Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2008, 19:25
Verwijderd
Citaat:
De afleesbaarheid van de snelheidsmeter?
Ja, bij die Saab zit het stuur er gedeeltelijk voor. Nu zit het dashboard sowieso niet al te snugger in elkaar van die auto, maar dat is toch wel redelijk vervelend
Advertentie
Oud 11-10-2008, 21:02
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Weet je ook eens hoe ik het heb met een 12-cilinder...
Oud 11-10-2008, 23:26
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ja, bij die Saab zit het stuur er gedeeltelijk voor. Nu zit het dashboard sowieso niet al te snugger in elkaar van die auto, maar dat is toch wel redelijk vervelend
De Ford Ka heeft daar ook erg veel last van. Van het stuk 80 tot 150 op de wijzerplaat kan ik gewoon niets zien Alleen de stand van de wijzer, maar dat is gewoon even onthouden dan in welke standen ze staan bij welke snelheid. Ik heb in verscheidene auto's gereden, maar ik heb nog nooit gehad dat ik in een snellere auto opeens 40 km/u te hard ga omdat ik het niet verwachtte. Gewoon weer even goed opletten en aanpassen als je in een vreemde auto stapt en er is niets aan het handje
Oud 12-10-2008, 18:03
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gisteren in mijn eigen auto wel geslaagd, geen problemen gehad, niet asociaal gereden ofzo. In de Saab 9-3 2.0t zou ik duidelijk niet geslaagd zijn. Die auto is echt veel sneller dan de Micra en de afleesbaarheid van de snelheidsmeter valt ook tegen. Zodoende reed ik dus in de bebouwde kom ineens 90 ipv 50 (en het ding was nog stiller dan mijn auto bij 30 ). Gelukkig hoefde ik maar een paar honderd meter naar huis, anders liep mijn rijbewijs toch wel erg veel gevaar
Hoe kan je nou niet door hebben dat je 90 rijdt in de bebouwde kom?
Je snelheid pas je toch niet enkel aan aan je snelheidsmeter en (evt.) je toerenteller, je kijkt toch ook naar hoe snel je gewoon rijdt?
Oud 12-10-2008, 21:20
Verwijderd
^ Wat zij zegt.
Oud 12-10-2008, 22:22
MTpower
MTpower is offline
Als je in een beetje goede/nieuwe auto rijdt heb je dat echt niet zo snel door als je op een niet te gare weg rijdt..
Oud 13-10-2008, 03:09
KIET
KIET is offline
Mwah, als je er gewoon rekening mee houdt en weer even 'opnieuw' leert rijden als je in een vreemde auto gaat rijden gebeuren er echt niet zulke rare dingen

Ik schrok me rot vannacht (was aan het rijden voor een koeriersdienst; ook nog eens voor het eerst de rit in m'n eentje aan het rijden). Reed in Hardenberg, was geen kip op de weg en opeens zat er een politiewagen achter mij, die ik even daarvoor aan de overkant had gespot. Of ik even wilde stoppen Bleek toen dat het om een spontane alcoholcontrole ging omdat er kennelijk verder toch niets te doen was. Niets aan het handje, maar ik schrok toch even
Oud 13-10-2008, 12:14
Balance
Balance is offline
Oud 13-10-2008, 12:26
Qimm
Qimm is offline
Hardenberg?
Oud 13-10-2008, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan je nou niet door hebben dat je 90 rijdt in de bebouwde kom?
Je snelheid pas je toch niet enkel aan aan je snelheidsmeter en (evt.) je toerenteller, je kijkt toch ook naar hoe snel je gewoon rijdt?
Heb je wel gelijk in hoor, maar er reed sowieso al niemand, het is een príma weg (onlangs opnieuw geasfalteerd) en in totaal was het misschien 500m. Dan ga ik niet extra goed letten op m'n snelheid.
Tel daarbij op dat als je vanuit een gare, oude auto in zo'n relatief nieuwe auto stapt,dat verschil ook minder merkt en ik reed gewoon, tevreden, 90km/u.
Oud 13-10-2008, 17:20
MTpower
MTpower is offline
Heb prima gereden vandaag, ben trots op mezelf
Oud 13-10-2008, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Heb prima gereden vandaag, ben trots op mezelf
Ik ook! Vandaag geen 90 waar je 50 mag
Oud 13-10-2008, 18:21
MTpower
MTpower is offline
Ik heb me ook overal netjes aan de snelheid gehouden (wel rekening houdend met de tellerafwijking, dus +/- 10km/h te hard op teller).
Oud 13-10-2008, 18:46
KIET
KIET is offline
Citaat:
Hardenberg?
Ik kan er niets aan doen, het hoort nu eenmaal bij de ronde
Oud 13-10-2008, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Mwah, als je er gewoon rekening mee houdt en weer even 'opnieuw' leert rijden als je in een vreemde auto gaat rijden gebeuren er echt niet zulke rare dingen

Ik schrok me rot vannacht (was aan het rijden voor een koeriersdienst; ook nog eens voor het eerst de rit in m'n eentje aan het rijden). Reed in Hardenberg, was geen kip op de weg en opeens zat er een politiewagen achter mij, die ik even daarvoor aan de overkant had gespot. Of ik even wilde stoppen Bleek toen dat het om een spontane alcoholcontrole ging omdat er kennelijk verder toch niets te doen was. Niets aan het handje, maar ik schrok toch even
Mooi is dat
Ik zag laatst de automobilist voor me geflitst worden, dát is dan weer wél leuk
Oud 13-10-2008, 19:06
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik kan er niets aan doen, het hoort nu eenmaal bij de ronde

das hier best dichtbij

Anyhow, ik geloof dat ik wel netjes heb greden, maar omdat ik vaak (ongevaarlijke!) creatieve interpretaties van situaties heb gaat het niet altijd helemaal volgens de regels. Maar voor de doorloop van het verkeer zijn mijn acties wel bevordelijk en ik zie het achter mij dan ook vaak gekopieerd
Oud 13-10-2008, 23:45
KIET
KIET is offline
Citaat:
das hier best dichtbij
Die ronde heeft Erm, Veenoord, Nieuw-Amsterdam, Erica, Schoonebeek, Dalen, Coevorden, Dalerpeel, De Krim, Gramsbergen, Hardenberg, Bergentheim, Lutten, Rheeze, Slagharen, Nieuwlande, Noordscheschut en Nieuweroord (in Sleen zit het depot en het bedrijf zit in Emmer-Compascuum). In totaal 40 adressen, maar op een normale ronde ergens tussen de 10-15. Ik 'cross' - Berlingo diesel, 0-100 in 19,9 seconden... - dan wel wat af op zo'n nacht

Vannacht kwam ik trouwens met meer retouren terug dan pakketten waarmee ik vertrokken was; de bus was halfvol bij vertrek en afgeladen bij aankomst Tot twee keer toe de boel opnieuw moeten indelen.

Maar ik reed wel netjes, vooral met het oog op overstekend wild en de dichte mist
Oud 14-10-2008, 07:00
Verwijderd
Wat voor geheime dingen bestellen mensen dat ze die 's nachts willen ontvangen?
Oud 14-10-2008, 12:03
KIET
KIET is offline
Onderdelen voor van alles en nog wat; wasmachines, heftrucks, kopieerapparaten etc. Vaak zijn het mensen of monteurs die gewoon die dingen met spoed nodig hebben: overdag komen die dingen dan (meestal vanuit Breda) naar het depot in Sleen en dan 's nachts worden ze rondgebracht. Ik heb dan een hele doos met autosleutels bij me en dan moet ik die dingen bij die mensen in de auto of (vooral) bus zetten, zodat zij het de volgende ochtend mee naar hun werk kunnen nemen Ik ben dan meestal van een uur of 23:00 tot 03:00 bezig.
Oud 14-10-2008, 15:15
MTpower
MTpower is offline
Klinkt best gaaf om te doen

Heb vandaag weer keurig gereden
Oud 14-10-2008, 15:43
Dysmorphofobist
Zoals altijd netjes gereden, af en toe verantwoord boven de 200km/h gezeten.
Oud 14-10-2008, 16:24
Verwijderd
Vandaag zou ik niet zijn geslaagd
Oud 14-10-2008, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Onderdelen voor van alles en nog wat; wasmachines, heftrucks, kopieerapparaten etc. Vaak zijn het mensen of monteurs die gewoon die dingen met spoed nodig hebben: overdag komen die dingen dan (meestal vanuit Breda) naar het depot in Sleen en dan 's nachts worden ze rondgebracht. Ik heb dan een hele doos met autosleutels bij me en dan moet ik die dingen bij die mensen in de auto of (vooral) bus zetten, zodat zij het de volgende ochtend mee naar hun werk kunnen nemen Ik ben dan meestal van een uur of 23:00 tot 03:00 bezig.
Oke dan.
Oud 14-10-2008, 20:29
Verwijderd
Ik denk dat ik qua rijden nooit meer zou slagen, hooguit wanneer m'n ouders bij me in de auto zitten. Al was het alleen al vanwege het feit dat je zes keer in alle spiegels moet kijken voor je een keer een knipperlichtje aandoet, en beide handen continu aan het stuur moet houden.
Oud 14-10-2008, 21:32
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Ik denk dat ik qua rijden nooit meer zou slagen, hooguit wanneer m'n ouders bij me in de auto zitten. Al was het alleen al vanwege het feit dat je zes keer in alle spiegels moet kijken voor je een keer een knipperlichtje aandoet, en beide handen continu aan het stuur moet houden.
uhm ja, als je het inderdaad zo bekijkt... Dan slaagt niemand ooit weer geloof ik. Maar ik doel dan ook vooral op het weggedrag en verkeersregels als ik hier wat neer zet.
Ik heb bijna nooit 2 handen aan het stuur, alleen bij slecht weer (harde wind, slecht zicht) en als ik helemaal onbekend ben op de weg. Ow en meestal op de snelweg ook wel geloof ik.
Oud 14-10-2008, 23:32
KIET
KIET is offline
Inderdaad, als het echt op examenniveau aankomt dan rijdt niemand meer 'goed' Maar zo'n examen duurt ook 20-30 minuten en dan moet je ook overdreven netjes rijden. Veel langer is dat ook niet echt vol te houden, zeker niet dag-in-dag-uit Hier hebben we het ook over de wat serieuzere dingen.
Oud 15-10-2008, 15:28
Dysmorphofobist
Citaat:
Ik denk dat ik wel zou slagen hoor. Niet dat ik zes keer kijk, maar ik kijk wel voldoende en heb áltijd beide handen aan het stuur (45-15 of 50-10) - je weet nooit wat er gebeuren gaat (onverwachts), en met beide handen aan het stuur heb je veel meer controle over de auto mocht het mis gaan.
Oud 15-10-2008, 16:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Da's anders geen woord overdreven. Als je opeens moet uitwijken dan krijg je dat met één hand simpelweg niet voor elkaar. En zes keer is overdreven. Je moet gewoon controleren en nacontrole, en dat stellen ze op een dermate strenge manier verplicht omdat mensen die leren rijden misschien wel kijken, maar nog niet kunnen zien.

