Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2003, 09:07
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
duyvel schreef op 23-06-2003 @ 02:08:
Het atoom van de oude grieken (ik geloof Aristoteles) was alleen maar een vermoeden van de kleinste deeltjes. De oude grieken hebben atomen niet ontdekt ofzo, ze hadden er alleen een idee van. Maar ze zijn nooit waargenomen.
Neej maar zij gaven er wel de naam 'atoom' aan. En toen het atoom werd 'ontedekt', dacht men dat dat het kleinste deeltje was, en koppelde dat aan de naam die de grieken er aan gaven.

Toch?
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2003, 14:15
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
ja dat is waar.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 16:46
Violence Fetishist
Avatar van Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 23-05-2003 @ 11:21:
Volgens mij gaat dat niet op hoor, in een oneindig groot heelal met oneindig veel licht hoeft niet alles helverlicht te zijn; zo zijn er oneindig veel oneven getallen, toch zijn lang niet alle getallen oneven. Maar los van dat hoeven er in een oneindig heelal ook niet oneindig veel sterren te zijn.
ongeveer de helft van Z is even
__________________
- the vøøðøø who do what you don't dare do people -
Met citaat reageren
Oud 15-07-2003, 02:04
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
ach man je komt r tog nie achter

t draait allemaal om sex
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 15-07-2003, 21:22
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 23-05-2003 @ 11:21:
Volgens mij gaat dat niet op hoor, in een oneindig groot heelal met oneindig veel licht hoeft niet alles helverlicht te zijn; zo zijn er oneindig veel oneven getallen, toch zijn lang niet alle getallen oneven. Maar los van dat hoeven er in een oneindig heelal ook niet oneindig veel sterren te zijn.
De relatie tussen de getallen en een oneindige hoeveelheid licht begrijp ik niet helemaal?
Maar er zijn ook niet een oneindige hoeveel heid sterren. Als dat zo zou zijn dan zou er ook een oneindige hoeveelheid energie moeten zijn, en aangezien geld E=mc2 moet er dan ook een oneindige hoeveelheid massa zijn. En dan zou het heelal nooit kunnen uitdijen.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 08:37
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
duyvel schreef op 15-07-2003 @ 22:22:
De relatie tussen de getallen en een oneindige hoeveelheid licht begrijp ik niet helemaal?
Maar er zijn ook niet een oneindige hoeveel heid sterren. Als dat zo zou zijn dan zou er ook een oneindige hoeveelheid energie moeten zijn, en aangezien geld E=mc2 moet er dan ook een oneindige hoeveelheid massa zijn. En dan zou het heelal nooit kunnen uitdijen.
Wel hoor, kan wel. Dat is ongeveer hetzelfde als dat Just Johan bedoelde. Je hebt verschillende soorten oneindigheden. Ik geloof iets van 7 verschillende ofzo?? Shit man daar heb ik ook over gelezen in 'Het Heelal' (Stephen Hawking) volgens mij. Wat is dat boek toch handig!!
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 10:10
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 16-07-2003 @ 09:37:
Wel hoor, kan wel. Dat is ongeveer hetzelfde als dat Just Johan bedoelde. Je hebt verschillende soorten oneindigheden. Ik geloof iets van 7 verschillende ofzo?? Shit man daar heb ik ook over gelezen in 'Het Heelal' (Stephen Hawking) volgens mij. Wat is dat boek toch handig!!
Er zijn oneindig veel oneindigheden :]
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 11:45
Violence Fetishist
Avatar van Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
hij bedoelt oneindigheidsklassen/gradaties denk ik.
__________________
- the vøøðøø who do what you don't dare do people -
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 12:02
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
rysdigital schreef op 16-07-2003 @ 12:45:
hij bedoelt oneindigheidsklassen/gradaties denk ik.
En daar zijn er oneindig veel van :]
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 12:13
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
En waarom zouden daar oneindig veel van zijn?
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 13:12
Violence Fetishist
Avatar van Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 16-07-2003 @ 13:02:
En daar zijn er oneindig veel van :]
nee. www.google.com :b
__________________
- the vøøðøø who do what you don't dare do people -
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 13:43
GinnyPig
GinnyPig is offline
De "kleinste" gradiatie (om het zo maar ff te noemen) is de aftelbare oneindig grote verzameling (niet de juiste benaming, maar ok ). Dit is bijvoorbeeld de verzameling van natuurlijke getallen (N), alle even getallen, alle gehele getallen, alle breuken etc. Deze zijn allen aftelbaar oneindig (en dus even groot!).

De volgende verzameling is de welbekende verzameling van reële getallen (R). Deze verzameling is groter dan alle natuurlijke getallen, want er bestaat geen 1 op 1 relatie.

Intermezzo:
Twee verzamelingen zijn even groot wanneer je ieder element in de ene verzameling kan koppelen aan uniek element in de andere verzameling. Neem bijvoorbeeld de dagen van de week, en de verzameling van de getallen 1 t/m 7. Aangezien er 7 dagen zijn, zijn de twee verzamelingen even groot... vrij logisch niet?

De verzameling van reële getallen heet overaftelbaar oneindig. Je kan als het ware niet ergens beginnen en vervolgens alle getallen afgaan (wat bij de natuurlijke getallen wel kan --> 1,2,3,4...).

Nu geldt dat de machtsverzameling van R groter is dan R zelf! Dus de machtsverzameling (die ik ff P noem) is "meer oneindig" dan R zelf.

Intermezzo:
Stel je hebt de verzameling van 2 getallen: 1 en 2. De machtsverzameling van deze verzameling, is de verzameling van alle deelverzamelingen... volg je het nog? Een voorbeeld is wat simpeler:
De verzameling A = {1,2} bestaat uit 2 getallen. Een deelverzameling bestaat uit elementen van A, dus {1} is een deelverzameling, maar ook {1,2} en de lege verzameling {} (geen elementen). Al die verzamelingen samen noem je de machtsverzameling. Deze is in dit geval dus:
{ {}, {1}, {2}, {1,2} }.
Zoals je ziet heeft deze verzameling 4 elementen. De machtsverzameling is dus groter dan A.

Nu terug naar R. Ook bij deze verzameling is het mogelijk om een machtsverzameling op te stellen. Wat echter niet mogelijk is, is om deze helemaal uit te schrijven (kan bij R ook niet). Deelverzamelingen als N, {1,2,wortel[2]}, {} en {10000,100001} zijn bijvoorbeeld elementen uit de machtsverzameling. Ik ga het niet bewijzen, maar ik kan je verzekeren dat de machtsverzameling van R groter is dan R zelf. En dus heb je een "nieuwe" vorm van oneindigheid.

Maar nu kan je het al raden wat de volgende stap is natuurlijk. De machtsverzameling van deze machtsverzameling is ook weer groter! En de machtsverzameling daarvan ook weer... En dat kan je weer oneindig lang herhalen...
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:01
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
heb ik wel deels bij verzamelingenleer gehad (machtsverzameling, is dat de 'powerset'? dan snap ik het)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 15:35
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 16-07-2003 @ 15:01:
heb ik wel deels bij verzamelingenleer gehad (machtsverzameling, is dat de 'powerset'? dan snap ik het)
Jah, machtsverzameling = powerset
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 17:29
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 16-07-2003 @ 09:37:
Wel hoor, kan wel. Dat is ongeveer hetzelfde als dat Just Johan bedoelde. Je hebt verschillende soorten oneindigheden. Ik geloof iets van 7 verschillende ofzo?? Shit man daar heb ik ook over gelezen in 'Het Heelal' (Stephen Hawking) volgens mij. Wat is dat boek toch handig!!
Ja dat boek heb ik ook gelezen. En op bladzijde 145-46 van een oude uitgave die ik heb, verteld hij dat het heelal geen oneindige hoeveelheid sterren zou kunnen hebben als er aan de voorwaarde van 'eindig maar onbegrensd' voldaan moet worden. Het heelal is wel degelijk eindig in ruimte, energie en massa en heeft dus ook een eindige hoeveelheid materie.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 16:46
Bobby James
Avatar van Bobby James
Bobby James is offline


