Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2011, 15:49
Heyapple
Heyapple is offline
Hoihoii!
Ik ben een Nederlands debat aan het voorbereiden en ik heb jullie hulp nodig.
De stelling is: Middelbare scholen moeten gratis condooms verstrekken.
Ben je eens of oneens, en waarom?
Alvast bedankt! X
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2011, 16:10
Verwijderd
Eens want waarom niet.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 16:12
Verwijderd
oneens, dat moet je maar zelf in een winkel kopen.
De school is er om je te onderwijzen, niet om je prive leven ( te behoeden voor anderen dingen)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 16:59
Joostje
Joostje is offline
@OP: Wat vind je zelf?
Oud 27-01-2011, 17:03
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Als er nu geen probleem is met zwangerschappen e.d., is het nogal overbodig.
Oud 27-01-2011, 17:53
T_ID
T_ID is offline
Dat lijkt me nou niet iets waar het geld voor onderwijs aan uitgegeven moet worden. Voorlichting ja, daadwerkelijk financieren nee.
Oud 27-01-2011, 17:55
Verwijderd
Gratis is inderdaad wat overdreven eigenlijk. Wel zou het fijn zijn als de scholen ze tegen een lekker laag tarief kan verkopen aan het middelbareschool-tuig want durex is een beetje duurex.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 18:08
HomoSignificans
Trouwens, als scholen condooms móeten weggeven, moeten we eerst af van religieuze scholen.
Oud 27-01-2011, 18:46
Verwijderd
Er is sowieso geen enkele reden om religieuze scholen open te houden.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 18:48
HomoSignificans
Citaat:
Er is sowieso geen enkele reden om religieuze scholen open te houden.
Om ze religieus te houden, bedoel je?
Oud 27-01-2011, 19:19
olha1
olha1 is offline
gratis hoeft niet maar dat ze ze verkopen lijkt me een goed idee dus;
oneens, want de school of regering zou daar niet voor meoten betalen al zou de mogelijkheid om ze daar te kopen niet een slecht idee zijn
(ze geven ons ook geen gratis eten)
Oud 27-01-2011, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Om ze religieus te houden, bedoel je?
Om ze niet op te blazen met c4
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 22:38
hookee
hookee is offline
En gratis patat en gratis alcohol en gratis films downloaden en een gratis rugmassage.. blijf vooral dromen..
Dat wordt een kort debat; een school hoeft niemand te voorzien in persoonlijke lusten. Condooms kun je gewoon kopen voor je zakgeld, en als je Durex duur vindt, neem je eigen merk.

Gratis steriliseren voor mensen die erg domme stellingen verzinnen zou wèl een goed doel kunnen zijn, Volgens Darwin wordt de gemiddelde wijsheid dan per generatie hoger; het doel van onderwijs..
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 22:47
Verwijderd
Waarom steriliseren? Dan kunnen we beter meteen beginnen met afschieten.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 22:51
hookee
hookee is offline
Citaat:
Waarom steriliseren? Dan kunnen we beter meteen beginnen met afschieten.
Dan blijft er geen forum meer over om in te bashen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 22:56
ganralph
ganralph is offline
Uiteraard is dit topic/forum niet om in te bashen en TS is voor haar stelling niet geholpen met opmerkingen over afschieten en steriliseren, dus graag weer terug naar de stelling.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 22:59
ganralph
ganralph is offline
Ik ben het hier wel mee eens:
Citaat:
Als er nu geen probleem is met zwangerschappen e.d., is het nogal overbodig.
Wat is het doel van gratis verstrekken als je er blijkbaar geen probleem mee oplost? (In die zin is er blijkbaar geen behoefte aan.)

