat vereist is ter voorkoming van gerucht dat de viering van de Zondag en de openbare rust op de Zondag ernstig verstoort, voegt de burgemeester aan de voorschriften en beperkingen bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet openbare manifestaties voorschriften en beperkingen toe met betrekking tot het geluidsniveau en met betrekking tot het gebruik van geluidsapparaten, of worden door hem aanwijzingen ter zake gegeven.

3.
Voor andere gevallen dan die bedoeld in het tweede lid kan de burgemeester voor de tijd na 13 uur ontheffing verlenen van het bepaalde in het eerste lid; de gemeenteraad kan ter zake regels stellen.

Artikel 4

1.
Het is verboden op Zondag voor 13 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen.

2.
De gemeenteraad kan bij plaatselijke verordening voor de tijd na 13 uur voor door hem aan te wijzen openbare vermakelijkheden eenzelfde verbod vaststellen als in het eerste lid vervat.

3.
De burgemeester is bevoegd ontheffing te verlenen van het bepaalde bij het eerste en krachtens het tweede lid; de gemeenteraad kan terzake regels stellen.

4.
Ten aanzien van openbare vermakelijkheden, waarvan redelijkerwijze geen beletselen voor de viering van de Zondag en geen verstoring van de openbare rust op de Zondag zijn te duchten, wordt bij algemene maatregel van bestuur bepaald, dat zij niet als openbare vermakelijkheden in de zin van deze wet zullen worden beschouwd.

Artikel 5

1.
Het is verboden op Zondag voor 13 uur optochten of bijeenkomsten op openbare plaatsen te houden, daartoe gelegenheid te geven, of daaraan deel te nemen.

2.
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op:

a.
samenkomsten tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging;
b.
wandeltochten die niet door muziek worden begeleid.

3.
Met betrekking tot de in het tweede lid onder a bedoelde samenkomsten voegt de burgemeester, voor zover dat vereist is ter voorkoming van onnodige verstoring van de openbare rust op de Zondag, aan de voorschriften en beperkingen bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet openbare manifestaties voorschriften en beperkingen toe met betrekking tot tijd, plaats en duur van zodanige samenkomsten, of worden door hem aanwijzingen ter zake gegeven.

Artikel 5a

1.
Artikel 3, eerste lid, en artikel 5, eerste lid, zijn in een gemeente of groep van gemeenten niet van toepassing op door Gedeputeerde Staten aangewezen, bij het in werking treden dezer wet aldaar bestaande tradities en gebruiken, welke naar hun oordeel in het volksleven zijn geworteld en niet als openbare vermakelijkheden in de zin van deze wet zijn te beschouwen. Aanwijzing kan slechts geschieden binnen 18 maanden na het in werking treden van dit artikel. Alvorens Gedeputeerde Staten tot aanwijzing overgaan horen zij burgemeester en wethouders.

2.
Artikel 3, derde lid, en artikel 4, derde lid, zijn niet van toepassing in door Gedeputeerde Staten aangewezen gemeenten, waar naar hun oordeel het verlenen van ontheffing zou indruisen tegen godsdienstige overtuigingen, welke het volksleven aldaar overwegend beheersen. Alvorens Gedeputeerde Staten tot aanwijzing overgaan, horen zij burgemeester en wethouders.

Artikel 6

Het is verboden op Zondag zonder genoegzame reden de openbare rust door arbeid in beroep of bedrijf te verstoren.

Artikel 7

1.
Plaatselijke verordeningen tot regeling van punten, waaromtrent bij deze wet niet is voorzien, mogen geen verbodsbepalingen inhouden omtrent sportbeoefening of andere vormen van ontspanning op Zondag, die niet als openbare vermakelijkheid in de zin van deze wet zijn te beschouwen.

2.
Besluiten van een orgaan van de gemeente mogen geen beletselen inhouden voor sportbeoefening of andere vormen van ontspanning op zondag, niet zijnde openbare vermakelijkheden als bedoeld in het eerste lid.

3.
Voor de toepassing van het tweede lid worden met een "orgaan van de gemeente" gelijkgesteld:

a.
een orgaan ingesteld tot uitvoering van een gemeenschappelijke regeling; en
b.
een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen voor zover het betreft besluiten ten aanzien van de exploitatie van een inrichting voor sportbeoefening of andere vormen van ontspanning waarvan de gemeente eigenaresse is of ten behoeve waarvan de gemeente een bijdrage in welke vorm dan ook heeft verleend na 8 mei 1974.

