Advertentie | |
|
06-01-2004, 18:12 | |
Het is eigenlijk niet bij ons gebeurd, misschien een andere puntentelling zodat sommigen er max. 0,5 punt erop vooruit gingen. Maar dat kwam echt niet vaak voor. Herkansingen kreeg je er ook absoluut niet bij.
Alleen CE wiskunde B1 is nogal opgehoogd twee jaar terug Ik had nog geen kwart van de punten (mits ik alles wat ik had ingevuld, goed was) en een 5,9. En over die slagingspercentages; 97% op de HAVO (was er één gezakt op 0,1 punt), 100% op het VWO. Dus strenge regels wil niet zeggen dat het slagingspercentage zakt als een joker.
Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 18:14. |
06-01-2004, 19:05 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 19:07. |
06-01-2004, 19:19 | ||
Citaat:
Wel veel afvallers naar de mavo, dus dat zal het wel zijn ja. Hoewel dat ook niet zo drastisch was.
06-01-2004, 19:38 | |
Bij ons worden de cijfers nooit opgehoogd of herkansbaar gesteld. Er is wel een vaste regel dat je na de laatste toetsweek, 5 toetsen mag herkansen. Dit moet alleen dan wel in 2/3 dagen dus dat is dan weer minder.
Ook worden er over het algemeen niet zulke hele lage klassengemiddeldes gehaald, waardoor de docenten dus misschien ook wel niet over herkansingen nadenken... Maar wat wij dan wel weer hebben...voor bijna elk vak kan je voor de toetsweek aan een half punt bonus krijgen, dit krijg je dan door je huiswerk te laten afvinken en/of als je een handelingsdeel inlevert. Dit is nog wel een handig systeem...
Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 19:42. |
06-01-2004, 20:23 | |
haha, wat een onzin, punt er bij op je toets als je een opdracht later in levert.
Bij ons komt er nooit zo maar een punt bij ofzo. Wiskundeleraar van vorig jaar had wel twee keer ofzo dat hij een formule had die de allerlaagste een beetje extra boost kreeg. Stel je had een 2, dan werd het een 2,7, maar als je een negen had, werd het een 9,3. Soms zeggen ze dat ze het ruimer hebben na gekeken, dus niet exact zoals de examennorm het stelt. en wat sas bedoelt heeft te maken met de gemiddeldes van de school examens. Als je daar lekker gematst word de lat op je examens een stuk lager. |
06-01-2004, 20:24 | ||
Citaat:
weet jij op welke manier jouw docent een richtlijn voor cijfers maakt? misschien kijkt hij wel naar het gemiddelde en neemt hij dat aan als een voldoende. Dat is ook een vorm van ophogen, maar dan is het misschien niet duidelijk naar de leerlingen toe. Ook zijn jullie toetsen misschien beter op het niveau. Als iedereen (zelfs de grootste stuud) een onvoldoende haalt, dan is er toch echt iets mis met een toets, is het niet? Docenten maken ook wel eens een fout met een toets maken. Bovendien gebeuren de dingen die heir worden beschreven echt neit bij alle toetsen. Bijna iedereen noemt 'er is wel eens een keer'. één keer dus.
06-01-2004, 20:27 | ||
Citaat:
De één mag elk schoolexamen herkansen, de ander geen één. Ook de moeilijkheidsgraad van de examens lopen zeer uiteen. De ene school wil de leerlingen voorbereiden en ze laten wennen aan hele moeilijke opgaves (dus hele moeilijke toetsen --> lage cijfers) en de andere school wil de leerlingen de gelegenheid geven om met een goed cijfer het examen te starten (makkelijke toetsen --> goede cijfers).
06-01-2004, 21:28 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
07-01-2004, 16:27 | |
Bij ons op school is het vrij simpel, ik zit op havo dus ik ga daar even vanuit, in havo4 hebben we 5 toetsweken en dus ook 5 herkansingen een enkele keer komen er wat tiende puntjes bij, bij een toets door onduidelijke vraagstelling ofzo. In havo5 (daar zit ik nu) hebben we 4 toetsweken (ivm examens) en 4 herkansingen. Dit jaar heb ik al 1,8 punt verhoging gekregen voor informatica ivm veel te moeilijke vragen en punten niet hoger als 4,5 (zelfs computernerds). Voor wiskunde is een aparte regeling: als ik het hele jaar wiskunde niet herkans wordt aan het einde van het jaar mijn laagste punt weggestreept en het gemiddelde als punt hiervoor in de plaats gezet. Dit is zodat de docenten minder werk hebben met maken en nakijken van de herkansingen.
|
07-01-2004, 17:30 | |
bij mij in de klas gebeurt dat soms. Toen we bijvoorbeeld een dossiertoets Duits hadden en het hoogste cijfer was volgens mij een 6, en het gemiddelde lag onder de 5, toen heeft iedereen er 0.5-1.0 punt bijgekregen. En bij de eerste wiskunde repetitie van het jaar kreeg ook iedereen er 1-1.5 punt bij.
07-01-2004, 20:55 | |
Verwijderd
|
een enkele keer. 't laatst bij Nederlands. De toets was in (iig) onze klas prima gemaakt, maar in een andere klas zeer slecht. En toen kreeg iedereen er 'n half punt bij wat maakte dat onze klas helemaal goede cijfers had Ik kan me ook herrinneren dat voor bijna alle toetsen Frans in de onderbouw de normering nog niet vast lag, die werd gewoon aangepast naar hoe goed 't gemaakt was. (wat niet wilde zeggen dat iedereen goede cijfers had btw)
Maar bij m'n broertje, 3vwo, zelfde school, was de 1e bio-toets door ik meen heel 3vwo slecht gemaakt en had bijna iedereen een onvoldoende op z'n rapport. Dat werd niet aangepast, maar wel overgeklaagd natuurlijk zodat de biologieafdeling ging vergaderen over hoe 't beter kon e.d. |
12-01-2004, 15:01 | ||
Citaat:
13-01-2004, 11:43 | |
Verwijderd
|
Hebben we wel eens gehad, met tienden of zo.
De enige keer dat het echt serieus was, betrof het een fout van de school. Ze hadden de Franse luistertoets namelijk een week te vroeg (!) gegeven.. omdat het slecht was gemaakt en omdat de school fout zat hebben ze het toen heel erg opgehoogd. Ik had toen een 5.5, maar eigenlijk had ik een vette 3 moet hebben. Neuh, had er geen problemen mee, die sukkels zaten fout. |
13-01-2004, 14:19 | ||
Citaat:
|
13-01-2004, 15:42 | |
bij ons als ze zien dat we een proefwerk heel slecht hebben gemaakt, rekenen ze gewoon heel soepel. Eigenlijk mogen we nooit wat herkansen, alleen dit jaar ons PTA gym, want toen hadden van de 70 leerlingen er 5 een voldoende . meestal rekenen de leraren dus heel soepel. Wat ook regelmatig gebeurt is dat we er een punt gratis bij krijgen, of de leraar zegt 1 punt voor je naam!! al van tevoren
|
13-01-2004, 17:20 | |
Dat zouden ze bij ons bij nederlands moeten doen! Elke repetitie ligt rond de 4 en er zijn dan meestal maar een paar met een 6.
Het gemiddelde van nederlands bij ons in de klas is dan ook een vette onvoldoende. (gelukkig sta ik een 6, ik haal altijd 6'en voor nederlands ) Maar de schuld ligt waarschijnlijk bij de leraar zelf, want vorig jaar haalde onze klas gemiddeld een 7 |
13-01-2004, 18:18 | |
Nee, bij ons doen ze dat bijna nooit . Zelfs toen bij grieks het gemiddelde op een 4,5 lag ofzo. Bij Frans is onze norm zelfs naar beneden gehaald we hadden onze rep al teruggekregen en zij was heel chagerijnig en wij bestwel druk: "jullie gedragen je nooit in mijn klas, zijn brutaal, halen lage cijfers, dit kan zo niet langer. ik ga nu de norm van de repititie omlaag halen, misschien leren julie daar wat van." echt belachelijk, maarja. En iedereen had al superslechte cijfers, en toen werd het nog lager.
16-01-2004, 17:25 | |
bij ons wordt eigenlijk nooit wat opgehoogd. de stelling onder de leraren is zo: "jullie behoren op dat niveau te zitten, en dan kunnen wij de cijfers wel kunstmatig ophouden, maar dan vallen jullie bij het examen door de mand."
Wij mogen trouwens na elke toetsweek 1 van de toetsen die je dan hebt herkansen, ook al is dat een voldoende.
16-01-2004, 20:09 | |
Bij ons wordt de normering soms wel aangepast...vaak bij geschiedenis en wiskunde...
laatst ook bij economie, er was 1 vraag waar iedereen B had ingevuld...terwijl het D moest zijn...later snapte die leraar waarom iedereen B had ingevuld...en zag ie zelf in dat antwoord B ook beter was...dus toen kregen we ook ophoging Ook heb ik weleens 0,3 ophoging gehad bij aardrijkskunde omdat we te weinig tijd hadden.. Verder denk ik dat het vaak wel aan de leraar ligt..wij hadden bijvoorbeeld een leraar aardrijkskunde..en in onze klas waren er 15 (!!) onvoldoendes....terwijl er in de andere klassen steeds maar 1 of 2 onvoldoendes waren.... en dan blijft meneer nog volhouden dat het wel aan ons zou liggen.... |
17-01-2004, 12:56 | |
Ik heb wel eens een soort gelijk geval meegemaakt. Toen ik ben ik naar de voorzitter van de Leerlingenraad, waar ik deel van uitmaakte gegaan, de vestigingsdirecteur. Hij heeft toen met het hoofd van de vaksectie ophoging geregeld.
|
|
|