Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2008, 14:15
Verwijderd
ik weet niet of ik hier goed post, maar wat me altijd opvalt aan forums is dat je er echt vaste groepjes hebt die heel onaardig tegen nieuwe of sporadische posters zijn.

Heeft dit een rede? Of is het gewoon makkelijk om andere te kleineren achter je toesten bord. Ik merk zulke dingen hier op het forum maar ook op andere Fora.

Gisteren toevallig met een andere forummer er nog over gehad op msn en die persoon wil zelfs niet meer of minder posten door zulke dingen.

Wie heeft dit ook? En hoe voel je je daar bij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2008, 14:22
Verwijderd
Ik denk dat het iets van mensen is, zoiets heb je ook als je ergens nieuw bent (bv. op een school); sommige mensen doen dan wat afstandelijk, soms zelfs gemeen. Doorzetten, dan zullen mensen vanzelf normaler gaan doen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 14:32
Armoed
Armoed is offline
Komt erop neer dat ze zich bedreigd voelen.
Oud 26-02-2008, 14:35
Verwijderd
wat me wel opvalt is dat mensen bij psychologie wel heel aardig zijn. Mischien ook wat ze allemaal hebben meegemaakt
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 14:54
Armoed
Armoed is offline
Ik ben niet aardig hoor.
Oud 26-02-2008, 15:10
Verwijderd
Ik denk dat dit niet kenmerkend is voor fora, maar dat het ook irl vaak voorkomt. Nieuwelingen zijn vaak niet op de hoogte van de ongeschreven regels, waar mensen die er al langer zitten zich vaak aan ergeren. Ook voelen sommige mensen zich wellicht bedreigd door nieuwe mensen. En er zullen vast ook mensen zijn die het idd gewoon makkelijk vinden om anderen te kleineren of die hun frustraties op anderen botvieren.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 15:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, dat valt me inderdaad ook op. En ik voel me daar heerlijk bij, omdat het wel verschillend is dan in irl, want op forums kan je vaak langer de kat uit de boom kijken, eerst proberen om de ongeschreven regels te ontdekken en daarna pas om ze toe te passen, irl krijg je daar de tijd niet voor en bovendien kan je van een forum weggaan als het je echt niet bevalt, terwijl je irl daar vaak niet zo gemakkelijk de gelegenheid voor hebt. En dat onaardig doen, is volgens mij meestal niet bedoeld als onaardig doen, het is meer dat mensen zich eraan ergeren dat anderen ongeschreven regels overtreden of zo. Mensen kunnen niet tegen veranderingen, dan gaat hun groepsgevoel opspelen
Oud 26-02-2008, 15:56
Verwijderd
Doet me denken aan de klassen indeling op de leraar geschiedenis opleiding. Dat was ook echt wel ingedeelt in een aantal groepen. Soms was dat ook niet handig. Niet dat die mensen onaardig waren hoor
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 16:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Op forums heb je inderdaad wel heel snel groepsvorming. Maar ik heb dus juist het idee dat het verloop daarvan veel groter is, dat het veel gemakkelijker is om ertussen te komen, als je eerst maar een beetje ervoor zorgt dat je de regeltjes begrijpt.
Oud 26-02-2008, 16:10
Verwijderd
De regeltjes? Lijkt hier wel Nederland . In het boek the Undutchebles geven ze ook een grote tip. Learn this word first: De Regels.

Maar opzich begrijp ik wel wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 16:17
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Misschien is omgangsvormen een beter woord En ik ben gewoon überNederlands, leve de regels
Oud 26-02-2008, 17:01
Verwijderd
Citaat:
the Undutchebles
Offtopic: Dat boek ga ik bestellen, lijkt me geweldig!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 19:02
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Ik denk dat dit niet kenmerkend is voor fora, maar dat het ook irl vaak voorkomt. Nieuwelingen zijn vaak niet op de hoogte van de ongeschreven regels, waar mensen die er al langer zitten zich vaak aan ergeren. Ook voelen sommige mensen zich wellicht bedreigd door nieuwe mensen. En er zullen vast ook mensen zijn die het idd gewoon makkelijk vinden om anderen te kleineren of die hun frustraties op anderen botvieren
Ja, precies. Zo snel je een faux pas maakt binnen een bepaalde groep word je al snel als comedy-fodder bestempeld en word je een gereedschap om de status van degene die je belachelijk maakt te verhogen.
Oud 26-02-2008, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Doen , krijgt geen spijt
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 22:40
MartinV
MartinV is offline
Ik post helemaal niet zo vaak, maar als ik post krijg ik geen vervelende reacties terug. Misschien ligt t er meer aan wat je post.

