Advertentie | |
|
04-10-2007, 00:06 | ||
Citaat:
04-10-2007, 00:11 | |
Dit heb ik er ooit eens over geschreven voor school:
'A Clockwork Orange' is een film die om meerdere redenen fascineert; naast de esthetische rijkdom van de film, de bijna-perfectie die bereikt wordt op het gebied van cinematografie, acteren en script, vormen ook de maatschappelijke thema's die regisseur Stanley Kubrick aansnijdt interessant discussiemateriaal. De film vertelt het verhaal van Alex (Malcolm MacDowell), een jonge crimineel die na een moord in de gevangenis terecht komt en daar deelneemt aan een bizar experiment dat een goede burger van hem moet maken. Na de behandeling wordt Alex al misselijk bij de gedachte aan geweld. Kubrick stelt met deze film de vraag of het op deze manier wegnemen van iemand's keuze te doen en laten wat hij wil, moreel aanvaardbaar is in een maatschappij. Zijn antwoord lijkt 'nee' te zijn, maar hij laat genoeg ruimte over voor de kijker om zelf te beslissen. Naast dit intressante thema ziet de film er zoals gezegd fantastisch uit en is het acteerwerk geweldig. MacDowell speelt Alex als een fascinerend figuur, dat ondanks zijn misdaden toch soms de sympathie van de kijker weet te winnen. 'A Clockwork Orange' is dus een lust voor het oog en oor, die bovendien interessant denkmateriaal oplevert. Kubrick maakt bij de voortitels al een opvallende keuze door het publiek eerst twintig seconden lang naar een rood scherm te laten kijken, met enkel bizarre muziek als geluid. Als de titels verschijnen komen ze als een klap in het gezicht: enkel grote, witte letters op een gekleurde achtergrond. Het eerste shot van hoofdpersoon Alex komt al even hard aan: een close up van het gezicht van een vreemd opgemaakt figuur, die met een geamuseerde blik recht in de camera kijkt. Langzaam zoomt Kubrick uit en laat ons steeds meer zien van de schitterend gestyleerde ruimte waarin Alex en zijn vrienden zich bevinden. Dan komt de voice-over, de karakterestieke stem van Alex, die woorden gebruikt als 'droogs' en vertelt over drugs en geweld. En nog steeds die vreemde muziek. De scène lijkt haast een droom, zo bizar als hij is, en toch klopt alles. Naar mijn mening had hij onmogelijk beter kunnen zijn. Dit was één van de eerste scènes die mij liet zien dat dit soort bizarre keuzes gerust door regisseurs gemaak konden worden, zonder dat een film er vervelend van wordt. Vandaar dat deze film nog steeds een bijzondere plek in mijn hart heeft. Alfastudiediscussie is al geweest.
04-10-2007, 00:17 | |
Verwijderd
|
Ik heb morgen om 9 uur 'hechtcursus deel 2' en ik weet niet waar ik moet zijn en ik moet van te voren ook nog langs het ziekenhuis voor een witte jas en ik heb het nog niet voorbereid en ik weet niet eens wat ik moet doen om het voor te bereiden.
Het is nu 0:16 en ik zit te forumen. Hmm. Eigenlijk vind ik SOG (want dit is uitgestelde SOG, ik forum nu waardoor ik morgenochtend niet vroeg kan wakker worden om het voor te bereiden) helemaal niet schokkend genoeg voor dit topic en nu doe ik het zelf |
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Schokkende bekentenissen #6 drukknoopje | 500 | 07-07-2008 16:42 | |
De Kantine |
Schokkende Bekentenissen #5 TopDrop | 5 | 15-11-2007 08:53 | |
De Kantine |
Het OMG-topic 3 Dark Phoenix | 500 | 07-10-2007 00:20 | |
De Kantine |
Schokkende bekentenissen #2 Bongalientje | 500 | 08-08-2007 01:22 | |