Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2010, 13:52
Verwijderd
heey,
ik wordt bijna 14, en dan moet ik mezelf dus kunnen legitimeren.
maar kan de politie ook controles uitvoeren op legitimatiebewijzen, of mogen ze er alleen naar vragen als je daadwerkelijk iets hebt gedaan wat niet mag?

en moet je heb echt altijd bij hebben? of laten jullie je legitimatie ook thuis?

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2010, 14:00
Verwijderd
De politie mag je niet zo maar staande houden om te vragen naar je id. Ze mogen er wel naar vragen als jij inderdaad iets hebt gedaan. Dat houdt dus ook in als jij bijvoorbeeld zonder licht fietst.

Zelf heb ik mijn id bijna altijd bij me, ik heb hem gewoon in mijn portemonnee. Maar als ik bijvoorbeeld even ga wandelen neem ik hem niet mee. En als ik met mijn moeder naar de supermarkt ga ook niet. Maar officieel moet je hem natuurlijk altijd bij je hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 14:07
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ze voeren inderdaad geen heb-jij-je-ID-kaart-wel-bij-je?-controle uit. Ze doen dat alleen als daar een voor hen aanwijsbare reden voor is.
Meest voor de hand liggend is dat als jij iets hebt gedaan, maar het kan ook andersom! Er kan maar net in jouw aanwezigheid een (ernstig) ongeluk plaatsvinden of een overval. Als jij als getuige dient, moet je ook je legitimatie bij je hebben.

Maar als je eerlijk je adresgegevens opgeeft, zal de politie over het algemeen hoogstens een boete uitschrijven voor het niet bij je hebben van je ID.

Ik heb die van mij in mijn portemonnee zitten en die heb ik eigenlijk altijd bij me. Ook als ik een ommetje ga maken of even naar de supermarkt (eeh, ja dan júist eigenlijk..)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 14:09
Verwijderd
Citaat:
De politie mag je niet zo maar staande houden om te vragen naar je id. Ze mogen er wel naar vragen als jij inderdaad iets hebt gedaan. Dat houdt dus ook in als jij bijvoorbeeld zonder licht fietst.
Nee hoor, de politie hoeft niet te vermoeden dat je een strafbaar feit hebt gepleegd om inzage in een legitimatiebewijs te mogen vorderen. Ze mogen het natuurlijk ook niet willekeurig doen, maar veel is er niet voor nodig (om die bevoegdheid te laten ontstaan, betekent natuurlijk neit dat ze er ook altijd gebruik van maken).

Citaat:
Maar officieel moet je hem natuurlijk altijd bij je hebben.
Misschien flauw, maar: nee. Je hebt een toonplicht, geen draagplicht. Je hoeft hem dus niet altijd zelf mee te nemen. Als je bijvoorbeeld met het gezin weg bent en de vader heeft alle id bewijzen bij zich. is dat in principe ook prima (ervan uitgaande dat de vader altijd in de buurt van de rest van het gezin blijft).

Praktisch advies: schaf een id kaart aan. Kan je gewoon in je portemonnee stoppen, heb je hem ook vanzelf altijd bij je.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 14:58
Verwijderd
Citaat:

Praktisch advies: schaf een id kaart aan. Kan je gewoon in je portemonnee stoppen, heb je hem ook vanzelf altijd bij je.
heey,
ja ik heb m idd al,
omdat ik in de zomer naar londen ging, met een idpas kun je binnen europa reizen, is dus ook geldig op andere vliegvelden,
en ik had m ook nu al gekocht omdat het bij mijn gemeente de helft goedkoper was als je m voor je 14de al had

maar ik vraag me gewoon af, hoe goed nederland zich aan deze regel houd, aangezien ik hier zelf over 1.5 maand ook mee te maken krijg....

Laatst gewijzigd op 30-08-2010 om 17:46.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 18:34
Verwijderd
Ik heb een paspoort ipv een id kaart, en die heb ik nooit bij me (behalve als ik op vakantie ga natuurlijk). Er is ook nog nooit naar gevraagd eigenlijk. Als het ooit gevraagd wordt, incasseer ik de boete voor het niet-tonen wel, dat is het wel waard om niet altijd zo'n lomp paspoort mee te hoeven slepen . Ik heb wel m'n rijbewijs altijd in m'n portemonnee.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 19:04
brands
Avatar van brands
brands is offline
@sarah: rijbewijs is ook al voldoende als legitimatie , dus als jij je portemonnee mee hebt kun jij je ook al legitimeren, in Nederland in ieder geval
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 19:11
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Rijbewijs mag je toch ook als legitimatiebewijs bij je dragen, of niet? Maar als ik 't goed begrijp, mag de politie dus niet zonder enige reden naar je identiteitsbewijs vragen? Dit is dan nieuw voor me . Ik heb de helft van de tijd ook niets bij me om me mee te legitimeren trouwens .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 19:17
Verwijderd
Citaat:
@sarah: rijbewijs is ook al voldoende als legitimatie , dus als jij je portemonnee mee hebt kun jij je ook al legitimeren, in Nederland in ieder geval
voor de politie ook? Ik dacht van niet namelijk. Voor de meeste situaties in de praktijk (drank kopen, clubs binnenkomen etc ) inderdaad wel.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 19:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
voor de politie ook? Ik dacht van niet namelijk. Voor de meeste situaties in de praktijk (drank kopen, clubs binnenkomen etc ) inderdaad wel.
Een rijbewijs is een geldig identificatiebewijs, met uitzondering van enkele situaties waarin nationaliteit of verblijfsstatus van (groot) belang is.

