Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2006, 15:23
Roosje
Roosje is offline
Hoi!

Ik heb een vraagje. Omdat ik me al jaren bijna alleen maar verveel op school, heb ik een beetje na zitten denken over de mogelijkheden. Ik zit in 4VWO nu, doe C&M en N&G, maar zie het niet zitten om nog tweeënhalf jaar op school rond te lopen. Dus: is het te doen om vijf en zes vwo in één jaar te doen? Wat zijn de mogelijkheden? Ervaringsdeskundigen misschien?

Alvast bedankt.
Oud 13-11-2006, 15:26
Poepkind
Poepkind is offline
Dr zij heel veel topics hierover geweest. Maar ik meen me te herinneren dat je voor ROC minimaal 18 moest zijn, dus 2 in 1 gaat niet door.
Oud 13-11-2006, 16:18
Verwijderd
Veel ROC's kunnen dispensatie aanvragen bij de leerplichtambtenaar en dan mag je vanaf je 16e naar het volwassenenonderwijs. Ga overleggen op school èn op het ROC in de buurt, die kunnen je alles vertellen.

Op de vraag of het te doen is: ja, dat is het, zeker als je een goede leerling bent.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 16:46
Verwijderd
Het is vast wel te doen, maar de vraag is of je het wil? Kan je niet eens kijken naar de mogelijkheden van UWC ofzo Twee jaar in het buitenland je VWO diploma halen en daarna met een super ervaring gaan studeren. www.uwc.nl

Als je de mogelijkheid hebt om daar heen te gaan zou ik dat zekerrrrrr doen (maar dat moet je natuurlijk wel leuk vinden).
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 16:49
Verwijderd
Ik zou zeker eerst gewoon op je eigen school rondvragen, in plaats van naar een ROC te stappen. Wettelijk gezien is het mogelijk om ook op een doodnormale middelbare school twee-in-1-jaar te doen, en voor goede leerlingen valt er toch vaak wel iets te regelen. Het is best mogelijk om een individueel programma samen te stellen.

Wat ik heb gedaan (NT/NG met Latijn):

Ik ben begin december 2004, als 5 VWO'er, naar mijn mentor en coordinator toe gestapt en heb hen meegedeeld dat ik graag in mei eindexamen wou doen. Het was toen nog net mogelijk om me op te geven voor de centrale examens. Daarna ben ik bij elke leraar langs geweest om voor elk vak een aparte planning te maken (die, zoals dat nu eenmaal hoort, wel eens in de soep liep, maar goed). Voor sommige vakken, zoals Latijn, betekende het dat ik de lessen bij zowel V5 als V6 ging volgen; voor andere vakken, zoals de exacte vakken, kwam het erop neer dat ik in mijn eentje de stof doorwerkte en aangaf wanneer ik een schoolexamen zou willen maken. De meeste leraren werken graag mee met je plannen.

(Overigens moesten mijn ouders wel een formulier ondertekenen waarop in feite stond dat, als ik een zenuwinstorting zou krijgen, het niet de schuld van de school was. )

Maar ga gewoon eens een keer met je coordinator praten. Je bent ruim op tijd, dus ik denk dat er best wat te bespreken valt.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 17:48
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Friday schreef op 13-11-2006 @ 17:49 :
Je bent ruim op tijd, dus ik denk dat er best wat te bespreken valt.
Volgens mij zit ze nog in V4 dus ze hoeft niet al in mei examen te doen
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 18:06
Verwijderd
Citaat:
IcedEarth schreef op 13-11-2006 @ 18:48 :
Volgens mij zit ze nog in V4 dus ze hoeft niet al in mei examen te doen
Daarom ook dat "ruim op tijd".
Met citaat reageren
Oud 13-11-2006, 20:57
Roosje
Roosje is offline
Hmmm, het kan dus wel. Om naar een ROC te gaan zie ik inderdaad niet zo zitten, dan werk ik liever in mijn eentje hier op school. Ik ben inderdaad van plan om met mijn conrector te gaan praten, maar dan moest ik er eerst natuurlijk wel wat vanaf weten.
Oud 14-11-2006, 09:03
Sanctus
Sanctus is offline
Waarom zou je dat ffs willen? Je wilt toch gewoon bij je vriendinnen in de klas zitten?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 10:23
IcedEarth
IcedEarth is offline
Ze heeft toch vast wel over dit soort dingen nagedacht voordat ze met een serieus idee op de proppen kwam ?

