Advertentie | |
|
31-01-2007, 15:15 | ||
Citaat:
|
31-01-2007, 15:32 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
31-01-2007, 15:35 | ||
Citaat:
het is dus meer de vraag of je latijn en grieks wíl (dat wilde bij ons eigenlijk niemand, iedereen deed gewoon het advies dus belandde zo op het gymnasium) en of je een deel van je vrije tijd wilt steken in de bestudering van klassieke talen. ik ben ook slecht in wiskunde en rekenen en dat is voor het gymnasium ook niet zo relevant. het enige relevante is dat je er twee extra vakken bovenop krijgt. als je daardoor geen tijd meer hebt voor het andere, of daar heel veel moeite mee gaat hebben of niet gemotiveerd voor bent, is het niet aan te raden. je word trouwens niet slimmer van latijn of grieks kwa vervolgstudie of dergelijke grapjes hoor, maak je keuze op grond van wat jij nu leuk vindt, tenzij je het wellicht echt niet aan gaat kunnen. maar nogmaals: het is echt allemaal zo zwaar niet. |
31-01-2007, 15:37 | ||
Citaat:
|
31-01-2007, 16:27 | ||
Citaat:
|
31-01-2007, 16:30 | |
ik heb in mn derde leerjaar in een combi klas gezeten.
Ik zelf zat in 3 havo, maar de helft van de klas was 4 vwo. We kregen gewoon op dezelfde manier les, en we kregen vrijwel altijd dezelfde lesstof. Het enigste verschil was dat de VWO' ers soms wat langere stukken moesten schrijven of een extra opdracht moesten doen. En proefwerken en SO's werden zwaarder gerekend.
31-01-2007, 17:13 | |
Bij mij op school is ook lang zo'n 2-jarige combibrugklas geweest, dat is nu afgeschaft. Er werd bij ons gewoon op havo/vwo-niveau lesgegeven, dus echt er tussen in. Je punten bepaalden of je uiteindelijk havo of atheneum gaat doen. In de eerste is dat niet erg, iedereen moet wennen, maar het wordt over het algemeen al snel duidelijk of je meer een havo- of een vwoleerling bent, dus vandaar dat die keuze nu al na de eerste klas plaatsvindt.
Ik doe zelf gymnasium en ik heb het nooit écht heel erg moeilijk gevonden. Als je het wilt zou ik het absoluut proberen: je kunt waarschijnlijk altijd nog terug naar havo/vwo. Je krijgt niet voor niets een vwo-advies, je kunt het waarschijnlijk wel aan. Succes met de keuze! |
31-01-2007, 19:03 | |
Zwart wit, misschien als je beter opgelet had, zou je weten dat er door het hele land voortgezt onderwijs scholen combinatieklassen aanbieden. Havo-Vwo maar ook Havo-VmboT. De school waar ik het over heb staat trouwens in een stad.
Meelfriek, het maakt ook niet heel veel uit maar omdat het 2 brugjaren zijn zou het denk ik niet goed zijn als het op een veel lager niveau gegeven wordt als je advies is. Allemaal bedankt voor het meedenken, ik ben alweer heel wat wijzer geworden. Eerst maar een uitvragen op de open dagen! |
31-01-2007, 19:05 | |
Dat lijkt me een goed idee ja. Het is trouwens ook heel belangrijk om op de sfeer van een school te letten: je moet er waarschijnlijk wel 6 jaar rondlopen. Kies een school waar je je fijn voelt (én waar ze VWO aanbieden natuurlijk). Dat met die niveau's komt wel goed hoor, dat hoef je nu ook nog niet te beslissen.
|
31-01-2007, 20:14 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, vwo is opgebouwd uit gymnasium en atheneum, de eerste is dat met en de tweede zonder klassieke talen. |
31-01-2007, 23:16 | |
Verwijderd
|
Lyceum = school met vwo èn havo (en dus geen vwo opleiding)
Gymnasium = in de onderbouw zowel grieks als latijn (basis) en daarna examen 1 of 2 klassieke talen. Vwo + = Atheneum met daarbij een klassieke taal (ook in de onderbouw) Zoals eerder gezegd maakt het vanaf de 4e klas niet meer zoveel uit of je nu gymnasium doet of niet, omdat iedereen zijn eigen pakket samenstelt. Gymnasium is net even moeilijker (of wordt meestal zo ervaren) omdat je voor andere vakken iets minder tijd hebt en omdat de klassieke talen zelf nogal pittig zijn. Als je met vwo+ maar een taal kiest dan halveer je de moeilijkheid dus ongeveer. Als vwo+ overweegt zou ik nooit kiezen voor zon koppelklas omdat het juist erg prettig als je hele klas hetzelfde programma heeft (en dus hetzelfde tempo en werkniveau). Maar heb je het met die combiklas nu eigenlijk over de brugklas of blijft zon klas ook later bestaan? |
01-02-2007, 07:50 | |
ik zou gaan voor vwo+. Je zit dan meteen op hoog niveau, en zoals al eerder gezegd is, het is veel makkelijker om dan naar gewoon vwo of havo te gaan dan van een havo/vwo klas naar vwo te gaan. Van een havo/vwo klas naar gymnasium (vwo+) is bij ons bijna onhaalbaar.
Gewoon proberen, je kunt altijd nog weer terug! |
01-02-2007, 08:00 | ||
Citaat:
Dit kwam omdat bij ons brugklas vwo+ inhield dat je alvast kennis maakte met de klassieken. Dus had ik in de eerste KCV en leerde ik enkele klassieke mythes en op het laatst het griekse alfabet. Bij ons was het dus nog geen grieks of latijn (dat kwam pas in de tweede). Dus ik weet niet precies wat vwo+ op andere scholen inhoudt. Verder kun je idd altijd nog lager dus ik zou ook met het hoogste beginnen. Er zijn er bij ons veel van het vwo+ naar het atheneum gegaan en zelfs enkelen naar de havo, was niet zo'n groot probleem. Het niveau was niet echt moeilijk vond ik. Wij hadden wel wat minder uren engels en nederlands in vergelijking met de havo/vwo-brugklas omdat wij in die uren KCV deden. Verder hadden we iets meer projecten. En je had een voorsprong op de mensen die van de havo/vwo brugklas kwamen (naar het gymnasium) omdat je al een beetje van de klassieke talen afwist.
01-02-2007, 12:29 | ||
Citaat:
je kunt er op sommige scholen wel voor kiezen om één van deze vakken erbij te doen.
|
01-02-2007, 16:54 | ||
Citaat:
|
01-02-2007, 17:10 | ||
Citaat:
|
01-02-2007, 18:37 | |
Ik heb vwo+ gedaan op mijn school en we kregen inderdaad minder tijd voor andere vakken (Nederlands en wiskunde bij ons). Na de eerste klas mocht je Latijn laten vallen, waardoor je een gewoon vwo profiel over hield (maar je hoefde dus niet naar havo/vwo). In de bovenbouw lagen onze cijfers nog altijd hoger dan de cijfers van de havo/vwo groep, dus wellicht was het niveau dus ook hoger. Aan de andere kant kan het ook twee andere oorzaken hebben: (1) in vwo+ zaten veel mensen met gymnasium advies en in havo/vwo ook mensen met havo advies. dus logischerwijs heeft de eerste klas dan hogere resultaten; (2) wij kregen de betere docenten. Bovenbouwleraren die alleen aan vwo+ les wilden geven bijvoorbeeld.
01-02-2007, 22:02 | |
In een ver verleden heb ik in de vwo+-brugklas gezeten, wat inhield dat je een half uur minder wiskunde en een half uur minder Nederlands had en in plaats daarvan op vrijdag een uur klassieke verhalen lezen en films kijken. Leuk? Ja. Moeilijk? Nee.
01-02-2007, 22:03 | |
Wat Morri zegt wordt hier ook op de scholen gezegd: de Havo leerllingen krijgen door de combinatie Havo/Vwo de gelegenheid om zich te bewijzen en evt toch na de brugklas met het Vwo mee te doen.
Dit weekend gaan we scholen bekijken. Ik ga toch ook nog maar naar een school kijken die én Havo/vwo én Vwo én Vwo+ naast elkaar heeft. Misschien moet ik ook nog eens met de leraressen uit groep 8 gaan praten om mijn onzekerheid weg te nemen, want dat is nog steeds mijn grootste struikelblok. Ik heb dan wel Vwo advies maar heb ik dat gekregen omdat ik wat slimmer ben dan de gemiddelde of omdat ik gewoon wat meer leer en daardoor betere punten haal voor de toetsen. Wat denken jullie, kun je ook onterecht een Vwo advies krijgen omdat je gewoon iemand bent die veel leert voor de toetsen en daarom gewoon beter scoort of werkt dat zo niet? Direkt kies ik voor het Vwo en zit ik bij kinderen die ik helemaal niet bij kan houden. somenone: die combiklassen zitten 2 jaar samen, daarna worden ze gesplitst. |
01-02-2007, 22:09 | ||
Citaat:
Ook met veel leren kun je vwo halen. Een vriendin van me heeft altijd véél meer moeten leren dan ik op 't VWO, maar ze heeft het wel in zes jaar afgemaakt en zit nu gewoon op de universiteit. Het is dus maar net waar je je lekker bij voelt. Daarnaast zou ik me nu uberhaupt niet zo druk maken om die keuze. Als je vwo advies hebt, kun je gewoon vwo gaan doen. Mocht blijken dat het te hoog gegrepen is, dan kun je toch altijd nog een stapje terug doen. Zolang je voor 4 vwo beslist is er niets aan de hand.
02-02-2007, 16:36 | ||
Citaat:
|
03-02-2007, 13:09 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
je klinkt gemotiveerd genoeg en als je het vwoadvies niet met afkijken gekregen hebt: probeer het maar gewoon. brugklassen zijn wel gewend aan verkeerde indicaties, men kan eventueel zo zien waar je wel thuis zou horen. succes ermee. |
03-02-2007, 16:23 | |
bij mij op school was het zo dat er op vwo niveau les werd gegeven.
en gymnasium is eigenlijk maar 1 vak meer (latijn of grieks). verdeer verschilt het bij mij op school nauwelijks. alleen dan dat gymnasium op rome-reis gaat. in 4-vwo heb je ook lessen samen, vakken die je in je profiel hebt gekozen. (natuurkunde scheikunde etc.)
03-02-2007, 17:12 | ||
Nou, we zijn vandaag naar een school gaan kijken. Goed uitgevraagd hoe het zit met die comibrugklassen en ook bij deze school zeggen ze dat er in de Havo/Vwo brugklas op Vwo niveau les gegeven wordt. Ook hier een Gymnasium, geen los Atheneum. Deze school viel me verder wel een beetje tegen, ben benieuwd naar de volgende, dan heb je toch meer om te vergelijken.
Morri: Citaat:
Ik heb er in ieder geval hartstikke veel zin in, ook al is het nog niet helemaal zeker wat ik ga doen! |
03-02-2007, 18:32 | |||
Citaat:
Citaat:
|
04-02-2007, 10:43 | |||
Morri:
Citaat:
Morri: Citaat:
|
04-02-2007, 11:11 | |||
Citaat:
Citaat:
|
04-02-2007, 13:29 | |
Bij mij op school is er alleen een havo/vwo brugklas, waarin zowel op havo- als op vwo-niveau getoetst wordt. Aan het eind van het jaar hebben de leraren zo een duidelijk beeld van je capaciteiten, en word je bevorderd naar de tweede van het havo, atheneum of gymnasium.
Uiteraard is de keuze voor gymnasium geheel vrijwillig, maar als je (Lohe) het leuk vind om je taal goed te ontwikkelen, zou ik er zeker voor gaan. Je taalgebruik is voor een 12 (?)-jarige al enorm goed, dus ik zou niet al te veel zorgen maken of je het vwo wel aankan. Het vwo stelt tegenwoordig nog maar weinig voor. |
04-02-2007, 19:14 | |
Bedankt voor de complimenten . Deze week de citotoets, de uitslag daarvan zal me ook wel overtuigen. Jullie hebben me trouwens ook goed geholpen allemaal! Na volgende week zal ik zeker weten wat ik ga doen, dan ben ik bij alle scholen geweest en heb ik van allemaal informatie.
|
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Wisselen van school, iemand ervaring? Laaal | 26 | 05-10-2018 14:52 | |
Algemene schoolzaken |
Beperking keuze vakkenpakket Verwijderd | 50 | 29-06-2004 16:41 |