En zelfs daarna... Er rijden zoveel malloten rond die geen half idee hebben wat er achter of naast hen gebeurd.. Rijdende tijdbommen.
Oud 15-10-2008, 18:14
KiMZz
KiMZz is offline
Ik zou wel geslaagd zijn vandaag. Misschien net iets te hard gereden, maar wel overal richting aangegeven, goed uitgekeken, voorrang verleend waar het moest (duh) en netjes in één keer ingeparkeerd op verschillende parkeerplaatsen
Alleen slipte ik een klein beetje weg bij het nemen van een bocht maar die weg is superglad met regen en die bandjes zijn heel smal maar dat was maar heel even.
Oud 15-10-2008, 21:52
Verwijderd
Alleen wat te hard rijden. Mogelijk dus niet.
Oud 16-10-2008, 17:24
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Da's anders geen woord overdreven. Als je opeens moet uitwijken dan krijg je dat met één hand simpelweg niet voor elkaar. En zes keer is overdreven. Je moet gewoon controleren en nacontrole, en dat stellen ze op een dermate strenge manier verplicht omdat mensen die leren rijden misschien wel kijken, maar nog niet kunnen zien.

En zelfs daarna... Er rijden zoveel malloten rond die geen half idee hebben wat er achter of naast hen gebeurd.. Rijdende tijdbommen.
Jup.
Nadat ik m'n rijbewijs haalde dacht ik ook de pot op met dat kijken
Totdat je een keer van baan wilt verwisselen en er zit iemand in je dode hoek, ben nog nooit zo geschrokken en sindsdien kijk ik ALTIJD in m'n dode hoek
Je denkt wel alles te kunnen volgen via je binnenspiegel, maar er gebeurt soms zo veel op de weg dat je denkt dat je het volgt, maar toch een hoop mist.
Zoiets moet je meemaken voordat je dat door hebt denk ik.

En met 1 hand uitwijken is prima te doen, meerdere malen gedaan (overstekend wild/de bekende bal die de straat op rolde, met erachteraan een kind), prima te doen als je verder goed oplet

Bij slecht weer (regen/hagel/wind/mist etc.) heb ik wel altijd beide handen aan het stuur, gewoon voor dat kleine beetje extra controle.

Ik zou vandaag overigens wel geslaagd zijn, maar heb ook maar 8km gereden ofzo
Oud 17-10-2008, 12:21
Verwijderd
Gelukkig hebben veel moderne auto's dodehoekpunten in de spiegels ingebouwd zitten. Dat scheelt echt veel, want je kijkt veel automatischer in je dodehoek. Natuurlijk moet je er ff aan wennen, maar persoonlijk vind ik dat veel fijner dan helemaal je nek verrekken

Vandaag zou het geen probleem zijn geweest om te slagen, maar ik heb ook maar 1,5km gereden
Oud 17-10-2008, 15:21
MTpower
MTpower is offline
Nee, even een leuk bosweggetje meegepakt onderweg naar huis. Daar is het gewoon té verleidelijk om net even wat harder te rijden dan toegestaan
Oud 17-10-2008, 16:04
Balance
Balance is offline
Nee, mensen mee laten rijden zonder gordel omdat ik te schijterig ben er wat van te zeggen
Oud 17-10-2008, 16:38
Verwijderd
Zojuist niet helemaal geslaagd. Iets met bumperkleven en te hard rijden

En Balance, als die mensen 18+ zijn is de boete voor hun, dus of je daar op gezakt was....
Oud 17-10-2008, 17:46
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Nee, mensen mee laten rijden zonder gordel omdat ik te schijterig ben er wat van te zeggen

bij mij mogen die weer uitstappen. Ik zeg daar al-tijd wat van. Mijn auto, mijn regels. Bloederige dood sterven doe je maar in je eigen auto
Oud 17-10-2008, 18:14
MTpower
MTpower is offline
Hehe, m'n pa vergeet hem nogal eens... Gewoon even een bochtje nemen met piepende bandjes, dan trekt 'ie em toch maar snel om
Oud 17-10-2008, 22:15
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik durf dat ook niet echt. Wel uitwijzen - ook dat de boete en problemen voor hun zijn - maar er echt op staan durf ik ook niet. Terwijl ik veiligheid wel erg belangrijk vind

Ook net vernomen dat het nog tot half/eind november kan duren voordat ik de Saab eens terug krijg
Oud 17-10-2008, 23:51
Qimm
Qimm is offline
Waarom durven jullie er niet op te staan? Waar ben je bang voor?

