Advertentie | |
|
09-10-2006, 09:03 | ||
Citaat:
|
09-10-2006, 09:24 | ||
Citaat:
en omdat ik werkte betaalde ik 200
09-10-2006, 11:23 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je studeert vind ik het niet normaal om kostgeld te betalen. Als je vooral werkt, nouja, dat hangt deels af van wat je je ouders kost, en deels van hoe hoog je inkomen is. Waarschijnlijk kost je aan eten zo'n 80-100 euro (maar het kan ook zomaar 40-50 zijn als je ouders heel zuinig boodschappen doen) en verbruik je zo'n 15-20 euro aan gas/water/electriciteit. En misschien willen je ouders daarnaast nog een bijdrage in de huur/hypotheek, maar dat ligt weer aan jouw inkomen. Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 11:43. |
09-10-2006, 11:27 | ||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 11:55. |
09-10-2006, 14:10 | ||
Citaat:
overigens vind ik 130 of 150 euro per maand erg veel voor een studerend kind.
09-10-2006, 14:14 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
09-10-2006, 14:19 | ||
Citaat:
maar ook al was het 25 euro, of 25000 euro, het idee om geld in te houden en dat dan te sparen en naderhand weer terug te geven vind ik knap lullig, en bovendien erg onverstandig. (Stel dat je ouders werkloos worden. Als ze dan 10.000 euro op een rekening hebben staan - waar jij dacht je meubels van te kopen - dan mogen ze dat dus wel eerst opmaken voordat ze een cent van vadertje staat krijgen.)
09-10-2006, 14:32 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Het idee van sparen en terugbetalen vind ik idd ook knap lullig. Dat ouders zeggen 'ja je krijgt nu stufi en je woont thuis, dan kun je ook wel iets betalen' ik blijft het apart vinden. Dat je geen studie, verzekering oid betaald ok. Maar dat je ook nog geld gat vragen om bij je ouders te mogen wonen. |
09-10-2006, 15:16 | ||
Citaat:
|
09-10-2006, 15:19 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
09-10-2006, 17:23 | ||
Citaat:
sommige studenten hebben echt geen cent over, de ander heeft geld genoeg - vaak door een leuke bijbaan - en dan kan ik het me voorstellen dat je meebeltaald voor het eten wat je eet en het drinken dat je drinkt. overigens snap ik anneka niet helemaal - die verwacht ook nog dat je ouders je zorgverzekering betalen, geloof ik. Of dat je ouders je studie betaald. Dat snap ik dus niet, dat kun je gewoon zelf betalen van je studiebeurs.
09-10-2006, 17:44 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik betaalde dus 600 euro, en mn eigen verzekering en eigenlijk alles. Nu ga ik weer naar school, en betaal ik ze 25 euro, voor verzekering en internet etc (zij betalen nu dus weer mn verzekering). |
09-10-2006, 22:16 | ||
Citaat:
overigens is 600 euro niet veel voor 32 uur werken. da's 150 euro per 32 uur, dus 4,69 per uur. Voor dat soort loon moet je eigenlijk niet fulltime kunnen werken - ik denk dat met fulltime werk er meer gedacht werd aan een goede baan, zoals je na je studie kunt hebben. dan is 600 euro nog zo op hoor, maar heb je nog de helft van je salaris over.
09-10-2006, 22:55 | ||
Citaat:
Voor werkenden vind ik het oke als je kostgeld betaalt, voor studenten niet.
|
09-10-2006, 23:23 | ||
Citaat:
10-10-2006, 16:03 | ||
Citaat:
10-10-2006, 16:19 | ||
Citaat:
Duidelijk wel gefrustreerd dan... Nee als je studeert is niet alles gratis maar je hebt al genoeg te betalen (collegegeld, boeken), als je thuis woont krijg je veel minder stufi omdat je ouders je "huur" betalen en je eten. Als jij vind dat het niet zo moet zijn ga dan plijten voor één bedrag stufi voor iedereen ofzo in plaats van hier andere mensen afzeiken omdat ze niet alles zelf (kunnen) betalen. Want met een bijbaantje in het weekend ben je echt niet ineens rijk hoor en sommige mensen hebben nou eenmaal wel tijd voor hun studie nodig en gaan niet iedere week 5x uit en bier zuipen!
10-10-2006, 16:52 | ||
Citaat:
10-10-2006, 18:07 | ||
Citaat:
Ik zeik helemaal niemand af. ik vindt het alleen kleinzerig om te verwachten dat je ouders voor je gespaard zouden moeten hebben. Dat jij dan begint over zuipende studenten is nogal vergezocht, en als je geen tijd hebt om ook maar iets naast je studie te doen, is je studie sowieso te hoog gegrepen voor je. Overigens weet ik prima hoe veel of weinig een student met een bijbaantje kan missen.
10-10-2006, 18:17 | ||
Citaat:
Ik ken zat gasten die hun hele leven door hun ouders in de watten zijn gelegd en toen ze op zichzelf gingen financieel in de problemen raakte omdat ze gewoon niet fatsoenlijk met geld om konden gaan. Zeker het idee van kostgeld laten betalen en dat later weer terug geven voor inboedel vind ik gewoon erg goed
10-10-2006, 18:19 | ||
Citaat:
10-10-2006, 18:28 | ||
Citaat:
En tja niet iedereen is met zijn 23e rijschoolhouder... Ik weet heus wel dat ik zelf ook dingen moet betalen hoor, maar ik kan nou eenmaal niet alles betalen en ben zeker nog voor een deel van mijn ouders afhankelijk. Als je daar problemen mee hebt dan geloof ik niet dat jij weet hoe veel of weinig een student met een (normaal) bijbaantje kan missen. Ik "verwacht" niet dat mijn ouders voor mij hadden moeten sparen, dat is wat ze zelf zeggen nu. Voor mij maakt het echt niet uit waar het geld vandaan komt hoor maar ik heb het wel nodig, en je zou er best een beetje rekening mee kunnen houden dat je opmerkingen gewoon lullig/kleinerend/afkrakend overkomen. Maargoed ik hou erover op, ben hier niet om ruzie te maken. OT: Wat dat betreft vind ik dus kostgeld voor studerende mensen ook onzin, want als je uit huis woont wordt (door IBG) ook een bijdrage van de ouders verwacht / of je hebt een aanvullende beurs. Zoiezo is stufi al hoger voor uitwonenden, dat hebben de meeste mensen dan ook gewoon nodig, uitzonderingen daargelaten, waarom zou iemand die inwoont dan hetzelfde (naja kostgeld, huur +eten zal in de meeste gevallen ook wel meer zijn) moeten betalen van minder?