4.
De gemeenteraad kan bij plaatselijke verordening bepalen, dat artikel 2 mede van toepassing zal zijn op in de verordening met name genoemde dagen, welke door een of meer kerkgenootschappen tot rust- of feestdagen zijn bestemd.

Artikel 8

1.
Overtreding van de artikelen 2, eerste lid, 3, eerste lid, 4, eerste lid, 5, eerste lid, en 6, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

2.
Met dezelfde straf wordt gestraft degene die in strijd handelt met een verbod of bevel als bedoeld in artikel 2, tweede lid, met een voorschrift of beperking als bedoeld in artikel 3, tweede lid, en artikel 5, derde lid, of met een aanwijzing als bedoeld in artikel 3, tweede lid, en artikel 5, derde lid.

Artikel 9 [Vervallen per 01-09-1976]

Artikel 10

De bij deze wet strafbaar gestelde feiten worden beschouwd als overtredingen.

Artikel 11 [Vervallen per 01-04-1994]

Artikel 12

Bij het in werking treden van deze wet vervalt de wet van 1 Maart 1815 (Staatsblad no. 21), zoals deze laatstelijk is gewijzigd, zomede het Besluit van de Souvereine Vorst van 1 October 1814, no. 68.

Artikel 13

Deze wet kan worden aangehaald onder de benaming "Zondagswet".

Lasten en bevelen, dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst, en dat alle Ministeriële Departementen, Autoriteiten, Colleges en Ambtenaren, wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven te 's-Gravenhage, 15 October 1953

JULIANA.

De Minister van Binnenlandse Zaken,
BEEL.

Uitgegeven de zeventiende November 1953.

De Minister van Justitie,
L. A. DONKER.
Nou, we zijn inmiddels ruim 50 jaar later en ik vraag me af of het nog wel wenselijk is om je daar aan te moeten houden.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:59
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Of je je eraan moet houden? Waarom zou je het willen veranderen?
Omdat je je als jood weer ondergeschikt voelt in deze van oorsprong christelijke cultuur die we hier hebben?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:03
Verwijderd
Discriminatie op basis van geloof is geen nieuws in Nederland lijkt me, en dat zal ook niet veranderen zolang het CDA in het kabinet blijft.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:04
Verwijderd
Ja, ik word ook een beetje gestoord van die figuren die altijd maar alles gelijk wil trekken, oh nee, want er is altijd wel ergens een vrije dag, een gelovige die zich op zijn pik getrapt voelt of iemand die mekkert over discriminatie!

Dit is Nederland. Zondag is hier een vrije dag. Als jij op zondag wilt werken, prima, maar het feit dat het hier een vrije dag is verandert niet.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:08
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 10:59 :
omdat domweg een verjaardag (van een dode, maar goed) 1 dag te vroeg gevierd wordt nu.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:08
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-04-2006 @ 11:04 :
Dit is Nederland. Zondag is hier een vrije dag. Als jij op zondag wilt werken, prima, maar het feit dat het hier een vrije dag is verandert niet.
Dat werken wordt dus beperkt door deze zondagsrustregel
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:09
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 11:03 :
Discriminatie op basis van geloof is geen nieuws in Nederland lijkt me, en dat zal ook niet veranderen zolang het CDA in het kabinet blijft.
wtf? Dus volgens jou is onze cultuur discriminerend omdat we een christelijke cultuur hebben of begrijp ik je nou verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 11:09 :
wtf? Dus volgens jou is onze cultuur discriminerend omdat we een christelijke cultuur hebben of begrijp ik je nou verkeerd?
Ja, maar doorgaans zijn het de ongelovigen die worden gediscrimineerd, of de aanhangers van kleinere sektes.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 11:03 :
Geloof me, zelfs de SP zou niet tornen aan zondag als rustdag.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 10:59 :
Omdat je je als jood weer ondergeschikt voelt in deze van oorsprong christelijke cultuur die we hier hebben?
*Weer* ondergeschikt? In andere kringen zou je met zo'n formulering als antisemiet te boek staan.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 29-04-2006 @ 11:14 :
Geloof me, zelfs de SP zou niet tornen aan zondag als rustdag.
Ik zeg ook niet dat ik het erg vind, maar je moet het ook niet spastisch gaan ontkennen zoals vele aanhangers van de Vrije Westersche Kultuur.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:26
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Snees schreef op 29-04-2006 @ 11:15 :
*Weer* ondergeschikt? In andere kringen zou je met zo'n formulering als antisemiet te boek staan.
Da's vreemd. Ondergeschikt voelen en joden zijn toch begrippen die erg goed samengaan als je de geschiedenis mag geloven.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 11:26 :
Da's vreemd. Ondergeschikt voelen en joden zijn toch begrippen die erg goed samengaan als je de geschiedenis mag geloven.
Laat die sprookjes van Grimm eens in de kast staan!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 29-04-2006 @ 11:15 :
In bepaalde kringen bevinden zich dan ook hysterische mafketels die bij het minste of geringste 'antisemitisme!', 'racisme!' of 'een ander isme!' roepen
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:48
remy476
remy476 is offline
het boeit me niet zoveel als ik maar vrij heb van school. Nu komt dat een beetje kut uit omdat het weekend is. Maar vaak wordt de schoolvakantie eromheen gebouwd. dus heb je er nog weinig aan
Oud 29-04-2006, 10:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-04-2006 @ 11:04 :
Wiens Nederland? Behoudende Christenen zijn een minderheid geworden. Het zou raar zijn als hun principes uit het verleden dan de gebruiken van heel Nederland in gijzeling mogen houden. Zelf pas ik altijd met veel plezier de parabel toe op voorstanders door hen gewoon te vragen of zij voorstander zouden zijn van een algemeen eetverbod voor heel Nederland tijdens de Ramadan, voorstander van een tweede rustdag op zaterdag, tot op heden waren er nog geen die dat een goed idee vonden. Tekenend voor hoe hypocriet het eigenlijk is om met een godsdienst rekening te houden.

De Gooi- en Eemlander van vandaag publiceerde de uitkomst van hun stelling dat er bij Koninginnedag geen rekening meer gehouden moet worden met de zondag, 75% was voorstander.

Tekenend voor hoe Nederland tegenwoordig qua geloven in elkaar steekt. Niks mis met een beetje minder vermenging van kerk en staat dunkt me.

Laatst gewijzigd op 29-04-2006 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:55
Verwijderd
Ik had net betoogd dat veel Nederlandse 'atheïsten' de zondag als rustdag geaccepteerd hebben, omdat ze daarmee nu eenmaal zijn opgegroeid.

Die hetze tegen 'invloed van godsdienst op cultuur' is sowieso gedoemd te mislukken. Er zijn zovele sporen van godsdienst in onze cultuur die zodanig zijn ingesleten dat de meeste mensen ze niet eens meer als zodanig herkennen. Wilde je die ook allemaal aan de kaak stellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2006, 10:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-04-2006 @ 11:55 :
Ik had net betoogd dat veel Nederlandse 'atheïsten' de zondag als rustdag geaccepteerd hebben, omdat ze daarmee nu eenmaal zijn opgegroeid.
Citaat:
T_ID schreef op 29-04-2006 @ 11:51 :

De Gooi- en Eemlander van vandaag publiceerde de uitkomst van hun stelling dat er bij Koninginnedag geen rekening meer gehouden moet worden met de zondag, 75% was voorstander.
(en ter verduidelijking, het gaat hier om koninginnedag. Niet om iedere zondag koopzondag ofzo)
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 11:00
Verwijderd
En ik geloof geen reet van de representativiteit van een onderzoek van de 'Gooi- en Eemlander'.

Er is trouwens wel een groot verschil tussen de vraag 'vindt u dat er bij het plannen van de koninginnedag-festiviteiten rekening moet worden gehouden met het feit dat het mogelijk een zondag is' en de vraag 'vindt u dat de zondag in Nederland een algemeen geaccepteerde rustdag is'.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 11:01
T_ID
T_ID is offline
Slechts degenen waarvoor ik geen alternatief heb. De zondag is geen rustdag, maar gewoon de tweede dag van het weekend.

Zaken als verkiezingen of koninginnedag verzetten zijn duidelijk uitzonderingen, geen stelregel. Uitzonderingen zijn prima aan te pakken: voortaan houd je je gewoon aan de regels zoals die bedoeld zijn voor verkiezingen etc.

Daarom betoog ik bijvoorbeeld niet dat alle huidige vrije dagen het raam uit moeten, daar kan ik geen onderbouwd alternatief voor geven en de Christelijke context zijn de meeste van die dagen toch al kwijt, maar bijvoorbeeld de regel dat iemand die op religieuze gronden vrij vraagt daar recht op heeft maar op andere gronden niet zou ik direct afschaffen.

Dat is ook precies waarom ingesleten of niet niet zo gek veel boeit in dit debat; de dingen waarover we praten zijn nog uitgesproken gristelijk, zelfs als gristenen vaak de laatsten zijn die diezelfde regels respecteren.
Oud 29-04-2006, 11:05
Verwijderd
Maar laat me dan eens delen in de motivering waarom jij die dingen waarvoor je wél een alternatief hebt wilt aanpakken. Wát is nou precies de reden dat je iets hebt tegen vrije dagen etc. die op religieuze leest geschoeid zijn of daaruit zijn voortgekomen? Alléén dat het gaat om een 'vermenging van kerk en staat' (iets dat overigens ook niet waar is, maar laten we die formulering even aanhouden)?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 11:10
T_ID
T_ID is offline
Waarom ik iets heb tegen die kromme regeling van vrije dagen, simpel. Zoals het nu in elkaar steekt is het oneerlijk. Zonder geloof heb je minder recht om te schuiven met je vrije dagen. Je zal maar een geloof aanhangen zonder officiële feestdagen lekker dan. Kwestie van gelijke behandeling dunkt me. Zelfs de meest bekrompen bible-thumper kan net zo goed aan zijn religieuze trekken komen als zijn privileges niet door de wet beschermd worden. Ziedaar, een reden waarom wel en geen redenen waarom niet, wat te doen is daarna duidelijk denk ik.

De tijd dat religie verheven was boven de mensen ligt simpelweg achter ons. De dagen dat je nog op televisie kwam als je beweerde dat housemuziek van de duivel komt zijn voorbij.
Oud 29-04-2006, 11:14
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Maarem, vertel, waar in het dagelijks leven kom jij situaties tegen dat mensen op basis van hun geloof wel of geen vrije dagen krijgen dan?

Ik zie je probleem niet terwijl je er volgens mij nogal mee zit.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 11:17
Gatara
Gatara is offline
Ik heb vrij op joodse en christelijke dagen

Hoewel dit niet helemaal aansluit op het oorspronkelijke verhaal (namelijk: moet koninginnedag verplaatst worden naar een andere dag omdat het op een zondag valt?) vraag ik me af of het niet wenselijk is om te bekijken welke religie de meeste vrije dagen kent en een ieder het recht geven op een evenveel aantal vrije dagen; maakt niet uit welke religie en dat een ieder de vrije dagen dan kan invullen naar hoe hij of zij dit wilt.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 11:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 12:14 :
Maarem, vertel, waar in het dagelijks leven kom jij situaties tegen dat mensen op basis van hun geloof wel of geen vrije dagen krijgen dan?
Overal waar gewerkt wordt? Duidelijk lijkt me. Het is een beetje hetzelfde idee als bij godslastering. Vrije meningsuiting is vastgelegd. Belediging en oproepen tot geweld, haat of misdaad als limiet daarvan. Los daarnaast is godslastering dan ook nog een keer apart verboden, waarmee in feite een fictief wezen boven de rechten van bestaande mensen wordt geplaatst.

Dat is iets dat principieel fout is. Principes of abstracte denkbeelden horen nooit zonder een heel goede reden boven de belangen van mensen geplaatst te worden.
Oud 29-04-2006, 11:43
Ieke
Ieke is offline
Het is niks nieuws, ik geloof zelfs dat dit al heel lang gebeurt. (Als ik het goed begrepen heb werd het voor 1980 verplaatst naar Maandag 1 mei en sinds 1980 naar zaterdag 29 april)
Ach, het kan me verder ook niet zoveel boeien eigenlijk, het is alleen niet een nieuw verhaal en ik snap ook niet waarom je je daar druk om zou moeten maken. Koninginnedag op zaterdag of zondag vieren maakt me echt niet uit.
Oud 29-04-2006, 11:54
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 11:12 :
Ja, maar doorgaans zijn het de ongelovigen die worden gediscrimineerd, of de aanhangers van kleinere sektes.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat ongelovigen gediscrimineerd zouden worden?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 12:14 :

Ik zie je probleem niet terwijl je er volgens mij nogal mee zit.
kuch offerfeest kuch
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 13:14
juno
juno is offline
Op zich is het wel handig dat verschillende groeperingen verschillende vrije dagen heben. Dan heb je niet meer het probleem dat op zo'n feestdag het HELE land lamligt, en je hebt nooit meer balende mensen die op die dag toch moeten werken omdat je toch moeilijk een ziekenhuis kunt sluiten met kerstmis.
Op deze manier is er altijd wel iemand gewoon aan het werk, die totaal geen moeite heeft met werken op die dag.

De een heeft vrij met het offerfeest, maar werkt met kerstmis en pasen, en andersom.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 13:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
juno schreef op 29-04-2006 @ 14:14 :

De een heeft vrij met het offerfeest, maar werkt met kerstmis en pasen, en andersom.
Bij speciale organisaties/instellingen is het dan iets anders, omdat zij al vanuit religieuze overwegingen bepaalde dagen vrij hebben, maar dat weet je ook van te voren als je gaat solliciteren.

Een ziekenhuis en andere openbare instellingen,.. why not? Zo is in ieder geval altijd een politiepost bemand en niet op zondag gesloten, vanwege de zondagsrust (zoals ik onlangs heb mogen ervaren).
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:05
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 29-04-2006 @ 12:54 :
Waar haal je de wijsheid vandaan dat ongelovigen gediscrimineerd zouden worden?
Gelovigen krijgen speciale priviliges. Daar staat niets tegenover voor de ongelovigen; die worden dus gediscrimineerd.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:11
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 15:05 :
Gelovigen krijgen speciale priviliges. Daar staat niets tegenover voor de ongelovigen; die worden dus gediscrimineerd.
Die privileges gelden voor alles en iedereen, ook voor ongelovigen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 15:11 :
Die privileges gelden voor alles en iedereen, ook voor ongelovigen.
Niet alle. (als het voor iedereen geldt is het sowieso geen privilege, like duh)
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:16
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 15:11 :
Niet alle. (als het voor iedereen geldt is het sowieso geen privilege, like duh)
Nouhja, een vrije dag vind ik toch wel een privilege, ookal geldt het voor iedereen.

Alle feestdagen zijn zowiezo vrij voor iedereen, tenzij je werk anders verplicht natuurlijk (wat weer je eigen keuze is).
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:19
Verwijderd
Ik mis de optie: 'dat is prima, aangezien ons cultuur hoofdzakelijk op het christendom gebasseerd is'
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 15:16 :
Nouhja, een vrije dag vind ik toch wel een privilege, ookal geldt het voor iedereen.
Ligt aan de context waarin je het beschouwt; als je landen gaat vergelijken heb je wellicht gelijk, maar dat doe ik hier niet.
Citaat:
Alle feestdagen zijn zowiezo
Citaat:
vrij voor iedereen, tenzij je werk anders verplicht natuurlijk (wat weer je eigen keuze is).
Wat is je punt?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 15:20 :
Wat is je punt?
prolly dat t gewoon een privilege is om vrij te zijn en als je moet werken heb je teringwerk
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:23
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Dat er niet gediscrimineerd wordt aangezien het weldegelijk voor iedereen geldt.

Dat die feestdagen zo zijn komt door onze christelijke cultuur welke simpelweg niet te ontkennen valt. Ik vind het prima zo.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 15:23 :
Dat er niet gediscrimineerd wordt aangezien het weldegelijk voor iedereen geldt.
Helemaal niet.
Citaat:
Dat die feestdagen zo zijn komt door onze christelijke cultuur welke simpelweg niet te ontkennen valt. Ik vind het prima zo.
Ik zei toch ook niet dat ik er een probleem mee had?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:30
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 15:29 :
Helemaal niet.
Dus je vind het discriminerend dat het offerfeest geen nationale feestdag is en kerst wel?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 29-04-2006 @ 15:30 :
Dus je vind het discriminerend dat het offerfeest geen nationale feestdag is en kerst wel?
vind ik wel, ik doe net zo veel nuttigs met kerst als met het offerfeest of pasen ofzo dus vind ik dat ik met het offerfeest ook een vrije dag mag
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 14:36
Foresight
Foresight is offline
Nederland moet staat en geloof nou eindelijk is gaan scheiden. Al dat gelul en dat verdomde artikel 1 uit de grondwet.

Laten we nou verdomme mensen is gelijk gaan stellen, ZONDER dat ze geloof als excuus kunnen misbruiken om zich daar niet aan te houden (*).

* EN NEE: dat is dus op zijn beurt niet weer een LAF excuus om de Islam af te doen als slechte godsdienst. *Zucht* ellendelingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten