Advertentie | |
|
13-09-2006, 09:34 | |
Oneens. In een samenleving zonder verzorgingsstaat is het niet ondenkbaar dat mensen van de honger om zouden komen. Vanuit ethisch punt lijkt me dat niet wenselijk. Daarnaast ebt de verzorgingsstaat sociale spanningen met zich mee. Sociale problemen kunnen op de lange termijn leiden tot spanningen in de samenleving.
Een verzorgingsstaat is noodzakelijk, mits het niet te ver doorschiet. En dat is momenteel wel het probleem in Nederland. |
13-09-2006, 10:39 | ||
Citaat:
Afschaffing danwel ontmanteling kan opzich Okay zijn maar let wel dat de overheid dan bepaalde verzekeringen moet gaan verplichten. Let ook dat dit geleidelijk moet gaan en dat de huidige inwoners er niet het duppe van mogen worden.
13-09-2006, 12:00 | |
Systematische weerlegging:
1. Hoge belastingen? Niet relevant, want of je nu via de belasting of via je eigen verzekering dat zelfde geld kwijt bent maakt niet uit. Het risico dat sommigen verstoken blijven van zorg maakt het echter noodzakelijk. 2. Gedwongen winkelnering? En terecht. Marktwerking kan veel, maar geen exclusieve overheidsdiensten verzorgen. Iedereen die economie heeft gehad kan begrijpen dat onderwijs en gezondheidszorg bemoeigoederen bij uitstek zijn. 3. Verspilling? Verspilling vind overal plaats. Door marktwerking en overheidsregulatie te mengen kun je het tegen gaan zonder dat de essentiële doelen in gevaar komen. 4. Demoralisering? In een communistische oplossing ja, of een marxistische oplossing zoals de SP die voorstaat. Voor de rest valt het wel mee met demotivatie van mensen. De marginale ontmoediging legt het af tegen de noodzaak om mensen te verzekeren van zorg en onderwijs. 5. Onzekerheid? Dit punt slaat echt nergens op. Weet je wat onzekerheid is? In Amerika geen verzekering kunnen betalen en elke hopen dat je niet ziek wordt of een ongeluk krijgt, dát is onzekerheid. Bevoogdend, inderdaad. Dat is noodzakelijk vanwege de hierboven al genoemde redenen. 6. De verzorgingsstaat is elitair? Wat er in de eerste alinea staat is exact hoe politiek de verzorgingsstaat steunt. Niks mis mee, we bepalen immers zelf hoe we zaken indelen. 7. Zowel arm als rijk is slechter af? Dit is een economische mythe die berust op verdraaiing van niet-relevant statistieken. Ik verwijs mensen naar het topic waar eerder de vloer werd aangeveegd met Benfatto toen die beweerde dat mensen in Zweden slechter af zijn dan in de VS. 8. De verzorgingsstaat is asociaal? Ook dat is een politieke statement. Wat een asosociale herverdeling van geld is is een subjectieve keuze. Zelf leg ik dat predikaat bij extreem-linkse oplossingen die onevenredig veel de middenklasse belasten terwijl het effect voor minima dat daartegenover staat mager is, of zelfs contraproductief (kijk hoe plannen van de SP bijvoorbeeld tienduizenden mensen in o.a. het leger, de politie, het onderwijs en footloose-bedrijven hun baan zal kosten) 9. Erosie van solidariteit? Ook dit hangt puur af van de gradatie. Als er een 100% belastingtarief komt holt dit elke vorm van solidariteit uit. Het is echter van de gekken om dat te stellen bij de huidige inkomensverdeling. Er zijn situaties waar je slechter af bent door meer te verdienen, en dat moet uiteraard bestreden worden, maar scenario's waar mensen de moed verliezen behoren echt nog tot het rijk der fabelen. De conclusie: Een verzorgingsstaat is nodig. Hoofdzakelijk vanuit ethisch oogpunt, zoals PWGR al stelde. Tevens omdat een commerciële oplossing hiervoor niet haalbaar is, ik verwijs naar de economen die de klassieke interpretatie van Adam Smith onderuit haalden.
