Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2006, 14:12
sten-vvv
Avatar van sten-vvv
sten-vvv is offline
Toen ik vanmiddag mijn vrienden tegenkwam, heb ik hen/hun gevraagd vanavond langs te komen.

Ik mijn antwoordboekje staat dat het antwoord hen maar ik dacht zelf dat het hun was. Omdat het als meewerkend voorwerp gebruikt wordt.

Heb ik het fout, of het antwoordboekje??


Bedankt
__________________
Non fingo hypotheses, Newton
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2006, 14:19
Verwijderd
"vragen: *hun* naar hun mening vragen, *hun* om een gunst vragen, etc., maar: *hen* als spreker vragen, *hen* op de thee vragen"

http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 15:27
apocrief
Avatar van apocrief
apocrief is offline
Hun, want meewerkend voorwerp.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 15:35
Verwijderd
eerst dacht ik hen, want ik zag er een lijdend voorwerp, maar nu weet ik helemala niet meer waarom ik dat dacht, want nu zie ik er ene meewerkend voorwerp, dus hun in
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 15:37
Verwijderd
hun kan iig wel
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 15:39
Verwijderd
Je kan 'hun' stug blijven vasthouden, volgens de taalgestapo is 'hen' een betere keuze.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 15:42
Verwijderd
nu zie ik er weer 'hen' in

maar 'hun' kan ook
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 01-10-2006 @ 16:39 :
Je kan 'hun' stug blijven vasthouden, volgens de taalgestapo is 'hen' een betere keuze.
Hen is hypercorrect; in dit geval moet het hun zijn.

Als je zou zeggen 'heb ik aan ... gevraagd' dan moet het 'hen' zijn. Na een voorzetsel is hat altijd 'hen'.

Ok; hulpmiddeltje:

Ik heb hen/hun iets gevraagd. -> je kan er 'aan' bij zetten; 'Ik heb aan hen iets gevraagd', als je dat kan doen (dus je kan er 'aan' bijzetten) dan is het zónder 'aan' (dus in de eerste zin en in de zin van TS) altijd 'hun' -> Ik heb hun iets gevraagd -> Ik heb aan hen iets gevraagd.

(Het is dus een meewerkend voorwerp!)

In sommige zinnen zou je er ook 'voor hen' van kunnen maken, als dat kan dan is het zonder voorzetsel ook 'hun'.

Heel veel mensen hebben hier problemen mee, sommige mensen gaan eigenlijk altijd voor 'hen', behalve wanneer het bezittelijk is (hun dus) of onderwerp (zij dus). Andere mensen gaan weer altijd voor hun. Ik denk dat 'hen' op den duur komt te vervallen, en dat 'hun' dus heel dominant gaat worden, zelfs als het om het onderwerp van de zin gaat. Dat zie je nu in veel dialecten al; 'Hun hebben het gedaan.'.

Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 16:17.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 16:29
Verwijderd
Die truc van het voorzetsel gaat meestal op, maar voor mijn gevoel is 'vragen' een soort uitzondering. Cf. het Duits: fragen gaat met de vierde naamval. "Ik bied X een taartje aan" lijkt ook niet helemaal isomorf te zijn met "ik vraag X om langs te komen". Zeker als 'Onze Taal' dat vindt neem ik dat graag aan.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 16:37
Verwijderd
dat vroeg ik me btw nog altijd af

als het meewerkend voorwerp mét 'aan' was, of het dan hen of hun was. maar hen blijkbaar
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 01-10-2006 @ 17:29 :
Die truc van het voorzetsel gaat meestal op, maar voor mijn gevoel is 'vragen' een soort uitzondering. Cf. het Duits: fragen gaat met de vierde naamval. "Ik bied X een taartje aan" lijkt ook niet helemaal isomorf te zijn met "ik vraag X om langs te komen". Zeker als 'Onze Taal' dat vindt neem ik dat graag aan.
Vragen kan verschillen opleveren, maar in dit geval is het toch echt 'hun' hoor.

'ik vraag hun iets' -> 'ik vraag hen op de thee'.
Bij de eerste kan je er 'aan hen' van maken, bij de tweede niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De bijbel, interpretatie van controversiële verzen
LB06
43 07-08-2007 16:17
Lichaam & Gezondheid Het Grote Zwangerschapstopic
Bloem
500 05-11-2006 19:54
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duits 1 zinnetje
Kwekky
17 11-05-2006 19:55
Software & Hardware [PHP] Taalmodules; opzet en efficientie
Enlightenment
17 18-07-2005 17:41
Drugs & Alcohol drinktest.nl
Blenderhead
18 18-01-2004 16:50
Films, TV & Radio Buffy-topic #2
x-spekkie-x
500 14-07-2003 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.