24-03-2009, 21:36 | |
Check onderstaand filmpje: Geloof, Hoop, Liefde van de 'Vliegende Panters'
http://www.youtube.com/watch?v=u5FkBCvhC40 Kunnen geloof, hoop en liefde zonder elkaar of zijn ze onlosmakelijk aan elkaar verbonden? Ben benieuwd naar jullie reacties |
Advertentie | |
|
25-03-2009, 17:50 | ||
Citaat:
Waarom zie je geloof als valse hoop en eigenliefde? Bedoel je alle soorten geloof of bepaalde soorten geloof? Veel mensen putten enorm veel hoop uit hun geloof. Hoop op een betere wereld, hoop op recht, hoop op een toekomst. Juist voor veel mensen die in een rotsituatie zitten (ziekte, honger, etc) kunnen veel hoop halen uit hun geloof. Vind je dit valse hoop? En bijvoorbeeld in het Christendom is Naastenliefde juist één van de belangrijkste thema's. Ik denk dat dit in meer geloven zo is, dus ben benieuwd waarom jij geloof als eigenliefde ziet. |
25-03-2009, 19:43 | ||
Citaat:
Verder kun je ook niet van je kinderen (dochters dan) en je vrouw houden als je gelooft in de minderwaardigheid van de vrouw die in alle grote religies is vastgelegd. En er zijn ook minder directe contradicties. Hoe kun je bijvoorbeeld je naaste liefhebben, en tegelijk homoseksuelen discrimineren om wie ze zijn?
25-03-2009, 21:24 | ||||
Tnx voor je voorbeelden, ik begrijp nu btje wat je bedoeld.
Citaat:
Als eerste wil ik hierover kwijt: ik ken persoonlijk geen mensen die echt 'onder druk' gezet worden. Wel ouders die er eerst moeite mee hadden, maar later toch wel. In het geval van 'onder druk' of verbieden, heb je misschien wel een punt, maar ik ken geen situaties waarin dat zo extreem is. Er moet altijd liefdevol gesprek mogelijk blijven. Toch zijn deze ouders er wel van overtuigd dat dat het beste is voor hun kind. Ik weet niet hoe jou ouders zullen reageren als je met een heel fout type thuiskomt. (niet dat mensen van een ander geloof/stroming foute types zijn) Maar ff extreem: Stel ik kom thuis met een jongen er ontzettend racistische ideeën op nahoud, dan worden mijn ouders daar niet heel er blij van en zullen ze zeker weten het gesprek aangaan waarom ik voor diegene gekozen heb en me in de eerste instantie daarvan afhouden. Wat ik bedoel te zeggen: die ouders hebben een bepaalde levensovertuiging, wat alles voor hen betekent. Ze willen ondertussen ook het beste voor hun kind. Ik vind het dan niet heel erg raar dat ze het liefste hebben dat hun kind thuiskomt met iemand van dezelfde levensovertuiging. Of is dit raar gedacht? Citaat:
Citaat:
De uitdaging aan jouw is om ergens in de bijbel op te zoeken waarin staat dat christenen homoseksuelen moeten discrimineren. Dat heb ik nog nooit ergens gelezen in elk geval, alleen dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. Ben benieuwd hoe je hierbij komt... |
25-03-2009, 23:09 | |||||
Citaat:
Racisten denken precies zo, maar die hebben het over huidskleur als teken van inferioriteit in plaats van geloof. Het lijkt me dus dat we dergelijke ideeën even hard moeten verwerpen. Citaat:
Citaat:
Überhaupt, vind je alle verhalen over vrouwen als oorlogsbuit (maagden alleen natuurlijk, de rest wordt afgeslacht) en verkrachting vrouwvriendelijk? Nu zijn er vrijwel geen mensen die de bijbel navolgen, maar mensen die zich daarop baseren denken nog steeds sterk in minderwaardigheid van vrouwen, en hangen dingen aan die daarin doorklinken. Denk aan de rollenverdeling van de vrouw thuis in het huishouden als broedmachine. Denk aan de verplichting rokken te dragen. Denk aan überhaupt het vreemde idee dat wat meisjes seksueel doen erger is dan wat jongens doen. Ik hoef vast niet uitgebreid uit te leggen wat voor excessen de bible belt op dat gebied zelfs vandaag de dag nog voortbrengt, maar het grofste dat ik heb meegemaakt is dat een meisje werd buitengesloten en verbannen uit het dorp omdat ze verkracht was. Katwijk, achterlijk Katwijk.. De man die erachter zat, ouderling in haar kerk, keek vervolgens raar op dat ik hem na het vertellen van dat verhaal ter plekke afzwoor. Citaat:
26-03-2009, 00:45 | |||||||
Citaat:
Maar als ze vervolgens zien dat jij gelukkig bent met diegene, dan trekken ze later wel bij. Ouders zijn soms gewoon wat beschermend, vanuit liefde voor hun kinderen. Ze zien graag dat ze bij elkaar passen. Ik denk sowieso dat een relatie veel meer kans van slagen heeft als je over wezenlijke dingen ongeveer hetzelfde denkt. Citaat:
Citaat:
Ik zie overigens nergens staan dat jongens baren beter is dan meisjes en de verhalen van vrouwen als oorlogsbuit en verkrachting heb ik ook nog niet gelezen. Waar staan daar voorbeelden van? Citaat:
Een man als broedmachine zie ik nog niet helemaal voor me, dus dat zal toch door vrouwen gedaan blijven worden. Verplichting rokken te dragen is zo’n fijn vooroordeel, waarmee alle christenen weer over één kam geschoren worden en wat door het grootste deel niet gedaan wordt en naar mijn idee ook geen verplichting is. Zou niet weten waarom dat moet. Waar staat trouwens dat je rokken moet dragen? En ook op dat laatste punt ben ik het niet met je eens. In mijn oordeel over wat mensen seksueel doen maak ik geen onderscheid tussen meisjes of jongens. Ik zou niet weten waar deze vreemde ideeën vandaan komen. Citaat:
Wel vind ik dat je het meteen erg generaliserend doortrekt ‘Achterlijk Katwijk’ Alsof heeel Katwijk daarachter staat. Christenen zijn ook mensen en maken net zoveel fouten als anderen, hiermee zie je gelijk dat ze heus niet superieur zijn. Maarrr je moet de kern van het geloof niet afzweren, op grond van wat mensen verkeerd doen. En ik geloof dat de kern nog steeds liefde is. Jezus zou liefdevol zijn geweest naar dat meisje en dat zouden christenen ook moeten doen. Citaat:
Misschien goed om dit even in de context van die cultuur te lezen waarin het geschreven is: In die tijd was het in allerlei volken eromheen heel normaal om seksgodinnen te vereren, tempelprostitutie, iedereen met iedereen seks, etc. De reden waarom hier zo ‘streng’ wordt opgetreden tegen dit soort praktijken, is dat God seks als iets goeds gemaakt heeft voor de liefde tussen 2 mensen. Op de manier waarop er toen met seks omgegaan werd, kwam alleen maar ellende en verdriet van. Waar dacht je dat soa’s vandaan kwamen? Incest, pedofilie, seksueel misbruik, vreemdgaan etc. Dat levert alleen maar ellende op uiteindelijk. God geeft niet zomaar regels, maar die zijn er bedoeld om uiteindelijk beter van te worden. Deze regels zijn dus helemaal niet specifiek als discriminerend tegenover homo’s bedoeld, maar gelden voor iedereen, met als doel: een gelukkig leven! ps: 'kVind het tof dat je er zo over nadenkt, al lijken er naar mijn idee soms wat frustraties en vooroordelen boven te komen! Ben wel benieuwd waarop die gebaseerd zijn en in hoeverre die kloppen. Hoe weet jij zoveel van de bijbel af trouwens? |
26-03-2009, 01:03 | |
Hoop, geloof en liefde zijn geen concepten die al voor de mens bestonden en aan elkaar verbonden waren. De woorden zijn door mensen bedacht en het verband tussen de drie concepten is later gelegd, maar het had net zo goed hoop, geloof en eten kunnen zijn.
26-03-2009, 03:40 | |||||||||||||||
Citaat:
Hoe zouden ze reageren als je met een meisje thuis kwam? Citaat:
Citaat:
Dwingen gaat bovendien veel makkelijker met een godheid, hel en verdoemenis als argument, dan met slechts 'dat hoort zo'. Citaat:
Citaat:
Rationeel benadert is het heel logisch en verklaarbaar, maar de (compromitterende) conclusies die daaruit volgen gaan niet samen met geloof. Hoe kun je immers hetzelfde boek zien als het product van barbaarse mensen, én een onfeilbare godheid? Citaat:
Tuurlijk zullen er ook mensen tonen die wel moreel zijn, maar hun aantallen zijn te klein om een verschil te maken. Ben jij ook verontwaardigt als iemand zegt dat Urk een visserplaatsje is 'omdat er ook boeren en dienstverleners wonen'? Citaat:
Voor de rest kun je er Ockham's razor op toepassen: -Als god vergevend is, hoef je van hem niet per sé te aanbidden en slechts goed te leven. Geloof heeft dan dus geen zin. -Als god een immoreel beest is zoals de bijbel suggereert, dan is hij het aanbidden niet waard. Geloof heeft dan dus geen zin. Citaat:
Voor Jezus de normale man die een aantal normen en waarden preekte is best nog wel wat te zeggen. Het is niet eens irrationeel zolang je hem geen goddelijke eigenschappen gaat toeschrijven. Citaat:
Er was zeker heilige prostitutie, maar ik zie niet wat dit ethisch zegt, behalve dan dat een volk kennelijk een deel van de toch al bestaande prostitutie een religieus tintje te geven. En da's best logisch voor goden die over vruchtbaarheid gaan, zoals de Carthageense Baal. Citaat:
Citaat:
Als dat geen toelaten en goedkeuren is, dan weet ik het niet meer. Citaat:
Citaat:
Voila, hier heb je dus een voorbeeld van hoe geloof en liefde elkaar uitsluiten. Citaat:
26-03-2009, 07:10 | |
Tja, een mooie definitie zou mooi zijn in het geval van liefde. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen handelen vanuit constructieve idealen (een betere wereld, in ieder geval voor zichzelf, maken). Zo vond Stalin bijvoorbeeld dat Rusland er een stuk beter uit zou zien zonder al die vervelende antirevolutiairen, en Pol Pot vondt Cambodja beter af zonder die vervelende intellectuelen. die moesten maar omgevormd worden in werkkampen. Ze dachten niet alleen aan zichzelf, maar ook aan hun medemensen.