stel ik ontsnap door 2d uit een1d omgeving...
en met 3d uit een 2d omgeving...
kan ik dan ook met 4d uit een 3d omgeving ontsnappen (stel ik zit gevangen in de kubus)
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 21:06
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Dat kan je niet zomaar zeggen, denk ik. Je moet eerst kunnen aantonen dat die dimensie toegankelijk is voor ons, en dat ie uberhoubt bestaat. T ligt eraan hoe die vierde dimensie eruit ziet. Als ie geschikt is om doorheen te reizen zou het in theorie misschien kunnen, maar wij kunnen geen vierde dimensie waarnemen.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 23:51
Bobby James
Avatar van Bobby James
Bobby James is offline
daarom ben ik ook zo benieuwd wat anderen hier van denken!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 08:55
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Teunster schreef op 20-07-2003 @ 17:46:
[afbeelding]

stel ik ontsnap door 2d uit een1d omgeving...
en met 3d uit een 2d omgeving...
kan ik dan ook met 4d uit een 3d omgeving ontsnappen (stel ik zit gevangen in de kubus)
Jahoor

Vraag me alleen niet hoe. Als het goed is, is die 4e dimensie er al, overal. We zien hem alleen niet. Ik noem het niet 'ontsnappen', ik noem het eerder 'waarnemen'.

Net als de mier die over de ballon loopt. Hij ziet ook alleen maar 2d. Terwijl als hij zo slim zou zijn een boor te pakken, zou hij zo de 3e dimensie kunnen ontdekken... Bij wijze van spreken.

Leuk he? over 4e dimensie nadenken
Als je een uitslag maakt van een kubus, krijg je een 2d weergave van wat een kubus kan worden. Wat nou als je een uitslag maakt van een 4d-kubus? hoe zal die er in 3d uitzien? Je kan er wel over proberen te speculeren:
Als je een vierkant uit zou vouwen in 1d, dan krijg je een lijn die 4x zo groot is. Als je een kubus zal uitvouwen in 2d, krijg je een vlak dat 6x zo groot is. Dan is het 'logisch' dat als je die 4d-kubus zal uitvouwen, je een volume krijgt dat 8 (steeds +2) of 9 (steeds *1,5) of +/- 10 (steeds ^1,3 ongeveer).
Zie ook 'Flatland: a romance of many dimensions' van E. Abbott, uit 1884.

Dit boek gaat er ook over:
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSH...BOL_OWNER_ID=1

Offtopic: Je hebt idd veel cu2-buddies...

/Edit: Kunnen we hier geen apart topic over openen?
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...

Laatst gewijzigd op 22-07-2003 om 09:02.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 00:04
Bobby James
Avatar van Bobby James
Bobby James is offline
ik zal t doen...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 00:07
Bobby James
Avatar van Bobby James
Bobby James is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 22-07-2003 @ 09:55:

Offtopic: Je hebt idd veel cu2-buddies...

cool he
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 04:01
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 23-05-2003 @ 09:23:
dat kan ik me echt niet voorstellen

Als ik het alleen al probeer.....de oneinige duisternis....
En dan moet je proberen jezelf te zien op dat mini stipje genaamd aarde....moet je eens denken hoe ver het punt is waar je naar kijkt als je alleen maar zwart ziet in de lucht

Onvoorstelbaar allemaal....ik weet et gewoon niet....
het is logisch dat je je het niet voor kan stellen geen enkel mens kan dat de mensheid is hier te dom voor we kunnen niet bedenken wat er na het heelal komt want daar zijn we te dom voor
__________________
ok...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2003, 14:57
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef op 09-06-2003 @ 00:12:
Dat kan je op een veel makkelijkere manier uitleggen. Stel je een diertje voor wat 2 dimensies kan onderschijden. Ze maar een pissebed. De pissebed kan alleen maar in de 2 dimensionale wereld denken en dus ook bewegen. Hij kan naar voren/achteren en naar links/rechts. Stel dat het beestje op een voetbal staat, en rond gaat lopn. Het diertje gaat naar voren en naar links en weer eens naar rechts. Op een gegeven moment loopt hij alleen maar rechtdoor en loopt zo een rondje over de voetbal. Hij komt weer terug waar hij begonnen is, maar heeft voor zijn gevoel alleen maar rechtdoor gelopen. Voor hem is de bol oneindig. Het beestje kan niet bevatten dat er ook nog een derde richting is, namelijk omhoog/omlaag. Hij kan dus niet bevatten dat hij op een bol loopt, terwijl dat voor ons 3d wezens zo, logisch als wat is.
Als je je hand voor de pissebed houd, die optilt en vervolgens achter da pissebed laat neerkomen, ziet de pissebed jou hand verdwijnen en vervolgens po totaal onverklaarbare wijze achter hem weer verschijnen. Deze theorie is misschien ook toepasbaar op onze vraag over tijdreizen en oneindigheid.
wat een domme pissebed.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 10:20
Frondish
Avatar van Frondish
Frondish is offline
Citaat:
duyvel schreef op 09-06-2003 @ 08:42:
Dat kan je op een veel makkelijkere manier uitleggen. Stel je een diertje voor wat 2 dimensies kan onderschijden. Ze maar een pissebed. De pissebed kan alleen maar in de 2 dimensionale wereld denken en dus ook bewegen. Hij kan naar voren/achteren en naar links/rechts. Stel dat het beestje op een voetbal staat, en rond gaat lopn. Het diertje gaat naar voren en naar links en weer eens naar rechts. Op een gegeven moment loopt hij alleen maar rechtdoor en loopt zo een rondje over de voetbal. Hij komt weer terug waar hij begonnen is, maar heeft voor zijn gevoel alleen maar rechtdoor gelopen. Voor hem is de bol oneindig. Het beestje kan niet bevatten dat er ook nog een derde richting is, namelijk omhoog/omlaag. Hij kan dus niet bevatten dat hij op een bol loopt, terwijl dat voor ons 3d wezens zo, logisch als wat is.
Als je je hand voor de pissebed houd, die optilt en vervolgens achter da pissebed laat neerkomen, ziet de pissebed jou hand verdwijnen en vervolgens po totaal onverklaarbare wijze achter hem weer verschijnen. Deze theorie is misschien ook toepasbaar op onze vraag over tijdreizen en oneindigheid.
Inderdaad klopt volkomen hoe kom je erop man, heb je dit zelf bedacht of niet? ...
dus misschien is de ruimte wel een 5d of 6d en zijn wij voor de ruimte zeg maar netzoals die pissenbed voor ons is
__________________
ok...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 15:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
duyvel schreef op 23-06-2003 @ 02:08:
Het atoom van de oude grieken (ik geloof Aristoteles) was alleen maar een vermoeden van de kleinste deeltjes. De oude grieken hebben atomen niet ontdekt ofzo, ze hadden er alleen een idee van. Maar ze zijn nooit waargenomen.
Het was de Griekse filosoof Democritos die het idee van het atoom als het kleinste ondeelbare deeltje van de materie postuleerde. Het woord atoom is namelijk van het Griekse woord atomos, wat ondeelbaar betekent, afgeleid.

@- DeJa - Vu -: Zie voor het werken met oneindige verzamelingen tevens http://www.earlham.edu/~peters/writing/infapp.htm
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 08-08-2003 om 15:37.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 14:02
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
SynoP schreef op 05-08-2003 @ 11:20:
Inderdaad klopt volkomen hoe kom je erop man, heb je dit zelf bedacht of niet? ...
dus misschien is de ruimte wel een 5d of 6d en zijn wij voor de ruimte zeg maar netzoals die pissenbed voor ons is
Ja, wel zelf bedacht maar het is een bestaande en eigenlijk heel logische theorie.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Internet mobiel] 'Oneindig' social media.
Joeyyvdlee
4 03-07-2012 07:13
Levensbeschouwing & Filosofie Is oneindigheid in meervoud mogelijk?
Verwijderd
77 24-02-2005 20:35
Verhalen & Gedichten Even oneindig leven
saartjeh
1 23-03-2004 20:37
Verhalen & Gedichten [Betoog] Oneindige zaligheid.
Vlooienband
5 30-10-2002 19:51
Levensbeschouwing & Filosofie wat is meer: 2^oneindig of 3^oneindig??
GeritoDM
72 15-03-2002 15:41
ARTistiek Verhaal: Oneindigheid
tampaszta
6 21-06-2001 19:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.