Advertentie | |
|
02-06-2003, 10:46 | ||
Citaat:
02-06-2003, 11:10 | ||
Citaat:
|
02-06-2003, 11:25 | |
Verwijderd
|
Wat bedoel je met meerderjarigheid?
De grens waarboven een persoon zelf bekwaam wordt om rechtshandelingen te verrichten (achttien jaren)? De grens waarboven een persoon strafrechtelijk aansprakelijk kan worden gesteld (twaalf jaren) of de grens waarboven hij zowel strafrechtelijk aansprakelijk kan worden gesteld als qua strafmaat onder het volwassenenstrafrecht valt (achttien jaren)? De grens waarboven een persoon zelf onrechtmatige daden kan begaan maar waarvoor de ouders nog aansprakelijk zijn (veertien jaren) of de grens waarboven een persoon zelf aansprakelijk kan worden gesteld voor zijn onrechtmatige daden (zestien jaren)? De leeftijdsgrenzen aangegeven in de Wet op de persoonregistratie? De leeftijdsgrenzen aangegeven in de Paspoortwet? In de Wet bescherming persoonsgegevens? Misschien moet je iets duidelijker zijn. En vooral: waarom zouden we de 'meerderjarigheid' verlagen naar zestien? Welk doel dient dat? |
02-06-2003, 11:59 | |
Ik zou eerder pleiten om de grens omhoog te gooien.
Want tussen de 18 jarigen zitten er nog een hoop die wat laat zijn begonnen met puberen en er dus nog in zitten. Die zijn met hun 21e allemaal wel bijgekomen.
02-06-2003, 12:22 | ||
Citaat:
02-06-2003, 12:58 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Er is een reden dat die grens van 18 jaar er ligt en het zal dit land denk ik ook geen enkel goed doen als die grens verlaagd wordt. |
02-06-2003, 15:28 | |
Dus echt niet doen, meeste zijn op die leeftijd nog niet volwassen en zelfstandig genoeg om bepaalde keuze's te maken en de consequenties daarvan in te zien, met name jongens, want die worden over het algemeen pas later volwassener dan meisjes (en ga niet zeggen van niet, want het is een feit!)
02-06-2003, 15:48 | |
Wat altijd zo grappig is dat mensjes in de pubertijd altijd roepen dat ze volwassen zijn of volwassen voor hun leeftijd...
Terwijl de mensen die 18/21 vaak zeggen dat ze nog niet echt volwassen zijn...
02-06-2003, 16:27 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
02-06-2003, 16:35 | ||
Citaat:
In de VS ligt het aantal verkeersdoden zowel absoluut als relatief hoger dan waar ook ter wereld, en veel ongelukken worden veroorzaakt door jongeren in auto's. Goed argument waarom het niet moet dus. Ik ben sowieso tegen het verlagen van de meerderjarigheidsgrens, omdat veel mensen op hun 16e echt nog niet 'handelingsbekwaam' zijn. Ik was zelf in ieder geval nog niet helemaal uitgepuberd op mijn 16e, en dat gold voor meerdere van mijn vrienden destijds. Kortom: niet verlagen.
|
02-06-2003, 17:02 | ||
Citaat:
Nee, niet mee eens... Wat zou het voor een voordelen geven?
02-06-2003, 17:05 | |
Verwijderd
|
De ratio van de regeling is over het algemeen dat op achttienjarige leeftijd een aantal gevolgen in werking treedt. Zo ben je vanaf je achttiende jaar bekwaam om over je eigen vermogen te beschikken in zijn volle omvang en alle beschikkingshandelingen te verrichten (art. 1:234 BW). De wetgever heeft bij de vermogensrechtelijke meerderjarigheid aanknoping gezocht bij het bepalen van de leeftijdsgrens voor het stemrecht en een aantal andere handelingen die in meer of mindere mate samenhangen met handelingsbekwaamheid, zoals het behalen van een rijbewijs en het in volle omvang aansprakelijk zijn voor strafbare feiten.
Ik vind de regeling zoals die nu bestaat goed. Ik zie geen enkele reden om er verandering in aan te brengen. Als iemand een dergelijke reden wél ziet heb ik graag dat mij dat dan even nader toegelicht wordt. |
02-06-2003, 17:11 | ||
Citaat:
Tjerk |
02-06-2003, 17:18 | |
Nee 18 is goed.
Ik zie het nu niet van het verlagen. Ben je er meegaand met de politiek --> ga in de jeugdafdeling van je partij Wil je eerdere sterke alcoholische dranken drinken --> laat je grote broer wisky in huis halen autorijden Je mag brommertje rijden op je 16e dus daar moet je je maar tevreden meestellen. Ik vind veel mensen van 16 nog onverantwoordelijk dus die wil ik niet op de weg hebben en ja als je haast hebt dan haal je net effe eerder je theorie. Ik zie geen reden om het te doen
02-06-2003, 20:28 | |
Ik denk dat jongeren op de leeftijd van 16 net zo goed kunnen beslissen over onderwerpen als 18 jarigen. Ik denk ook dat mensen van 16 evenveel verantwordelijkheid kunnen dragen als mensen die 18 zijn. Mensen van 16 kunnen ook verantwoordelijkheid dragen en anders moeten ze dan al beginnen met het leren ervan. Waarom niet
|
02-06-2003, 21:42 | ||
Citaat:
03-06-2003, 12:25 | ||
Citaat:
|
03-06-2003, 19:46 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ach, het is zo'n modekreetje 'de minderjarigheid moet naar 16'. |
03-06-2003, 21:46 | ||
Citaat:
04-06-2003, 12:06 | |
Ik hoop dat het niet zo ver komt. Toen ik zestien was dacht ik, net als ieder ander, dat ik al heel wat was. Maar nu is 18 ben zie ik in dat ik toen echt nog niet in staat was om een creditcard te beheren.
Autorijden is ook zoiets. Laat die grens maar fijn bij 18 staan. Jong zat.
04-06-2003, 12:09 | ||
Citaat:
05-06-2003, 20:54 | ||
Citaat:
Ik ben er zelf dan ook tegen; alhoewel ik mijzelf goed in staat acht nu al al die verantwoordelijkheden op me te nemen, weet ik dat ik een uitzondering ben (niet arroggant bedoeld). |
06-06-2003, 00:31 | |
zullen we gewoon alles dan met 2 jaar verlagen?
autorijden vanaf 16? lichte alcoholische dranken vanaf 14? tabak vanaf 14? strafrechtelijk aansprakelijk naar 10 jaar? Onder het volwassenenstrafrecht naar 16 jaar? onrechtmatige daden met aansprakelijk van ouders naar 12 jaar? onrechtmatige daden en zelf verantwoordlijk zijn naar 14 jaar? En al dat andere dat een leeftijdsgrens heeft? Nee sorry ben tegen |
08-06-2003, 00:37 | |
Tussen 16 en 18 jaar zit zo gigantisch veel verschil. Toen ik 16 was had ik mn eerste vriendje, woonde nog bij mn ouders, zat ik op de middelbare school, had ik mn ouders nog voor bijna alles nodig. Goed, dit ontkende ik wel zoals elke 16jarige dat dat zo was, maargoed.
Nu, 2 jaar later ben ik bijna zelfstandig. Financeel gezien practisch onafhankelijk, ik kan uitstekend voor mezelf zorgen, woon al bijna een jaar op mezelf. Mijn ouder hebben nog weleens de neiging om voor me te willen zorgen (ook al woon ik 100 km van ze vandaan), of mij te controleren, maar dan maak ik misbruik van mn meerderjarigheid. Bijvoorbeeld wanneer ze mijn finaciele situatie willen controleren grijp ik me vast aan de wet. Vorige week heb ik bijvoorbeeld ook zelf een huurhuis gevonden en alle zaken zelf geregeld (contract, opknappen etc), terwijl ik voor mn vorige huis (ik was toen 17) nog een handtekening van mn ouders nodig had. Wanneer mensen vanaf hun 16e al dit soort dingen mogen is er een mindere kans dat ze later goed terechtkomen. De situatie bij mn ouders was niet altijd even goed en als ik wettelijk gezien het huis uit had gemogen had ik het gedaan. Opleidingloos. ik ben blij dat ik tegen ben gehouden door de wet, anders zat ik nu niet zo goed. |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Ranking the Scholieren #3 Geel | 500 | 16-10-2010 15:57 | |
Seksualiteit |
Pedolfilie of niet?? Bequiristain | 71 | 04-06-2004 00:21 | |
Films, TV & Radio |
The Matrix Revolutions Martijn | 334 | 13-02-2004 21:45 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
berechten van minderjarigen Juliet85 | 25 | 07-02-2004 13:09 | |
Seksualiteit |
Seks met leraar. roos182 | 78 | 14-11-2003 13:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Forummers op welke partij gaan wij stemmen met de landelijke verkiezingen! Nieuwe Nationale Partij | 266 | 10-05-2002 00:20 |