16-01-2002, 22:25 | |
AMSTERDAM - Amper drie weken na invoering van de euro ligt de eurocent onder vuur. Een Amsterdamse winkelier heeft de cent al uitgebannen. "We werden gek van die centen", zegt eigenaar V. Baker van de Edah. Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) denkt dat afschaffen van de cent op termijn wenselijk zou kunnen zijn. In Finland zijn de 1 en 2 eurocent al afschaft.
Supermarktconcern Laurus waaronder Edah valt, is niet van plan de cent gedag te zeggen. "Dat is niet ons beleid", zegt een woordvoerster. De zaak van Baker in Amsterdam is volgens haar de enige die de cent heeft afgeschaft. Baker kan dit doen omdat hij zelfstandig filiaalhouder is. Baker verwacht dat meer ondernemers zijn voorbeeld zullen volgen. "Tellen van centen is tijdrovend en levert irritaties op." Baker rondt de prijs op de kassabon naar beneden af. Dit kost hem naar eigen zeggen 200 euro per week. "Tijd is geld. Het levert me uiteindelijk meer op." Vertraging Volgens het CBL zal de tijd leren of de eurocent in Nederland levensvatbaar is. "Aan de cent kleven nadelen", erkent een woordvoerster. "Bij de kassa's veroorzaken ze vertraging. Ook is het de vraag of er voldoende centen beschikbaar zijn." Zij kent geen andere winkels die de eurocent al hebben afgeschaft. MKB Nederland kent de klachten niet. "Het is gewoon een kwestie van wennen", zegt secretaris E. Prins. Afschaffen van de cent zal volgens haar veel onrust teweegbrengen. "Iemand zal voor de afronding moeten opdraaien. Zowel de ondernemers als de consumenten zullen hier geen trek in hebben." Winkeliers kunnen volgens De Nederlandsche Bank centen weigeren. (http://nu.nl/document?n=50736) Goh, dat had ik niet verwacht, dat het niet handig zou zijn In Finland is hij dus al afgeschaft (zie http://nu.nl/document?n=50704). Wat denken jullie? Zouden we die kleine rotmuntjes houden of niet?
|
17-01-2002, 12:08 | ||
Citaat:
17-01-2002, 14:38 | ||
Citaat:
17-01-2002, 16:32 | |
afschaffen die zooi, we hadden toch ook geen centen ofzo toen we de gulden nog hadden, en bovendien, wat is een cent nou, nix toch.
En ze zijn lastig, van al dat wisselgeld gaat me broek zolangzamerhand afzakken, krijg er veel te veel van
17-01-2002, 20:56 | |
Ach, ik stop gewoon alle 1 en 2 cent stukken die ik krijg in een doosje, en over een jaartje ofzo zet ik ze op de bank ofzo.
En als winkels geen centen willen, moeten ze gewoon alles op 5 cent afronden, is gelijk een stuk makkelijker....
17-01-2002, 21:29 | ||
Citaat:
17-01-2002, 21:39 | |
Van mij mogen zo ook afgeschaft worden.
En dat ze er op achteruit gaan is onzin, want de prijzen zijn sinds de euro bijna allemaal omhoog gegaan. Ik geloof dat uit onderzoek is gebleken dat het leven bij benadering 40 % duurder is geworden...wat hiervan waar is weet ik niet, maar het is erg opvallend dat b.v. cd's nu 21,99 euro kosten, dat is dus meer dan 48 gulden alsof cd's al niet verrotte duur waren zijn ze nu nog een stuk duurder geworden...stelletje afzetters. Groetjes Ben(die graag die centjes ziet verdwijnen
|
17-01-2002, 22:19 | ||
Citaat:
18-01-2002, 01:19 | |
Nederlanders zijn natuurlijk ook helemaal geen losse centen gewend. Ik denk dat ze in landen waar ze gewend waren aan vel kleine klotemuntjes nog best lang met de cent zullen blijven betalen.
19-01-2002, 12:47 | ||
Citaat:
voor coins for care ofzo
19-01-2002, 17:00 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ze zeggen wel dat iedereen altijd achter je geld aan zit, maar als je het ze komt brengen willen ze het niet!!! Dus als jij met je centjes (letterlijk!) naar de bank gaat om ze te komen storten en je pleurt er 2000 op de toonbank kijken ze je grijnzend aan en zeggen met een sadistisch ondertoontje: "Eerst in zakjes doen en tellen (heh heh)!!" Conclusie: zó kom je er dus ook niet van af, schaf ze dus gewoon maar helemaal af, want wie doet ze nou in zn portemonnee? En als je gaat zeiken van 3,99 wordt 4,05 en 3x0,02 terug: dan schaf je 2 cent muntjes toch ook af? Hebben ze in Finland ook gedaan! ~PCRodent |
19-01-2002, 17:04 | |
yep, lekker afschaffen die hap, is toch nix waard. En die 1 eurocent zal met een aantal jaar er toch uit moeten i.v.m. inflatie, worden de productiekosten hoger dan de waarde, net als de oude nederlandse cent...nu is de euro nog in een soort van testfase, en kunnen dat soort veranderingen makkelijker doorgevoerd worden
19-01-2002, 17:04 | ||
Citaat:
|
19-01-2002, 17:24 | |
Ik vind het een beetje raar om de eurocent af te schaffen. "De euro is van ons allemaal" In de meeste andere landen kenden ze voordat de euro kwam ook van dit soort muntjes. Toen je op vakantie ging, moest je toch ook ff wennen en je aanpassen. Het is een kleine moeite om dat nu ook te doen.
Als je het dan zo vervelend vindt om met veel van die "niets-waard-muntjes" rond te lopen, betaal je toch lekker gepast? Jij blij, winkeliers blij! |
21-01-2002, 16:49 | ||
Citaat:
|