Ik heb ooit ook een klas overgeslagen, en je vriendinnnetjes ed. blijf je heus nog wel zien. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het vreselijk irritant, saai en vermoeiend is om níks nieuws te leren. Op een gegeven moment gaat de hele klas zich aan je ergeren, omdat je én geen fuck uit voert, én toch de hoogste cijfers haalt.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 10:36
Joyceb
Joyceb is offline
Zelf had ik dat ook in de 4e, en uiteindelijk het in september nogmaals besproken met mn decaan in de 5e.
Op een ROC ben ik toen lang geweest om de mogelijkheden te bespreken, maar omdat ik toen pas na de herfstvakantie zou kunnen beginnen zou dat betekenen dat ik 2 jaar in 1.5 jaar zou moeten doen, en dat vond ik wel een beetje teveel van het goede.

Dus het kan in principe wel, je bent er mooi op tijd bij. Maar, zoals al gezegd hebt kan je ook kijken naar andere opties zoals bij je op school, naar het buitenland om daar je studie af te maken bijvoorbeeld United World Colleges (UWC) of een andere International Baccelaurate in het buitenland.
Wat je ook misschien kan doen is kijken of je school contact heeft of kan leggen met een uni in de buurt en dat je daar al 'mee kan draaien' met 1 vak. Utrecht heeft zoiets met Junior College, en ik ken iemand die in Enschede aan de UT ook een vak volgt als 'extratje'.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 16:46
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
heb je al weleens eerder een jaar overgeslagen?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:30
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 14-11-2006 @ 17:46 :
heb je al weleens eerder een jaar overgeslagen?
Hmnee, mocht niet van mijn papamama, maar goed.

En verder - mja, het punt is, ik kan er echt wel duizend dingen bij gaan doen, maar die vind ik allemaal te nutteloos. Het liefst zou ik morgen weggaan van school want ik vind het allemaal niet gaaf meer, ik heb het gevoel dat ik niets nieuws leer. Er zit geen uitdaging in.
En misschien wordt dat niet beter als ik twee jaar in één doe of zo, maar dan is het in elk geval korter.

Dank jullie wel iig.
Oud 14-11-2006, 17:31
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 14-11-2006 @ 10:03 :
Waarom zou je dat ffs willen? Je wilt toch gewoon bij je vriendinnen in de klas zitten?
Ja, dat wel, maar me nog twee jaar vervelen is iets teveel van het goede. Over mijn vriendinnetjes maak ik me geen zorgen. (:
Oud 14-11-2006, 17:42
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 14-11-2006 @ 11:23 :
Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het vreselijk irritant, saai en vermoeiend is om níks nieuws te leren. Op een gegeven moment gaat de hele klas zich aan je ergeren, omdat je én geen fuck uit voert, én toch de hoogste cijfers haalt.
Maar je doet nu HBO?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:50
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Roosje schreef op 14-11-2006 @ 18:30 :
Hmnee, mocht niet van mijn papamama, maar goed.
Dat is opzich wel zonde geweest. Want ik weet zeker dat ik me ook erg zou hebben verveeld als ik niet een klas was overgeslagen ooit. (Nu verveel ik me totaal niet ).
Maar misschien kun je dat op deze manier 'inhalen'.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:52
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 14-11-2006 @ 18:42 :
Maar je doet nu HBO?
Na jaren van geen flikker uit voeren, spijbelen, blowen wel ja .
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 08:17
Roosje
Roosje is offline
Hm, ik heb net met mijn conrector overlegd en moeilijkmoeilijkmoeilijk, maar hij gaat het aankaarten in de rapportvergadering over een week.
Oud 15-11-2006, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 14-11-2006 @ 18:30 :
ik heb het gevoel dat ik niets nieuws leer. Er zit geen uitdaging in.
Ik zou eens met je ouders en je decaan gaan praten, misschien kun je ook wel regelen dat je nu al een paar vakken van VWO 5 mag volgen. Je kunt misschien ook al proberen met een vak op proef, kijken hoe het bevalt.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 13:34
Verwijderd
Citaat:
IcedEarth schreef op 14-11-2006 @ 11:23 :
Ze heeft toch vast wel over dit soort dingen nagedacht voordat ze met een serieus idee op de proppen kwam ?

Ik heb ooit ook een klas overgeslagen, en je vriendinnnetjes ed. blijf je heus nog wel zien. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het vreselijk irritant, saai en vermoeiend is om níks nieuws te leren. Op een gegeven moment gaat de hele klas zich aan je ergeren, omdat je én geen fuck uit voert, én toch de hoogste cijfers haalt.
Gelul. Je klas haat je alleen als je een asociale aap bent. Ik begrijp ook niet waarom je 5 en 6 VWO in één jaar doet, het is juist een ontzettend relaxte periode, terwijl 6 VWO na de kerstvakantie alweer zo op de CSE's gericht wordt.
Daarnaast is studeren nou ook niet zo geweldig veel lastiger, daar heb je niet spontaan tien keer meer bergen te verzetten.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 13:47
Verwijderd
Ach, wat zijn al die kinderen die zich zo verschrikkelijk vervelen doordat ze zo intelligent zijn toch zielige schepsels!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 13:59
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 15-11-2006 @ 14:47 :
Ach, wat zijn al die kinderen die zich zo verschrikkelijk vervelen doordat ze zo intelligent zijn toch zielige schepsels!
HSP, je weet toch!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 14:01
Barones
Barones is offline
dat wordt helemaal niet gezegd. En ze doet niet zielig ze komt met een oplossing en vraagt of iemand hier ervaring mee heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 14:41
Lilium
Lilium is offline
Ik vraag me af wat je wil gaan doen als je een jaar eerder klaar bent met school? Een jaar eerder naar de universiteit?
Oud 15-11-2006, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 15-11-2006 @ 14:59 :
HSP, je weet toch!
Hoogbegaafd fo sho.
Citaat:
Barones schreef op 15-11-2006 @ 15:01 :
dat wordt helemaal niet gezegd. En ze doet niet zielig ze komt met een oplossing en vraagt of iemand hier ervaring mee heeft.
Dat eerste klopt; ik zei het niet, maar typte het.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2006, 15:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 14-11-2006 @ 18:50 :
Dat is opzich wel zonde geweest. Want ik weet zeker dat ik me ook erg zou hebben verveeld als ik niet een klas was overgeslagen ooit. (Nu verveel ik me totaal niet ).
wat heb je precies gehad aan die klas overslaan dan?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 16:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 15-11-2006 @ 16:11 :
wat heb je precies gehad aan die klas overslaan dan?
Hm, ik verveelde me vroeger op de basisschool echt heel erg. En zelfs toen ik een klas was overgeslagen verveelde ik me. In groep 8 begon ik al aan stof uit de eerste. Ik denk dat als ik niet een klas wat overgeslagen, dat ik op een gegeven moment Roosje haar situatie kreeg en gewoon zo erg voor ga lopen dat er niets meer aan is. (Het is dus denk ik pas op langere termijn te merken. Ofzo. )
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 17:10
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Snees schreef op 15-11-2006 @ 14:34 :
Gelul. Je klas haat je alleen als je een asociale aap bent. Ik begrijp ook niet waarom je 5 en 6 VWO in één jaar doet, het is juist een ontzettend relaxte periode, terwijl 6 VWO na de kerstvakantie alweer zo op de CSE's gericht wordt.
Daarnaast is studeren nou ook niet zo geweldig veel lastiger, daar heb je niet spontaan tien keer meer bergen te verzetten.
Noem ik de term "haten"? Nee hoor, het was gewoon irritatie.
En zij zal er vast wel een goede reden voor hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 18:36
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 15-11-2006 @ 17:23 :
Hm, ik verveelde me vroeger op de basisschool echt heel erg. En zelfs toen ik een klas was overgeslagen verveelde ik me. In groep 8 begon ik al aan stof uit de eerste. Ik denk dat als ik niet een klas wat overgeslagen, dat ik op een gegeven moment Roosje haar situatie kreeg en gewoon zo erg voor ga lopen dat er niets meer aan is. (Het is dus denk ik pas op langere termijn te merken. Ofzo. )
ik heb ook ooit 2 jaar in 1 gedaan, maar ik vind het moeilijk om te zeggen of ik er beter of slechter op geworden ben. (ik vind mezelf nu alleen wat aan de jonge kant om de studie die ik wil gaan doen te gaan doen; er speelt meer mee dan intelligentie).
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 19:54
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
perseus schreef op 15-11-2006 @ 14:47 :
Bij mij op school loopt er ook zo een rond die op de basisschool maar liefst drie (!) klassen overgeslagen heeft, maar nu drie keer is blijven zitten. Hij ging eerst naar 3 Ath. maar begint nu weer in 2 Gym. Je kunt je voorstellen wat voor sociaal wonder dat geworden is! Ook met heel veel zelfvertrouwen enzo!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 21:15
Poepkind
Poepkind is offline
Ik had een vriendin die op de basisschool een klas was overgeslagen, en zij was een schat van een meid. Erg gezellig enzo, het hoeft niet slecht voor je sociale ontwikkeling te zijn.