Ik zou niet geslaagd zijn, want ik rij die 60km weg elke dag en eigenlijk lukt het me nooit om er daadwerkelijk 60 te rijden
Het is een lange, rechte weg, geen kruisingen (wel uitritten van boerderijden) en de weg is smal. Maar er rijdt bijna nooit iemand. En 3 kilometer duurt verrekte lang als je 60 rijdt, dus ik rij er meestal tegen de 90 (behalve als er dus ander verkeer in zicht is, maar als ik er alleen rij...) Het was ook, voor de hele 60km/u hype, een 80 weg, ik acclimatiseer slecht
Oud 18-10-2008, 00:12
KIET
KIET is offline
Ik heb gewoon geen zin in confrontaties Bovendien acht ik het niet mijn verantwoording, wat de wet ondersteund. Mensen zijn oud en wijs genoeg om zelf te weten dat ze een gordel moeten dragen. Als ze dat niet willen is dat hun keuze en daarbij accepteren ze de gevolgen die erdoor kunnen ontstaan, en dat doen ze ook heel bewust. Het wordt er ook al van jong af aan bij je ingestampt en als je het nou nog niet kan/wil dan hoeft iemand anders zich daar niet meer druk over te maken. Het kan mij eenvoudigweg weinig interesseren Zelf doe ik wel altijd de gordel om, en als ik verantwoordelijk ben voor een bepaald aspect van veiligheid doe ik daar heus ook wel alles aan. Ik heb wel eens geweigerd om met vier man op de achterbank te vertrekken (ambitieus in de 121, maar het kon wel) omdat ik dat niet verantwoord meer vond, dus als het nodig is kan ik wel voet bij stuk houden.

Maar ik ken gelukkig geen mensen die hun gordel niet willen dragen
Oud 18-10-2008, 00:18
Qimm
Qimm is offline
Ik ken ze gelukkig ook niet. Maar stel dat er zo iemand zit, er komt een naar ongeluk en door het gebrek aan gordel dragen gaat die gene dood. Nee het is niet mijn verantwoording... Ik probeer iedereen zo heel mogelijk na een ritje (waarbij er dus altijd een naar ongeluk kan gebeuren) uit te laten stappen. Bovendien, zoals ik al zei: een nare dood sterf je maar in je eigen auto.
Oud 18-10-2008, 02:40
KIET
KIET is offline
Ik zou mij ook alleen daar over op kunnen winden als ik zelf verantwoordelijk was voor het ongeval - en dan betreft het alleen het ongeval zélf en niet eventuele zaken die komen door het niet dragen van een autogordel. Als iemand wat overkomt door zijn eigen stommiteiten en bewust kiest de regels aan de laars te lappen dan kan mij dat bijzonder weinig schelen. Bovendien accepteer je het risico op een ongeval al zodra je in een auto stapt (als bestuurder of bijrijder) - en je kan net zo naar sterven zonder gordel als met. In de auto zelf ben ik alleen verantwoordelijk voor diegenen die dat niet zelf kunnen en voor het besturen van de auto. Niet voor het besturen van de mensen die erin zitten. Ik zal alleen stoppen als ik hinder van ze heb of als ik anderzijds het gevoel heb dat het voor mij als bestuurder niet verstandig is. Maar ik ga geen controle proberen uit te oefenen op iets wat ze dondersgoed zelf weten.

Ik snap je verantwoordelijkheidsgevoel wel, maar op het gebied van gordels - een eigen keuze - heb ik dat gewoon niet. Ongeacht de gevolgen. Anders blijf je bezig, ook buiten de auto, om mensen op potentieel gevaarlijke activiteiten te wijzen
Oud 18-10-2008, 09:08
Verwijderd
Ik zou niet geslaagd zijn. Ik weet nog niet zo goed waar alle knoppen zitten. Dus ik heb gisternacht, toen ik iets te woest mijn richting aangaf, per ongeluk mijn licht uitgezet. Op dezelfde manier heb ik ontdekt waar mijn mistlicht zit
Oud 18-10-2008, 10:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
Waarom durven jullie er niet op te staan? Waar ben je bang voor?
Mjah, het zijn mensen die overal erg makkelijk over denken en je al gauw heel zeikerig vinden als je ergens moeilijk over doet. Dan gaan ze je belachelijk maken en daar heb ik geen zin in, omdat het verder juist heel gezellig met hen is. Dan ben ik weer die 'moraalridder' of iets wat in dat straatje past.
Oud 18-10-2008, 11:50
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik zou niet geslaagd zijn. Ik weet nog niet zo goed waar alle knoppen zitten. Dus ik heb gisternacht, toen ik iets te woest mijn richting aangaf, per ongeluk mijn licht uitgezet. Op dezelfde manier heb ik ontdekt waar mijn mistlicht zit

Groot licht aan heb ik wel eens op die manier gehad, maar de hele verlichting uit is wel heel knap
Oud 18-10-2008, 15:12
MTpower
MTpower is offline
Een gordel hoeft niet persé veiliger te zijn trouwens.
Een kennis van me heeft zijn leven te danken aan het niet dragen van de gordel, doordat hij hem niet aan had werd hij naar de achterbank geslingerd. Op de plek van de bestuurdersstoel stond een boom, had ie z'n gordel aangehad en die had hem op z'n plaats gehouden, dan was het anders afgelopen

Ik zou vandaag wel geslaagd zijn, wel op het randje denk ik, vrij aggressief gereden, maar ook weer niet té.
Oud 18-10-2008, 15:32
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
op zo'n manier heb ik ooit ontdekt waar de claxon van mijn BX zat (hendeltje van de richtingaanwijzer indrukken) ik schork me rot

ik zou niet geslaagd zijn, want crossen op zandpaden is niet netjes maarohzoleukleukleuk
Oud 18-10-2008, 20:10
Dysmorphofobist
Ik zeg er altijd wat van, als iemand zijn gordel niet om heeft en ik eis dan ook dat-ie hem om doet. Gelukkig heb doen ze hem altijd direct aan als ik ze erop wijs, en ontstaan er nooit een discussie.

Ik ben overigens niet geslaagd, ik kwam een Ferrari F430 tegen en die kon ik natuurlijk niet laten gaan. Snelheden van zeker 270km/h gehaald op de N57, de Ferrari rijder had er dus zin in. Jammer genoeg was-ie sneller (ik reed 270km/h en hij liep nog steeds uit). Een W12 biturbo (600PK/750NM) mag wat mij betreft wel onder de voorkap komen.
Oud 18-10-2008, 21:35
Daboman
Daboman is offline
Waarschijnlijk niet. Ik hield (plaatsnaam) aan ipv (plaatsnaam)-zuid en toen ik zag dat (plaatsnaam)-zuid ook al werd aangegeven was het al te laat. Maarja aan de andere kant zeggen ze op een examen wel duidelijk dat ik (plaatsnaam)-zuid moet aanhouden en dan ben je er veel alerter op dat het al staat aangegeven. In dat geval zou ik gewoon geslaagd zijn, want verder heb ik prima gereden. Hmm...

Ok, twijfelgeval

Laatst gewijzigd op 18-10-2008 om 21:54.
Oud 19-10-2008, 10:12
Qimm
Qimm is offline
ik hoefde op mijn examen anders geen borden te kijken

Regels voor berichten