Laatst gewijzigd op 10-10-2006 om 18:31. |
10-10-2006, 21:48 | ||
Citaat:
|
11-10-2006, 11:41 | ||
Citaat:
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je ouders je luiers verschonen. Om dat nou als argument te gebruiken om kostgeld te betalen. Ik betaal ook geen kostgeld en ik krijg ook nog eens zakgeld. Mijn ouders verwachten niet van mij dat ik kostgeld ga betalen en ik zou het vreemd vinden als ze wel willen. En ze hebben idd 18 jaar lang allemaal dingen voor mij gedaan maar ik heb ook heel veel voor mijn ouders gedaan en dan hoef ik echt niet als dank opeens kostgeld te gaan betalen. |
11-10-2006, 12:02 | ||
Citaat:
|
11-10-2006, 12:51 | ||
Citaat:
11-10-2006, 12:52 | ||
Citaat:
je kostgeld is niet als dank dat je ouders iets gedaan hebben. je kost gewoon geld, en als je nou eens even logisch nadenkt snap je heus wel dat een volwassene meebetaald aan de huur.
11-10-2006, 21:20 | ||
Citaat:
1 deel is je oudertjes (als je oudertjes arm zijn, de IB) 1 deel ben je zelf (je lening of baantje) Het is dus niet vanzelfsprekend om in alle gevallen kostgeld te betalen.
11-10-2006, 22:58 | ||
Citaat:
Ik draag ook zeker bij in de kosten hoor. Ik betaal mee aan de benzine sinds ik mijn rijbewijs heb, ik eet maar 3 keer per week 's avonds thuis dus dat scheelt ze ook alweer. Ook gaat mijn stufi gewoon naar boeken dus dat soort dingen hoeven ze niet te betalen. En als ik even logisch nadenk ben ik het zeker met je eens dat je kan bijdragen aan de huur maar als je ouders dat nou niet van je verwachten moet ik ze dat dan maar opdringen oid. En zakgeld is idd een beetje vreemd op je negentiende maar het is er gewoon nog om een of andere reden en het is ook meer bedoeld als een bijdrage in de kosten van mijn studie. En zoveel is het nou ook weer niet. Volgens mij zijn er ook heel veel ouders die gespaard hebben voor de studie van hun kinderen en dat word nu idd gebruikt aangezien dat bij mijn ouders ook het geval was. |
12-10-2006, 00:31 | ||
Citaat:
12-10-2006, 02:53 | ||
Citaat:
en later mag je hun kwijl en wie weet wat nog meer oprapen als ze oud en dement worden! maar serieus; het slaat uiteindelijk natuurlijk nergens op; ouders kiezen zélf voor kinderen...dat is een lange termijn plan mét verantwoordelijkheden en tja dat kost geld. En later zorgen de kinderen weer voor de ouders. Iedereen blij, circle of life, niks met geld te maken. Ik vind kostgeld iets onzinnigs als je studeert. Je verdient nog niet veel, je kan niet veel uren werken en je hebt al wel veel uitgaven (boeken, verzekering, telefoon etc). Het heeft mijn inziens niets te maken met leren omgaan met geld, dat gebeurt als het goed is al veel eerder (opvoeding, zakgeld, kleedgeld, bijbaantjes etc). Maar als je bv erg veel belt, vind ik dat je dat wel moet betalen. Verder kan je je ouders helpen/steunen door meer te doen in het huishouden (de was, eten koken, de afwas etc). Je bent immers volwassen genoeg en 'die handjes zijn er niet voor niets' zegt mn vader altijd Als je je studie hebt afgerond, je werkt en woont nog thuis dan vind ik kostgeld wel logisch. Je verdient immers genoeg en je hebt geen vaste kosten of grote uitgaven zoals huur oid. Het bedrag zou gewoon een indicatie moeten zijn van het verbruik van elektra, water, boodschappen, was etc. Verschilt per huishouden dus.
12-10-2006, 13:17 | ||
Citaat:
Als je financiele situatie inderdaad toereikend is, je hebt een vaste baan ofzo, dan zou ik zeggen: Zoek een huis want je hebt niks meer bij je ouders te zoeken... Anders vind ik niet dat ouders kostgeld moeten vragen, een handje bijdragen in het huishouden is niet meer dan normaal, ook voor je 18e. Bovendien blijf ik erbij dat je geen uitwonende beurs krijgt als je nog thuis woont, ook al zou je 1000 euro kostgeld moeten betalen, onzin dus, vind de IB-groep ook .
12-10-2006, 14:11 | ||
Citaat:
@phie : je betaald mee aan de benzine ? hoe moet ik dat zien, dat gaat om gezamenlijke uitjes oid ? (als het om je eigen ritjes gaat, lijkt het me nogal wiedes dat je die zelf betaald. Nee, dat kan haast niet, dat je dat bedoelt.)
12-10-2006, 17:08 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |