Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2012, 22:40
Charity's
Charity's is offline
Hallo,

Voor M&O moet ik een resultaten-en liquiditeitsbegroting opstellen. Wat is nou precies het verschil er tussen??

En heeft iemand goede tips zodat ik minder fouten maak bij het opstellen van deze begrotingen?(bijv bekende instinkers ofz.) Want ik ben namelijk best zwak in M&O

Greetz

Oja waar zou ik dit moeten plaatsen:
De pensioenlasten bedragen 20% van de betaalde lonen en worden maandelijks betaald.

Laatst gewijzigd op 28-05-2012 om 23:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2012, 07:35
xVeerle
Avatar van xVeerle
xVeerle is offline
Ik denk altijd het volgende:

- Resultatenbegroting: gaat om resultaten. Dus wat is je opbrengst, wat zijn je kosten. Dit hoeft niet te betekenen dat de bedragen daadwerkelijk binnenkomen of eruitstromen.

- Liquiditeitsbegroting: kasstromen. Wat gaat er echt in, en écht uit?

Voorbeeld: Afschrijvingen zijn WEL kosten, maar GEEN uitgaven. Dus ze komen op je resultatenbegroting, maar niet op een liquiditeitsbegroting.

Pensioenlasten horen volgens mij op beide, omdat dit het bedrijf uitgaat én kosten zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2012, 12:58
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
wat xVeerle zegt klopt. De meeste gegevens komen zowel op in de resultatenbegroting als in de liquiditeitsbegroting.De meeste voorkomende uitzonderingen daarop zijn:

-Investeringen in kapitaal goederen, wel uitgave, geen kosten (je moet het betalen maar je spreidt de kosten over een aantal jaar (is de afschrijving))
-Afschrijvingen, wel kosten maar geen uitgaven (afschrijven doe je op kapitaal goederen die je al gekocht hebt, de uitgave heb je gedaan op het moment van aanschaffen)
-Voorzieningen, wel kosten, geen uitgaven

Bij het maken van een liquiditeitsbegroting vroeg ik mezelf altijd het volgende af:
1: komt er geld binnen of gaat er geld uit? (antwoord nee, dan komt het niet op de liquiditeitsbegroting)
2: Zo ja, wanneer gebeurd dit?

Denk aan een verkoop waarbij je 14 dagen krediet geeft, de volledige omzet zet je in de resultatenbegroting van de betreffende maand, echter de inkomsten komen voor de helft in de betreffende maand en de andere helft in de volgende maand
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 06:22
Charity's
Charity's is offline
Bedankt! Ik snap het.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.