13-09-2006, 13:05 | ||
Met deze:
Citaat:
De verzorgingsstaat is nodig. Hoe je hem inricht is een ander verhaal. Ik dacht nooit dat ik iemand met een VVD'er in zijn avatar gelijk zou geven, maar het is vandaag dan toch gebeurd .
13-09-2006, 13:46 | |
Joh, het begint zolangzamerhand gewoon doodeng te worden hoe vaak ik het met onze eigen VVD'er eens ben..
Ook hier sluit ik me gewoon bij z'n verhaal aan, op een paar opmerkingen over de SP na dan, maar goed, da's te ver offtopic.
13-09-2006, 15:27 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
13-09-2006, 17:40 | |
In de VS lopen 43 miljoen mensen rond zonder ziektekostenverzekering. Als ze geopereerd moeten worden kan dat niet, omdat ze er het geld niet voor hebben. De kloof tussen rijk en arm is voortdurend groeiende. Miljoenen mensen zijn dakloos. Er zijn miljoenen 'werkenden armen': mensen met twee banen met minimuminkomen. Zij kunnen amper rondkomen. Verpaupering.
En dat zouden we in Nederland ook moeten willen? Ja, dahag! |
13-09-2006, 17:57 | |
Een verzorgingsstaat is positief, tenzij het zulke vormen gaat aannemen dat het zichzelf opslokt. Het moet een balans zijn waar mensen in moeten werken maar dan ook in beloond worden.
Zoals het voorbeeld van pensioen, kan ik er niet bij dat door mij betaalde pensioen of gespaard voor vervroegd uittreden zomaar wordt ingetrokken "omdat het nu even economisch niet kan". Ik beschouw rijk zijn of minder/niet hoeven werken niet asociaal, iedereen wil dat toch? Willen we dan eigenlijk niet allemaal asociaal zijn? Ik ga voor de middenweg, gedeeltelijke verzorgingsstaat met grotere eigen verantwoordelijkheid |
13-09-2006, 20:54 | |
Ik ben tegen een doorgeschoten verzorgingsstaat, maar zeker niet voor een volledige afschaffing ervan.
Zaken als een financieel vangnet op bijstandnivo(voor diegenen die de kans of moete niet nemen zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid of ouderdom), bijna of geheel gratis onderwijs tot ca. 16 jaar, gesubsidieerd vervolgonderwijs (collegegeld van 1500 euro per jaar vind ik acceptabel). De meeste subsidies kunnen wat mij betreft worden afgeschaft. Een organisatie die zegt niet zonder subsidie te kunnen bestaan, is in mijn ogen niet levensvatbaar en verdient dus geen steun. En een organisatie die zonder steun kan overleven hoef je ook geen subsidie te geven. In plaats van subsidie kan er door de overheid beter gekeken worden hoe de uitgavenkant van vrijwilligersorganisaties omlaag gebracht kan worden (bijv. vrijstelling van OZB, BTW en dat soort zaken). Er moet verder ook flink gesnoeid worden in belastingregels, aftrekposten enz. Niks geen hypotheekrenteaftrek, aftrek voor studiekosten etc. Gewoon allemaal een flat-tax van 30-35% ofzo (is heel goed haalbaar als een hoop bijproducten van de verzorgingsstaat wegvallen) Werklozen mogen wat mij betreft 1 a 2 dagen per week ingezet worden voor het doen van eenvoudige maatschappelijke klusjes als een schilderklusje op de basisschool, onderhoud van de sportclub of het stadspark etc. Geen zwaar of vuil werk, gewoon eenvoudige dingen. Niet meewerken = korting op de al minimale bijstandsuitkering (die je doormiddel van je persoonlijke verzekering kunt aanvullen) Kinderopvang buiten schooltijden moet absoluut niet betaald worden door de overheid. Kinderen krijgen is een keuze, daar hoort ouderschap bij. Gezondheidszorg dient, net als nu, verplicht te worden verzekerd. De meeste zaken waartegen de verzorgingsstaat ons beschermt, kunnen we ons ook gewoon voor verzekeren indien we dat nodig vinden. Iedereen kan dan zelf de risico's afwegen, zelf kiezen waarvoor je wel en niet betaald etc. |
13-09-2006, 21:12 | ||
Citaat:
13-09-2006, 21:15 | ||
Citaat:
|
13-09-2006, 21:44 | |
Net naar een restaurant geweest (ben op vakantie bij familie in het buitenland). Restaurants in de buurt waren allen vol (doordeweekse dag). Ik kreeg een groot bord binnen 3 minuten voorgeschoteld, die ik niet op kon, voor omgerekend minder dan €8,-. Er liep ongeveer 5 man (rennend) te bedienen.
De familie betaalt gemiddeld €10 p.p. maandelijks voor ziektekosten. Inderdaad, uitkeringen staan hier op een laag pitje maar gezien het uitgaansleven vermoed ik dat de armoede erg meevalt. Hier en daar een bedelaar maar die heb ik ook in Utrecht gezien (daar zijn ze echter wat brutaler/creatiever). |
13-09-2006, 22:18 | ||
Citaat:
Als je financieel afhankelijk bent van subsidie, betekent het dat er economisch gezien niet genoeg vraag is voor datgene wat je aanbiedt. Je prijs/kwaliteit verhouding is dan niet goed genoeg. Daarbij komt dat het netto inkomen van de burger er op vooruit gaat omdat deze zelf kan kiezen of ie z'n geld uitgeeft aan de voetbalclub of aan het dorpsmuseum. Als de toegansprijs of contributie in zo'n geval iets omhoog gaat, maakt dat voor de gebruiker uiteindelijk niets uit. Maar het geld komt wel daar waar het volk het aan wil uitgeven. En ja, ik ben zeer actief binnen en jeugdvereniging en betreur het dat onze voorzitter wel zo'n grote voorstander is van subsidie. Subsidie die volledig opgaat aan een absurd hoge huurprijs van dezelfde gemeente. You get the problem? Het is voor verenigingen veel beter als de kostenkant laag gehouden wordt in de zin van lasten die nu weer terugvloeien naar de staat (in ons geval zou dat kunnen als de gemeente ons een stukje (bouw)grond verhuurt of evt verkoopt, we zijn financieel sterk genoeg nieuwbouw te plegen en op lange termijn is dat een flinke besparing aan de uitgavenkant). Structurele subsidie biedt geen zekerheid, kan elk moment worden ingetrokken. Onderdak tegen kostprijs (en dus niet tegen marktprijs) wat met behulp van de gemeente wordt verzorgd geeft veel meer zekerheid. Een huur/pacht contract kan tenslotte niet zomaar worden gewijzigd afgezien van een jaarlijkse huurverhoging die ongeveer gelijk is aan de inflatie. En nog een toevoeging op mijn eerste post: Ik ben voor afschaffing van studiefinanciering (ook zo'n nutteloze uitgavepost). Om toch iedereen de gelegenheid tot studeren te geven, moet de mogelijkheid tot de IBG-lening wel blijven bestaan. Jammer als je ouders niet zo rijk zijn, maar als je je diploma hebt gehaald heb je die lening toch binnen no-time weer terugbetaald. Mits je een beetje zuinig leeft tijdens je studietijd natuurlijk. |
13-09-2006, 22:25 | ||
Citaat:
13-09-2006, 22:33 | ||
Citaat:
En ook als je ouders een inkomen hebben wat ruim onder de huidige grens voor aanvullende beurs zit kunnen ze sparen voor je studie. Dat hebben mijn ouders ook 10 jaar lang ofzo gedaan omdat ze toen niet op de hoogte waren van stufi regeltjes enzo en niet van te voren konden weten dat m'n ma weer zou gaan werken. Nu hebben ze dus een leuk spaarbedrag wat ze dan maar aan andere zaken opmaken. |
13-09-2006, 23:31 | ||
Citaat:
Dat is bijna meer dan € 500 dat je dan zonder enige tegemoetkoming per maand moet ophoesten. Reken erop dat het meer is omdat ik ze voorzichtig ben geweest met de cijfers en ervan uit ging dat je echt oerspartaans leeft, alleen maar eten, slapen, studeren... Stel dat je niet werkt en een studie van vier jaar zonder vertraging doet, dan levert dat een schuld op van 500x12x4 = € 24.000 Dat afbetalen is wel wat meer dan 'een paar tientjes per maand. Als je er in vijf jaar vanaf wilt is dat € 400 per maand aflossing. Wees dus aub iets realistischer dan te roepen dat de studiefinanciering maar helemaal weg moet.
14-09-2006, 00:26 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
14-09-2006, 01:26 | ||
Citaat:
|
14-09-2006, 01:28 | ||
Citaat:
dus dit is niet echt een goed voorbeeld |
14-09-2006, 02:19 | ||
Citaat:
|
14-09-2006, 02:25 | ||
Citaat:
Deels aangeboren, deels gevolg van opvoeding (waar ben je geboren). Deels gevolg eigen 'werk'. Hoe eerlijk is dat? Ik ben toevallig slimmer dat gemiddeld. Zo geboren. Hoef ik niks voor te doen. Toch krijg ik meer geld. Dat is raar! |
14-09-2006, 09:07 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar, als je werkelijk geinteresserd bent in mijn verlichte (dank voor compliment) ideeen, dan heb ik hier nog een mooie, indertijd wereldschokkende documentaire voor je: Free to Choose Ivo's voorstel om studeren niet meer gratis te maken (O.a. omdat het een degressieve, elitaire vorm van inkomsten-herverdeling is), komt aan de orde in deel vier als ik mij niet vergis. Veel kijkplezier! |
14-09-2006, 09:37 | ||
Citaat:
Daarnaast, als je het per se in 5 jaartjes wilt afbetalen, ga je gang, dan betaal je 5 jaartjes behoorlijk wat. Maar vergeet niet dat als je 4 jaar van 500 euro kunt leven ook best 5 jaartjes van 1000+ euro (netto, welteverstaan) kunt leven. En je kan er natuurlijk ook voor kiezen om het in 10 of 15 jaar af te betalen. Dat kan nu ook, en de optie tot gespreid betalen moet er in mijn ogen blijven, evenals de rente gelijk aan de inflatie. Daarbij komt dat in het gros van de gevallen ouders in elk geval een deel van de studiekosten zullen betalen, en dit rekenvoorbeeld alleen van toepassing is op mensen met financieel minder bedeelde ouders of hele slechte contacten met hun ouders. Bovendien bekijk je het van de verkeerde kant. die 24000 euro is misschien 1,5 netto jaarsalaris aan het begin van je carriere. Is dat nou werkelijk zo onoverkomelijk om in je eigen toekomst te investeren? Vind je van dat te veel gevraagd, doe het vooral niet en ga dan ook niet klagen als je 10 jaar later nog steeds maar een modaal inkomen hebt. @ deadlock: ik weet meer dan jij blijkbaar denkt. |
14-09-2006, 10:46 | ||
Citaat:
14-09-2006, 11:19 | ||
Citaat:
Maar mogen studenten die niet extreem talentvol zijn, niet rijk zijn, maar toch graag willen studeren (en dat kunnen) ook naar de universiteit? Of moet je perse een uitblinker zijn?
14-09-2006, 11:29 | ||
Citaat:
En kijk eens naar mijn berekening: ik heb niks ingeruimd voor incidentele uitgaven, er zit slechts puur overleven in. Hoe kun je dan beweren dat dat niet spartaans is? Die tegemoetkoming moet er gewoon domweg blijven. Sterker nog, hij moet minder inkomensafhankelijk gemaakt worden om het wat eerlijker te maken.
14-09-2006, 11:41 | |||
Citaat:
Jeugdverenigingen houden jongeren van de straat, voorkomen dat ze gaan hangen, en geven ze een doel. Sportverenigingen zorgen ervoor dat mensen door de gezelligheid van een vereniging blijven sporten, zodat hun aders niet dichtslibben van het op de bank blijven zitten. Verenigingen verenigen mensen, en zorgen ervoor dat we af en toe nog een beetje aan elkaar denken. Ze zorgen voor samenhang in de maatschappij, kunnen voor meer sociale controle zorgen, de veiligheid verhogen, en noem maar op. Dat is mij wel een beetje subsidie waard. Ik ben het met je eens dat er inderdaad domme kosten (te hoge huur etc.) zijn, die lager kunnen, maar toch kunnen veel verenigingen niet overleven zonder subsidie. Het gaat niet altijd om het economisch gewin. De burger en de maatschappij moet er uiteindelijk van profiteren. Citaat:
Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die zonder hun stufi niet rond kunnen komen, en na hun afstuderen nog eeuwig vastzitten aan hun studieschuld. Binnen no-time terugbetaald? Ja, als je de juiste baan kiest misschien, niet als je in een van de minder goed betaalde sectoren zit. Ik zeg niet dat studeren voor niks moet kunnen, maar zonder studiefinanciering zullen velen het niet redden. Ik vind dat iedereen een eerlijke kans moet krijgen.
14-09-2006, 12:11 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast ontneem je wel degelijk een hele zooi mensen hun kansen op een fatsoenlijke opleiding. Het is gewoon een feit dat een opleiding als zeg Medicijnen, Rechten of Psychologie zwaarder is dan Bedrijfskunde of Makelaardij, ergo: meer kans op studievertraging en dus een verhoogde schuld. Zoals jij het voorstelt krijg je een situatie zoals in de VS waarin mensen met schulden van 100.000en dollars achterblijven na hun studie, als je dat wilt aflossen moet je kromliggen, dat zijn geen "paar tientjes per maand". Zeker wanneer Nederland succesvol een kenniseconomie wil worden is dit een situatie die vermeden dient te worden want dát werkt pas contraproductief en demotiverend. |
14-09-2006, 12:34 | ||
Citaat:
14-09-2006, 15:48 | ||
Citaat:
Ga jij me eens ff uitrekenen wat mijn studieschuld zou zijn na afronding van m'n complete studieloopbaan? Dan mag je me daarna eens uitrekenen hoe lang het me zou kosten om alles terug te betalen, in acht nemend dat ik waarschijnlijk kom te werken voor een NGO in een ontwikkelingsland tegen lokaal salaris..
14-09-2006, 17:05 | |
Jammer dat jullie allemaal half lezen en nauwelijks verder denken.
De maximale prestatiebeurs + maximaal aanvullend die je op dit moment kan ontvangen, is 475 euro per maand, maximaal 4 jaar, in sommige gevallen 5 jaar. Voor iemand die nu dus recht heeft op het echt maximale aan stufi, bestaat het uiteindelijke gift uit 12*475*5= 28500 euro (beetje jammer vlep'n, maar je mag er van uit gaan dat iemand die de stap maakt om te gaan studeren ook wel een studie afmaakt en dus de stufi wel als gift krijgt in de huidige situatie. Zonde van tijd en geld als je dat niet doet en terecht dat dat dan je eigen probleem is) Als jullie mijn eerste post hebben gelezen ben ik er wel voorstander van om het collegegeld deels te subsidieren en, uitgezonderd inflatiecorrecties, gelijk te houden aan de huidige 1500 euro. In het voor het individu meest ongunstige geval betekent dat dus 'slechts' 28500 euro extra studieschuld ten opzicht van de huidige situatie. Zelfs als je 8 jaar doet over je studie (Medicijnen bijv, maar vergeet niet dat je tijdens je co-schappen dan al een stage-vergoeding krijgt), kom je zo op zo'n 50.000-60.000 euro. Niet dat dat weinig geld is, maar de genoemde tonnen studieschuld slaan dus nergens op. @ T_ID Lees mijn post nog eens. Jij gaat uit van 500 euro lenen voor een spartaans lenen en daarbij ga je er even aan voorbij dat een dagje per week werken ook zo'n 200 euro per maand oplevert. |
14-09-2006, 17:12 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je rechten wilt studeren voor nix, dan moet je goed zijn in sport bijvoorbeeld. Now THERE'S a working system!!!! |
14-09-2006, 17:22 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ga uit van lerarenopleiding engels. Collegegeld=1600 per jaar Boeken=rond de 1000 per jaar in de eerste jaren Etens=4€ per dag.=1500 per jaar. Terug naar de kamer op zondag=15€ per twee weken=390€ per jaar Excursies e.d; tussen de 300 en 1000€ per jaar. Dus zeg maar 600€ Huur; kamer van 15m2=300€p/m=3600 per jaar. Per jaar maakt dat: 8690 Dat is in vier jaar tijd al 35.000€ Ofte wel 725€ per maand. Als je je studie in vier jaar ook daadwerkelijk wilt afmaken, blijft er bijzonder weinig ruimte over om te werken. 1 halve dag in de week. Vergeet niet dat er op studenten vaak al een grotere werkdruk hangt dan de gemiddelde receptioniste of manager; Dat is 100€. Ow jeeeeetje wat een hoop. Alsnog 625 per maand bijlenen. Bij studies medicijnen, die meerdere tonnen kosten, is dat al helemaal niet meer op te brengen. "Maar een arts verdient toch tonnen". Ja maar niet gelijk als hij begint met werken...... Onderwijs zou helemaal gratis moeten zijn, maar dan wel contractueel vastgelegd. Ik blijf er bij; Je weet zo weinig. |
14-09-2006, 17:37 | |
Erg grappig dat Medicijnen studeren volgens jou enkele tonnen kost. Met je eigen berekening zit ik met 10 jaar studeren op €86900. Goed, je wilt ook nog wel een keertje op vakantie, moet af en toe wat voor de inrichting van je kamer hebben etc. Kom je dus op 1 ton, zeker niet op meerdere tonnen. Je spreekt jezelf gewoon tegen. En in die 10 jaar heb je tijd genoeg om je te ontwikkelen tot specialist, waarbij je de laatste paar jaar ook al (part-time) werkzaam bent om praktijkervaring op te doen. Behalve studiekosten heb je dan dus ook een inkomen wat onderdeel is van je studie.
|
14-09-2006, 17:42 | |||
Citaat:
Citaat:
|
14-09-2006, 17:57 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Medicijnen is nóg veel duurder. Maar vergis je ook niet in wat iemand kost die (zelfs al is het BBL) autotechniek studeert. Alleen al de investering in het mogelijk maken van het laten studeren.... |
14-09-2006, 22:27 | ||
Citaat:
Ivo, help ons uit de onzekerheid: heb ik beet met deze gok? (ik had het overigens over wat een opleiding kost. Daar onder valt meer dan het collegegeld. Een universiteit kan jou voor de prijs van collegegeld geen opleiding bieden)
14-09-2006, 22:30 | ||
Citaat:
|
14-09-2006, 22:33 | ||
Citaat:
14-09-2006, 22:49 | ||
Citaat:
Jaar reizen, nee helaas, daar heb ik het geld niet voor. Ik zou het graag doen, maar dat zit er toch echt niet in. Bedrijfskunde (of andere 'manager zonder specifiek vakgebied'' opleiding? Nee ook niet. Civiele Techniek. En daarmee maak ik mijn 40 uren per week wel vol. In tentamentijd en als er projecten afgerond moeten worden ga ik daar wel flink overheen. En daarnaast besteed ik tijd voor een bijbaan (ca 10 uur per week) en vrijwilligers werk (varierend van 5 tot 10 uur per week). (ik weet dat een opleiding meer kost dan het collegegeld+boeken, maar vanaf mijn eerste post heb ik geschreven dat de opleidingen zelf wel gesubsidieerd kunnen (en moeten) blijven worden in mijn ogen. 't Begint me dan ook flink te frustreren dat een aantal posters aan dat feit voorbijgaan met hun rekensommetjes, want die slaan daardoor helemaal niet op mijn voorstellen) |
14-09-2006, 22:54 | |
En zeg nu zelf eens vanuit je eigen leven: is het van mensen te verwachten dat ze zich minimaal 50 uur per week inzetten om überhaupt rond te komen?
Daarnaast zijn er dus nog andere dingen zoals een sociaal leven, relaties etc dat tijd nodig heeft.. Overigens is subsidie van collegegeld in feite waar de stufi op neer komt. De enige truc is dat het nu anders heet en je zelf mag bepalen waar het het eerst aan op gaat. En daar houden mensen van, zelf bepalen waar het naartoe gaat. Goeie deal lijkt me.
15-09-2006, 00:52 | ||
Citaat:
|
15-09-2006, 07:32 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Mega grote bedrijven en universiteiten sponsoren onderzoek. Daarnaast mogen de Nederlanders en bijvoorbeeld Duitsers ook niet klagen, we hebben er ook al een rijtje. We kunnen bijna kwartetten |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden Verwijderd | 39 | 13-09-2006 20:14 |