Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2011, 17:50
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Dit is een verhaal dat ik ooit voor een verhalenwedstrijd met thema 'misverstand' heb geschreven maar nooit heb opgestuurd (ik weet eigenlijk niet waarom). Het is wel grappig, beetje flauw misschien, maar flauw is leuk.

--

‘Hebt u ook groene appels?’
Het was een simpele vraag. Voor mij lagen appels variërend van magentarood tot viezig geel, slordig op een hoop gegooid in houten pellets die de indruk gaven dat de appels net waren opgehaald van het schip. Een paar appels hadden een blaadje aan de steel, zoals je dat altijd ziet in tekeningen van appels, maar eigenlijk heel weinig in het echt.
De vrouw achter de balie keek me aan met verveelde ogen en wees zwijgend op een groepje rode appels met hier en daar groene vlekken.
‘Ik ben op zoek naar groene appels,’ probeerde ik opnieuw.
Ze pakte een appel, hield hem in het tl-licht en liet mij de groene vlekken zien.
‘Da’s toch groen, of niet?’ Het was niet de bedoeling dat ik antwoord moest geven, dat was duidelijk.
‘Dat begrijp ik,’ ik kon een geamuseerde glimlach moeilijk onderdrukken. ‘maar ik ben op zoek naar groene appels, mevrouw. Die smaken mij het best. En dit zijn geen groene appels.’
De vrouw stootte een geluid uit dat het midden hield tussen een kort, verbaasd lachje en een minachtend snuiven door haar neus. Ze draaide zich een kwartslag van me af en ging verder met waar ze mee bezig was. Wat dat was, kon ik niet zien.
‘Mevrouw?’
‘Even wachten, meneer,’ zei ze zonder om te kijken. Het had weinig gescheeld of ze had ‘meneertje’ gezegd.
Ik wachtte. Terwijl de vrouw bezig was met wat mij hopelijk groene appels op zou leveren, keek ik de winkel rond. Behalve ik en de vrouw was er nog een oude man die de pellets met vruchten bestuurde. ‘Hebben ze tegenwoordig geen gewone mandarijnen meer?’ hoorde ik hem mopperen toen hij bij de pellets met minneola’s, grapefruits en voor mij onbekende vruchten met namen als ‘orlando’, ‘ugli’ en ‘yuzu’ stond. De mandarijnen waren, net als de groene appels, inderdaad nergens te bekennen.
Toen de vrouw een bordje op de toonbank zette, draaide ik me weer om. Op het vieze schaaltje lag een hoopje appelschijfjes. Ze waren allemaal groen. De vrouw hield in haar hand nog een laatste appel waar stukken uitgesneden waren, en die daarom nu volledig rood was.
De vrouw zei stoïcijns: ‘U mag ze zelf in de vorm van een appel leggen, als u dat prettig vindt.’ Ze noemde een prijs.
Omdat ik niks deed, vroeg ze: ‘Wilde u nog iets, meneer?’
‘Ik vraag me af wat u tegen groene appels heeft.’
De vrouw keek me aan, nu verbaasd.
‘U wilt niet weten hoeveel vergif de boeren van deze appels op hun appels spuiten. Daarom ook dat ik alleen groene appels eet!’
‘Maar meneer,’ zei de vrouw, nu van haar stuk gebracht. ‘dat is bij groene appels toch net zo?’
‘Nee, want biologisch geproduceerde appels worden op een natuurlijke manier geteeld. Zonder vergif.’
Het duurde even voordat de verbazing van het gezicht van de vrouw afgleed. Ik liep weg van de toonbank. De vrouw riep dat ik voor de gesneden appels moest betalen, maar ik was de winkel al uit.
Buiten kwam ik de oude man tegen. Hij keek mij aan, geschrokken.
‘Hier tegenover hebben ze wel mandarijnen, meneer. Groene, biologische mandarijnen.’
‘Groene mandarijnen?’ riep de man verbaasd. ‘Zijn er dan tegenwoordig echt geen gewone, oranje mandarijnen meer?’
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2011, 16:08
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Leuk!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 07:40
Verwijderd
Ik weet niet zeker of ik hem goed begrijp! Maar ik vind hem wel leuk. Leuk geschreven ook vooral.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 15:28
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Dank u, dank u. Hoezo weet je niet zeker of je 'm begrijpt?
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Het vreemde verhalen topic!
Issun
4 01-07-2010 23:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Parlementsverkiezingen
Lorelei
488 19-07-2009 11:58
Verhalen & Gedichten -Nog titelloos-
I C U
180 10-04-2005 17:33
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
De Kantine Praten in je slaap?! Zet hier je leukste quotes!
Kronkeltje
216 11-08-2003 22:06
Verhalen & Gedichten Verhaal
Sean Paul.
1 27-04-2003 18:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.