Advertentie | |
|
12-12-2003, 16:59 | ||
Citaat:
|
12-12-2003, 17:01 | ||
Citaat:
Daar doelde ik meer op
12-12-2003, 17:03 | ||
Citaat:
12-12-2003, 17:06 | ||
Citaat:
|
12-12-2003, 17:13 | ||
Citaat:
Over het handje gaan verschillende verhalen, het zou helpen tegen het boze oog, het zou staan voor de 5 pilaren van de islam...maar het komt er op neer dat het een gebruik is. Een gebruik dat islamitisch gezien niet toegestaan is omdat je geen amuletten mag dragen. Dus die valt eigenlijk niet eens onder religieuze uiting...
12-12-2003, 17:17 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
alsof je je met hoofddoek ineens niet meer goed conform gebruikelijke normen en waarden kan gedragen. |
12-12-2003, 17:18 | ||
Citaat:
Anyway, t is waar dat er mensen zijn die een hoofddoek als politiek symbool ofzo gebruiken, dat zou moeten tegengegaan worden, maar om dan maar alle hoofddoeken te verbieden? Kijk, als t nou een sluier was, dan was ik t er 100% mee eens. |
12-12-2003, 17:22 | ||
Citaat:
Gezichtssluiers laten ten eerste meestal de ogen vrij en decolletees staan ook in de weg voor oogcontact. En een hoofddoek draagt verkeerde normen en waarden uit? En het woord gastland is natuurlijk ook niet altijd van toepassing. Ik ben hier geboren en kuisheid past vast nog wel binnen de nl normen en waarden.
Laatst gewijzigd op 12-12-2003 om 17:25. |
12-12-2003, 18:36 | ||
Citaat:
Een hoofddoek, waarvan ik heb begrepen dat dit dient om de eer van een vrouw te beschermen lijkt mij overbodig bij kinderen die nog geen weet van eer hebben. Evenzo werkt het duidelijk indelen van zichzelf bij bepaalde groepen de integratie tegen. Dit Franse gebod geld voor openbare scholen. Dat zijn scholen die vrij zijn van religieuze normen en waarden. Door deze waarden uit te dragen ondermijn je echter de openbaarheid van de instelling. Symbolen als een kruis kun je dus gewoon blijven dragen in een katholieke school.
12-12-2003, 19:06 | ||
Citaat:
Een hoofddoek dragen zegt ook niets over het hoger achten van bepaalde normen en waarden, en het heeft ook niks met eer te maken. Omdat anderen het zo interpreteren zou je dus je eigen principes aan de kant moeten zetten terwijl je er niemand mee schaadt. Mate van bedekking is een persoonlijke keuze en het bedekken van het haar is op geen enkele manier schadelijk voor de maatschappij. Dergelijke vrijheden afschaffen echter wel.
12-12-2003, 20:03 | |
Verwijderd
|
Strijd met art. 9 EVRM en art. 18 IVBPR, twee mensenrechtenverdragen waarbij Frankrijk partij is en die de vrijheid van godsdienst waarborgen. Een dergelijke maatregel zou daarmee dus strijdig zijn.
Mocht de maatregel doorgevoerd worden, hoop ik dat er een moslima een zaak aanspant tegen de Franse staat, m.i. is er een grote kans dat een dergelijk beroep gehonoreerd wordt. Ik heb al eens eerder uitgelegd waarom. Daarnaast wordt ik dood- en doodziek van de intolerantie, ik kan me over dit soort nieuws echt gigantisch opwinden. Eigenlijk is één niet genoeg om mijn ongenoegen omtrent dit soort kwesties te uiten. Als een dergelijke maatregel in Nederland ingevoerd zou worden, zou ik m'n kettinkje met een christenkruisje boven m'n kleding gaan dragen. |
12-12-2003, 23:01 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Van leraren mag je ook verwachten dat ze niet expliciet met hun persoonlijke voorkeuren te koop lopen. Net zoals ik verwacht dat docenten niet openlijk met hun geaardheid te koop lopen, net zoals het mij geen drol interesseert wat ze in hun vrije tijd doen, zo wil ik ook niet geconfronteerd worden met het geloof dat ze aanhangen. Vrijheid van godsdienst, leuk en aardig, maar godsdienst hoort voor mij binnen de vier muren van de eigen woning. Eventueel in het openbare leven, dat is onder omstandigheden ook toegestaan, maar op school behoort een leraar onafhankelijkheid te bewaren van welke opvatting dan ook, teneinde de stof zo kleurloos mogelijk aan te kunnen bieden. Op bijzondere scholen is dit natuurlijk anders. En voor wat betreft het hoofddoekverbod op scholen - ik vind het nogal ver gaan, maar ik kan het wel begrijpen. De Franse overheid wil openbare scholen zoveel mogelijk vrijwaren van godsdienstige invloeden, zowel van leraren op leerlingen als van leerlingen op elkaar, onderling. Daarin past het verbod op hoofddoekjes en andere expliciete religieuze uitingen. Je kunt verder nog de vraag stellen of bepaalde moslimkledij wel in overeenstemming is met wat wij gepast vinden. Wij vinden het niet gepast dat een meisje halfnaakt in de klas gaat zitten, met alleen een naveltopje en hotpants. Wij vinden het ook niet gepast dat een jongen met zonnebril op in de klas gaat zitten, of met een baseballpet op. Ik zie in de vrijheid van godsdienst geen grond om daarvoor voor moslims een uitzondering te maken. Op openbare scholen draag je 'openbare kleding' en niet je eigen persoonlijke extreme voorkeuren. |