Maar als je alles vet makkelijk vind, doe dan gewoon CSE in alle vakken die er zijn Ga naast je school lekker chillen, spijbel veel. Een jaar eerder studeren is alleen maar kut, niet dat studeren kut is, maar je schiet er niks mee op.
Oud 15-11-2006, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 15-11-2006 @ 22:15 :
Maar als je alles vet makkelijk vind, doe dan gewoon CSE in alle vakken die er zijn Ga naast je school lekker chillen, spijbel veel. Een jaar eerder studeren is alleen maar kut, niet dat studeren kut is, maar je schiet er niks mee op.
Lekker loze uitspraken. Als alles makkelijk is, dan is alles nog steeds makkelijk als je er nog meer vakken bij kiest. Het wordt alleen veel. En als je een hekel hebt aan school, dan wordt het er echt niet beter op als je er vakken bij doet die je ueberhaupt niet interesseren.

Een jaar eerder studeren is alleen maar kut? Nou, ik kan je wel vertellen dat ik het, meer dan een jaar later, nog steeds een van de beste beslissingen vind die ik ooit heb genomen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 10:37
IcedEarth
IcedEarth is offline
@ Friday, precies wat ik zeggen wilde!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 14:10
Joyceb
Joyceb is offline
Wat misschien ook een constructief advies is..

Ga op zoek naar iets waar je buiten je studie je in kan zetten en dat voldoende voldoening geeft. Oftewel, maar je school een 'bijbaan' en iets anders je 'hoofdinteresse'.

Zo heb ik zelf in de 6e een prima jaar gehad omdat ik veel tijd aan het LAKS en JS besteedde. Er zijn ook andere dingen die je kan doen.. vrijwilligerswerk, als ehbo'er bij het Rode Kruis, bij Vluchtelingenwerk, Amnesty en allerlei andere clubs.
Zo ben je en nuttig bezig, je leert wat en je hebt er een leuke tijd!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Joyceb schreef op 16-11-2006 @ 15:10 :
Wat misschien ook een constructief advies is..

Ga op zoek naar iets waar je buiten je studie je in kan zetten en dat voldoende voldoening geeft. Oftewel, maar je school een 'bijbaan' en iets anders je 'hoofdinteresse'.

Zo heb ik zelf in de 6e een prima jaar gehad omdat ik veel tijd aan het LAKS en JS besteedde. Er zijn ook andere dingen die je kan doen.. vrijwilligerswerk, als ehbo'er bij het Rode Kruis, bij Vluchtelingenwerk, Amnesty en allerlei andere clubs.
Zo ben je en nuttig bezig, je leert wat en je hebt er een leuke tijd!
Ik ben nu actief bij het LAKS naast school, en het is echt gaaf, en je bent meestal 1/2 dagen per week weg dus je moet je school in een kortere tijd nog net zo goed presteren. Dat maakt het wel 'zwaarder' voor mij (ik ben een zes/zeven kind) maar de ervaring die je erbuiten opdoet is wel ontzettend leuk. Daarom noemde ik ook United World Colleges Maargoed, dat hangt van jezelf af natuurlijk..
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 19:14
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Luzac College
Daar zit ik op en het kan allemaal
Is wel meteen 20000 euro per jaar
Oud 16-11-2006, 19:45
Roosje
Roosje is offline
Ja, Luzac vinden mijn papamama, like, helemáál niets.

