Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2010, 19:29
Verwijderd
Beste mensen

Ik heb een nieuwe baan aangeboden gekregen, en heb van de week een arbeidsvoorwaardengesprek.
Dit werk valt onder het CAO van de HBO.
Daar verdien je volgens salarisschalen.

Toch wil ik graag weten wat mijn rechten zijn. Mag ik eigelijk wel een hoger salaris vragen dan gebruikelijk. Ik heb van mezelf al een aantal "papiertjes" wat mij uitermate geschikt maakt voor de functie. Ook bijvoorbeeld voor het bedrijf zelf. Zo heb ik een EHBO diploma en BHV diploma, en uitstekende vaardigheden met het Office pakket. Verder ben ik 24 jaar, en wil ik niet minder gaan verdienen dan het werk wat ik hiervoor had.
In de vacature werd vermeld dat het minmum 1919 bruto is en het maximum 2577 in de functie die ik ga bekleden.
Nu heb ik via loonwijzer geprobeerd uit te rekenen wat deze bedragen netto betekenen, maar het komt niet helemaal overeen, want met me huidige brutosalaris hou ik netto niet over wat loonwijzer.nl vermeld.

Mag ik dus een hoger loon eisen? en hoe kan ik dat het beste verantwoorden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2010, 19:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een hoger loon eisen kan je volgens mij niet maar je kunt uiteraard wel onderhandelen. Sowieso is het niet logisch dat je minder gaat verdienen dan bij je huidige baan. Ik heb bij mijn arbeidsvoorwaardengesprek ook onderhandeld en uiteindelijk ben ik een trede hoger ingeschaald dan wat ze mij aanboden. Het is goed om van te voren te weten wat een redelijk salaris is en om op een rijtje te zetten wat je plus en minpunten zijn.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 20:12
Verwijderd
Onderhandelen.. maar goed dat doe je dus middels het aankaarten wat je al in huis heb wat jezelf meer waard maakt dan de schaal waarin ze jou zien. Dan kun je dus met tredes omhoog gaan?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 20:16
Ivo
Ivo is offline
Een bruto-netto berekening houdt geen rekening met dingen als je pensioenpremie, contributie personeelsvereniging, persoonsgebonden heffingskortingen/aftrekposten etc. Daar kan dus een behoorlijk verschil in zitten met het werkelijk nettoloon. Zowieso gaan salarisonderhandelingen over het brutoloon.

Je mag natuurlijk vragen/eisen aan salaris wat je wilt. Maar als de werkgever jouw eis belachelijk hoog vindt en jij houdt vast aan je vraag/eis, dan zul je natuurlijk niet worden aangenomen. Als jij kunt beargumenteren waarom je meer zou moeten verdienen dan het begin van de salarisschaal (€1919 in dit geval), dan kun je ook best hoger inzetten. Kijk voor wat betreft vergoedingen voor EHBO en BHV ook even in de CAO. Grote kans dat je als BHV-er zowieso recht hebt op een maandelijkse toelage, mits je ook daadwerkelijk wordt opgenomen in het EHBO/BHV-team van het bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 22:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Waarschijnlijk kun je er niet voor zorgen dat je in een andere schaal terecht komt, want meestal is jouw functie gewoon ingeschaald over het hele bedrijf. Er staat dus van te voren vast hoe je functie heet en welke schaal daarbij hoort en afdeling P&O zal vermoedelijk niet bereid zijn dat te veranderen.

Je kan wel onderhandelen over je aanloopjaren. Volgens de CAO kan een bedrijf jou op basis van geringe ervaring in een aanloopschaal plaatsen, waarbij je nog niet het uiteindelijke salaris ontvangt. Het aantal aanloopjaren dat ze mogen hanteren verschilt per CAO en het is best gebruikelijk om een jong iemand in zo'n aanloopschaal te plaatsen. Wat je dus kan doen is eisen dat je niet in de aanloopschaal start, maar direct in de gewone schaal.
Overigens is er in de HBO cao volgens mij niet heel veel speling. Ambtenaars hebben als voordeel dat ze hoog starten (qua salaris) maar dat er weinig groei is, behalve de cao-loonsverhogingen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2010, 09:43
Verwijderd
Natuurlijk zal ik niet teveel of te hoog inzetten. Maar ze moeten uiteindelijk ook wel snappen dat ik niet teveel wilt inleveren op me huidige salaris die ik ontvang bij mn huidige baan. Er staat inderdaad in de CAO dat wanneer je een geldige BHV heb dat je daar een vaste toelage voor krijgt iedere maand. Kan een bedrijf nu echt in aanloopschalen gaan zitten als in de vacature word vermeld dat het minimum 1919 is? dan ga ik er vanuit dat ik gewoon start in het minimum. Kijk onderhandelingen gaan altijd over Bruto bedragen, dat is aan de ene kant gemeen, want je weet echt werkelijk nooit wat je netto overhoudt. Dat weet het bedrijf ook nooit. Daarom wou ik spelen op 2000-2050 bruto. Is 100 bruto meer vragen werkelijk te veel of niet?

Mvg

Michael
Met citaat reageren
Oud 22-03-2010, 10:26
Verwijderd
Je kunt het altijd proberen. Ik vind die bruto onderhandelingen ook naar. Ik wil gewoon weten wat ik op mijn rekening krijg. Alle inhoudingen en troep interesseert me niet, want dat zie ik toch pas terug als ik de belastingaangifte doe. Als ik het al terugzie.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2010, 11:36
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Loonwijzer wordt sowieso maar weinig geupdate volgens mij. Volgens loonwijzer zou ik 1600-1700 bruto kunnen vragen met mijn achtergrond, terwijl het inmiddels al gemiddeld zo'n 1900-2000 is. 1600 was het bedrag dat je zo'n 5-6 jaar geleden kon vragen. Ik vind loonwijzer dan ook niet heel betrouwbaar, ik vraag liever aan oude bekenden wat zij verdienen.

Je kunt natuurlijk sowieso vragen, nee heb je, ja kan je krijgen. Zit je met je huidige baan bruto tussen het minimum en het maximum? Dan valt er vast wel over te praten, zeker wanneer je niet in de buurt van het maximum zit.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2010, 17:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan ook kijken op de website van de Intermediair, volgens mij kan je daar ook ergens berekenen wat een redelijk salaris is voor jouw functie.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2010, 09:51
Verwijderd
Bewapend met alle tips en trucs en een arsenaal aan papieren voor het gesprek ga ik straks vol moed het gesprek aan met de laatste horde wat in de weg staat tussen mij en me toekomstige baan(hopelijk)!

Ik ga inderdaad zinspelen op een bruto meer salaris dan wat ik nu verdien. Is ook wel nodig want we willen uiteindelijk allemaal beter!

I keep you updated!

Thanks!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 09:38
Verwijderd
het gesprek is voorbij, en met succes verlopen.
Ik heb zelfs nog meer aangeboden gekregen dan ik had gehoopt.
Daar ging ik dus direct mee akkoord..

Dank je voor de wijze raad allen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Je contract onderhandelen
Methuselah
4 26-01-2009 19:17
Werk, Geld & Recht Solliciteren - wat vooral niet doen?
ekki
70 10-09-2007 17:16
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #105
Miracle
496 20-08-2007 22:02
Werk, Geld & Recht werkervaring
:) L. :)
13 25-12-2003 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.