Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2003, 14:37
Lausz
hallo , wie zou mij kunnen uit leggen hoe dat nou zit met het spaarlek, invoerlek en belasting lek?

ik weet dat een gedeelte van het nationaal inkomen weg lekt omdat de multiplier van het Sparen bv kleiner is. ---> dat heet spaar lek, zelfde gaat het bij Belastingen (B) en bij de In en uitvoer (E-m) maar ik begrijp niet waarom dat zo is en hoe ik dat in ze werk moet zien gaan. Alvastbedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2003, 14:37
NERD
Avatar van NERD
NERD is offline
Even een abstract voorbeeld zonder formules. Stel: de overheid geeft jou persoonlijk 100 euro om de economie te stimuleren. Zonder de door jou genoemde lekken zou de Nederlandse economie dan logischerwijs gestimuleerd worden met eveneens 100 euro.

In de praktijk werkt het echter anders, bijv.:

- van elke aankoop die je met het gekregen geld doet komt slechts het bedrag exclusief BTW in de Nederlandse economie terecht, de BTW vloeit dus terug naar de overheid (belastinglek)
- je bent van plan om op je 18e direct met rijlessen te beginnen dus breng je nog eens 10 euro naar de bank. Door dit "spaarlek" verdwijnt er wederom geld uit de economie.
- je koopt via het internet een cd in Amerika voor 15 euro. Hiermee stimuleer je vnl. de Amerikaanse economie met Nederlands geld dus ook hier is er sprake van een lek.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 09:34
Verwijderd
Citaat:
NERD schreef op 16-10-2003 @ 15:37:
Even een abstract voorbeeld zonder formules.*knip er kwam een duidelijk voorbeeld*
Dat noem ik niet abstract!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.