En meer vakken kiezen is ook geen optie want ik heb N&G en C&M, wat betekent dat ik vier vakken in mijn vrije deel heb. Wat ik daarna wil weet ik niet zo goed, gaan studeren waarschijnlijk, ik heb niet het idee dat ik er dan nog niet voor klaar voor ben. Maar goed, dat zeg ik nu natuurlijk.

En heus, het is màkkelijk om een hekel aan je klas te hebben.
Oud 16-11-2006, 19:48
Verwijderd
Ik had ook een hekel aan mijn vwo-klas én verveelde me absoluut dood, maar daarom ging ik toch ook niet meteen de twee laatste jaren ineen doen?

Natuurlijk begrijp ik wel dat het een aanlokkelijke optie is, en als je het graag wil en denkt dat je het aankan moet je het vooral doen. Maar bedenk ook dat je soms dingen moet doen omdat het nu eenmaal moet: in je studie of werk kom je ook soms dingen tegen die verplicht zijn, of vervelende mensen, en die je niet zomaar opzij kan schuiven. Misschien een goed punt om over na te denken.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 09:04
Joyceb
Joyceb is offline
ARGH! Ik had er een hekel aan als mensen me erop gingen wijzen dat ook in een vervolgstudie ik dingen tegen zou komen die ik niet leuk zou vinden, en in mn latere werk ook.. BLABLABLA, Dat is het punt niet!

[/rush of frustratiegevoelens als een soort van rendiment van VO-ervaringen ]

Volgens mij kan je het beste kijken hoe je de laatste 1.5 zo leuk mogelijk kan maken door dingen ernaast te doen en school daardoor meer te zien als een extra-tijd-opvulling!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 12:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Trouwens, ik vind de 5e en 6e wel de leukste jaren die er zijn. Je doet nu échte dingen en kleine onderzoekjes enzo. Het is de vraag of je daar wel genoeg tijd voor hebt als je 5 en 6 in één jaar gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Joyceb schreef op 17-11-2006 @ 10:04 :
ARGH! Ik had er een hekel aan als mensen me erop gingen wijzen dat ook in een vervolgstudie ik dingen tegen zou komen die ik niet leuk zou vinden, en in mn latere werk ook.. BLABLABLA, Dat is het punt niet!
Natuurlijk is dat het punt wel. Ik ontraad TS niets, maar het is wél zo dat je soms door de zure appel moet heenbijten. Je kan niet van alles weglopen wat je niet bevalt. Wat als ze dadelijk een studie gaat doen met mensen die ze niet zo mag, gaat ze daarom dan elke keer van studie wisselen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 13:40
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 16-11-2006 @ 20:14 :
Luzac College
Daar zit ik op en het kan allemaal
Is wel meteen 20000 euro per jaar
Dat is toch dat instituut waar zo aan de SE-cijfers gerommeld wordt en waar je je diploma koopt?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 14:06
Morri
Morri is offline
Ik heb er ook ooit over na gedacht, mijn situatie heeft wel wat op de jouwe geleken. Maar mijn ouders zouden het nooit toestaan omdat ze al spijt hebben dat ze me één klas hebben laten overslaan terwijl ik van november ben. Ik wil het nu niet meer omdat ik ondanks dat dingen te makkelijk zijn, ik de dingen die ik leer wel interessant vind. Ik heb 5 bijvakken, vind het fijn om te sprokkelen (uitdaging!) en zorg zelf voor wat meer verdieping. Voor mij hoeft het nu dus ook niet meer, ik zou denk ik erg gestresst worden (ben stresskip en perfectionistisch ) en ik vermaak me best. Ik moet wel zeggen dat het dit jaar (5e) veel leuker is dan in de vierde, dus ook als je niet mag, geef de hoop niet op. Veel bijvakken is inderdaad niet de oplossing als je ze niet leuk vindt, het wordt wel meer maar niet moeilijker.

Dus: ga het gewoon proberen, maar geef de hoop niet op als het niet kan/mag, want ik denk dat 5vwo al een stuk beter wordt dan 4vwo. Succes! Oh trouwens, ik denk dat het geen kwaad kan eens te kijken naar alternatieven, zoals zo'n UWC of van die programma's bij een universiteit. Misschien zit daar wel iets bij dat je aanspreekt!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 15:58
Verwijderd
Wat voor redenen hebben ouders tegen 't overslaan van 'n jaar? Ze moeten minder schoolgeld betalen, hun kind wil het zelf en wil er dus voor werken, het is een beetje bevestiging voor dat je kroost over enige intelligentie beschikt, welke ouder wil dat allemaal niet?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 16:31
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 17-11-2006 @ 16:58 :
Wat voor redenen hebben ouders tegen 't overslaan van 'n jaar? Ze moeten minder schoolgeld betalen, hun kind wil het zelf en wil er dus voor werken, het is een beetje bevestiging voor dat je kroost over enige intelligentie beschikt, welke ouder wil dat allemaal niet?
Ze zijn bang voor sociale achterstand?

Ookal zal dat voor Roos geen probleem zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 16:56
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 17-11-2006 @ 17:31 :
Ze zijn bang voor sociale achterstand?

Ookal zal dat voor Roos geen probleem zijn.
Sociale achterstand kweek je nog harder door niet te werken en wel de hoogste cijfers te halen, aangezien de meeste mensen gauw jaloers worden en je dus kapotgescholden wordt. Ja, óók in VWO 5&6.

Daarbij ontwikkel je je sociaal beter als je je beter in je vel voelt, gok ik, waarbij een prettige leeromgeving best belangrijk is. Je zit er toch zo'n 6 uur per dag, zo niet meer.

Ik blijf 't maar vreemd vinden, hm.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:10
Morri
Morri is offline
Toch is het wel de reden geweest bij mij. Zo jong ben ik niet eens, ik ben nu net 16 en zit in vwo5. Ik beschik alleen niet over geweldige sociale vaardigheden, maar ik ben nu eenmaal niet zo'n gezelschapsmens. Maar mijn moeder heeft bijvoorbeeld ook heel lang moeite gehad met het idee dat ik met mijn zeventiende waarschijnlijk op kamers ga. Zelf heb ik er absoluut geen last van, maar ik hoef ook geen twee jaar in een te doen. Ik snap Roosje wel, maar omdat ik zo perfectionistisch ben is het voor mij geen optie. Ik wil de dingen die ik doe absoluut goed doen, ben zo plichtsgetrouw dat ik bijna automatisch mijn huiswerk maak en goed leer - anders schiet ik in de stress. Maar ik weet dat ik het zonder ook zou kunnen (zij het met iets minder hoge punten misschien).
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 18:30
Verwijderd
sociale achterstand kun je misschien krijgen als je klassen overslaat op de basisschool, maar het verschil tussen 17 en 18 is niet zo groot dat dat een probleem gaat vormen bij 5 en 6 vwo in 1 jaar.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 09:38
Morri
Morri is offline
Nee, dat denk ik ook niet. En van één klas op de basisschool krijg je dat ook niet zo snel hoor. Het lijkt me niet dat dat voor de TS een probleem moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 21:17
George
George is offline
Citaat:
Sarah schreef op 17-11-2006 @ 19:30 :
sociale achterstand kun je misschien krijgen als je klassen overslaat op de basisschool, maar het verschil tussen 17 en 18 is niet zo groot dat dat een probleem gaat vormen bij 5 en 6 vwo in 1 jaar.
Bovendien kom je, als je 5 en 6 in één jaar doet, waarschijnlijk in een klas waar niemand elkaar kent dus nog geen groepjesvorming en dergelijke.
Lijkt me juist eerder goed voor de sociale vaardigheden omdat je zo wel opnieuw 'leert' vrienden maken. Ik bedoel, de laatste keer dat je dat moest doen was waarschijnlijk in de brugklas, kan geen kwaad om je vaardigheden bij te houden. ;p
Reageren

Regels voor berichten