12-12-2003, 23:16 | ||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
12-12-2003, 23:30 | ||
Citaat:
|
13-12-2003, 00:33 | ||
Citaat:
13-12-2003, 01:16 | ||
Citaat:
13-12-2003, 11:34 | ||||
Verwijderd
|
nare man schreef op 12-12-2003 @ 23:01:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien: een openbare school is juist een plaats waar iedereen vrij is in te doen wat hij/zij wil (binnen redelijke grenzen natuurlijk), en is de plaats bij uitstek om een tolerante cultuur te scheppen. Daarin past geen uitsluiting van enige godsdienst, geaardheid etc. |
13-12-2003, 14:05 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
13-12-2003, 14:20 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
13-12-2003, 14:29 | |
Ik neem veel aanstoot aan een dergelijk besluit.
Mijns inziens is de desacceptatie en intolerantie met betrekking tot religieuze uiting een probleem dat bij hen ligt die er aanstoot aan nemen meer dan bij hen die er uiting in zoeken. Om het heel empirisch-filosofisch te stellen: het probleem is niet van zintuiglijke aard -immers, er is niemand die tegen zijn zin een hoofddoek op zijn hoofd gebonden krijgt, die met een religieus symbool letterlijk voor het hoofd geslagen wordt- maar is van rationele aard: iemand ziet iets wat hem in principe niet aangaat en vormt hieromtrent een probleem. Ook de algemene haalbaarheid van een dergelijke beslissing trek ik in twijfel. Om heel correct te blijven, kan men zeer veel dingen religieus noemen of in ieder geval symbolen van een levensbeschouwelijke overtuiging. Elke vorm van kleding of daarmee samenhangend attribuut kan opgevat worden als een vorm van levensbeschouwelijke overtuiging: bewust of onbewust, maar het één daarom niet noodzakelijkerwijs meer dan het ander. Nee, sterker nog, het niet dragen van religieuze symbolen ís sommige mensen die er niet voor kiezen een religieus symbool! Hoe duidelijk geven zij wel niet aan atheïst te zijn? Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat mijn laatste redenatie in principe niet opgaat, immers, de levensbeschouwingsloze levensbeschouwing is de levensbeschouwing die de staat aanhangt. Echter, met wat good-will kan men heel wat hiertegen in beroep brengen. |
13-12-2003, 14:32 | ||
Citaat:
Dat het zorgt voor discriminatie is natuurlijk geenszins een probleem van de hoofddoek of de drager! Er is geen excuus voor discriminatie, schuld ligt altijd bij degene die discrimineert. |
13-12-2003, 16:23 | ||
Citaat:
13-12-2003, 16:40 | |
Als je regels opstelt tegen het dragen van hoofddoeken, keppeltjes etc. maak je het alleen maar verleidelijker om het te doen. Als het gewoon toegestaan is zullen mensen die het echt nodig vinden om zich goed te voelen het doen en andere niet. Als je het gaat verbieden krijg je straks nog allemaal verenigingen van moslimvrouwen die het dragen van een hoofddoek willen legaliseren...
Men moet vrij zijn zich te kleden zoals zij dat willen zolang ze de vrijheid van anderen niet verstoren, en dat doe je met een hoofddoek echt niet. En verder, moet het ook verboden worden voor een gothic om zwart te dragen? of voor mensen die zich graag excentriek kleden om dat te doen? |
13-12-2003, 17:02 | ||
Citaat:
|
13-12-2003, 21:26 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik erger me met de dag aan de discriminatie in dit land, ik word er zo chagrijnig en verbitterd van en ik moet me echt inspannen om types als jij serieus te blijven nemen. |
14-12-2003, 10:12 | |
Maar het dragen van die hoofddoekjes hebben ook nog een ander gevolg. Wij Nederlanders worden gekenmerkt door cultuurrelativisme, we zijn niet meer geintresserd in onze erflaters en ons errgoed. We weten steeds minder over onze culturele identiteit. Er zijn wel andere bevolkingsgroepen die hun cultuur wel sterk beleven: Islamieten (die lui met die hoofddoekjes) In onze zogenaamde multiculturele samenleving komt onze traditionele Nederlandse cultuur constant in botsing met de Islamitische cultuur. Hierdoor drijgt door ons desintresse voor onze cultuur deze geheel verloren te gaan.