Fiets je door rood en wordt je aangehouden, dan is een rijbewijs goed genoeg, maar je komt er dus niet mee door de douane.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 20:18
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Volgens mij mag de politie je naar een identificatiebewijs vragen bij verdenking van een misdrijf. Of ze je dus ook mogen vragen naar een identificatiebewijs bij verdenking van het niet kunnen tonen van identificatie, weet ik niet.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 02:38
Verwijderd
Ik heb hem bijna altijd bij me, en zo niet dan zit ik me de hele tijd zorgen te maken of ik geen politie zal tegenkomen die ernaar vraagt ;x
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 06:46
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij mag de politie je naar een identificatiebewijs vragen bij verdenking van een misdrijf. Of ze je dus ook mogen vragen naar een identificatiebewijs bij verdenking van het niet kunnen tonen van identificatie, weet ik niet.
Dat is geen misdrijf, maar een overtreding.
Ze mogen ernaar vragen bij elke aanleiding die zijzelf redelijk achten. Maar ze doen dus geen random controles.

Citaat:
Een rijbewijs is een geldig identificatiebewijs, met uitzondering van enkele situaties waarin nationaliteit of verblijfsstatus van (groot) belang is.

Fiets je door rood en wordt je aangehouden, dan is een rijbewijs goed genoeg, maar je komt er dus niet mee door de douane.
Oh ok, handig
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Een rijbewijs is een geldig identificatiebewijs, met uitzondering van enkele situaties waarin nationaliteit of verblijfsstatus van (groot) belang is.

Fiets je door rood en wordt je aangehouden, dan is een rijbewijs goed genoeg, maar je komt er dus niet mee door de douane.
Aanvulling:
Binnen Nederland is het een geldig identificatiebewijs. Als je de grens oversteekt is het dat niet meer. Al zijn er wel grensstreken waar het gedoogd wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 14:31
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
overzichtje van wanneer je welk identiteitsbewijs mag gebruiken: http://www.rijksoverheid.nl/document...-situatie.html
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 16:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Praktisch advies: schaf een id kaart aan. Kan je gewoon in je portemonnee stoppen, heb je hem ook vanzelf altijd bij je.
Dan moet je ook maar altijd je portemonnee bij je hebben..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 17:11
Verwijderd
art 8 a politiewet:

Artikel 8a
1 Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

2 Gelijke bevoegdheid komt toe aan opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten en de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering , voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.

3 Gelijke bevoegdheid komt toe aan de militair van de Koninklijke marechaussee, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn politietaak, bedoeld in art. 6, 1e lid, en aan de militair van de Koninklijke marechaussee of van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van art. 58, 1e lid, onderscheidenlijk art. 59, 1e lid, bijstand verleent aan de politie.


art 1 wet op de identificatieplicht

Artikel 1

1. Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen:

1°. een geldig reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, b, c, d, e en g, of tweede lid, van de Paspoortwet;

2°. de documenten waarover een vreemdeling ingevolge de Vreemdelingenwet 2000 moet beschikken ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie;

3°. een geldig nationaal, diplomatiek of dienstpaspoort dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, voor zover de houder de nationaliteit van die andere lidstaat bezit;

4°. een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken, aan de houder geen administratieve maatregel bedoeld in paragraaf 9 van hoofdstuk VI van de Wegenverkeerswet 1994 is opgelegd of aan hem niet de bijkomende straf bedoeld in artikel 179 van die wet is opgelegd en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder.

2. Onze Minister van Justitie kan, al dan niet voor een bepaald tijdvak, andere dan de in het eerste lid bedoelde documenten aanwijzen ter vaststelling van de identiteit van personen.

Hoofdstuk II. Toonplicht

Artikel 2

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.


Paspoortwet

Artikel 2

1.Reisdocumenten van het Koninkrijk der Nederlanden zijn:

a. nationaal paspoort;

b. diplomatiek paspoort;

c. dienstpaspoort;

d. reisdocument voor vluchtelingen;

e. reisdocument voor vreemdelingen;

f. nooddocument;

g. andere reisdocumenten, door Onze Minister vast te stellen.

2.Reisdocument van Nederland is de Nederlandse identiteitskaart, geldig voor de landen die partij zijn bij de op 13 december 1957 te Parijs tot stand gekomen Europese Overeenkomst nopens het verkeer van personen tussen de Lid-Staten van de Raad van Europa (Trb. 1960, 103). Onze Minister kan de territoriale geldigheid van de Nederlandse identiteitskaart uitbreiden.

3.Onze Minister stelt met inachtneming van het bij of krachtens deze wet bepaalde de geldigheidsduur, de territoriale geldigheid en het model van de in het eerste en tweede lid bedoelde reisdocumenten vast en draagt zorg voor de vervaardiging van die documenten.


Wordt er naar legitimatie gevraagd, dan mag je weigeren. De politie houd je dan staande. (Ruk je je los, dan maak je je schuldig aan wederspannigheid) De politie mag je dan aan je kleding onderzoeken (fouillering) om jouw identiteit vast te stellen. Lukt dat niet, dan mag je mee naar het bureau. De politie mag je 6 uur vasthouden om je identiteit vast te stellen. Gedacht kan worden aan foto's maken en vingerafdrukken nemen. EN NU JE VINGERAFDRUK OP JE PASPOORT STAAT, WETEN ZE BINNEN MUM VAN TIJD WIE JE BENT!!! Verregaande technieken als DNA, etc mag niet.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Wordt er naar legitimatie gevraagd, dan mag je weigeren.
Sure. Het levert je alleen een boete en wellicht ook nog een ritje naar het bureau op.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-09-2010, 11:05
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Een rijbewijs is een geldig identificatiebewijs, met uitzondering van enkele situaties waarin nationaliteit of verblijfsstatus van (groot) belang is.

Fiets je door rood en wordt je aangehouden, dan is een rijbewijs goed genoeg, maar je komt er dus niet mee door de "Douane" Marechaussee
Douane = The goods, Marechaussee = The people
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 11:33
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Douane = The goods, Marechaussee = The people
Vooruit, maar aangezien voor de douane (als onderdeel van de belastingdienst) nationaliteit ook van belang is, zullen ook zij geen genoegen nemen met een rijbewijs
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 14:07
Sander =D
Sander =D is offline
Citaat:
Ik heb hem bijna altijd bij me, en zo niet dan zit ik me de hele tijd zorgen te maken of ik geen politie zal tegenkomen die ernaar vraagt ;x
Haha dat is heel overdreven
Als je gewoon op straat loopt dan gaan ze daar echt niet naar vragen
P.S. Als agenten al zo flauw zijn, de boete voor geen ID kunnen tonen is 50.- euro.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 17:13
deadlytown
Avatar van deadlytown
deadlytown is offline
nou ik was een x met een maat van gewoon rondje lopen,
Worden we aangehouden door een politie motor vroeg of we een id kaart hadden.
__________________
http://adf.ly/otNx7
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Sure. Het levert je alleen een boete en wellicht ook nog een ritje naar het bureau op.
Dat zeg ik toch ook! Ze kunnen je max. 6 uur vasthouden om jouw identiteit te achterhalen. En ja als jij je ID niet toont of weigert te tonen en je zet het hem op een lopen en je ontkomt, ben je niet strafbaar.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Dat zeg ik toch ook! Ze kunnen je max. 6 uur vasthouden om jouw identiteit te achterhalen. En ja als jij je ID niet toont of weigert te tonen en je zet het hem op een lopen en je ontkomt, ben je niet strafbaar.
Vriend van me moest ooit een keer z;n id laten zien (fietsen zonder licht) maar die lag binnen en hij stond voor z'n huis. Toen ging hij hem halen en heeft hij gewoon de deur dichtgedaan en is niet meer naar buiten gekomen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Vriend van me moest ooit een keer z;n id laten zien (fietsen zonder licht) maar die lag binnen en hij stond voor z'n huis. Toen ging hij hem halen en heeft hij gewoon de deur dichtgedaan en is niet meer naar buiten gekomen
haha zo ken ik er nog een,
een paar vrienden van mij, komen oorspronkelijk uit een ander land(afghanistan,kongo,bosnie,rusland) als de politie hun aanhoud beginnen ze gewoon in hun eigen taal, er zijn tenslotte maar weinig agenten die goed bosnie's of russisch kennen, dan hoor je die agenten echt zo, ja welke taal is dat? ja wat moeten we doen? en hun blijven dan gewoon doorpraten, meestal mogen ze dan alweer snel gaan, zonder iets te betalen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2010, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Haha dat is heel overdreven
Als je gewoon op straat loopt dan gaan ze daar echt niet naar vragen
P.S. Als agenten al zo flauw zijn, de boete voor geen ID kunnen tonen is 50.- euro.
ja nou ik wil geen kruisje achter mijn naam.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 11:35
Verwijderd
Er komt geen kruisje achter je naam
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.