Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2003, 23:07
Verwijderd
Ey ik heb weer een paar films bedacht, wilt iedereen ff weer zijn/haar mening erover geven. Dit keer heb ik niets gewerkt met symmboliek of dat soort shit.

Samurai X: The battle of yesterday

Het is het jaar 2100 en de wereld wordt geregeerd door maffia en ander crimineel gespuis. Toch is er een kleine groepje mensen die proberen om de maffia uit de weg te werken. Ze willen namelijk terug in de tijd gaan en de voorouders van belangrijke maffia bazen te doden. Er is wel een voorwaarde ze gaan niet meer dan 120 jaar terug in de tijd, want anders kunnen er dan problemen komen. Eerst wordt het een succes, veel meer maffia bazen en bendeleiders verdwijnen en dus ook sommige criminele organisaties. Alles lijkt goed te gaan. De huurmoordernaars die terug in de tijd gaan (ook wel Samurai X genoemd) doen hun werk erg goed. Een van de topagenten van Samurai X genaamd Tekin heeft al vele voorouders vermoordt. Op een dag komt hij erachter dat zijn broer een belangrijke bendeleider is geworden. Tekin krijgt dan ook op een dag de opdracht om zijn eigen voorouders te doden. Tekin doet dat natuurlijk niet en hij wordt dus ontslagen. Een andere lid van de Samurai X gaat het doen, zijn naam is Mikael. Tekin wilt dat niet en via via gaat hij ook terug in de tijd om mikael te stoppen. Ze gaan naar het jaar 1993. Wat zowel Mikael als Tekin niet weet is dat Tekin zijn broer (genaamd Moedjahied) ook terug in de tijd gaat. Hij heeft namelijk van andere gehoord wat de Samurai X van plan waren. Eenmaal in 1993 ontmoet Tekin zijn broer en samen proberen ze Mikael te ontwijken. Tekin heeft zijn broer niet zo goed gekend en nu kan hij een beetje zijn broer leren kennen. Tot zijn stomme verbazing blijkt Moedjahied een hele erge man te zijn. De Samurai X hebben ervoor gezorgt dat Tekin en Moedjahied niet weer terug kunnen gaan in de 22 ste eeuw. Ze zijn nu gevangen in het verleden. Mikael is nog bezig de twee broers te vinden om ze te elimeren. Ondertussen zijn er meer agenten gekomen van de Samurai X. Tekin en Moedjahied worden beschouwd als zware misdadigers die berecht moeten worden. Moedjahied besluit een bende op te richten en krijgt al snel veel leden. Tekin vind in het begin het een goed idee, maar langzamerhand komt hij erachter dat zijn broer erg wreed is. Hij vermoordt zomaar andere bendeleden en handelt in drugs om zijn bende groter te maken. Tekin heeft ondertussen zijn voorouders gevonden en hun veilig gesteld voor de Samurai X. Tekin heeft nu wel een hekel aan Moedjahied en wilt niets met hem te maken hebben. Toch is Moedjahied steeds slechter bezig en Tekin wordt erg verdrietig, hij wilde helemaal niet dat zijn broer zo was. Uiteindelijk vond hij dat zijn broer dood moest en nam contact op met de Samurai X. Die kwamen meteen naar de schuilplaats van Moedjahied en zijn bende om Moedjahied dood te maken. Ze schoten Moedjahied vol met kogels en Moedjahied ging bijna dood. Opeens merkte Tekin dat hij fout zat om zijn broer te verraden. Zijn broer sterft zo in Tekin zijn armen en tekin wordt opeens gek. In zijn eentje neemt hij het op tegen de Samurai X, met de intentie om dood te gaan.....

Samurai X : Makes no senses

Tekin was in de eerste deel gestorven. In het tweede deel wilt zijn broertje Kenjirro wraak. Hij besluit te trainen om tegen de Samurai X te vechten. Hij weet wel dat de Samurai X eigenlijk een goede organisatie is, maar zijn broers waren ziels belangrijk voor hem. Hij kan natuurlijk niet zomaar naar de hoofdkwartier van de Samurai X gaan om ze af te maken, maar hij besluit terug in de tijd te gaan en zon agent daar te vermoorden. Helaas is de identitieit van de agenten van de Samurai X top geheim dus kan ie niet ff de voorouders van die agenten doden. Het machine om terug in de tijd te gaan heeft ie geerft van Tekin. Eerst paar missies verlopen succesvol. Kenjirro heeft al een stuk of 3 agenten vermoord, maar honger naar wraak wilt ie er nog meer vermoorden. Toch krijgt ie op een dag schuldgevoelens. Hoe kan hij nou onschuldige mensen vermoorden? Ok misschien waren zij wel verantwoordelijk voor de dood van zijn broers, maar zij zaten missen en niet de Samurai X. Kenjirro heeft genoeg van de wereld waarin hij woont. Hij besluit naar Japan te gaan. Tokyo Japan zesde eeuw. Daar gaat ie wonen in de bossen van oude japan om als kluisenaar te leven. Kenjirro heeft besloten nooit meer iemand te doden, zonder uitzonderingen. Maar Samurai X wilt natuurlijk wraak. Ze sturen een groepje mensen naar oud japan om Kenjirro te doden. Uiteindelijk hebben de Samurai X Kenjirro gevonden. Kenjirro wilt niet vechten, maar besluit te vluchten. Uiteindelijk vind de Samurai X hem toch. Kenjirro wilt zelfmoord plegen, totdat een van die mannen over Tekin gaat praten. Hij beledigd Tekin. Nu slaan bij Kenjirro de stoppen door en besluit de strijd aan te gaan met de Samurai X.

Real guys don't cry

Micheal is een persoon die zijn jeugd niet meer kan herinneren. Hij wist eerst niet wie hij was. Hij was eerst een berooide zwerver, totdat iemand hem ging helpen. De persoon zorgde ervoor dat Micheal een eigen huis kreeg en een studie kreeg. 5 jaar later is Micheal een succesvolle kinderpsycholoog. Nog steeds weet hij niets van zijn jeugd af, maar hij besluit het zo te laten. Op een dag heeft hij een sessie met een klein jongentje (genaamd Jason). Het kind vertelt vreselijke dingen. Zijn ouders hebben hem mishandeld. Zijn zus werd door ooms verkracht en in elkaar geslagen. Micheal luistert naar het jongentje. Na de sessie is Micheal helemaal overstuur. Waarom weet hij ook niet. Na andere sessies met het jongentje is micheal keer op keer overstuur. S' nachts krijgt hij de vreselijkste nachtmerries. Hij droomt over een jongentje, het jongentje lijkt op Jason maar is het niet. Micheal weet niet wat ie moet doen. Hijs helemaal overstuur en waarom weet hij ook niet. In een van zijn nachtmerries komt hij erachter dat hij in zijn jeugd dezelfde gruwelijkheden heeft meegemaakt als Jason. Laatste sessie tussen jason en Micheal vertelt Micheal dat hij dezelfde gebeurtenissen heeft meegemaakt als hij. In een keer stort Micheal in en begint te huilen. Op een gegeven moment komt Micheal tot een verschrikkelijke ondekking. Jason is zijn kleinere broertje.......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2003, 23:16
Ninpo Otaku
Avatar van Ninpo Otaku
Ninpo Otaku is offline
Jammer dat er al een Samurai X bestaat...

Zo wordt Kenshin de film genoemd in VS versie..
Beter hou je op met scripts schrijven ..
__________________
bla
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 20:40
GetCarter
GetCarter is offline
Citaat:
Beter hou je op met scripts schrijven
Waarom zou hij? Er is niets leuker dan lekker fantaseren over fictieve werelden, waarin alles mogelijk is.

Kenjirro, Het valt me op dat je vooral de Japanse Samurai-cultuur in je scripts gebruikt. Enkele fantastische samurai-films: Seven Samurai (1954) , Yojimbo (1961) en Rashomon (1950).

En dan nu de kritieken jegens de scriptjes:

- Samurai X: The battle of yesterday

De grootste kritiek op dit script is de geloofwaardigheid. Ten eerste is het me ( en waarschijnlijk alle andere lezers) volkomen onduidelijk wáarom ze nou persee terug in de tijd moeten. Aannemelijk, doen ze dit om de geboorte van de huidige maffia-bazen en ander crimineel gespuis te voorkomen, en zo het probleem bij de oorsprong aan te pakken. Dit is echter moreel geheel onverantwoord, waarbij je vooral rekening zou moeten houden met de regels en wetten w.b.t tijdreizen ( indien dat mogelijk is.) Wat me ook volkomen onduidelijk was, is waarom dat tijdreizen enige complicaties zou veroorzaken? Je geeft namelijk geen verdere uitleg, en dus moeten de lezers maar gissen naar de oorzaak van dit probleem? Vervolgens komt er wel een leuke plotontwikkeling bij, namelijk de komst van Mikael, die het allemaal wat spannender moet gaan maken.

uiteindelijk mondt dit alles uit in een belabberde climax, die te vergelijken is met een gemiddelde Aziatische low-budget film. "De intentie om dood te gaan"? Dat ontschoot me ook eventjes. Enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat Tekin dus schuldgevoel heeft ( hij heeft immers vele voorouders vermoord, wat trouwens grote onzin is, aangezien dit hoogstwaarschijnlijk onschuldige mensen betreft) of om Moedjahied te zien in het hiernamaals?


Samurai X : Makes no senses

Goed punt om hier zijn daden in twijfel te trekken, alleen dat tijdreizen , enkel voor het ombrengen van ( onschuldige) voorouders zit me niet lekker ( binnenkort meer daarover) . Wat me hier vooral aan stoorde was het open einde. Ik weet niet of dit door tijdgebrek kwam, maar dat is dus een fantastische anti-climax.

Real guys don't cry

Eigenlijk het meest potentiele scriptje van de 3, mits goed uitgewerkt. Er zat echter een grote plothole in. Als ik aanneem dat Jason geboren is toen Michael nog thuis woonde, moet Jason Michael dus wel gekend hebben ( Dit argument wordt natuurlijk volledig ontkracht, door het tegendeel te beweren). Leuker zou het mij lijken om te eindigen in een slotscene waarin duidelijk wordt dat Jason niets meer dan een gematerialiseerde versie is van de vroegere Michael, en dit te verklaren door enige vorm van schizofrenie.

------------------------------------------------------------------------

Ik moet zeggen dat veel van mijn kritieken vooral voortvloeien uit de lengte van je script(jes). Hierdoor blijven veel belangrijke zaken achterwege, die erg belangrijk voor het verhaal kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 21:58
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik moet zeggen dat veel van mijn kritieken vooral voortvloeien uit de lengte van je script(jes). Hierdoor blijven veel belangrijke zaken achterwege, die erg belangrijk voor het verhaal kunnen zijn.
Het lijkt me overduidelijk dat dit geen scenarios zijn, maar meer een uitgebreide synopsis.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 14:49
GetCarter
GetCarter is offline
Dat heeft toch niets met mijn commentaar te maken? Een script is pas een script als het daadwerkelijk alles bevat wat de schrijver ons wilt vertellen. Als dit in een kort stuk tekst mogelijk is, prima. Als door de lengte van het script belangrijke zaken echter achter wege blijven, dan rammelt er wat aan het script. het script bepaald de lengte, en niet andersom.

Laatst gewijzigd op 27-05-2003 om 17:27.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 15:26
empyrian
Avatar van empyrian
empyrian is offline
aah nee niet weeeeeer
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 20:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ze zijn in ieder geval beter dan de vorige, hier kan nog wel wat mee als je de plotgaten wegwerkt en wat meer uitlegt, zoals GetCarter als zei. De eerste heeft alleen wel wat weg van The Terminator.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 21:01
Verwijderd
[QUOTE]Leuker zou het mij lijken om te eindigen in een slotscene waarin duidelijk wordt dat Jason niets meer dan een gematerialiseerde versie is van de vroegere Michael, en dit te verklaren door enige vorm van schizofrenie. [QUOTE]

Ey dat is een veel betere einde. Ja je hebt gelijk, maar lijkt het dan niet een beetje op fight club?

Maar bedankt voor jullie reacties.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 21:48
GetCarter
GetCarter is offline
Dit lijkt inderdaad op het einde van Fight Club ( had ik even geen rekening mee gehouden) maar het verhaal verschilt dermate, dat het best wat zou kunnen worden. ( Het gaat hier tenslotte om een gematerialeerde herinnering, en niet een soort van alter-ego zoals in Fight Club).

Maar ok, laat je fantasie erop los, en wie weet kom je nog op een geweldig idee. ( Ben namelijk ook bezig met een script op dit ogenblik, maar die is nog niet voltooid )
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 22:52
Verwijderd
The Chatbox

Hector is een persoon die erg depresief is. Zijn vader was kort geleden overleden en zijn moeder is heroine verslaafd. Vrienden heeft hij niet. Hoewel hij wel veel chat op internet. Daar verzint hij elke keer iets anders overzichzelf. De ene keer is hij een ninja en de andere keer is het een undercover agent. Hij kan zo goed liegen dat alle andere chat-genoten hem elke keer weer geloven. Hij haalt vaak fantasie en werkelijkheid door elkaar, en soms denkt ie ook dat hij een van zijn creaties is. Toch ziet hector het op een dag niet zitten. Hij is nu heel erg depressief en wil zelfmoord plegen. Opeens komt er een persoon met hem chatten. Hector vind het een eigenaardig persoon maar besluit wel een gesprek met hem aan te gaan. die persoon beweert dat hij zijn dode vader is. Hector geloofd het eerst niet, maar steeds beetje bij beetje begint hij het wel te geloven. Zijn vader zou in het hiernamaals tegen hem chatten. Hector krijgt na elke chat gesprek steeds meer hoop. Hij ziet het leven ook steeds rooskleuriger aan. Zijn moeder gebruikt minder heroine. Hector mag zelfs op een sport van zijn moeder. Hector krijgt steeds meer zelfvertrouwen. Zijn 'vader' geeft hem steeds meer zelfvertrouwen. Hector weet nu steeds beter wat de werkelijkheid is en wat fantasie is. Op een geven moment lijkt Hector genezen. Tijdens een chat gesprek met zijn 'dode vader'komt hij erachter dat het niet zijn vader is maar een door zijn moeder ingehuurde psycholoog (Josef Simons is zijn naam). Die psycholoog heeft uitgelegd dat hij niet zijn dode vader is en dat hij naar een bepaald adres kan komen om nog verder met hem te praten. Hector wordt helemaal gek, zijn vader bleek dus helemaal niet met hem te chatten. Hector is nu helemaal door de war. Hij steekt zijn moeder neer en gaat met het bloedende mes op weg naar het huis van de psycholoog. Als hij daarkomt, ondekt hij iets verschrikkelijks. Het adres bestaat niet, en nog iets raarders die hele josef simons bestaat helemaal niet. Was het dan toch zijn dode vader?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 00:10
Verwijderd
Die titel.... Ik denk niet dat mensen een film die 'The Chatbox' heet, graag zouden willen zien

Tis allemaal wel leuk bedacht, maar érg b-filmerig
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 14:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Titel is idd fout.

Er is overigens al een film waarin een jongen via de radio communiceerd met zijn dode vader, die de berichten niet in het hiernamaals maar 30 jaar geleden (toen hij nog leefde) ontvangt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2003, 15:13
Verwijderd
Ja die film ken ik ook. Frequency, maar deze film is anders als je erachter komt dat die chatter niet zijn vader is.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 01:11
Verwijderd
IK MOET ERGENS KWIJT DAT IK VANDAAG EEN GENIALE INGEVING HEB GEHAD. Zo da's 'r uit. Zijn hier nog andere scenaristen?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 10:22
GetCarter
GetCarter is offline
Ik ben erg benieuwd naar die geniale ingeving nu....
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 13:25
Verwijderd
Citaat:
GetCarter schreef op 01-06-2003 @ 11:22:
Ik ben erg benieuwd naar die geniale ingeving nu....
Het gaat niet om de ingeving, maar om de uitwerking vandiezelfde ingeving . Laat me 'r even een maandje of wat meespelen.

Jij schrijft ook?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 15:37
GetCarter
GetCarter is offline
Zo nu en dan werk ik weleens wat ideeën uit tot een script. Deze zijn echter nooit langer dan 15 a 20 pagina's ( en als ik niet tevreden ben met het resultaat, ligt het meteen weer in de afvalbak). Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de uitwerking...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 16:48
Verwijderd
Citaat:
GetCarter schreef op 02-06-2003 @ 16:37:
Zo nu en dan werk ik weleens wat ideeën uit tot een script. Deze zijn echter nooit langer dan 15 a 20 pagina's ( en als ik niet tevreden ben met het resultaat, ligt het meteen weer in de afvalbak). Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de uitwerking...
Als jij hier in februari nog zit en ik word daadwerkelijk toegelaten met dat script dan ben jij de eerste forummer die een PM krijgt
-m.a.w. het gaat even duren, aangezien ik me nu moet gaan verdiepen en daarna pas serieus de rest kan uitwerken-
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-06-2003, 23:31
empyrian
Avatar van empyrian
empyrian is offline
Citaat:
Phreshness schreef op 01-06-2003 @ 02:11:
IK MOET ERGENS KWIJT DAT IK VANDAAG EEN GENIALE INGEVING HEB GEHAD. Zo da's 'r uit. Zijn hier nog andere scenaristen?
geniale ingeving? straks ga je nog net zulke geniale scripts schrijven als die kenjirro
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 13:27
GetCarter
GetCarter is offline
empyrain , niet iedereen is zo briljant als jij ( ga jij maar lekker schokkerende scriptjes schrijven, daar kick jij op).
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 14:03
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Ga jij maar lekker schokkerende scriptjes schrijven
Hevig schuddende verhalen?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 14:15
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Die psycholoog heeft uitgelegd dat hij niet zijn dode vader is en dat hij naar een bepaald adres kan komen om nog verder met hem te praten. Hector wordt helemaal gek, zijn vader bleek dus helemaal niet met hem te chatten. Hector is nu helemaal door de war. Hij steekt zijn moeder neer en gaat met het bloedende mes op weg naar het huis van de psycholoog. Als hij daarkomt, ondekt hij iets verschrikkelijks. Het adres bestaat niet, en nog iets raarders die hele josef simons bestaat helemaal niet. Was het dan toch zijn dode vader?
Wat een ontzettend geforceerd en onwaarschijnlijk einde. Alles daarvoor is redelijk interessant voor een korte film, omdat het echt een gimmick is.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 14:28
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
het script bepaald de lengte, en niet andersom.
Er zijn REGELS in de wereld van scenarioschrijven; ÉÉN BLADZIJDE is ÉÉN MINUUT. Nou hoef je je daar niet altijd aan te houden, maar kijk eens naar zijn 'script' en denk dan eens over de speelduur na.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 14:48
GetCarter
GetCarter is offline
Nu worden die regels zelden nageleefd, maar het gaat hier dan ook niet om de definitieve versie. Dat neemt niet weg dat de inhoud van het script de lengte van de film bepaald.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 17:43
Verwijderd
Citaat:
empyrian schreef op 03-06-2003 @ 00:31:
geniale ingeving? straks ga je nog net zulke geniale scripts schrijven als die kenjirro
Haha, ja inderdaad.

Citaat:
legatus schreef op 03-06-2003 @ 15:28:
Er zijn REGELS in de wereld van scenarioschrijven; ÉÉN BLADZIJDE is ÉÉN MINUUT. Nou hoef je je daar niet altijd aan te houden, maar kijk eens naar zijn 'script' en denk dan eens over de speelduur na.
Mwah daar wordt nogal mee gesjoemeld.
Een korte film van 10 minuten zal inderdaad voorvloeien uit een script van ongeveer 10 bladzijdes, maar deste groter het script deste groter de marge. Denk aan Kubrick's 2001

Laatst gewijzigd op 03-06-2003 om 18:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2003, 18:38
empyrian
Avatar van empyrian
empyrian is offline
Citaat:
legatus schreef op 03-06-2003 @ 15:03:
Hevig schuddende verhalen?
WRRRRRRRWRRRRRRWRWRWRRRRRR
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 14:10
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
ik was meer aant denken aan
DE WRAAK VAN KLEIN DUIMPJE
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 19:01
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Nu worden die regels zelden nageleefd
Hoe kom je daar bij? Eerder zelden gebroken. (door professionals moet ik zeggen)

Citaat:
Denk aan Kubrick's 2001
Denk aan alle andere scenario's - de meerderheid - die die regel naleven.

Citaat:
Dat neemt niet weg dat de inhoud van het script de lengte van de film bepaald.
Zoals de inhoud van een auto de grote bepaald? Beetje een nikszeggende opmerking.

Ik schrijf tien bladzijden aan dialoog of één bladzijde met een zin waar een auto tien minuten door de bergen rijdt.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 20:04
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 05-06-2003 @ 20:01:



Denk aan alle andere scenario's - de meerderheid - die die regel naleven.
Ik wilde alleen aangeven dat er ook ruimte is voor uitzonderingen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.