Zelfs de allochtonen die hier geboren zijn zouden zich moeten aanpassen. Want het lijkt er steeds meer op dat wij ons gaan aanpassen aan hun cultuur. Als wij naar Islamitische landen gaan verwachtten we toch ook niet dat zij zich aan ons aanpassen. Daarom hoeven de Islamieten die zich in Nederland bevinden ook niet te verwachtten dat wij zich aan hun aapassen. Het afdoen van de hoofddoek hoort hie-r volgens mij ook bij en het is bevordelijk voor de integratie/communicatie.
14-12-2003, 11:37 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-12-2003 om 11:54. |
14-12-2003, 12:08 | ||
Citaat:
Ik heb zelf niet zo een probleem met die hoofddoekjes en de islamitische cultuur. Maar het heeft meer te maken met een gevoel. Ik heb als Nederlander toch vaak zoiets van Nederland is van "ons" Nederlanders en alle mensen die er maar iets anders uitzien vormen een soort inbreuk op dat gevoel. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen in Nederland die niet voldoen aan het beeld dat wij Nederlanders graag van iemand willen zien. Dat zie je dan als bedreiging voor Nederland, het zal vast en zeker niet zo zijn dat dit ook echt een bedreiging is maar zoals ik al eerder schreef heeft dit te maken met een nationalistisch gevoel. Er zijn veel Nederlanders die niets tegen Islamieten hebben en de dingen die volgens de nederlanders bij die cultuur horen. Maar ondanks dat voelen de meesten zich niet prettig als er grote groepen Islamieten bij hen in de buurt wonen. En Islamieten zouden elke negatieve opmerking naar hun kant toe niet moeten zien als mogelijk racisme. Zie het als een soort overdreven defensief mechanisme wat gewoon in je zit. Het heeft ook te maken met angst voor andere dingen, en dat heeft gewoom zijn tijd nodig om aan te wennen.
14-12-2003, 12:41 | ||
Citaat:
Weer een heleboel ongepast taalgebruik trouwens: allochtonen, aanpassen, cultuur en ntauurlijk weer de srtandaard achterhaalde ideeën dat een hoofddoek de integratie/communicatie zou moeten belemmeren. Waar is die stelling op gebaseerd?
14-12-2003, 13:14 | ||
Citaat:
Als Nederlanders een kruisje mogen hebben aan een ketting om hun nek, moeten Islamitische vrouwen even goed een hoofddoek aan mogen doen. Verder, het uiten van je religie gaat heel goed samen metde Nederlandse cultuur. De Nederlandse cultuur gaat erom dat mensen individueel mogen zijn zoals zij dat willen, een goed geintegreerde moslim doet dus een hoofddoek aan als zij dat wil. Hem niet aandoen omdat je voelt dat dat niet mag is juist een teken van slechte integratie. Hem niet aandoen omdat je het niet wil daarentegen is juist erg geintegreerd. |
15-12-2003, 18:37 | ||
Citaat:
Verder vind ik dat het niet aan de staat is om te bepalen wat leerlingen morgen dragen.
15-12-2003, 19:08 | |
T leuke was dat Frankrijk nou net t land was waar al die broeinesten van moslimfundamentalisten zaten en landen als Turkije Frankrijk hier al 15 jaar voor het aan het waarschuwen zijn, maar nooit deden ze wat. Nu ze er zelf mee te maken krijgen in negatieve zin, willen ze wél meteen hard ingrijpen. Stelletje flikkers
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Opvallend nieuws #1 Kitten | 500 | 22-04-2010 20:07 | |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 02:12 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
sluierverbod (betoog) Nederlands bayirgul | 12 | 26-03-2004 11:59 | |
Integratie allochtonen geheel of gedeeltelijk geslaagd; integratiebeleid mislukt. Gatara | 68 | 04-02-2004 16:13 | |
Andere kijk op multicultuur door een moslimbroeder Boosoog | 2 | 20-10-2003 15:10 | |
Antisemitisme in Nederland: enkele verhalen Rabbi Daniel | 179 | 13-08-2003 14:41 |