Tsja en die regels, als je wat doorleest dan heb je denk al snel door hoe men hier met elkaar omgaat.

Het is inderdaad zo dat de mensen die bij elkaar in de groep worden ingedeeld makkelijker met elkaar omgaan. Dit komt mede doordat ze ook meer tijd met elkaar kunnen doorbrengen. Dan leer je iemand kennen, en leden van de andere groep leren elkaar ook kennen, en dan komen de groepen minder snel samen.

Wel een goed idee voor een onderzoek voor de psychologen of sociologen onder ons, groepsvorming op fora.
Oud 27-02-2008, 08:43
Verwijderd
http://www.ctrlaltdel-online.com/comic.php
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Vond het stomvervelend. Als ze na zo lang Nederland zo vervelend vinden, moeten ze maar per direct terug naar Amerika hoor. Alsof er over hun dagelijks-leven-cultuur ook maar iets positiefs valt te zeggen.

Dat mensen hier onaardig doen, komt vaak ook omdat nieuwelingen gewoon niet léuk zijn. Dit forum is vrij elitair, dus als iemand in eerste instantie niet gewoon normaal kan spellen en logisch nadenken, en vervolgens ook nog eens niet grappig is of uit zijn nek kletst, dan kan ie al snel de boom in. Er zijn best nieuwe mensen die meteen geaccepteerd worden, als ze zich gewoon acceptabel gedragen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 12:00
Verwijderd
ik ben vrij nieuw hier. en toen ik mijn eigen muziek hier ging posten werd ik wel een beetje de grond in geboord.
en nu heb ik 4 gedichten gepost en wordt er alleen maar een halve bladzijde kritiek gegeven zonder ook maar er over na te denken iets positiefs te zeggen.
sinds een paar dagen hang ik rond in het "onzin"-forum en daar is de sfeer op en top!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 13:33
Verwijderd
Offtopic: Geloof ook niet dat ze het vervelend vinden hier, maar het is gewoon grappig en sommige dingen zijn ook wel een beetje waar . Een van de auteurs is overigens Brits. En dit soort boeken heb je over veel landen ..

hahahaha elitair

Citaat:
Offtopic: Vond het stomvervelend. Als ze na zo lang Nederland zo vervelend vinden, moeten ze maar per direct terug naar Amerika hoor. Alsof er over hun dagelijks-leven-cultuur ook maar iets positiefs valt te zeggen.

Dat mensen hier onaardig doen, komt vaak ook omdat nieuwelingen gewoon niet léuk zijn. Dit forum is vrij elitair, dus als iemand in eerste instantie niet gewoon normaal kan spellen en logisch nadenken, en vervolgens ook nog eens niet grappig is of uit zijn nek kletst, dan kan ie al snel de boom in. Er zijn best nieuwe mensen die meteen geaccepteerd worden, als ze zich gewoon acceptabel gedragen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 13:45
Verwijderd
Citaat:
ik ben vrij nieuw hier. en toen ik mijn eigen muziek hier ging posten werd ik wel een beetje de grond in geboord.
en nu heb ik 4 gedichten gepost en wordt er alleen maar een halve bladzijde kritiek gegeven zonder ook maar er over na te denken iets positiefs te zeggen.
sinds een paar dagen hang ik rond in het "onzin"-forum en daar is de sfeer op en top!
Ik heb je gedichten gelezen en moet zeggen dat ik dat ik de kritiek wel tercht vind, als ik er echt naar kijk. Overigens vind ik gedichten erg mooi, maar zelf schrijven kan ik niet. Je moet het ook niet als kritiek zien . Ze geeft namelijk zat handuitreikingen om iets ermee te doen en er staat ook niet dat je er mee moet stoppen . Komt erbij dat smaak verschilt .

