Advertentie | |
|
19-10-2007, 21:17 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
20-10-2007, 13:28 | |
Mijn favoriete hapje is tomaat, komkommer, olijfolie, zout en peper. Dat is natuurlijk te eenvoudig om te vermelden, maar veel mensen vergeten hoe lekker dit soort dingen kunnen zijn en bovendien kan het niet mislukken.
20-10-2007, 18:12 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Savoyekool of Chinesekool stampot met ''brieflapjes''. Benodigheden: een van die twee kolen hea kruimige aardappels beetje melk champignons walnoten brie of camambert (wat je het lekkerste vind) bladerdeed, 1 plakje pp (of iets meer, als er grote eters bij zijn) Bladerdeeg laten ontdooien, over voorverwarmen. Rechte stukjes brie/camambert snijden. Leg een stukje op het midden van het plakje bladerdeeg en vouw het er om heen. Goed dichtmaken! Bakken in de over op X graden Celius, goudbruin. Het duurt lang voor ze klaar zijn, dus begin er optijd mee. Aarappels koken met zout. (duh). Kool in reepjes snijden en stoven, als het wat geslonken is, in plakjes gesneden champignons erbij. Beetje kruiden met wat bouillonpoeder en kerrie poeder, evt wat sojasaus. Op het allerlaatst gebroken walnoten er bij. De aardappels stampen, beetje melk er bij, kool/champgnons/walnoten erbij, doorroeren. |
21-10-2007, 01:28 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
neem een bol mozzerella, blaadjes basilicum en tomaat. snij de kaas en tomaat in plakjes en wissel zo af (groen, wit, rood, etc). beetje balsamico of basilicumolijfolie overheen en mmmm of spiesjes maken met kleine bollies en kerstomaatjes |
21-10-2007, 09:37 | |
Verwijderd
|
Wat ik maak als er mensen komen eten die beweren niet van vegetarisch eten te houden:
Pasta met drie/vier kazen roomsaus Kook penne of fussili. Gooi in een pan 40-50 ml UHT slagroom per persoon. Doe daarbij per persoon 30-40 gram oude kaas, 30-40 gram brie en 30-40 gram mozarella; als je gasten dit lusten kun je ook 20-30 gram blauwaderkaas toevoegen (bij de natuurwinkel zijn al deze kazen ook met vegetarisch stremsel te koop; vega mozarella heeft de aldi zelfs). Doe er versgemalen zwarte peper bij of mosterd en naar smaak zout. Roer de saus tot de kaas goed gesmolten is. Super lekker Serveer er Uice's salade bij Creme fraiche in plaats van slagroom kan ook, dan smaakt het wat frisser. Laatst gewijzigd op 21-10-2007 om 17:06. |
21-10-2007, 18:47 | |
Pastarolletjes met spinazie en kaas (hoofdgerecht)
Nodig voor 4 personen: 600gr verse spinazie 4 verse lasagnebladen 1 bakje roomkaas 1 zakje verse munt (in repen gesneden) 1 zakje geraspte oude kaas 1 teen knoflook (fijngesneden) 1 rode ui (fijngesneden) bakje pijnboompitten Fruit de ui en knoflook in wok, voeg de spinazie toe en roerbak tot de spinazie is geslonken. Meng de dit met de helft van de oude kaas en de munt in een kom. Smeer de lasagnebladen in met de roomkaas. Leg het spinaziemengsel hierop en rol de lasagne op. Leg de rollen in een ovenschaal, besprenkel met wat olijfolie. Gooi de pijnboompitten en de overgebleven oude kaas er ook op en zet de schaal in de over (wel even afdekken met aluminiumfolie, om verdrogen te voorkomen). Bak het in 20 minuten op 200 graden in de oven.