En zoals gezegd moet er veel aandacht zijn voor voorlichting, zodat je mogelijke problemen ook voorblijft.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:43
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Oja want condooms zijn natuurlijk tegen zwangerschappen, SOA's zijn een straf van God
Oud 28-01-2011, 15:55
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Oja want condooms zijn natuurlijk tegen zwangerschappen, SOA's zijn een straf van God
Citaat:
Als er nu geen probleem is met zwangerschappen e.d.
Ik weet niet wat je verder nog onder "en dergelijke" had willen scharen maar SOA's horen daar natuurlijk ook bij. Maar ik weet niet of het SOA-probleem op middelbare scholen zo groot is. (En of je het dan verhelpt met gratis condooms.)
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 17:39
Verwijderd
ik vraag mezelf af hoeveel mensen doodleuk in de aula in een rijtje gaan staan voor de gratis condooms
ze zouden mss gratis of goedkoper moeten zijn voor mensen in de bijstand ofzo maar verder niet vind ik.
en daarbij komt dat ze bij mij op school dan alleen maar gebruikt zouden worden voor flauwekul, in de zomer worden die dingen sowieso 9 van de 10 keer alleen maar gebruikt als waterbalonnen. maar goed, dat is op mijn school dus ik weet niet hoe het er elders aantoe gaat.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 19:55
De Veroorzaker
Citaat:
Ik weet niet wat je verder nog onder "en dergelijke" had willen scharen maar SOA's horen daar natuurlijk ook bij. Maar ik weet niet of het SOA-probleem op middelbare scholen zo groot is. (En of je het dan verhelpt met gratis condooms.)
Opgespoorde chlamydia-infecties
Sinds de start van de Chlamydia Screening in april 2008 zijn tot nu toe 2940 chlamydia infecties gevonden. Van de deelnemende jongeren had 4,2% een chlamydia-infectie. Bij jongeren onder de 20 jaar had zelfs 6,9% chlamydia.

http://www.ggd.rotterdam.nl/smartsit...829&style=6400

Ik weet niet of het een groot probleem is maar als een bedrijf ze weggeeft bij het een of ander aan die doelgroep dan krijg je toch gezeik over jongeren lokken met seks dus het is niet heel slecht om ze op school uit de delen denk ik.
Oud 28-01-2011, 22:27
olha1
olha1 is offline
het enige is is dat ik me als 15 jarige met al die mensen naast me (die mij grotendeels kennen) bij de kassa vragen voor de condooms (die achter liggen) niet durf...
eigenlijk zou ik hier wel even een tip voor willen hebben :$
Oud 28-01-2011, 23:10
Verwijderd
Citaat:
het enige is is dat ik me als 15 jarige met al die mensen naast me (die mij grotendeels kennen) bij de kassa vragen voor de condooms (die achter liggen) niet durf...
Valt weinig over te tippen. Gewoon doen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2011, 08:54
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ga er eerst van uit dat zij óók seks hebben, ja, ook die dikke moeder met haar tandenloze man. Ze mogen denken dat je er te jong voor bent, maar ze zijn eerder jaloers.
Zoek anders een winkel uit waar je je beter op je gemak voelt, of waar je ze zelf kan pakken.
Ik heb er zelf ook een hekel aan om de kassatante precies uit te leggen welke condooms ik dit keer wil gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2011, 14:09
f le ur
f le ur is offline
Hey Apple!
Waar herken ik deze stelling van.... hihihi kusje van je tegenstander!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2011, 10:05
De Veroorzaker
Citaat:
Dit forum is niet bedoeld voor huiswerk-vragen. Topics die hierover gaan worden gesloten of doorgestuurd naar één van de huiswerkfora.
:')
Oud 30-01-2011, 10:25
ganralph
ganralph is offline
Ja, lachen man.

Dit onderwerp is maatschappelijk genoeg en het heeft wel degelijk discussiewaarde, dus daarom is het net verplaatst.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2011, 11:11
De Veroorzaker
Regels zijn er om te verbuigen natuurlijk, zeker als ze zo expliciet zijn. Zie ook de topics over smartphones in het klaslokaal en de multiculturele samenleving die ook beginnen met ik moet voor school.

Maar goed, ontopic:

Citaat:
Misschien kun je een bijbaantje krijgen in een winkel waar ze ook condooms verkopen!

Citaat:
Zoek anders een winkel uit waar je je beter op je gemak voelt, of waar je ze zelf kan pakken.
Dit is natuurlijk een zeer goede tip, maar je moet ze dan wel nog afrekenen. Zoek een cafe oid met een automaat op het toilet
Oud 01-02-2011, 19:21
Estherrr.
Estherrr. is offline
Oneens..
Want dan verkopen winkels ze minder..
Met citaat reageren
Oud 03-02-2011, 18:19
Lorelei
Lorelei is offline
Middelbare scholen moeten 'gratis' voorlichting geven. Condooms kopen doen de jongeren zelf maar. En zij die daar nog niet genoeg zakgeld voor krijgen of nog niet durven, horen nog geen seks te hebben.
Oud 04-03-2011, 17:01
LauraJansen
LauraJansen is offline
Oneens, de school moet je niet aansporen tot seks.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 18:14
ganralph
ganralph is offline
Het verstrekken van condooms is niet hetzelfde als het aanzetten tot het gebruiken ervan.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 18:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oneens, de school moet je niet aansporen tot seks.
Uh... waarom zouden mensen als ze voorbehoedsmiddelen hebben direct seks gaan hebben?

Sterker nog, het tegenovergestelde is waar. Seksualiteit doodzwijgen en geen anticonceptie beschikbaar stellen leiden tot meer ongewenste zwangerschappen, meer seks, en vooral op een manier dat mensen er niet gelukkig van worden.
Oud 04-03-2011, 21:11
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Oneens, zoals LauraJansen zei, de school moet niet aansporen tot seks. Zeker niet tieners op een middelbare school.

Want:

1. Doordat de school condooms verstrekt zet ze aan tot seks. Op de middelbare school zijn genoeg mensen die wel seks willen hebben maar niet onbeschermd (bang voor kinderen krijgen ofzo), maar ze zijn ook te bang om condooms te kopen. Doordat de school deze verstrekt gaat meer mensen dus seks hebben.

2. Als meer mensen seks hebben is de kans op een zwangerschap ook groter, er kan altijd iets verkeerds gaan: of het condoom scheurt, of er zijn niet meer genoeg. Dan zullen er altijd wel mensen zijn die toch seks hebben en daardoor zwanger raken.

3. Meer zwangerschappen op de middelbare school leidt tot meer uitval en/of abortussen (= abortussen die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden).

Ik heb hier geen bronnen maar ik kan me zo voorstellen dat het zo gaat. Condooms verstrekken = aanzetten tot seks = averechts resultaat.
Oud 04-03-2011, 21:29
Verwijderd
Citaat:
Verhaal
Mensen die seks willen hebben houd je toch niet tegen. Of je nu wél of níet condooms verstrekt. Ze zullen ze dan zelf kopen, de meisjes zijn aan de pil, of ze doen het gewoon zonder bescherming.

Mensen die geen seks willen hebben gaan dat echt niet opeens wél doen omdat de school condooms verstrekt.

Ik herinner me nog de discussies die mijn moeder altijd had met mijn vader. Van mijn moeder mocht ik aan de pil, maar mijn vader werd daar altijd boos om en beschuldigde mijn moeder ervan mij aan te zetten tot seks. Maar seks had ik sowieso wel gehad, daar had het wel/niet aan de pil zijn niets mee te maken.

Mijn moeder, echter, had een realistischer beeld. Zij wist dat ik het toch wel zou doen en had liever dat ik dan bescherming had.

Het wel of niet verstrekken van voorbehoedsmiddelen heeft niets te maken met het aanzetten tot seks.

Ik ben echter ook tegen, maar om een andere reden, namelijk: Scholen horen niet verantwoordelijk te zijn voor dit soort dingen. Waarom zou een school mijn seksleven moeten betalen?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 21:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik heb hier geen bronnen maar ik kan me zo voorstellen dat het zo gaat. Condooms verstrekken = aanzetten tot seks = averechts resultaat.
Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, want al die mensen waar jij op doelt kunnen nu ook voorbehoedsmiddelen verkrijgen, en zoals gezegd, als die er niet zijn doet men het gewoon zonder, met alle gevolgen van dien.

Seks houd je toch niet tegen, wat je ook probeert. Je hele argument is gebaseerd op het idee dat onthouding goed is, en dat aanmoedigen ook, maar het tegenovergestelde daarvan is waar.
Oud 04-03-2011, 21:57
olha1
olha1 is offline
mensen die ik ken denken ook van hmm... geen conddom... ik heb de pil (of geen van beide )
Oud 05-03-2011, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Ik ben echter ook tegen, maar om een andere reden, namelijk: Scholen horen niet verantwoordelijk te zijn voor dit soort dingen. Waarom zou een school mijn seksleven moeten betalen?
Ik denk dat de rekening helemaal niet bij de school hoeft te liggen. Ten tweede zou je kunnen opwerpen dat het gewoon uit lesmiddelen betaald kan worden. Boekengeld is namelijk iets waar scholen gemiddeld gezien aan overhouden en de school heeft tegenwoordig sowieso een belangrijke (al dan niet ortho)pedagogische functie en dit zou daar prima binnen kunnen vallen. Jonge kinderen doen het nu eenmaal en het is goedkoper om ze condooms te geven dan de medische behandeling achteraf.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 10:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik denk dat de rekening helemaal niet bij de school hoeft te liggen.
Goed punt, scholieren zijn een heel interessante marketingdoelgroep als het om merkenbinding gaat, dus die automaten kunnen prima grotendeels gesponsord worden
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 10:21
Uice
Uice is offline
Citaat:
Condooms verstrekken = aanzetten tot seks
Oud 05-03-2011, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Kom op Uice. Je ziet zelf toch ook dat als je een jongen van 12 een auto geeft dat hij er in gaat rijden
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 11:10
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Citaat:
Kom op Uice. Je ziet zelf toch ook dat als je een jongen van 12 een auto geeft dat hij er in gaat rijden
Dit,

