23-08-2006, 16:56 | ||
Citaat:
ik heb idd ook een standaard auto (Opel Astra), dat heeft met onderdelen wel zo zo'n voordelen (omdat-ie zo standaard is). Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen tweedehandsbanden op de auto doen, heeft dit ook nadelen? Het scheelt nl wel veel geld.
|
08-10-2006, 17:58 | ||
Citaat:
08-11-2006, 23:15 | ||
Citaat:
@ Jolt: auto door de keuring gekomen? Ikzelf heb weer eens een klusje om uit te laten besteden: mijn koppakking is vandaag kapot (meeeeega witte rookpluimen, alle koelvloeistof verdampt/ en in de motor gelopen)... Kortom, een erg duur onderhouds-uitbesteed-ding Morgen sleept de ANWB 'm huiswaarts.
09-11-2006, 12:30 | ||
Citaat:
09-11-2006, 13:09 | ||
Citaat:
10-11-2006, 23:51 | ||
Citaat:
De prijs valt mee omdat ik het uiteindelijk voor inkoopsprijs mag hebben, door mijn gesnik heb ik blijkbaar medelijden opgewekt Morgenmiddag is ie klaar, tenzij er andere mankementen aan het licht komen..
12-11-2006, 19:48 | ||
Citaat:
12-11-2006, 21:20 | ||
Citaat:
Hoe heet het onderdeel wat gehaltes van je brandstof meet en wanneer het defect is je auto in een benzine-slurper veranderd? Een vrij prijzig onderdeel..? Iemand ? @ jolt, hoe heb jij een uitlaat en nummerbordverlichting voor 42 euro kunnen laten vervangen? Een uitlaat is onwijs duur, mede door de katalysator (hoe schrijf je 't?). Of, was het alleen het laatste stukje uitlaat? (Dan nog vind ik dat je het goedkoop hebt)
29-11-2006, 15:54 | ||
Citaat:
29-11-2006, 15:54 | ||
Citaat:
29-11-2006, 19:14 | ||
Citaat:
29-11-2006, 19:36 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zal eens aan m'n pa vragen of hij dat kan (vast wel). |
04-12-2006, 13:47 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus ik heb het gewoon gemengd en tot nu toe nog geen problemen mee gehad. |
05-12-2006, 15:30 | |
Je moet wel oppassen met het mengen van koelvloeistof.
Volgens mij kun je ook echt niet zomaar blauwe/groen of rode met elkaar mengen. Ik heb in mijn Alfa G12plus zitten zoals ze dat noemen, dat is rode koelvloeistof. Deze zou je (geloof ik dan) mogen mengen met de groene en de blauwe (niet dat ik dit zou doen). Maar als je gewoon g12 hebt (ook rood), dan mag je deze absoluut weer niet mengen met blauwe of groene. Ook moet je opletten met wat voor motor je hebt, aluminium of gewoon "ijzer". In een aluminium motorblok mag je ook niet zomaar wat goedkope koelvloeistof ingieten (tenminste dat raad ik niet aan), je hebt kans dat dit het een en ander aantast. In sommige autoprogramma's zie ik wel eens dat ze er gewoon water met wat antivries er in gieten, maar dit lijkt me dus echt 10x niks. Het is dan wel gedestileerd water (alhoewel ik daar mijn twijfels bij heb, als het er met een gieter in gaat), maar goed; er blijft altijd rotzooi inzitten wat nou niet echt bevordelijk is voor je motor. In goede koelvloeistof zitten middelen tegen corrosie, smeermiddelen en vanalles en nog wat. Vind je waterpomp ook weer fijn, als ie wat gesmeerd word. Je koelvloeistof verversen stelt eigenlijk echt weinig voor. Bij de meeste autos heb je gewoon een kraantje zitten (onder je radiateur), die kun je open draaien, dan stroomt gewoon alle koelvloeistof eruit. Eventueel kun je ook gewoon een slang loshalen (het liefste de allerdikste naar je radiateur toe, dan loopt alles er logischerwijs ook uit. Stel dat er 6 liter in zou kunnen, dan heb je vaak dat er toch maar 4 uit komt, en er dus 2 liter achterblijft. Dit zit dan her en der verstopt. Hier kun je niet veel aan doen, tenzij je het systeem onder druk echt schoon wilt hebben. Verder sluit je dan de slang weer aan, of het kraantje dicht, en vul je het systeem opnieuwe met koelvloeistof. Dom van het reservoir er af, motor starten, kachel op zijn heetst en op de hoogste blaas stand, dan de auto warm laten draaien, net zo lang totdat de fan aanslaat. Dan is je systeem als het goed is ontlucht (lucht komt er dan via de reservoir dop uit). Vervolgens dop er op draaien en je kunt weer rijden. Wel even opletten dat je het systeem tot de max hebt vol gedaan, zeer waarschijnlijk zal dit nog een eind zakken, neem dus in elk geval nog een beetje koelvloeistof extra mee. Wel nooit met een warme motor de dop er af draaien, dit is zeer gevaarlijk, aangezien er hoge druk op staat en al je (hete) koelvloeistof er uit spuit (ja heb ik ervaring mee, gaf een mooie fontein ). Banden kun je trouwens heel makkelijk hier bestellen: http://www.autobandenmarkt.nl en door een garage er op laten zetten. Ik weet ook een adres in Reusel (de Hoef banden) waar ze voor ongveer dezelfde prijs banden hebben als op autobandenmarkt, en dan inclusief montage. Vaak is Kwikfit (moet je ook echt nooit naar toe gaan) of een andere zaak echt mega duur. Mijn band was daar 125 euro, bij die andere was het dus 80 euro inclusief montage, tel uit je winst.
Laatst gewijzigd op 05-12-2006 om 15:33. |
07-12-2006, 11:10 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-12-2006, 18:37 | ||
Citaat:
Ik heb em tijdje geleden laten vervangen: de V-snaar kostte me 10€
11-12-2006, 21:47 | ||
Citaat:
Op mijn vorige civic reed ik op Dunlop SP Sport01 banden, op mijn huidige Civic rijd ik nu op 4 Dunlop Winterbanden, komend voorjaar komen de zomervelgen en banden er weer onder. En mijn civic kwam de vorige APK (oktober dit jaar) zonder 1 enkele op of aanmerking door, enkel de keuringskosten. En dit toch voor een auto die 40.000+ per jaar rijd Laatst gewijzigd op 11-12-2006 om 21:51. |
11-12-2006, 22:11 | ||
Citaat:
|
19-12-2006, 19:57 | ||
Citaat:
Je tankontluchting die niet helemaal doet wat ie moet doen, een benzineslangetje ergens wat niet goed is, een verstuiver die niet helemaal goed is, je benzinepomp, misschien zelfs wel een roestgat in de kofferbak, waar de uitlaatgassen door heen komen, het kan allemaal. Het beste wat je kunt doen is de auto laten lopen (de motor ja), en dan gewoon ruiken waar het vanaf komt... Trek de kofferbak eens open en ruik eens of het daar het sterkst is. Is het ook als de motor uit staat, of alleen als ie loopt? Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon een bezineslangetje (brandstofslangetje) bij je motor. De benzinedamp komt dan via de blower je interieur binnen. Het kan ook een lekke in of uitlaat pakking zijn. Vanalles dus. Gewoon even ruiken. snifffff
29-12-2006, 02:53 | ||
Citaat:
29-12-2006, 13:31 | ||
Citaat:
30-12-2006, 14:33 | ||
Citaat:
01-02-2007, 13:22 | ||
Citaat:
Lambda meet uitstoot idd, maar dat is weer direct gekoppeld aan de lucht/brandstof verhouding die het blok ingaat Als er teveel lucht in het mengsel zit loopt de motor te arm en is dit direct te meten aan de uitstoot dmv lambda, hetzelfde als er teveel brandstof in het mengsel zit alleen zal de motor dan te rijk lopen wat ook weer direct meetbaar is. Waarom denk je dat serieuze tuningszaken een auto afstellen mbv een wideband lambda en niet met een luchtmassa meter? En een kapotte lambda bij een Honda loshalen tot de APK is een heel erg slecht idee. De ECU zal geen "lambda" meer zien en zal in noodloop gaan en dus niet zuinig meer lopen maar op hele veilige waardes en dus vrij tot redelijk rijk. In de meeste gevallen zal de ECU reeds bij een kapotte lambda een foutcode geven en in noodloop gaan waarmee je in exact dezelfde situatie terecht komt als bij lambda geheel losgekoppelt. |
02-02-2007, 13:38 | ||
Citaat:
|
|
|