Als ik het onzin forum lees zijn de meeste niet erg positief tegen/over je
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:16
metallica
metallica is offline
Citaat:
Kan me voorstellen dat dat vervelend voor je is, maar als je om commentaar vraagt (wat je ook doet als je gedichten of muziek post) zal je die ook krijgen. Je hebt er zelf verder niets aan als iedereen je maar zegt wat je wil horen, maar al vind ik wel dat het commentaar soms wat liever en meer onderbouwd mag zijn
Oud 27-02-2008, 14:16
Verwijderd
ik ben heel aardig
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:19
Verwijderd
Citaat:
ik ben heel aardig
geeft knuffel
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:21
Verwijderd
:hand:
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Elitair is best een deftig woord, maar ik denk zeker dat Morgan's beschrijving klopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2008, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Elitair is best een deftig woord, maar ik denk zeker dat Morgan's beschrijving klopt.
Het gaat eigenlijk ook niet alleen over dit forum. Het viel me gewoon op van meerdere fora, ook waar ze totaal niet elitair zijn .
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:27
Rob
Rob is offline
Citaat:
ik weet niet of ik hier goed post, maar wat me altijd opvalt aan forums is dat je er echt vaste groepjes hebt die heel onaardig tegen nieuwe of sporadische posters zijn.
Tsja. Bij sommige fora is het een soort van inleidingsritueel, alhoewel ik dat hier wat minder zie.
Op een ander forum waar ik was, waren de meeste mensen 'onaardig' tegen nieuwe posters maar dat was meer de cultuur die er hing dan dat ze echt onaardig waren en het meenden. Als je er door kon prikken, was het een hele gezellige groep mensen.

Er is één ding dat ik altijd terug zie komen, ongeacht de plek: Je moet de voertaal goed kunnen spreken, begrijpelijk zijn en je niet als een totale idioot gedragen. Dat werkt, helaas, in het echt ook wel eens zo.

Groepsvorming gebeurt nu eenmaal. Ook op fora.

Citaat:
Je hebt er zelf verder niets aan als iedereen je maar zegt wat je wil horen, maar al vind ik wel dat het commentaar soms wat liever en meer onderbouwd mag zijn
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik kom nog steeds commentaar tegen dat niet verder gaat dan "leuk!" of "ronduit kut!" zonder een duidelijke beargumentering. Of die persoon wordt finaal afgemaakt zonder ook maar één positief puntje te belichten. Sommigen hebben nog niet door dat commentaar ook positief kan zijn.
Oud 27-02-2008, 14:33
Verwijderd
ik gedraag me altijd als een idioot
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:36
Rob
Rob is offline
Jamaar, jij doet het op onzin, bent redelijk begrijpbaar, bent vrouw en heel aardig. Uitzonderingsgeval.
Oud 27-02-2008, 14:43
Verwijderd
heel aardig zeg kom eens op skype
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:52
Verwijderd
je voelt hier gewoon de liefde
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 14:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Wat betreft die gedichten, op DoP proberen we mensen altijd te helpen en dingen te zeggen waar geleerd van kan worden en we gaan ervan uit dat als je gedichten post, je wilt leren, dus dat moet je echt niet als iets negatiefs zien.

En ik heb eigenlijk nog nooit een totaal niet-elitairforum meegemaakt.
Oud 27-02-2008, 15:24
MTpower
MTpower is offline
Gevolg van de anonimiteit van internet.
Oud 27-02-2008, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Kan me voorstellen dat dat vervelend voor je is, maar als je om commentaar vraagt (wat je ook doet als je gedichten of muziek post) zal je die ook krijgen. Je hebt er zelf verder niets aan als iedereen je maar zegt wat je wil horen, maar al vind ik wel dat het commentaar soms wat liever en meer onderbouwd mag zijn
ja dat bedoel ik. ik had bijvoorbeeld muziek gepost en mensen zeggen dan dat mij nummer maar simpele akkoorden had, maar wie weet kunnen die mensen aan de andere kant nog geen eens akkoorden spelen. ik vind kritiek niet erg maar zo af en toe mogen mensen van mij ook best een gewoon zeggen wat er goed aan is
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 16:15
Verwijderd
ik ben zelf altijd überpositief over mensen en tegen mensen.:$ ik kijk naar mensen en hoe ze vooruit kunnen komen, ik zou dat in principe zelfs nog tegen Jerny Kaagman zeggen als ze aan een modellen-wedstrijd mee wou doen. ik wil het beste uit mijzelf halen.
god ik klink weer lekker stom
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 16:44
Verwijderd
Citaat:
"Morgans beschrijving"
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 18:51
Verwijderd
Ik probeer altijd heel aardig te zijn tegen nieuwe leden. Beetje nieuw bloed kan nooit kwaad.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 19:00
Rob
Rob is offline
Citaat:
"Morgans beschrijving"
Elitist.

@mug: Eh, sorry. Zag je post niet.
Oud 27-02-2008, 20:19
Nona
Nona is offline
Muggen moeten niet zoemen als ze alleen offtopic kunnen zoemen.

Tsja, nieuwelingen zijn nu eenmaal vaak nog niet ingeburgerd en de leuke kanten zijn nog niet zo duidelijk. Dingen als "dat is echt jouw stijl" zul je dan niet tegenkomen, en vooral als je dan hooglopende discussies aangaat zul je negatieve reacties tegenkomen; mensen kunnen zich nogal druk maken om wat een ander vindt en zij niet.
Mocht je eens onvriendelijk ontvangen worden, gewoon doorzetten. Ze leren vanzelf je leuke kanten kennen en je vindt overal wel mensen waarmee je genoeg gemeen hebt om lief tegen elkaar te kunnen zijn.
Oud 27-02-2008, 20:26
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Dit forum is vrij elitair, dus als iemand in eerste instantie niet gewoon normaal kan spellen en logisch nadenken, en vervolgens ook nog eens niet grappig is of uit zijn nek kletst, dan kan ie al snel de boom in
Dit forum elitair? Ik vind het niveau niet veel hoger dan het speelkwartiertje van de basisschool.

Then again...
Oud 27-02-2008, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Ik probeer altijd heel aardig te zijn tegen nieuwe leden. Beetje nieuw bloed kan nooit kwaad.
Wel als het het verkeerde bloedtype is.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 21:39
Verwijderd
Citaat:
"Morgans beschrijving"
oeps
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 21:43
Verwijderd
Citaat:

Zelf schaar ik mij graag onder de elite van de elite van dit forum gezien mijn mateloos boeiende en waardevolle forumbijdragen.

Verder ben ik van mening dat elke nieuweling die onze forumcultuur wil penetreren zonder te voldoen aan een bepaalde forumstandaard zo spoedig mogelijk een nekschot dient te krijgen.

Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 22:57
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Dit forum elitair? Ik vind het niveau niet veel hoger dan het speelkwartiertje van de basisschool.
Tja, misschien de topics op het onzin subforum. Maar er zijn op scholieren.com genoeg discussies te vinden met inhoud. Maar elitair zou ik het niet noemen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 07:40
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Het lijkt me interessant om te lezen wat iemand uit een andere cultuur nu opvalt als opvallend, zelf heb je dat in veel gevallen waarschijnlijk al lang niet meer door, omdat het voor jou vanzelfsprekend is.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 10:42
Verwijderd
Offtopic:
Citaat:

Then again...
Iets met the eye of the beholder
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 13:50
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Zegt iemand die vaste klant is op het Fok! forum

Citaat:
Ja, precies. Zo snel je een faux pas maakt binnen een bepaalde groep word je al snel als comedy-fodder bestempeld en word je een gereedschap om de status van degene die je belachelijk maakt te verhogen.
Het is ook nogal een beetje afhankelijk van hoe je je opstelt. Jij hebt je eigen 'reputatie' naar de knoppen geholpen door op een bepaalde manier te keer te gaan die je je op het Fok! forum aangemeten hebt. Je had pas te laat door dat dat daar misschien werkt, maar dat mensen je hier gewoon uitlachen.

Laatst gewijzigd op 28-02-2008 om 13:55.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 13:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Een forum is niet elitair, mensen zijn elitair. Elitair wil bovendien niet zeggen dat iemand 'beter' is, het betekent vooral dat iemand zich naar anderen als zodanig opstelt. In veel gevallen is dat ook wel terecht, er zijn genoeg complete retards op dit forum, maar in veel gevallen is er op bepaalde subfora ook een bepaalde 'incrowd' die andere /nieuwe mensen niet accepteert, en dat is echt enorm kinderachtig.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Een forum is niet elitair, mensen zijn elitair. Elitair wil bovendien niet zeggen dat iemand 'beter' is, het betekent vooral dat iemand zich naar anderen als zodanig opstelt. In veel gevallen is dat ook wel terecht, er zijn genoeg complete retards op dit forum, maar in veel gevallen is er op bepaalde subfora ook een bepaalde 'incrowd' die andere /nieuwe mensen niet accepteert, en dat is echt enorm kinderachtig.
"De mensen op dit forum zijn", duh. Ik vermoed dat niet veel mensen moeite hebben om een dergelijk stijlfiguur te begrijpen En ik zeg ook niet dat ze beter zijn?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 15:27
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
Zegt iemand die vaste klant is op het Fok! forum

Het is ook nogal een beetje afhankelijk van hoe je je opstelt. Jij hebt je eigen 'reputatie' naar de knoppen geholpen door op een bepaalde manier te keer te gaan die je je op het Fok! forum aangemeten hebt. Je had pas te laat door dat dat daar misschien werkt, maar dat mensen je hier gewoon uitlachen.
Je bent een basher Chim. En hij wordt door een deel van de mensen hier toch wel aardig serieus genomen valt me op.
Hij doet het beter dan jij, geef maar gewoon toe.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten