Fretten vragen aardig wat verzorging. Houd er rekening mee dat fretten veel beweging buiten de kooi nodig hebben, zeker een aantal uur per dag.
Wat de kooi betreft, hoe groter hoe beter idd. Zelf heb ik deze kooi gekocht:
Maar die kost 200 euro.
De helft daarvan is ook al groot genoeg voor 1 fret, en ik weet ook niet wat je budget is natuurlijk, maar deze kooien zijn echt goed, stevig en makkelijk in elkaar te zetten. Die site handelt alles ook goed af.
Deze kooi kost bijvoorbeeld maar 110 euro en is voor 1 fret erg mooi:
De kooien worden overigens geleverd met alle extra's die je op de plaatjes ziet.
Dan het tam maken, dat is wat lastiger. Fretten bijten hard (geloof me, ik weet er alles van) en laten vervolgens niet los. Belangrijk is dat je je niet terugtrekt (dat doe je vaak in een reflex). Fretten zijn roofdieren en als je terugtrekt maakt het dat alleen maar aantrekkelijker en dan proberen ze je huis los te scheuren (au.).
Wat je dus doet is de fret in zijn gezicht blazen en "foei" zeggen.
Sommige fretten zijn daar al aan gewend en dan doet dat hij niks meer (zoals de mijne).
Dan kun je proberen om met duim en wijsvinger de bek open te duwen (bij de achterste rij tanden). Als je los bent snel al je handen wegtrekken, anders hangt hij in je andere hand.
Lukt dat je ook niet, of ben je niet snel genoeg en zit je steeds met twee bijtwonden, dan kun je proberen om hem 'los' te leren. Je zegt dus streng "Foei, los!" Mijn fret snapt het al, maar doet het niet altijd

Verder is het erg belangrijk om niet schichtig te gaan doen omdat je weet dat je gebeten gaat worden, want dan voelen ze zich helemaal geweldig natuurlijk.
Natuurlijk moet je fretten nooit slaan of een tik geven, ook niet van je af gooien als ze je bijten, maar ik denk dat je dat zelf wel weet. Bovendien zie ik je daar niet echt voor aan
Het is ook belangrijk dat fretten een plekje voor zichzelf hebben. Ik heb in mijn kooi een hoge schoenendoos staan, omgekeerd met een deurtje erin geknipt, en daar een paar doeken in. En ze heeft een slaapzak waar ze echt helemaal in kan, dus niet alleen een hangmat. Fretten zijn nogal gesteld op hun privacy.
Fretten zijn van nature zindelijk, hij poept dus als het goed is op de bak. Je moet die bak wel dagelijks (vaak 2x) schoonmaken, anders gaan ze ergens anders zitten.
Fretten mogen absoluut niet op zaagsel oid zitten, doeken zijn het beste vind ik, daar kunnen ze ook nog lekker onder. Bij de blokker hebben ze fleeceplaids voor 2,95 oid. Mijn fret vindt ze heerlijk.
Fretten moeten speciaal frettenvoer krijgen, of hoogwaardig kittenvoer. Zelf ga ik voor Totally Ferret, en ze doet het er prima op.
Verder weet ik het ook niet meer, wat ik nog kan zeggen. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel

[/lang bericht]