Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2002, 19:59
Vi$TiKjûHtjûH
Vi$TiKjûHtjûH is offline
Je leven , je bepaald het zelf

eens of niet?

Ik ben het er wel mee eens ,maar sommige mensen zijn zo ongelukkig en dan schuiven ze dat naar hun verleden (kan best hoor.. is niet lullig bedoeld) maar ik vind dat zo erg , je hoeft helemaal niet ongelukkig zijn , natuurlijk zijn er dingen war je mee MOET leven, maar of je gelukkig bent bepaal je tog zelf?!

Wat vind jij? Kweenie of ik nu het goede forum heb uitgezocht, kon dit niet echt plaatsen !

Naja, groetjes vistik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2002, 21:22
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ja je hebt het goede forum, en nee ik ben het niet met je eens. Voor argumentatie kijk maar ff terug in een oude topic over ongeveer dit onderwerp.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 07:32
Floef
Floef is offline
Deze stelling is wel politiek correct. De maatschappij (in de toekomst) is hoe WIJ die willen, democratie.

Over jezelf. Ja, sommigen geloven dat je helemaal geen invloed hebt op jezelf, omdat je alleen maar gevormd wordt door erfelijkheid & omgeving. Ik geloof eigenlUk wel in een bepaalde vorm van een ZELF, een onbewustzijn (heb je dus OOK geen invloed op), daarnaast heb ik een (erfelijk of niet) relativeringsvermogen, waar mee ik dus wel keuzes kan maken en invloed uit kan oefenen op mezelf. Ja.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 10:27
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Niet geheel, de keuzes waarmee jij je leven bepaalt zijn beperkt. Tenslotte kies je niet voor waar je geboren word en in welke omgeving. Het klinkt extreem maar het is wel een begin van waar je keuzes uit voort [gaan] vloeien.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 12:22
drama
Avatar van drama
drama is offline
Je kunt veel zelf bepalen maar sommige dingen heb jij niet voor gekozen. Inderdaad, afkomst, ouders, opvoeding etc. Dat vormt jou als persoon. Hierdoor heb je al een soort barriere gekregen die ervoor zorgt dat je niet *puur* kunt zijn.

Verder, anderen kunnen je ook verhinderen bepaalde keuzen te maken, of je plannen in de war sturen. Je kunt je leven dus niet helemaal zelf bepalen. Je bent afhankelijk van je omgeving voor een groot deel.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 18:20
basje!
basje! is offline
ik denk wel dat je het voor een deel zelf in de hand hebt enz. want uiteindelijk kun je over de meeste problemen wel weer heenkomen, je moet ze alleen wel willen oplossen en ik geloof dat sommige mensen dat nie willen. maar ik denk nie dat je je hele leven in de hand heb, er gebeuren ook dingen waardoor je gewoon veranderd. en hoe erg je daar door veranderd, dat ligt dan weer aan jezelf, denk ik
__________________
live your life de basje!-way!"we can still find them and kill them"...uit de heilige Turner Diaries
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 19:43
Wijze vrouw
Avatar van Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
Citaat:
legatus schreef:
Niet geheel, de keuzes waarmee jij je leven bepaalt zijn beperkt. Tenslotte kies je niet voor waar je geboren word en in welke omgeving. Het klinkt extreem maar het is wel een begin van waar je keuzes uit voort [gaan] vloeien.
Ben ik wel mee eens. Maar de rest beslis je toch zelf. Tuurlijk kijk je ook om je heen hoe anderen doen en vaak doe je dat zelf ook zo. Sommigen doen het dan juist NIET. Maar dan wordt je ook beinvloed door je omgeving.

Trouwens, als je lang genoeg tegen jezelf zeg dat je ongelukkig ben, dan ben je dat ook na een tijdje. En anders om meestal ook. Je voelt je meestal zo zoals je vind dat je je voelt, je gelooft meestal je zelf.
__________________
* Voer eendjes geen oorlog * Bij genialen ben ik vaag (????) *
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 20:33
Skatertjuh13
Skatertjuh13 is offline
hmm..volgens het Calvisnime...

je bepaalt je leven idd zelf, maar elke stap en elke beslissing die jij doet is bekend bij "God"..
__________________
I'll keep the ring, till I die...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 17:17
timonx
timonx is offline
Je leven kun je zelf niet bepalen je kan alleen de beslissingen die je maakt bepalen wat daaruit volgt heeft ook te maken de de omgeving waarin je leeft en hoe mensen daarop reageren.
__________________
Het enige waarvoor ik leef is mijn werk. Voor de rest heb ik niets
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 13:06
miss sunshine1986
miss sunshine1986 is offline
In veel gevallen wordt het ook door andere en gelukkig zijn heb je ook niet in de hand heb bv. een vriendin die weleens depri is maar die kan er toch niets aan doen en wilt dat ook niet, en sommigen dingen uit het verleden kunnen volgens mij wel zo aangrijpend zijn dat dat je leven beïnvloed en als er iemand sterft ben je gelijk erna toch ook niet gelukkig? Dat duurt wel een tijd en als je iets nog ingrijpenders hebt meegemaakt kan ik best begrijpen dat dat je leven beïnvloed .....
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 14:53
killerbaby
killerbaby is offline
ik denk dat je je leven grotendeels zelf kunt bepalen, maar ik denk dat er inderdaad ook andere factoren zijn die uiteindelijk bepalen hoe jou leven wordt.
Er zijn bv. andere mensen, er zijn veel situaties waar je in komt waar je met andere bent en dan kunnen andere ook dingen bepalen die invloed kunnen hebben op jou leven.
en ik denk niet dat je verleden beinvloedt hoe jou leven wordt, maar hoe je op dit moment bent..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.