Ik denk niet dat dit is wat we normaliter met liefde bedoelen. Bij liefde zou je moeten denken aan het accepteren van de ander als een ander, iemand die dus zelfstandig kan bepalen wat goed is voor hem/ haar. Uiteraard hoor je uitzonderingen te maken, zoals wanneer iemand de ander iets aandoet, of wanneer een persoon niet in staat is een rationele beslissing te maken. In die gevallen dien je minimaal in te grijpen. Het probleem is juist van geloof dat een aantal gelovigen dat niet doen; dat zij menen het voor de ander beter te weten, toegang te hebben tot de mysterien, en deze anderen moeten opdringen hoe zij moeten leven. Dit begint al bij de geboorte (doop/ besnijdenis), wordt vervolgt in de catechisatie/ meegaan naar de kerk, en loopt door in de rest van het leven (partnerkeuze, levensstijl enzovoort). In die gevallen iss geloof dus juist het tegenovergestelde van liefde.
30-03-2009, 11:50 | ||
Citaat:
|
02-04-2009, 00:51 | |||||||
Citaat:
Citaat:
Het broek/rokvraagstuk is ook zo’n enorm cultureel gebonden regel, die niet letterlijk door te trekken is naar nu. Ok, er zijn mensen die dat wel doen, met een ‘dat hoort zo’, maar dat vind ik ook geen goed argument. De meeste christenen die ik ken dragen trouwens geen rokken (behalve in de zomer als het lekker weer is) Hel en verdoemenis vind ik ook een slecht argument, maar ben benieuwd of je dat uit eigen ervaring hebt meegemaakt. Ik heb dat motief namelijk nog nooit gehoord van christenen die ik ken als reden om te geloven of bepaalde dingen te doen of laten. Jij wel? Citaat:
Citaat:
Het gaat om een relatie die je hebt. God is ook niet zomaar een zoetsappige vergevende God die iedereen zomaar vergeeft. Hij wil dat mensen in vrede met elkaar samenleven. Mensen maken er een zooitje van, maken fouten en doen verkeerde dingen. Neem een Hitler in het extreemste geval, maar eigenlijk alle mensen zijn naar mijn idee niet in staat om 100% goed te leven. Iedereen maakt wel eens fouten. Gelukkig wil God deze vergeven, mits je erom vraagt natuurlijk. Hij wil dat we spijt hebben van fouten, weer bij hem terugkomen en ons richten op een mooi en gelukkig leven en een betere wereld voor iedereen, zoals die oorspronkelijk ook bedoeld was. Net een cadeautje wat je aangeboden krijgt. Maja... als je dat niet hoeft... Vind je dat immoreel, dat God recht wil in de wereld? En dat hij graag een relatie wil met mensen die hij zelf heeft gemaakt? Ik zie nog steeds niet helemaal in waarom en wanneer hij immoreel is volgens jou... Wat is uberhaupt moreel? Wie bepaald wat moreel is? Citaat:
Dus de kern van het christen zijn is het volgen van Jezus. Wat bedoel je met een christelijke stroming aanhangen en wat sluit elkaar precies uit? Wat valt er te zeggen voor Jezus normen en waarden? En waarom mag je hem geen goddelijke eigenschappen toeschrijven? Dat vind ik namelijk volledig op elkaar aansluiten, die kun je in het geval van Jezus niet lostrekken. Citaat:
|
02-04-2009, 01:22 | |||
Citaat:
Wie bepaald wanneer je niet in staat bent om een rationele beslissing te maken? En wanneer moet je ingrijpen? Als ik bepaal dat het goed voor mij is om andere mensen te doden, wil niet zeggen dat dat goed voor de ander is. Er zijn grenzen! Iedereen heeft in z'n hart een zekere mate van moraliteit en een besef van wat goed of fout is. Maar als een mens slechts een hoopje aan elkaar geplakte chemicaliën is, dan betekent dat dat het leven uiteindelijk doelloos is. Alles waar we ons voor inzetten en wat we willen bereiken, heeft in feite geen zin. Als moraliteit alleen maar door toeval ontstaat, dan kun je onze morele principes nooit objectief bekijken. Ze zeggen dan niets over hoe de dingen 'zijn', maar alleen over hoe wij ze 'ervaren'. Hoe wil je met zo'n houding 'objectief' bepalen wat de grenzen zijn? Citaat:
Echter, als de kinderen, door doop, cathecesatie, meegaan naar de kerk etc. ook de liefde van God gaan kennen en ook vol liefde naar de wereld kunnen kijken (vanuit allerlei christelijke principes) dan vullen geloof en liefde elkaar naadloos aan. Het gaat in de kern niet om 'beter weten' of 'anderen opdringen hoe ze moeten leven' Het gaat om liefde te leren kennen en niet om het navolgen of opdringen van allerlei regels. Alle regels staan uiteindelijk ten dienste van de liefde: Je mag niet moorden, je mag niet jaloers zijn, je mag niet vreemdgaan, je mag niet liegen, je hebt respect voor je ouders, je mag niet stelen, etc. Dat lijkten allemaal strenge regels van je mag dit niet, je mag dat niet. Maar als je ze vrij vertaald dan is het heel positief en allemaal gericht op het beste voor de mens: Je leeft in vrede met elkaar, je bent tevreden met wat je hebt, je heb liefde voor je partner, je spreekt de waarheid, je blijft van andermans spullen af en geniet van wat je zelf hebt... etc. Vind je dit soort regels 'opdringen'? ik ben ervan overtuigt dat als iedereen volgens Gods regels zou leven en niet z'n eigen regels gaat bedenken, dat er dan een stuk minder ellende is in de wereld. |
02-04-2009, 01:29 | ||
Citaat:
Heb jij noooit een moment in je leven gehad waarvan je behoefte had aan geloof of/en zekerheid over belangrijke levensvragen? |
02-04-2009, 08:28 | ||||||
Ergens in geloven en ergens op hopen liggen nauw naast elkaar, meestal hoop je dat wat je geloofd hoewel je niet altijd hoeft te geloven wat je hoopt.
liefde heeft daar dan wee vrij weinig mee te maken behalve als je daarin geloofd dan wel op hoopt. Citaat:
in feite is het geen doel maar of een gevolg of een cyclus, en doen we exact wat de bedoeling is (doormiddel van communicatie en interpretatie de wereld roeleren) overigens is het een en ... en situatie... in zekere mate is de mens een hoop aan elkaar geplakte chemicaliën (vooral water, bestaande uit H en O zoals je misschien ooit gehoort hebt) ik kan me maar moeilijk een aarde voorstellen die niet bestaat uit dingen en levensvormen die in principe aan elkaar geplakte chemicaliën zijn, bovendien is die constatering juist hetgeen dat mij doet aannemen dat er "een oorzaak" en derhalve "een gevolg is" Nu dat zogenaamde doel van je... dat is al eens door iemand uitgelegd maar wil ik als brave ketter zijn naam gebruiken dan gaan de religieuze vingers in de oren en hoor je iets als: nanananaa ik hoor je lekker toch niet. overigens is het alternatief... speeltjes zijn op een knikker van een grote meneer/entiteit nou ook niet een bepaald schitterend optreden Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie Citaat:
Citaat:
Of wil je nu paradoxaal beweren dat je zweert bij de thora en dat christenen dus zoals de bedenkers van heel het orginele verhaaltje claimen; geen gelijk hebben. Citaat:
Een christen (dan wel katholiek dan wel protestant dan wel jehova) is een groepering die die oorspronkelijke leer heeft vernaggeld, uit elkaar gereten, gehusseld, toegevoegd, her en der wat weggelaten en vooral net doet of het geen metaforisch verhalend filosofisch stuk is over geloof zoals zo velen in proza en verhalen trachten over te brengen. Je zegt dat het oude testament niet relevant is voor deze tijd; daar zit je ook al fout het is immers hetzelfde verhaal doch anders verwoord, het gaat evenals het verhaal christos over geloof, wel heb je gelijk dat je de thora niet maar ook het verhaal jezus niet, nooit, nimmer letterlijk moet lezen, juist metaforisch, bovendien moet je geen conclusie zoeken, maar het verhaal verhalen... en martin luther.. sjonge.... Ik begrijp die soort fascistische obsessie met het willen concluderen en het hebben van een doel niet zo... het is conclusieloos en dus eeuwig discutabel en daardoor de meest prachtige filosofische discussie op aarde, het is alleen zo jammer dat zo veel mensen die er zo weinig over hebben nagedacht er altijd zo hard over willen gillen. amen.
Laatst gewijzigd op 02-04-2009 om 08:46. |
02-04-2009, 18:27 | ||||||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook de ruiten ingooien bij mensen die op zondag niet de hele dag voor zich uit staren lukt je niet in een normaal dorp, omdat iedereen dergelijk crimineel gedrag zal aangeven bij de politie, in plaats van het geweld goed te keuren vanwege de zondagsrust. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook het politieke proces tegen Wilders is een voorbeeld van religieuze discriminatie. De Commissie Gelijke Behandeling is nog een goed voorbeeld. Hun oordelen geven standaard degene die handelt vanuit een religie gelijk, zelfs als dat oordeel volstrekt in strijd met de wet is. Nu is al langer bekend dat de CGB een racistisch en discriminerend orgaan is, maar toch.. Bovendien wordt er niet opgetreden tegen het opdringen van religie. Men moest in Tilburg maandenlang procederen tegen een asociale koster die elke morgen om half acht de kerkklokken luidde en daarmee de hele buurt wakker maakte. Als het niet om een kerk ging, maar iemand die elke morgen muziek ging luisteren, dan had de politie al vanaf dag één actie ondernomen. Daarnaast hebben we de winkeltijdenwet, die aan iedereen, in strijd met artikel 6 van de grondwet, de Christelijke zondagsrust oplegt. Daarnaast hebben religieuzen speciale voorrechten op arbeidsgebied. Vrije dagen op hun religieuze feestdagen mogen hen niet ontzegd worden, terwijl atheïsten geen enkele garantie hebben.
02-04-2009, 23:42 | |||
Citaat:
moderne inzichten stelt men in staat om alles te definieren in 2 dan wel 3 begrippen. en dus heb je in de filosofie 3 richtingen: Atheisme; geen oorzakelijk begin Agnosme; I do not know/I do not care Gelovig; wel een oorzakelijk begin alle brei eromheen is religie, waarvan zoals je correct aangeeft vele zeer mooi/interessant zijn om met je hersenpan te beschouwen. Het jammere is meer dat de meest dominante stromingen doorgaans liever die hersenpan ertussenuit zouden willen schoppen, immers voor dominantie is uniformiteit vereist en die is een illusie. Citaat:
De vraag hoe zeer je een religieus boek moet nemen over een persoon van een bepaalde bevolkingsgroep die door die bevolkingsgroep niet wordt gezien als de verlosser is een andere
06-04-2009, 23:01 | |||||
Citaat:
Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat de wereld uit aan elkaar geplakte chemicaliën bestaat. Maar ik ben heel benieuwd of jij vind dat dat het enige is. Hoe komt het dan dat de meeste mensen ergens diep in hun hart een besef van goed of kwaad hebben? Als mensen puur chemicaliën zijn, dan slaan deze morele aanspraken nergens op. En dan slaat het ook nergens op dat jij je oordeel over christenen of over andere dingen die je goed of fout vind hebt. Hoe komt deze morele ‘wet’ in de wereld? En dat moraliteit, geldt ook voor rationalitiet. Ik vind het enorm bijzonder dat mensen op de een of andere manier rationeel zijn ingesteld en dat dit steeds lijkt te kloppen met de natuur waarin we leven. We ontdekken een hoop waarheid en andere wetten en dingen in de natuur door rationleel te denken. Maar als onze hersenen alleen maar botsende chemicaliën zijn, dan is alles wat we juist denken te vinden, waarheid denken te weten of andere dingen ontdekken, niets meer dan een domme chemische reactie. Wat heeft het dan nog voor zin om aanpraak te maken op 'rationeel denken' terwijl de natuur ten diepste irrationeel is. Hoe kan deze rationaliteit ooit ontstaan, zonder een rationeel plan erachter? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe sta je daar tegenover? Als we eventjes niet kijken naar wat voor regels mensen (ja, ook christenen) er in het verleden hebben bijbedacht, maar naar de kern van de wetten die God geeft. Kan je je daar in vinden of niet? |
06-04-2009, 23:18 | |
'manipulerende priesters, Inquisitie, Hitler, Katwijkstory, antisociale standpunten’
Jullie weten talloze voorbeelden te noemen waarin christenen niet goed gehandeld hebben. Ik kan ze zelfs nog aanvullen. Ik ga even niet op al deze voorbeelden in, omdat ik het hierin met jullie eens ben. MAARRR ik vind dit absoluut geen steekhoudende argumenten om de kern van het christendom mee te weerleggen. Ik denk namelijk niet dat we God verantwoordelijk kunnen stellen voor wat de kerk of bepaalde groepen christenen heeft gedaan of zal doen. Ik denk nog steeds dat God een God van liefde is, maar liefde vereist vrijheid. Je kan niet liefhebben zonder vrij te zijn. Wij kunnen kiezen voor liefde, maar ook voor het tegenovergestelde (kwaad). Ik vind niet dat je God verantwoordelijk mag stellen voor het kwaad wat (ook onder zijn naam) gedaan is. Als dat zo is, dan betekent dat dat mensen alleen maar voorgeprogrammeerde robots zijn. En in dat geval, kunnen we nooit liefhebben. Ik denk dat het kwaad in de wereld komt door de vrije wil die mensen gekregen hebben en de beslissingen die zij daarin maken. Dat ‘de christelijke kerk’ of ‘christenen’ ook kwade dingen gedaan hebben (zelfs met de verwijzing naar Gods naam), geeft alleen maar aan dat wat de naam ‘christelijk’ heeft, niet perse christelijk is. De ‘religie’ of het instituut ‘kerk’ waar jullie telkens zo negatief over spreken is vanuit zichzelf niet christelijk. Alleen mensen kunnen christelijk zijn en dat betekent dat ze een volgeling van Jezus willen zijn. Ik ben ervan overtuigt dat als je naar de kern van het christelijk geloof kijkt, dat dat de meest redelijke grondbeginselen zijn om vanuit te leven. |
07-04-2009, 01:39 | |||||||||||||
Citaat:
Jezus was een jood; de joden geloven niet dat jezus de verlosser was... kern van het christendom weerlegd. Citaat:
Citaat:
het een bestaat niet zonder het ander... Citaat:
bovendien (nog maar eens) zijn begrippen als liefde en kwaad (welk niet eens tegenovergestelden zijn: das namelijk liefde en liefdeloos) relatief, iets wat ik definieer als kwaad kan voor jou wel het mooiste in de wereld zijn, en andersom. Citaat:
daarom houden de wijze mensen op dit forum die dat weten dan ook niet god verantwoordelijk voor het kwaad (wordt ook een beetje lastig; ik bedoel ik kan em wel dagvaarden ofzo... maareh heb jij z'n adres?) maar terrecht "de kerk" en dan is het meestal om het even welke kerk, al moet ik toegeven dat de katholieke stroming er toch altijd erg goed in is geweest. Citaat:
maargoed om weer een darwindiscussie te vermijden laten we dit maar rusten. Citaat:
Citaat:
weinig vrij aan. Citaat:
zoals gezegd; om het even welke kerk. Citaat:
Citaat:
Waarom zou je specifiek jezus willen volgen als juist zijn naam zo dikwijls door het slijk wordt gehaald? Waarom zou, je als je overal op elk tijdstip kan bidden naar god? Waarom zou je, daar jezus niet erkent wordt door zijn eigen volk...? het is echt niet dat het NT/verhaal jezus geen goed verhaal over geloof is waar je mits je genoeg zelfcritisch bent veel uit kan halen, maar dat is het punt ook niet, ook niet met andere boeken over geloof, het hele punt is dat instituten een naam; in dit geval "christen" misbruikt voor doeleinden die niets met de geloofsfilosofie te maken heeft en dusdoende zich kan verschuilen achter eenieder die wenst zijn geloof te benoemen met die naam. Geloofsfilosofie is niet hetgeen wat fout zit, anders zou ik niet kunnen geloven, de fout zit hem in het misbruik mogelijk maken door het hanteren van een naam... in enkele woorden: waarom zeg je in plaats van; Ik ben christen, niet liever: Ik geloof (punt) wat jij dan verder precies geloofd is aan jou om als individu te bepalen. Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-04-2009 om 03:16. |
07-04-2009, 02:42 | |
Voorts; ik ga op onderstaand betoog een reactie geven maar noteer dat ik de post hierboven van een groter belang acht:
Spoiler
bovendien is het tevens zo dat de geloofsvraag niet eenduidig geconcludeerd kan worden, slechts of je wel of niet in een oorzakelijk begin geloofd. hopelijk heb ik alles afdoende beantwoord. Mvg. Arnoldus Joannes Maria Priemus
Laatst gewijzigd op 07-04-2009 om 03:20. |
07-04-2009, 21:58 | ||||||||
Citaat:
De groep mensen die wel in christus als verlosser geloofd (christenen genoemd), die overtuig je daar niet mee. Bovendien stond in het Oude Testament al voorspeld staat dat Christus zelfs door zijn eigen volk niet erkend zal worden als verlosser, dus dat is voor mij dan meer een bevestiging dan weerlegging. (Overigens zijn er ook Joden die wel in christus geloven als verlosser) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als religie puur een systeem van wetten en regels is, zoals de kerk dat in het verleden wel eens heeft doen overkomen, dan wil ik daarmee openlijk aangeven dat dat niet de kern is en dat ik daar niet in geloof. Als religie een persoonlijke God is (zoals je hem zou moeten leren kennen, ook in de kerk) dan blijf ik religieus. Daarnaast geloof ik met je mee in God als oorzaak van de werkelijkheid (het leven/de aarde bedoel je hiermee toch?) Mag ik een vraagje terugstellen: jij zegt ook in ‘god’ te geloven, maar hoe zie je zo’n god dan? Als kracht? Als persoon? Wat voor eigenschappen heeft het? (of hem?). Ik vind het een beetje vaag klinken eerlijk gezegt... Citaat:
Waarom is het christendom de grootste wereldreligie? (33% vd wereld) Waarom begint onze jaartelling vanaf het moment dat Christus op de aarde kwam? Waarom zijn er zoooooveel mensen die wel geinspireerd zijn door Jezus manier van leven en zijn wijsheid? Waarom zegt Jezus dat hij God is? En waarom zou je dat niet geloven? Citaat:
Waarom wordt je verliefd op een meisje, terwijl er ook mensen zijn die absoluut niet met haar overweg kunnen? Waarom hebben radicale mensen met een uitgesproken mening ook altijd felle tegenstanders? (Waarom is martin Luter King vermoord? Hij had een uitgesproken mening over vrijheid van ras) Waarom zijn Ajaxsupporters zo fanatiek als ze bij de Feyenoordsupporters door het slijk worden gehaald? Alternatief is dat je het overal maar mee eens bent en gewoon géén keuzes maakt. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt in het volgen van een persoon die naar mijn idee de meest geniale man ooit op deze aarde is geweest, en waarvan zijn levensprincipes mij het meeste geluk brengen in dit leven. Citaat:
Nou, omdat ‘geloof’ een enorm vaag en breed begrip is. Het is qua gesprek wel handig om te definiëren wát je dan precies gelooft. Iedereen gelooft, dus daarmee is zo’n uitspraak net zo veelzeggend als zeggen dat je een neus hebt. Het feit dat ik zeg dat ik Christen ben, is dat ik daarmee precies bedoel wat ik al eerder heb gezegt: Christus willen navolgen. Dat andere mensen misschien misbruik van de naam hebben gemaakt, is voor mij geen reden mij te beperken tot een nietzeggend begrip als ‘geloof’. |
Advertentie |
|
08-04-2009, 12:59 | |||||||
Citaat:
Als je de wereld rationeel benaderd is het trouwens ook logisch dat er hier en daar gemoord wordt. Groepen mensen botsen altijd gewelddadig met elkaar, er zullen altijd redenen zijn waarom mensen geweld onder elkaar gebruiken. Dat is geen moreel standpunt, het is slechts de constatering dat het gebeurd. Er geen oordeel over vellen is een stap hoger op de morele ladder dan een hypocriete religieuze moraal over het onderwerp aanhangen. Citaat:
Die drogreden staat bekend als het 'argument from numbers'. Citaat:
Er zijn trouwens verscheidene jaartellingen die helemaal niets met het christendom te maken hebben. Citaat:
Citaat:
Die kleine vraagjes zijn wel makkelijk te weerleggen zeg... Citaat:
08-04-2009, 18:20 | |||
Citaat:
Citaat:
08-04-2009, 20:00 | ||||||||
Citaat:
Alleen mijn vraag aan jou is: Wat ís volgens jou moreel? Waarop is moreel gebaseerd van niet religieuze mensen? En wat bedoel je met een ‘morele ladder’? Is geen oordeel geven over goed/kwaad hoger dan wel een oordeel geven over goed/kwaad (al dan niet religieus?) Kortom: bestaat er uberhaupt moraal of niet? Verder is dat ondergraven van eigen stelling niet waar, ik heb al eerder uitgelegd dat je níet moet afgaan op mensen die religie op een verkeerde manier ingevuld hebben in het verleden, maar naar de bedoeling en de kern. Ik ken persoonlijk veeeel meer christenen die proberen Jezus na te volgen en lief te hebben als christenen die gruwelijke misdaden plegen. Jezus raadt dat nergens aan en faciliteerd het ook nergens. Citaat:
Zou je dat kunnen of heb je bij voorbaat al je standpunt klaar over het niet-bestaan van een God en doe je er alles aan om dat standpunt je leven lang te blijven verdedigen? Citaat:
Citaat:
Overigens ken ik ook ontzettend veel mensen die op latere leeftijd christen zijn geworden, ofwel door inspiratie van Jezus, ofwel doordat ze andere christenen hebben ontmoet, ofwel door logisch nadenken. C.S. Lewis is een mooi voorbeeld die van Atheist door logisch nadenken Christen is geworden. En zo zijn er talloze andere voorbeelden te noemen van mensen die eerst keihard tegen christenen waren en hun best deden om het christendom onderuit te schoppen, waarna ze vervolgens op de één of andere manier toch geraakt of overtuigd werden door de waarheid, naarmate ze zich erin verdiepten. Verklaar dat eens?! Dan werkt ‘vanuit je jeugd meegekregen en te dom om na te denken’ niet.... Citaat:
Hoe kom je bij die ‘eeuwen later’? Tijdens zijn leven hier op aarde geloofden mensen in wat hij vertelde en deed en al snel ontstonden ook de eerste christelijke gemeentes. Citaat:
En om precies te zijn geloof ik ook niet dat jij met puur argumenten te overtuigen bent, daarvoor moet je op de één of andere manier geraakt worden door de liefde van God. Stel je wordt verliefd, dan kun je 1000 argumenten verzinnen waarom zij het leukste meisje op de aarde is, maar iemand anders zal dat niet voelen en kan alles weerleggen. Ik geloof dat er talloze argumenten voor het christendom zijn (naar mijn mening méér dan voor enige andere wereldbeschouwing) maar tegelijkertijd valt ook alles wel te weerleggen als je vanuit een ander wereldbeeld kijkt. Daarom heet het ook ‘geloof’. Gelukkig heeft de mens de vrijheid gekregen om zelf te beslissen wat hij wel of niet geloofd. Toch denk ik dat er maar één waarheid kan zijn (rationeel denkbaar) en geen 100 verschillende tegenstrijdige waarheden. Citaat:
http://www.kunstbus.nl/cultuur/christen.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom Christenen zijn volgens mijn definitie en zoals ik dat ook mijn kerk te horen krijg gewoon volgelingen van Christus. Dat is de kern en hierbij spreek ik uit eigen ervaring. Als jij daar anders over denkt, dan loopt hier de discussie helaas een beetje vast op een definitiekwestie of een negatief beeld wat jij hebt van christenen. |
08-04-2009, 22:08 | ||||||||
Citaat:
1 - Dit betekent eigenlijk liefde van god, en/of: 2 - Ja, maar dat moet je in de tijd plaatsen. Nu vind ik dit of z'n zachtst gezegd een raar teken van liefde en wat betreft punt 2 snap ik niet waarom een almachtige god een boek zou maken dat ten eerste maar enige eeuwen houdbaar, ten tweede vervolgens niet van updates wordt voorzien en ten derde waren zaken als massamoord ook in die tijd geen deugd volgens mij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-04-2009 om 22:16. |
09-04-2009, 13:50 | |||||||||
Citaat:
De moreel van mensen die geen religie hoeven te geloven is uiteraard gebaseerd op instinct (medemensen niet doden is een instinct, bijvoorbeeld) en op andere stromingen die effect hebben op normen en waarden zoals bijvoorbeeld liberalisme. Er is feitelijk geen enkel verschil tussen gelovigen en ongelovige moraal, behalve dan dat bij de moraal van ongelovigen er geen goedkeuren van immorele zaken op religieuze gronden is. Atheïsten plegen immers nooit sektarische misdaden. Op basis van dergelijke zaken kan je gaan rangschikken. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat (onwetenden uitgezonderd als voorbehoud) mensen die de CU of SGP aanhangen immoreler zijn dan iemand die D66 of de VVD stemt. Die eerste twee partijen hangen namelijk totalitaire denkbeelden aan die hun medemens schaden, zoals het willen verbieden van abortus (schending van zowel grondwet als mensenrechten), en het verslechteren van de positie van de vrouw. Dat terwijl de laatste twee partijen daar nooit aan mee zullen werken omdat ze zich baseren op liberalisme, en dus grote problemen hebben met het dwingen van mensen tot wat dan ook. Ik kan nog een voorbeeld noemen. Een tijdje terug ging ik tekeer tegen een christelijke fundamentalist die leugens verspreidde over vaccinaties, in de hoop meisjes te bewegen zich niet voor baarmoederhalskanker te laten vaccineren. In zijn primitieve moraal is het iets goeds om onschuldige kinderen bloot te stellen aan het risico op ernstige ziektes, omdat het daarmee aan 'gods wil' zou zijn om te bepalen wie ziek zal worden. 'Dokter Mengele I presume?', denk ik als atheïst bij het ontmoeten van zo'n figuur dan.. Citaat:
Maar zelfs dan is er nog aan te voeren dat Jezus erg afwachtend stond tegenover misstanden. Het principe van de andere wang toekeren is lastig te verenigen met het actief bestrijden van onrecht. Citaat:
Mag ik er bovendien op wijzen dat de forumregels een dergelijke tactiek van persoonlijke aanvallen afraden zo niet verbieden? Het doet de discussie immers verzanden. Citaat:
CS Lewis is trouwens geen atheïst, en is dat nooit geweest. Hij werd christelijk opgevoed, raakte vervreemd van religie door zijn jeugd, en keerde later terug naar de kerk. Bovendien was dat in een tijdperk waar atheïsten nog meer vervolgt en gediscrimineerd werden dan vandaag de dag. Ook bij hem zie je dus vanuit de jeugd meegekregen terug. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat is je antwoord op de constatering van het feit dat christenen in jouw definitie heel veel dingen in de leer hebben zitten die tegen de leer van Jezus zijn? Op basis hiervan is Jezus navolgen en christen zijn namelijk wederzijds uitsluitend.
09-04-2009, 23:59 | ||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
10-04-2009, 14:42 | |||
Citaat:
Verder zijn er genoeg reële aanwijzingen te vinden voor het wél bestaan van een God, alleen je moet ze willen zíen. (ok, dit klinkt misschien wat wazig en waarschijnlijk komt er nu weer een reactie in de trant van: gelovigen verzinnen gewoon wat ze graag willen of hopen) Maar hiermee komen we weer bij de kern van het christendom. God wil dat mensen hem liefhebben en leren vertrouwen. Voor liefde is een vrije keuze nodig, dat moet uit je hart komen, zonder motieven van buitenaf. Als God het zo oplegt dat we geen andere keuze hadden dan in hem te geloven, zouden we robots zijn en betekent dat dat hij zijn doel (nl echte liefde uit vrije wil) niet bereikt. Stel dat god ineens een briefje uit de hemel stuurt met de tekst: ik besta, geloof in mij. Zou je dan ineens wel gaan geloven? Ik denk van niet... Toen Jezus hier op aarde was en vele wonderen deed, waren er mensen die hem geloofden, maar ook veel mensen die twijfelden en alles wegverklaarden. Toen Jezus opstond uit de dood, waren er een aantal Romeinse bewakers getuigen van, terwijl ze vervolgens meededen met een samenzwering van de religieze leiders uit die tijd om dat feit weg te drukken. (hieruit blijkt overigens ook weer dat religieuze leiders van toen heel iets anders zijn dan Christus. Die religieuze leiders waren uit op macht, aanzien en eigenbelang, terwijl Jezus daar juist tegenin gaat) Hoe is de aarde ontstaan? Misschien door een bigbang? (hier zijn overigens net zo veel/weinig bewijzen voor te geven al het creationisme, maargoed.. dat is een andere discussie) Hoe komt het dat mensen in staat zijn tot moreel denken, tot rationeel denken, tot liefde, etc? Daar kunnen allemaal alternatieve verklaringen voor bedacht worden, die ook mogelijk zijn, maar niet perse juist hoeven te zijn. Blaise Pascal (trouwens ook een geniale wiskundige en natuurkundige wetenschapper, dus ook wel iemand die nadacht) zei het zo: ‘God geeft licht genoeg om de uitverkorenen te verlichten, maar ook voldoende duisternis om de verworpenen te verblinden’. Dit klinkt misschien wat zwaar, maar is wel hoe het is. God is aanwezig genoeg voor de genen die hem willen ervaren en zien, maar ook afwezig genoeg voor degenen die dat absoluut niet willen, zodat ze daar niet toe gedwongen worden. Hij is genoeg zichtbaar en er zijn bewijzen zat, maar tegelijkertijd is hij ook verborgen genoeg, zodat mensen die hem niet wíllen zien hem ook kunnen ontlopen (en vanuit dat standpunt alles kunnen wegverklaren en nog enigszins gelijk hebben met hun klacht dat God afwezig is, het allang weerlegt is en ze daarom niet kunnen beslissen) Er blijft genoeg te beslissen over, als je vanuit een ander gezichtspunt wil leren kijken. De vraag naar geloof is niet alleen een rationele vraag (kan het?) maar vooral een keuzevraag in vertrouwen: (Wíl je het?) Als je het niet wil, dan kun je alles wegredeneren, maar als je het wel wilt, dan is er meer dan voldoende bewijs om het rationeel te kunnen onderbouwen. God vraagt geloof, omdat hij liefde zoekt van verantwoordelijke mensen en geen gedwongen gedrag van robots. Geloof is geen gedwongen beslissing, maar een vrije morele keus. Mijn vraag aan jou is: Wat zal voor jou genoeg bewijs zijn om wél in een God te geloven? Moet er een wonder gebeuren? Moet God zich persoonlijk aan je laten zien? Moet je antwoord hebben op al je vragen tegen het christendom? Of wat....? Citaat:
Dit is echter tegenstrijdig aan de kern van het christendom, waarin het juist gaat om vrijheid. En vroeger was heel Nederland nog verzuild, dus had niemand sowieso veel vrijheid. Dat lag niet aan het al of niet christen zijn, maar aan de verzuiling van de staat. De ontkerkelijkeling is alleen maar een bewijs dat christen zijn of kerkganger zijn wezenlijk verschillende dingen zijn. Mensen die puur in de kerk zitten omdat het hoort en ze niets anders gewend zijn, maar in hun hart niet christen zijn, hebben nu de vrijheid om daar zelf voor te kiezen. Dat de kerken minder vol komen te zitten, wil niet zeggen dat religie minder is geworden. Overigens zie je tegenwoordig ook groepen kerken die enorm hard groeien, dus wat dat betreft valt het ook wel weer mee met die ontkerkelijking. |
11-04-2009, 13:09 | ||||||||||||||||||||||||||
Beetje jammer dat iedereen er weer op inspringt als een hongerige hond zonder respect voor de dialoog; enfin ik zal de rest van de reacties ongetwijfeld ook lezen maar beperk me in eerste zin tot de kern.
Citaat:
-Ik wens de christenen niet te overtuigen, eenieder die christus wil volgen of om het even zijn geloof naar persoonlijke voorkeur in te vullen wens ik niet een ander geloof aan te praten; het enige dat ik wenselijk acht is om in plaats van: "ik ben christen", "ik ben moslim", "ik ben boedist", "ik ben pantheistisch" etc. etc. te zeggen: Ik geloof, wat men vervolgens geloofd is over te spreken en kan men het dan wel eens dan wel oneens zijn; echter dat is verder irrelevant aan geloven in een oorzaak. Citaat:
-Maargoed, dit eerste stuk had al weer niets met de geloofsvraag te maken. Citaat:
nogmaals; waar zit exact de vrijheid? Citaat:
Goed en kwaad, yin en yang, massa en energie, zijn te vinden in een harmonische symbiose in het universum; Dit betekent dat als je leeft de dood daarbij hoort, moord is dan weer een intentionele vorm van doding die moreel verwerpelijk is. Maar ja; helaas hoort het erbij, onderdeel van de menselijke ontwikkeling in gods creatie houdt in dat mensen elkaar bestelen, vermoorden en anderszins naaien... -Wat ik ermee probeer te zeggen is dat massa = energie het zijn exponenten van hetzelfde fenomeen, goed en kwaad ook dat zijn ook exponenten van hetzelfde fenomeen. Echter wil je je als mens ontwikkelend noemen, pretenderen dat je kan leren van je fouten en de samenleving waarin je zit kan moderniseren op technisch maar ook op sociaal vlak dan voldoet:"het hoort erbij" niet. -Bovendien is er niet afdoende vervolging moord onderdrukking en dwang zonder dat overbodige religiën daar nog een schep bovenop doen? -Als je moord voor geld dan is dat m.i. verderfelijk; echter als jij moord omdat een ander iets anders geloofd, dan ben je helemaal vreemd bezig. Citaat:
-Zo was de egyptische religie er een van amon-Ra(zuiden/noorden) de zonnegod, een logisch verhaal daar dat waarneembaar de grootste ster was, degene die het leven gaf, inmiddels weten we beter en is het waarneembaar dat de zon maar een klein sterretje is, wat verder natuurlijk niets afdoet aan het feit dat hij leven geeft. -Nu geloven is simpelweg veronderstellen dat de werkelijkheid een oorsprong heeft, wat verder die oorsprong is, is niet relevant noch is dat eenduidig te concluderen, ik geloof, ik ben geen tegenstander van geloven. -het enige dat me tegenstaat is: [...] zoals je hem zou moeten leren kennen, ook in de kerk [...] immers er is geen sprake van moeten, noch van leren kennen, je kan slechts op basis van jouw ervaringen en met inspiratie van wat anderen over geloof zeggen schrijven tekenen opvoeren etc. een persoonlijke definitie vormen van jouw geloof, die vervolgens per definitie verschilt van die van andere mensen.... dat echter is geen bezwaar, immers het gaat om de dialoog niet om de conclusie in dit filosofisch debat. Citaat:
-Geloof gaat uit van een oorzakelijk begin, haar tegenstelling; -Niet geloven gaat uit van het niet bestaan van een oorzakelijk begin waarmee het universum cyclisch moet zijn; vanwege de vele cycli om ons heen overigens net zo waarschijnlijk. -Agnosme is het niet kunnen of niet willen vormen van een keuze tussen die 2 mogelijkheden; natuurlijk de enige echt eerlijke conclusie. Citaat:
-ik heb hier natuurlijk een persoonlijke conclusie die niet te bewijzen valt die neerkomt op dat: Als energie en massa (=alles) gecreëerd is, dan kan dat m.i. slechts vanuit het ruimte-tijd continuüm zijn... het enige probleem daarmee is dat we ruimte-tijd (vacuum, de leegte, het zwarte) niets noemen, dan moet je vervolgens uit leggen hoe iets uit niets ontstaat... -deze discussie heb ik al eens gehad en als je wilt wil ik wel mijn best doen m'n uitgebreidere uitleg terug te zoeken. -Als ik hem moet beschrijven dan noem ik het doorgaans een "entiteit", echter het gevaar met die term is dat veel mensen entiteit vertalen als "geest", terwijl "entiteit" eigenlijk "aanwezigheid" betekent. Citaat:
-het probleem zit hem in het feit dat mensen in een hiarchie leven en dat de heersende elite het wenselijk vind dat de neuzen dezelfde kant op staan terwijl dat praktisch onmogelijk is in de geloofsvraag. Citaat:
-Bovendien maak je je hier schuldig aan hetzelfde als de kerk; je stelt dat het de grootste religie is en benoemt "christenen" als 1 groep terwijl het in feite allemaal subgroepen zijn zoals; katholieken, orthodoxen, protestanten, gereformeerden etc het christen zijn is dus geen statisch fenomeen ze hebben wel allemaal gemeen dat ze geloven in een oorzaak. -behalve dat die 33% waarschijnlijk niet klopt en je dat getal zou moeten aantonen zegt de hoeveelheid mensen die ergens in geloofd niets, voor de electronentheorie geloofden mensen dat stroom van + naar - stroomt terwijl het feitelijk andersom is... -Maar nogmaals: het maakt mij niet uit wat iemand geloofd, als jij geloofd dat jezus zijn leer een solide basis voor je bestaan vormt prima; noem het gewoon geloven in plaats van het volgen van jezus. Citaat:
waarom gebruiken we arabische cijfers Citaat:
Citaat:
-Omdat jezus een mens is en derhalve niet alle mensen en de rest van het universum gecreëerd kan hebben, puur menselijk egocentrisme: de bijbel (en andere boekwerken) stelt; god is het grootste, daarmee is een singulair organisme uitgesloten. Bovendien verbied de thora afgoding. -Waarom zou ik hem wel geloven, als dat zo was dan had al die moeite niet nodig geweest, god kan zonder kruisiging vanalles veranderen, bovendien zijn er wel meer mensen door de romeinen gekruisigd... en juist met die romeinen kom je weer tot de kern van het verhaal... want door wie werden de christenen onderdrukt...? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maargoed dit heb ik al beantwoord; Martin luther is zo iemand die tegen het gevestigd etablisement in gaat, religieus gezien wordt je dan verketterd en je werk verboden, zo verging het ook erasmus, plato, newton etc etc... dit bewijst toch juist mijn claim tegen religies? Citaat:
Citaat:
Citaat:
geloven is geloven in een oorzakelijk begin niet geloven is niet geloven in een oorzakelijk begin de rest eromheen is een beschrijvend verhaal, in alle gevallen. Citaat:
Het gaat juist bij geloof niet om de conclusie maar om de basis of je wel of niet in een oorzakelijk begin geloofd en waarom dan wel/niet. Citaat:
Citaat:
het is een zo futiel onderwerp dat het bijna een doodszonde is hoe veel mensen er al door gestorven zijn... nogmaals het gaat om de dialoog niet om de conclusie, als je een conclusie wil dan kan je 10 levens doorzoeken en heb je hem nog niet gevonden. Citaat:
Ik geloof... als ik dan met jou een gesprek voer kan je me vervolgens uitleggen dat christus zijn leer jou inziens een goede morele grond is om op te leven... daar kan ik het vervolgens eens of oneens mee zijn. feit blijft dat niet alle christenen exact hetzelfde geloven (katholieken, prostestanten, hervormden, gereformeerden, jehova's, joden) en je dus met "ik ben christen" een schijngroep creëerd die door de heersende elite als excuus dan wel als dekmantel gebruikt kan worden voor doelen die niets met geloof te maken hebben... ik hoop echt dat je begrijpt waarom jezelf christen of moslim of boedist of pantheïst noemen gevaarlijk is; bovendien maakt het niet uit welke van bovenstaande je bent, de kern is alle vier (in dit geval) geloven: dat is het fundamentele principe, daarom ontkent een christen zijn eigen geloof als hij stelt: pantheïsme is duivels, die ketters... Citaat:
Ik geloof in een oorzakelijk begin... vervolgens voeg jij daar een vormgeving aan toe: "ik geloof voorts dat jezus christus de vertegenwoordiging is van god op aarde, gestorven voor onze zonden etc etc." en daarover kan je een dialoog houden... wil je nou echt niet snappen dat de tegenstelling niet: christen - moslim, christen - pantheïst of christen - boedist is; de tegenstelling is; Gelovig - Niet gelovig. Helaas is het feit dat er misbruik van gemaakt kan worden van de term "christen" en er geen misbruikt gemaakt kan worden van de term "ik geloof" niet afdoende grond voor je om af te stappen van ik ben christelijk... hiermee ben je helaas mede verantwoordelijk voor al het misbruik dat in naam van "de christenen" is gepleegd, en kan ik slechts concluderen dat je moreel verwerpelijk bezig bent. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 11-04-2009 om 21:10. |
11-04-2009, 14:19 | |||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er zullen ook wel groepen zijn die groter worden, maar in het algemeen kun je om de ontkerkelijking moeilijk heen. En in de toekomst zal het (althans in West-Europa) allemaal maar weer worden. Education is a bitch.
Laatst gewijzigd op 11-04-2009 om 14:26. |
11-04-2009, 18:45 | ||||||||
Lol @atheïsten die geloven
@ Gerlinda dit is het opzetje dat ik al eens eerder heb gemaakt, een mooi beginpunt in de geloofsfilosofie: - http://nl.wikipedia.org/wiki/Monisme(filosofie) - http://nl.wikipedia.org/wiki/Modus(filosofie) - http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Zelf http://nl.wikipedia.org/wiki/Panthe%C3%AFsme Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satyr Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.religion-religions.com/ht...n=Christianity http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_Copernicus http://nl.wikipedia.org/wiki/Baruch_...itiek_traktaat http://nl.wikipedia.org/wiki/Socrates http://nl.wikipedia.org/wiki/Socratische_methode Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijzinnigheid bv. http://www.vrijegemeente.nl/ http://nl.wikipedia.org/wiki/Religieus_humanisme --- http://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum http://nl.wikipedia.org/wiki/Puritein Citaat:
Spoiler
Zeg nou eens, wat hebben alle bovenstaande gemeen. Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arianisme Wat nou christenen zijn 1... als er 1 groep divers is...
Laatst gewijzigd op 11-04-2009 om 22:26. |
13-04-2009, 14:07 | ||||
Citaat:
Ergens hebben mensen diep van binnen een soort gevoel/instinct over hoe de dingen zouden moeten zijn. Dat zegt niet specifiek alleen wat over jou instinct, maar over hoe de wereld in elkaar zit. Wat denk je van de gedachte dat er een morele wet in het heelal aanwezig is. Een absolute moraal, waarop ons instinct gebaseerd is? Het feit dat mensen wel nadenken over goed/slecht en dieren dat bijvoorbeeld niet doen, is voor mij bewijs dat er toch iets bestaat als een absolute moraal, waar wereldwijd mensen toch ongeveer hetzelfde over denken. Dat kan niet puur ontstaan door scheikundige reacties. Die morele ladder over abortus, al of niet inenten, etc. kun je idd verklaren vanuit het feit dat mensen in een andere cultuur of stroming zijn opgevoed. Dit zijn allemaal aparte deelpunten die elk een eigen discussie waard zijn, maar niet de kern raakt van het feit dat er überhaupt iets bestaat als moreel denken. Bovendien, met welk recht zeg jij dan nog dat CU/SGP aanhangers immoreler zijn als VVDers of D66ers? Hiermee verhef je je eigen moraal boven andere moralen. Wie bepaalt dan nog wat een primitieve of een hoogontwikkelde moraal is? (Maar goed, dit is eigenlijk een ander punt, het belangrijkste vind ik nu hoe überhaupt mensen moreel kunnen denken) Citaat:
Citaat:
Wat bedoel je trouwens met ‘hun overtuigingen’ minder letterlijk nemen? Misschien als het gaat om schepping in al of niet 6 dagen, maar dat is niet het punt waar het uiteindelijk om draait, het gaat om het feit óf de aarde überhaupt onstaan is door of zonder God. Er zijn ook genoeg christelijke wetenschappers en academici te vinden die juist ontzettend rationeel onderbouwd zijn voor het bestaan van een God (beter onderbouwd dan een lager opgeleidere christen). In Amerika zijn ze begonnen met Veritasforums aan Harvard, waarin ook veel christelijke wetenschappers vertegenwoordigt zijn, samen in debat met anderen op zoek naar waarheid (langzamerhand waait dit trouwens ook btje over naar NL) Dit zijn uitermate interessante discussies om te lezen en ook het christelijk geloof blijkt flink onderbouwd te zijn. http://www.ceesdekker.net/files/inleidingveritas.html (voorwoord bij boek: veritas) |
13-04-2009, 14:09 | ||||
Citaat:
Homo’s zijn niet inferieur naar mijn mening. Kun je aanwijzen waar dat hout sprokkelen staat op sabbath? Dat kan ik nergens vinden!? Ik weet wel dat de Farizeeërs en schriftgeleerden er een heel wettisch regelsysteem op nahielden met allerlei domme regels die niets meer met de kern vd wet te maken hadden. Zij waren te wettisch geworden en misten de liefde wat uiteindelijk de kern was van de wet. Hier treedt Jezus ook tegenop, tegen dat hypocriete regeltjesgeloof, wat niets meer te maken heeft met liefde. Voorbehoedsmiddelen kenden ze nog helemaal niet in de bijbel, dus ben ook wel benieuwd hoe je bij dat standpunt komt. Ik ken zat christelijke meiden die wel aan de pil zijn, dus daarin verschillen de meningen ook wel binnen het christendom. Je kunt hierin niet zomaar generaliserende opmerkingen maken. Vrouwen puur bedoeld om kinderen op te voeden, kan ik ook nergens op baseren. Vroeger in de bijbelse tijd en cultuur was de rolverdeling gewoon zo. Zelfs in Nederland is het lange tijd zo geweest dat de man voor het werk en geld zorgde en de vrouw voor het huishouden en de kinderen. Dat was gewoon de geaccepteerde rolverdeling in de samenleving, totdat de emancipatie doorbrak. Hier heeft christen zijn weinig mee te maken, maar hangt gewoon af van de cultuur waarin mensen leven. Zo gebeurt het in veel andere landen nog steeds, ook waarin helemaal niemand christelijk is. Wat mij betreft mogen vrouwen net zo goed carrière maken als mannen (alleen als je voor kinderen kiest, vind ik wel dat je ze ook op moet voeden, hoe je de opvoedingstaken verdeeld tussen man en vrouw, dat moet ieder zelf beslissen) En over de slavenmoraal staat het volgende ook in de bijbel: ‘Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.’ (Galaten 3) Lijkt me duidelijk… Citaat:
Citaat:
Dus ik ben het hierin niet met je eens. Alsof je overal aan blootgesteld moet worden om achter je eigen mening te komen. Dat betekent dat je minstens een keer iemand vermoord moet hebben, vreemdgaan, liegen, stelen, etc om zo je gezichtspunt te bepalen? Om er vervolgens achter te komen dat Gods regels toch wel de mooiste zijn om mee te leven Ex-alchoholisten die hun hele leven verwoest hebben, vervolgens weer op de been gekomen zijn en jongeren waarschuwen tegen de gevaren van overmatig alcoholgebruik, zijn ook door ervaring wijs geworden. Respect trouwens voor dat soort mensen, maar ik laat me liever van te voren waarschuwen, voordat ik zelf alcholist ben en zo vanuit mn eigen gezichtspunt mijn mening daarover kan bepalen. Het is inderdaad een optie om door je eigen fouten te leren en door schade en schande wijs te worden, maar wat dat betreft volg ik liever meteen de positieve regels van God op voor een gelukkig leven. ps: Broeder en arpos, ik ga later ff op jullie reacties in, want heb nu ff geen tijd meer... |
13-04-2009, 17:50 | |||||||||
Citaat:
Citaat:
Het principe van natuurlijke selectie dicteert dat per saldo mensen met remmingen tegen doden binnen de eigen groep betere kansen maken, en op den duur de overhand nemen. Citaat:
Wat je zegt over chemische reacties is een foute redenatie. Natuurlijk kan dat zo ontstaan. Citaat:
Citaat:
Op hun abortusstandpunt gaan de CU en SGP bijvoorbeeld in tegen de Rechten van de Mens door de integriteit van het lichaam van burgers te schenden met staatsbemoeienis. Erg veel universeler dan dat kan het niet. Tenzij je natuurlijk een manier vindt om onderdrukking te rechtvaardigen. Citaat:
Citaat:
Hoeveel artsen en medisch onderzoekers zie jij bijvoorbeeld al hun projecten stopzetten en ontslag nemen omdat ziektes gods wil zouden zijn? Maar goed, dat is overal terug te vinden. Mijn opa werd ooit onder druk gezet door gelovige vakbondsmaffiusi waarom hij niet meedeed aan een staking. Het zou gods wil zijn om de omstandigheden te verbeteren vonden die. "Als jij aan de dijk gaat zitten en god komt je vrijdags vreten voor je gezin brengen, dan staak ik mee." kreeg hij als antwoord. Citaat:
Voor een groot deel zijn die zo uitgekauwd (en overduidelijk onwaar) dat een lokale tak van de Amerikaanse Bond van Atheïsten het op zich nam om ze allemaal sarcastisch op een rijtje te zetten. http://www.godlessgeeks.com/LINKS/GodProof.htm Ze hebben er tegenwoordig al 613 stuks. Cees Dekker zie je bijvoorbeeld in de aankondiging van dat boek al de fout maken dat hij waarheid intrinsiek verbind aan god, terwijl dat een drogreden (cirkelredenatie) is, die geen oorzaak-gevolg relatie heeft. Dat argument gaat dus zo: God is de waarheid -> de waarheid zegt dat god bestaan -> gods bestaan bewijst dat god de waarheid is -> enz, enz Ja, op die manier kan ik ook 'aantonen' dat ik Jezus Christus ben: T_ID is Jezus -> Jezus spreekt altijd de waarheid -> Als T_ID zegt dat hij Jezus is, is dat dus zo. En als toegift zal ik 'bewijzen' dat de Heilige Geest een konijntje is: Ook beweert hij dat god de kosmos zou hebben geschapen, terwijl daar geen enkel bewijs voor is. Ik heb die argumentatiestructuren al zo vaak gezien dat ik vermoed dat ik er zo vanuit de losse pols gaten in kan schieten.
15-04-2009, 10:09 | |||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.catholic.org/internationa...y.php?id=19561 . Paus en met hem, de katholieke kerk, vindt condooms wel zondig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
15-04-2009, 16:44 | ||||||||
Citaat:
maargoed nu we dus vastgesteld hebben dat er dus niet zoiets is als "een christen" wil je dan ook erkennen dat de term "christenen" een fictieve groep is met daarin een veeltal aan diverse subgroepen met daarin een veeltal aan diverse individuen en dat de term "christen" derhalve een lege schaal is... wil je tevens erkennen dat (sorry heb je al gedaan maar v.d.v.) de term "christen" misbruikt kan worden en ook wordt door allerhande instituten die niet als primair object hebben;"praten over geloven/niet geloven" maar als primair object hebben;"onze specifieke invloed uitbreiden" als je dat allemaal erkent moet je ook direct kunnen concluderen dat instituten er baat bij hebben hun gevolg dom te houden en vooral te laten hyperfocussen op hun interpretatie van een specifiek verhaal in een specifieke bloemlezing (bv. maar niet beperkt tot rooms katholieke kerk - interpretatie OT+NT) Citaat:
indien bij bovenstaande vraag ja; waarom weiger je om deze lege schaal genaamd "christenen" af te zweren en het te hebben over je geloof als individu, of je geloof binnen de subgroep van de subgroep van de subgroep christenen (bv. maar niet beperkt tot Germaans hervormd) of door simpelweg te stellen (en dit is m.i. het gemakkelijkst en meestzeggend): ik ben wel/niet gelovig. Ik doe dit echt niet om je te pesten immers officieel ben ik zelf nog altijd een bloedvanjezusdrinkende manaetende doorjohannusindelievevrouwekerkgedoopte genoemdnaardemoedervan roomskatholiek gebroed Dus dat ik hier tegen je spreek in plaats van mee zou je wat moeten zeggen Citaat:
de natuur laat ons cycli zien, de banen van planeten, regen etc etc... een waarschijnlijke aanname... de natuur leert ons dat elke actie een tegengestelde en gelijke reactie kent etc etc... eveneens een waarschijnlijke aanname echter in essentie begin je al direct te speculeren. verder ben ik hier van mening dat je doelt op "gelovige wetenschappers" en niet "christelijke wetenschappers" immers die 2 zaken conflicteren met elkaar (dwz. het verhaal van de verschillende christelijke subgroepen met de wetenschap) Daarnaast heb je bij geloof niets aan wetenschappers het is immers een filosofische discipline. Lest wilde ik nog wat opmerken over het "doden van de eigen soort" Dit is de zwarte weduwe, die vreet haar mannetje op om haar koters van voedsel te voorzien, deze doelmatige vorm van het doden van de eigen soort is juist en natuurlijk... op eenzelfde manier is dit door te trekken naar de mens, echter de doelmatigheid is bij ons niet onze koters van voedsel voorzien, als meer: als geen enkel dier onze stand in de peiling houdt zullen we het zelf doen, eveneens juist en natuurlijk... Overigens ben ik het met je eens dat er ingebouwde natuurlijke wetmatigheden zijn: want weet je wat het is Je wordt aangetrokken door feromonen zonder zwaartekracht zou je een probleem hebben de omwenteling van de aarde alsmede het uit het lood staan van de as en de specifieke omwentelingstijden zorgen tezamen met de aanwezigheid van water voor ideale omstandigheden voor leven in de zee zit meer water dan vis. p.s.
Spoiler
Laatst gewijzigd op 16-04-2009 om 14:43. |
15-04-2009, 22:57 | |||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom zou je uberhaupt geen leugens mogen verspreiden? Als dat zijn manier is om te overleven? Citaat:
Citaat:
Waarom zouden mensen niet mogen onderdrukken? Als persoon A vind dat je niet mag onderdrukken, maar persoon B vind dat dat wel mag. Wie heeft er dan gelijk? Alle standpunten en meningen zijn toch gelijkwaardig? Misschien is onderdrukking wel een vorm om het recht van de sterkste te laten overleven... Citaat:
Leuk dat je een lijst met tegenargumenten hebt weten te vinden, maar zo overduidelijk onwaar is het niet, aangezien er nog steeds vele christenen zijn die ook op rationele gronden in het wel bestaan van een God geloven. Die lijst vind ik persoonlijk overtuigender. Trouwens... waarom is rationaliteit uberhaupt een maatstaf voor jou? Check anders even dit artikel: Atheïsme: een irrationele wereldbeschouwing http://www.verhoevenmarc.be/_atheisme2.doc |
15-04-2009, 23:40 | ||||||
Citaat:
Daarmee zouden VVD'ers, of mannen, of bejaarden, of moslims, of Feyenoorders ook een fictieve groep zijn. Kenmerkend van een groep vind ik dat ze één gezamenlijk doel hebben en daarbij gezamenlijke overeenkomsten (hoewel de meningen over specifieke zaken onderling best wat kunnen verschillen) (Eigenlijk is dit een filosofische discussie of een 'groep' uberhaupt bestaat of dat een 'groep' slechts een verzameling is van losse individuen. Daarmee kun je het hele woord 'groep' uit het woordenboek schrappen) Ik vind christenen onderling meer op elkaar lijken qua kern van hun geloof dan een 'gelovige' die in 'iets' oorzakelijks gelooft. Als het leven op aarde door een botsend deeltje ontstaan is, dan is dat een oorzaak, maar geeft toch heel wat anders aan dan dat je gelooft in een persoonlijke rationele en morele God als oorzaak van het leven. Dus ik blijf mij voorlopig nog even christen noemen, als je het niet erg vind Citaat:
Citaat:
Echter, dit geldt lang niet voor alle kerken! Voor de meesten gelukkig niet zelfs. Ik vind niet dat ik dom gehouden wordt in mijn eigen kerk, ik leer er juist heel veel. Persoonlijk bouw ik liever bruggen naar andere kerkelijke groeperingen dan dat ik me focus op de verschillen in specifieke interpretaties. Over het algemeen hebben verschillende kerken in de kern van hun geloof meer gemeen als dat ze verschillen van elkaar. Citaat:
Dat je gedoopt bent wil niet zeggen dat je christen bent. Evenals dat je vernoemd bent naar de moeder van RoomsKatholiek gebroed, dat maakt jou geen christen. Zelfs als je wijn drinkt en brood eet, hoef je nog geen christen te zijn. Dus uit het feit dat je me tegenspreekt concludeer ik alleen dat je hoogstwaarschijnlijk geen christen bent. Citaat:
Bij geloof heb je inderdaad vrij weinig aan wetenschappers, want uiteindelijk kan zowel het atheisme als het theisme als iets anders niet wetenschappelijk bewezen worden. Geloof kan wel zonder wetenschappers, maar wetenschappers niet zonder geloof. |
16-04-2009, 03:27 | |||
Citaat:
Bovendien is atheïsme evenveel een geloof als kaalheid een haarkleur is. Citaat:
16-04-2009, 03:50 | |||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan nog dien je geen totalitaire dictatuur te voeren. Hoeveel klompjes cellen hebben zich beklaagd over het feit dat ze geaborteerd zijn? Geen. We kunnen er dus veilig vanuit gaan dat de mensenrechten van anderen daar boven gaan. Citaat:
Citaat:
Je kunt beter een voorbeeld noemen, waarna ik die uiteraard weerleg. Citaat:
"Een materialistische atheïst gelooft dat de natuur alles is wat er is" Dat is al onwaar, want atheïsten geloven niet. "Maar, door het omarmen van het materialisme, heeft de atheïst de mogelijkheid vernietigd van kennis, zowel als wetenschap en technologie" Uhm... Ik zou daar normaal gesproken op reageren met een zin als "man, lul niet uit je nek", ik snap niet eens hoe hij aan een dergelijke absurde aanname komt. Daarna maakt hij nog een fout door zichzelf te onderbouwen met de bijbel, terwijl de bijbel geen betrouwbare bron is. Sterker nog, de bijbel is als bron ongeveer zo onbetrouwbaar als ze komen. Hele hoofdstukken zijn aantoonbaar onwaar, de schrijvers waren ondeskundig, en hadden andere politieke motieven om propaganda te schrijven. Nog een basale fout: "De wetten van de logica zijn een afspiegeling van de manier waarop God denkt.". Da's wederom een fout. Er bestaan geen goden, dus kunnen ze ook geen afspiegeling zijn van door mensen bedachte logica. Ik zou eigenlijk graag zien dat je niet meer argumenten baseert op het neerzetten van een url. Zoals je ziet is deze tekst waardeloos. De auteur mist elke vorm van kennis van zaken, en is hopeloos verdwaald in theologisch denken. Het is lastig om niet te elitair te doen tegenover zoiets, maar hij haalt geen enkel niveau en is eigenlijk deze discussie niet waardig. Als iemand niet eens begrijpt wat atheïsme is moeten we hem niet citeren in een discussie daarover. Da's een beetje alsof iemand jou gaat vertellen wat het Christendom is, terwijl diegene niet weet dat de bijbel bestaat, en welke rol die speelt. Het is eigenlijk niet echt eerlijk om dergelijke pulp te gebruiken als argument terwijl ik alle moeite doe een serieuze discussie te voeren.
16-04-2009, 07:53 | ||||||||||||||||||||||
Citaat:
ARGUMENT FROM ABSOLUTE MORAL STANDARDS (1) If there are absolute moral standards, then God exists. (2) Atheists say that there are no absolute moral standards. (3) But that's because they don't want to admit to being sinners. (4) Therefore, there are absolute moral standards. (5) Therefore, God exists. 62 (1) Als er een absolute morele norm is dan bestaat god (2) Atheisten menen dat er geen absolute morele standaarden zijn (3) Maar dat is omdat ze niet willen toegeven dat ze zondaars zijn (4) Er is dus een absolute morele norm (5) Dus god bestaat Citaat:
Citaat:
Citaat:
bovendien interpreteren en verhalen verschillende christenen het NT ook nog eens op zeer uiteenlopende wijze... nee mop, een baptist is gewoon iets heel anders dan een russisch orthodox, zelfs al beweren ze beiden christus na te volgen. Citaat:
mannen is een geslacht dat is geen klasse-indeling (niet in deze beschouwing in ieder geval), bejaarden komt hier direct achteraan en wel als leeftijdsafhankelijke groep... ...en wat moslims betreft dat is al een net zo grote fictieve groep... immers een soeniet is geen sjiiet... Maar om toch in de voetbalsfeer te blijven: Je hebt voetbalfans (bv vergelijkbaar met gelovigen) je hebt mensen die niet van voetbal houden (bv vergelijkbaar met ongelovigen) Je hebt feyenoordfans (bv vergelijkbaar met eerder genoemde russisch orthodoxen) en je hebt ajaxfans (bv vergelijkbaar met eerder genoemde baptisten) er is echter geen enkele voetbalfan die beweert fan te zijn van alle clubs gesticht tussen 1920 en 1930 (bv vergelijkbaar met eerder genoemde "christenen") saffie? Citaat:
Citaat:
Citaat:
als ik hier verder op in zou willen gaan raad ik je aan eerst de wiki over modus te raadplegen, enige kennis van het verschil tussen een eigenschap van iets en de hoedanigheid van iets is wel raadzaam namelijk verder heb ik al meermaals herhaald dat het bovendien irrelevant is, in de geloofsfilosofie behoef ik namelijk niet vast te stellen of jij luthers hervormd, germaans gereformeerd, rooms katholiek, russisch orthodox of een lid van de scientology kerk bent... het enige dat voor de filosofie van belang is, is of je met het perspectief van een oorzakelijk begin werkt of niet, of beide. Citaat:
Citaat:
je erkent het wel maar weigert toch iets nietszeggends als christen (immers wat voor christen, uit je geloof hoop en liefde kan ik e.e.a. halen maar anders kan je tot elke willekeurige subgroep behoren) in te ruilen voor iets universeels als "ik geloof" waarvan iedereen direct weet wat je er mee bedoelt... helaas nog steeds. ik weet ook niet hoe veel zin het heeft een gesprek voort te zetten met iemand die zich er bewust van is immoreel gedrag in haar naam plaats te laten vinden en doch weigert met een simpel weglaten van irrelevantie dat onmogelijk te maken... Citaat:
het is vooral... Citaat:
Citaat:
maargoed even zonder gein; ik dacht dat ik je een link had gegeven naar de synode van dordrecht waaruit toch duidelijk moet blijken dat het protestantisme eind 16e begin 17e eeuw heeft plaatsgevonden en dat die revolutie die met flink wat geweld gepaard ging (traditiegetrouw) de eerste puntjes waren waarbij werken van vrije gelovigen als een plato, als een copernicus, als een newton, als een luther niet doodgezwegen meer konden worden, om nog te zwijgen over het daadwerkelijke moorden. zonder deze basale geschiedkennis waarin nederland bovendien nog een groot decor had weet ik wederom niet hoe zinvol een discussie kan zijn. Citaat:
echter ik ben het wel, rooms katholiek waarmee ik natuurlijk vooraan zou moeten kunnen staan om je geloof hoop liefde uit de hemel te schieten Citaat:
nee naar de moeder van christengebroed, maria weet je wel? Volgens de kerk is de doop, m'n commune e.d. juist hetgene dat me christelijk maakt, of wilde je beweren dat de doop een toneelspelletje voor de lol is, of weet je gewoon weer niet hoe dat eigenlijk precies in elkaar steekt... nou goed... laat ik het anders proberen: Wat noem jij wel een christen dan. Citaat:
soms weet ik het niet met dat generaliseren/niet generaliseren van je. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
als je echt een boeiende discussie wilt voeren over geloof tik me even aan maar op een; christen zijn 1 maar je mag niet generaliseren maar ze zijn wel 1 behalve als het me niet uitkomt zit ik niet te wachten.
Laatst gewijzigd op 16-04-2009 om 15:08. |
16-04-2009, 10:09 | ||
Citaat:
17-04-2009, 17:00 | ||
Citaat:
Als je kiest om rationeel te denken, ga je al uit van rationaliteit en ben je dus aan het cirkelredeneren. De keuze om rationeel te denken is in feite een irrationele keuze. Tenzij je van mening bent dat de wereld rationeel in elkaar zit en een rationeel begin heeft (zoiets als een rationele God) |
17-04-2009, 17:21 | ||
Citaat:
Daarnaast is atheïsme de enige rationele levensovertuiging: bewijs voor het bestaan van goden ontbreekt immers. Dat is ook waarom die tekst dermate waardeloos is. De schrijver weet kort gezegd niet waarover hij het heeft, te beginnen met dat hij niet snapt wat atheïsme is. Atheïsme is slechts het gebrek aan geloof in fictieve goden. De rest is vrij in te vullen. Daarom is elke uitspraak die begint met "Atheïsten geloven in" per definitie onzinnig. Atheïsten hebben geen vastgestelde leer, en kunnen dus ook niet als groep ergens in geloven. Het enige dat hen als groep definieert, is niet geloven in fictieve goden. Om te schetsen hoe die definitie uitwerkt: alle mensen, inclusief jijzelf, worden geboren als atheïst.
17-04-2009, 18:54 | ||
Citaat:
Nou ja, misschien een beetje: er is van maar een beperkt aantal dingen gebleken dat ze mogelijk zijn. Daarom hebben mensen wetten bedacht waarbinnen het mogelijke te vatten is. Dat is puur een hulpmiddel voor ons, geen wetten waaraan de natuur zich moet houden zoals er wetten zijn waaraan burgers zich moeten houden. Wetten van de logica zijn geen vooropgestelde regels, maar beschrijvingen van wat er allemaal kan gebeuren. Het feit dat er maar een beperkt aantal zaken mogelijk is, hoeft voor mij absoluut niet te betekenen dat een denkend wezen dit vastgesteld heeft. Leg eerst eens uit: waarom moet rationeel denken gepaard gaan met een 'rationeel begin' van de wereld? En dan: waarom zou dat rationele begin per se de christelijke god zijn?
17-04-2009, 19:00 | ||||||||||
Citaat:
Citaat:
Btw, bij 20-24 weken is die al 30 cm met een gewicht van zo’n 600 gr. waar alles al op en aan zit, dus tegen die tijd zie ik het echt al als iets meer dan slechts een ‘klompje cellen’. Citaat:
Citaat:
Als het puur op grond van chemische reacties is, dan heb je geen enkel recht van spreken tegen mensen die een andere moraal hebben, aangezien het slechts chemische reacties zijn. Nogmaals: Wie bepaald wat moreel juist is als persoon A en B elkaar tegenspreken op moreel gebied en alle meningen als gelijkwaardig moeten worden beschouwd? Dan zou de mening om wel te moorden/onderdrukken net zo goed/fout zijn als de mening om niet te moorden/onderdrukken. Citaat:
Het feit dat rationaliteit uberhaupt bestaat vind ik persoonlijk een goed rationeel argument. Waarom baseer jij je uberhaupt alleen op rationele argumenten, terwijl je niet gelooft dat de natuur rationeel in elkaar zit? Hoe kom je erbij dat rationaliteit werkt? Met je beslissing om logische en rationeel te denken, ga je al uit van de logica en rationaliteit, dát noem ik pas cirkelredeneren. Citaat:
Een atheist denkt dat er geen God is en denkt dat de natuur alles is wat er is (zo beter?) Citaat:
De bijbel is in elk geval een zeer uniek boek (Boek: Het ontstaan van de bijbel – Glashouwer & Ouweneel) ‘k Ga je meteen weer een vervelende url geven, waarvan jezelf mag weten of je hem wel of niet gaat lezen, argumenten uit het boek staan hier heeeel beknopt weergegeven. Op grond hiervan kun je vast wel weer tegenargumenten verzinnen, maar na het lezen van het boek denk ik niet meer, vind ik vrij overtuigend. http://mens-en-samenleving.infonu.nl...eze-uniek.html Citaat:
Citaat:
Bovendien onderbouw jij je mening ook met een url met 613 redenen voor het niet-bestaan van een God, dus je verwijt vind ik niet helemaal eerlijk. Volgens mij begrijpt hij prima wat atheisme is, alleen loop jij vast op het woordje ‘geloven’, terwijl je dat prima kan vervangen door overtuiging of denken |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[Chr] kruisjes, WWJD armbandjes ed. Wiltine | 117 | 05-06-2005 15:37 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bidden??? kleinedraak | 26 | 23-05-2004 14:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Liefde (hans teeuwen) Co | 4 | 27-02-2004 16:43 | |