21-10-2007, 19:31 | |
Verwijderd
|
Hummus (1 van de vele versies)
Gooi het volgende in een blender: zo'n 250 gram kikkererwten, 3-4 eetlepels citroensap, 2 eetlepels olijfolie, gehakt teentje knoflook, 2 eetlepels tahin (sesampasta), halve theelepel zout, halve theelepel sesamolie, desgewenst zwarte peper. Voeg ook een beetje water toe (misschien 50 ml). Blenden, tussendoor eventjes kijken of er misschien ook nog wat meer water bij moet, en spul van de randen naar beneden schrapen. Lekker als broodbeleg of zo. Smeer bijvoorbeeld hummus op een bloemtortilla of een pitabroodje, voeg groenten/bonen toe, en yum. Zeer geschikt voor de lunch of voor de simpele avondmaaltijd. |
Advertentie |
|
25-10-2007, 12:35 | |
Verwijderd
|
Stamppot rauwe andijvie met cashewnoten in plaats van spekjes
Dat is dus: aardappels koken, stampen, andijvie in repen gesneden er door heen stampen, beetje boter erbij en cashewnoten er doorheen mixen. (Kookte mijn huisgenootje wel eens; alleen omdat hij en mijn andere huisgenoot niet vegetariër waren bakten ze er altijd biefstuk bij ) |
25-10-2007, 12:59 | |
Verwijderd
|
Humus verkopen ze ook kant-en-klaar bij de Jumbo (en vast ook bij de natuurwinkel)...veel makkelijker. (Ik ben wel van het makkelijke. Bovendien heb je dan ook geen kans dat het mislukt. )
Zelfgemaakte pizza is trouwens ook . In Boodschappen stond laatst ook een erg lekker gerecht: http://rcptn.nl/recept/67/gegratineerde-kaastortilla En op http://www.ah.nl/allerhande/recepten/ staan ook goede/lekkere recepten. |
25-10-2007, 13:43 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
26-10-2007, 10:36 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb het ook wel eens gemaakt. Smaakt inderdaad goed. Gisteren heb ik een vegetarische quiche gemaakt. Beetje geďmproviseerd, maar het bleek een succes te zijn. 1 pak diepvriesspinazie. 3 bosuitjes. 1 doosje paddestoelenmelange. 3 eetlepels crčme fraîche. 3 eieren. beetje geraspte kaas. 5 plakjes bladerdeeg. Zout/peper. Evt. boter om de vorm in te vetten. - Spinazie ontdooien en door een zeef het vocht eruit halen. Mengen met de crčme fraîche en de eieren en zout en peper. - Bosuitjes en paddestoelen in stukjes snijden en door het spinaziemengsel gooien. Ook wat geraspte kaas toevoegen. - Taartvorm evt. invetten (hangt er vanaf wat voor taartvorm het is) en bladerdeeg er gelijkmatig in verdelen. Dan mengsel erin. - Geheel in een voorverwarmde oven van 200 graden, 40 minuten. - Even laten afkoelen en smullen maar! |
26-10-2007, 11:40 | |
Als bijgerecht, of ergens door:
Tempeh. Snij een blok tempeh in reepjes en doe in een ander bakje een mengsel van knoflook, sojasaus, zout en een beetje water. Laat de tempeh daar een tijdje in weken en frituur daarna de reepjes in een pan. Lekker door bami of nasi te doen, of gewoon bij groenten en rijst. Laatst gewijzigd op 26-10-2007 om 18:23. |
26-10-2007, 17:48 | |
Verwijderd
|
Ik weet niet meer waar ik dit recept heb gevonden, maar het is heerlijk Gemarineerde Quornstukjes met naan en yoghurtsaus.
Ingredienten: Naans (knoflook-koriander of naturel) Quornstukjes (1 of 2 bakjes) 1/2 krop ijsbergsla (of een zakje voorgesneden) Marinade: 1 teentje knoflook 2 el olijfolie 1/2 el citroensap 1 tl honing 2 tl kerriepoeder zout en peper Saus: 1 teentje knoflook 1 tl honing zout en peper 8 takjes verse koriander 1 bakje Griekse yoghurt (150 g) Quornstukjes half uurtje laten marineren. -> Stukjes en sla in naan proppen, saus erover, hmmmm. |
28-10-2007, 12:30 | ||
Citaat:
29-10-2007, 08:41 | ||
Citaat:
Mijn moeder deed ook wel eens broccoli en mais in plaats van spinazie. Ik doe er nu weer spruitjes in. Het is ook goed te eten de volgende dag als het koud is. Wel leuk ook die andere variatie
29-10-2007, 15:27 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens heb ik nooit Tahin in huis dus ik maakt het altijd zonder en gooi er dan ipv olijfolie sesamolie en wat sesamzaadjes doorheen, dat is ook lekker . |
29-10-2007, 16:07 | |
Ik zie net dat ik een van m'n lekkerste recepten nog niet eens gepost heb
Rijst met pinda's, appel en kerriesaus - Kook de rijst gaar - Rooster pinda's in een droge koekenpan tot ze een mooi kleurtje hebben - Maak kerriesaus volgens de aanwijzingen op het pakje - Snijd een appel in stukjes en doe deze door de kerriesaus - Gooi de pinda's ook door de kerriesaus en warm het geheel een beetje door. Eigenlijk moeten er ook doperwten in maar dat leek mij niet lekker dus dat doe ik nooit. Met banaan kan ook maar dan wordt het wat kleffer.
29-10-2007, 16:09 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
31-10-2007, 14:51 | |
Guacamole! Ideaal voor feestjes, met z'n allen dippen.
Twee avocado's Twee tomaten Een ui Een rode paprika Korianderblaadjes, korianderpoeder Eetlepel olijfolie Zout Zak tortillachips Allle groenten klein in stukjes, ui gesnipperd, kruiden erdoor, avocado als laatste toevoegen ivm pletgevaar. Je kan het ook blenderen dan is het gewoon saus, maar anders is het salsa. Serveren met tortillachips |
31-10-2007, 18:13 | ||
Citaat:
Humus hebben ze ook gewoon bij de AH, verschillende soorten zelfs, die met een rood sausje erbij is lekkerrr. <3 Staat bij de slaatjes. Nog een variant van de spinazietaart, maar dan de lekkerste: (4 personen) -Vorm invetten en met bladerdeeg bekleden, met een vork gaatjes in het bladerdeeg prikken overal. Bodem bestrooien met zo'n 2 of 3 verkruimelde beschuitjes, wat kruidenpaneermeel en kruiden (groene aromatpoeder <3) en geraspte kaas. -2 pakken diepvriesspinazie (biobladspinazie is het lekkerst) ontdooien in een pannetje. -2 tot 3 grote uien en geperste knoflook naar smaak (wij doen altijd 2 teentjes per persoon, hier dus 8, klinkt als belachelijk veel maar uiteindelijk proef je het niet eens zo sterk) fruiten in een koekenpan met beetje olie. Dit bij de spinazie doen. -2 bakjes creme fraiche erbij, plus zo'n 6-8 verkruimelde beschuiten. Goed roeren. -200-300 gram geraspte kaas erbij, als je van feta houdt is het ook lekker om er nog blokjes feta doorheen te doen. Weer goed roeren en dan in de vorm doen. -Bovenkant bestrooien met geraspte kaas, kruidenpaneermeel en evt. nog wat kruiden. -Uur in de oven op 200 graden, na een half uur aluminiumfolie eroverdoen, anders wordt de kaas zwart. Pasta-variant ervan: -Gewenste hoeveelheid pasta koken -2 pakken spinazie ontdooien -uitjes en knoflook fruiten -Door elkaar, twee pakjes creme fraiche erdoor -Afgegoten pasta en spinaziemengsel door elkaar husselen -Na opscheppen vooral heel veel geraspte kaas erover <3 Preistamppot <3 -In wat olie zo'n 600 g. prei roerbakken, beetje peper, zout en kerriepoeder erover, vervolgens apartleggen. -Weer wat olie in de pan, hierin 200 g. shii-takes (kastanjechampignons schijnt ook te kunnen, die heb ik zelf alleen nog niet geprobeerd) bruin en gaar bakken. Op smaak brengen met een klein beetje sojasaus en peper. -2 pakken koelverse aardappelpuree (AH, 450 g. per stuk) verwarmen, of anders een gelijke hoeveelheid zelf maken. Hier de prei doorheen scheppen. -van 100 gram cashewnoten een beetje aparthouden, de rest door de stamppot scheppen. -stamppot op de borden doen en de paddestoelen en rest van de nootjes overoverheen doen. Als ik jarig ben maak ik altijd zelf een hapjesschotel, met gevulde eieren en met roomkaas gevulde dadels en blokjes kaas met zilvervliesuitjes of ananas of komkommer en van die kleine ronde toastjes met brie en walnoot, etc.
31-10-2007, 19:55 | ||
Citaat:
Het is erg lekkerrr Dus ook @IcedEarth, ja pindakaas vind ik persoonlijk ook goed bij dit recept!
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Het Grote Vegatopic #1 drukknoopje | 98 | 18-06-2017 14:10 | |
De Kantine |
Fizzle had geen saaie nacht #963 Rivka | 500 | 18-04-2010 20:16 | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #22 Bloem | 500 | 14-01-2009 20:11 | |
Eten & Drinken |
Surprise-party! ikkuh15 | 6 | 03-07-2006 10:20 | |
Eten & Drinken |