+ ik heb al gezegd waarom ik dat denk.
Oud 05-03-2011, 11:12
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:

Seks houd je toch niet tegen, wat je ook probeert. Je hele argument is gebaseerd op het idee dat onthouding goed is, en dat aanmoedigen ook, maar het tegenovergestelde daarvan is waar.
Uhm... Nee? Hoezo denk je dat?
Oud 05-03-2011, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Dit,

Het was sarcasme. Natuurlijk is het niet zo dat kinderen sneller aan seks beginnen als je ze goed voorlicht. Er is trouwens een directe relatie tussen preutsheid(en niet voorlichten) en tienerzwangerschappen. In de VS en het VK wordt slecht en vaak niet voorgelicht en daar hebben veel meer kinderen zelf kinderen. Ik snap echt niet hoe je zoiets kan zeggen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 12:24
Uice
Uice is offline
Citaat:
Omdat jongeren bang zijn om zelf condooms te kopen? Heb je daar een bron van?
Oud 05-03-2011, 12:42
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...condooms+kopen

Er zijn vast nog wel meer mensen die zo denken, ik ben in ieder geval al vaak genoeg zulke topics tegegekomen.
Oud 05-03-2011, 13:24
olha1
olha1 is offline
ik heb ook geen zin om de winkel in te stappen om condooms te gaan halen maar om te kunnen neuken? dan stap ik zo naar binnen
dus ik denk niet dat dat de mensen (kinderen) tegenhoud die het willen
Oud 05-03-2011, 13:56
Uice
Uice is offline
Citaat:
http://forum.scholieren.com/showthre...condooms+kopen

Er zijn vast nog wel meer mensen die zo denken, ik ben in ieder geval al vaak genoeg zulke topics tegegekomen.
Als je echt seks wil, denk ik niet dat zoiets je tegen gaat houden.

Seks onder scholieren gebeurt vaak spontaan, en vaak zonder condoom als er toevallig geen bij de hand is.
Oud 05-03-2011, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat de rekening helemaal niet bij de school hoeft te liggen. Ten tweede zou je kunnen opwerpen dat het gewoon uit lesmiddelen betaald kan worden. Boekengeld is namelijk iets waar scholen gemiddeld gezien aan overhouden en de school heeft tegenwoordig sowieso een belangrijke (al dan niet ortho)pedagogische functie en dit zou daar prima binnen kunnen vallen. Jonge kinderen doen het nu eenmaal en het is goedkoper om ze condooms te geven dan de medische behandeling achteraf.
Dit is natuurlijk waar. Maar ik vind de stelling: "Scholen moeten gratis condooms verstrekken" een beetje te absoluut. Zouden ze het kunnen? Ja. Zou het goed zijn? Slecht is het natuurlijk niet. Maar moeten? Not sure.

Ik zou er niet tegen zijn als ze het zouden doen, maar ik vind niet dat het verplicht moet worden.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 16:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Uhm... Nee? Hoezo denk je dat?
Nou, aangezien het aantal abortussen onder allochtonen viermaal zo hoog ligt. Hoe komt dat? Taboecultuur op seks, geen kennis over seksualiteit, maar dat mensen seks hebben houd je toch niet tegen.

En je hebt natuurlijk verscheidene onderzoeken, zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse onderzoek dat erop wees dat het promoten van seksuele onthouding geen enkel effect heeft, en wellicht zelfs een negatief effect omdat focussen op onthouding steevast samengaat met het doodzwijgen van seksualiteit.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/...rkt-niet.dhtml
Reageren

Regels voor berichten