Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2007, 14:52
Verwijderd
Ik zit met hetzelfde probleem als mensen altijd zitten bij het woord 'topic'.

Is het 'dit paper' of 'deze paper'? Of mag het allebei? (Als je zoekt op google, krijg je de meeste resultaten met 'deze paper', maar dat zegt natuurlijk niet altijd iets. )

Iemand die het weet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2007, 16:08
Verwijderd
Volgens Van Dale is het 'de paper', dan moet het dus 'deze paper' zijn.

pa·per (de ~, ~s)
1 schriftelijk verslag voor intern gebruik
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 20:56
Verwijderd
Gelukkig maar, want dat klinkt veel beter dan 'dit paper'.

En dank je. Ik had wel op www.vandale.nl gekeken, maar wist niet meer hoe het zat met 'de' ed.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 21:01
Nilssiej--
Het woord paper moet de voor. Je zegt niet de papier maar het papier.

Je weet dus dat voor het woord paper het lidwoord 'de' moet. De volgende regel is voor deze/dit woorden:

- bij 'de' woorden moet je deze gebruiken
- bij 'het' woorden moet je dit gebruiken

Het is dus de paper.

Het komt op hetzelfde neer als wat Katje zegt, maar met een uitleg erbij

Groet,

Nils
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 22:32
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:

Je weet dus dat voor het woord paper het lidwoord 'de' moet. De volgende regel is voor deze/dit woorden:

- bij 'de' woorden moet je deze gebruiken
- bij 'het' woorden moet je dit gebruiken

Het is dus de paper.

Het komt op hetzelfde neer als wat Katje zegt, maar met een uitleg erbij

Groet,

Nils
En als je "topic" hebt? Ik lees zowel "de topic" of "het topic". Je vuistregel werkt dus niet altijd even lekker.
Oud 19-09-2007, 12:24
Verwijderd
Citaat:

Je weet dus dat voor het woord paper het lidwoord 'de' moet.
Ik snap even niet waarom 'papier' erbij wordt gehaald.

Citaat:
En als je "topic" hebt? Ik lees zowel "de topic" of "het topic". Je vuistregel werkt dus niet altijd even lekker.
Wat bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 15:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De topic klinkt echter totaal niet. 'Deze topic' ook niet.

Daarmee is de koek in dit topic toch wel op.
Oud 19-09-2007, 17:03
Verwijderd
Citaat:

Ik ben het helemaal met je eens, en toch zijn er mensen die het omgekeerde vinden
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 17:05
Verwijderd
Officieel krijgen recent ingevoerde leenwoorden uit het Engels allemaal 'de'.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 17:57
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Officieel krijgen recent ingevoerde leenwoorden uit het Engels allemaal 'de'.
Volgens De taalgids: Tekstverzorging van A tot Z kun je bij topic kiezen of je de of het gebruikt. Bij paper wordt daar overigens ook alleen de als mogelijkheid vermeld. Ik kies bij topic ook altijd voor "het topic" omdat ik dat beter vind klinken.
Oud 20-09-2007, 09:45
Verwijderd
Citaat:

Ik vind 'de topic' ook echt belachelijk klinken, maar ik heb héle heftige discussies daarover gehad met mensen die het toch echt wél goed vinden. (Het woordenboek gaf ons allebei gelijk...) Maar 'deze topic', daarvan lopen de rillingen echt over m'n rug. Dat klinkt in het Nederlands werkelijk voor geen meter.

Wel grappig trouwens, dat op leenwoorden toch dat Nederlandse taalgevoel toegepast wordt.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 12:19
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wel grappig trouwens, dat op leenwoorden toch dat Nederlandse taalgevoel toegepast wordt.
Dat is weinig anders dan de regel. Leenwoorden krijgen ook gewoon de Nederlandse regels voor vervoegen. Zie bijvoorbeeld "De gedeletete bestanden"
Oud 20-09-2007, 15:40
Morgan jaja
Citaat:
Dat is weinig anders dan de regel. Leenwoorden krijgen ook gewoon de Nederlandse regels voor vervoegen. Zie bijvoorbeeld "De gedeletete bestanden"
Dat weet ik. Ik bedoel meer dat we van leenwoorden toch een 'de-of-het-gevoel' krijgen, ondanks het feit dat die woorden niet in onze taal thuishoren. Voor hetzelfde geld vonden we het inderdaad maar best dat alle Engelse leenwoorden met 'de' vervoegd werden.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 17:14
Verwijderd
'Het topic' klinkt inderdaad veel beter en gesofisticeerder.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Dat weet ik. Ik bedoel meer dat we van leenwoorden toch een 'de-of-het-gevoel' krijgen, ondanks het feit dat die woorden niet in onze taal thuishoren. Voor hetzelfde geld vonden we het inderdaad maar best dat alle Engelse leenwoorden met 'de' vervoegd werden.
Dat vind ik ook zeer gaaf. Zelfs bij nepwoorden is het zo dat mensen vaak een heel duidelijk de of het-gevoel hebben, en die gevoelens komen ook heel erg overeen bij moedertaalsprekers van het Nederlands. Zo grappig

Ook leuk is het dat wanneer mensen niet op een bepaald woord kunnen komen - zo'n 'tip of the tongue' gevoel; je weet dat je het woord kent, maar bent het gewoon even kwijt - ze vaak wél weten of het de of het is. Ook zo gaaf
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 19:32
Verwijderd
Serieus? Daar moet ik voortaan op letten dan, of ik me het geslacht herinner.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Serieus? Daar moet ik voortaan op letten dan, of ik me het geslacht herinner.
Geslacht is in het nederlands moeilijker, maar bij italianen was dat wel zo (Niet altijd, maar vaker wel dan niet.)
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik ook zeer gaaf. Zelfs bij nepwoorden is het zo dat mensen vaak een heel duidelijk de of het-gevoel hebben, en die gevoelens komen ook heel erg overeen bij moedertaalsprekers van het Nederlands. Zo grappig

Ook leuk is het dat wanneer mensen niet op een bepaald woord kunnen komen - zo'n 'tip of the tongue' gevoel; je weet dat je het woord kent, maar bent het gewoon even kwijt - ze vaak wél weten of het de of het is. Ook zo gaaf
Ik vind het zo leuk dat als je mensen vraagt om een woord, 'ja het betekent dit en dit, drie lettergrepen, ik kan er níet opkomen, wat is het nou?' Dat ze er dan zelf ook spontaan niet op kunnen komen
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 20:35
JBX
JBX is offline
Het is deze topic (van Dale zegt DE topic)

Leenwoorden klinken meestal beter met het, maar het is dus niet juist in de Nederlandse spelling.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 20:44
Verwijderd
Citaat:

Leenwoorden klinken meestal beter met het, maar het is dus niet juist in de Nederlandse spelling.
Volgens de officiele Nederlandse spelling (zie Groene Boekje) mag zowel 'de topic' ('deze topic' dus) als 'het topic' ('dit topic' dus)
(Zoals ook al eerder in dit topic werd gezegd.)
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 09:47
Verwijderd
Citaat:

Wat Andijvie zegt. En ook volgens de Van Dale mag het ook 'het topic' zijn, wat ze in hun volgende editie erbij zullen zetten.

Leenwoorden klinken btw gaannie meestal beter met 'het', het hangt gewoon af van het Nederlandse equivalent of het klinkt of niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten